Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[ALL] Konserwacja uszczelek na zimę, możecie coś polecić?

Awatar użytkownika
Doc
Administrator
Administrator
Posty: 4624
Rejestracja: 17 lis 2006, 22:35
Imię: Andrzej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK
Kontakt:

Post autor: Doc » 15 paź 2007, 00:32

Danek pisze:Czysta wazelina techniczna nic nie niszczy bo nie zawiera tychże niszczących substancji :mrgreen:
Tak jak wyżej pisałem. Od dawien dawna smaruję w zime po myciu zwłaszcza, wazeliną techniczną. Jeszcze kurna jak miałem fiata 125p a było to bodaj w 1994 roku i nie zauważyłem zeby mi coś zniszczyło ;-) Dlatego polecam ten siuwaks ;-) Wazelina znacznie dłużej trzyma się na uszczelce niż psiknięcie plakiem czy czymś takim.
2006-11-17, Doc / Andrzej - założyciel jako pierwszy, największy, znany forum Audi80.PL. <spoko> Ps: Polecam: iParts.pl
Moja Audi 80 B4 2.0, 115KM - zima
Moja Audi 80 B4 2.0, 115KM - lato.

punk

Post autor: punk » 15 paź 2007, 07:57

Danek pisze:Czysta wazelina techniczna nic nie niszczy bo nie zawiera tychże niszczących substancji :mrgreen:
Proponuję byś aprawdził np. w encyklopedii, czym jest wazelina i co zawiera.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 15 paź 2007, 08:25

Zastosowania [edytuj]

* Wazelina nie wchłania się poprzez skórę i błony śluzowe człowieka, i nie podrażnia ich, stąd jej szerokie zastosowanie jako składnika bazowego rozmaitych maści leczniczych, oraz środków zabezpieczających powierzchnię ciała przed wpływem czynników fizycznych. Z tych samych powodów ma zastosowanie również jako środek poślizgowy o długotrwałym działaniu - w wielu rozmaitych zastosowaniach, jak pomocy przy masażu, czy ułatwianiu wnikania narzędzi lekarskich w głąb ciała pacjenta (pochwa, odbyt).
* W technice służy do tymczasowego, łatwo usuwalnego, ale jednocześnie skutecznego zabezpieczania rozmaitych powierzchni: metali przed korozją, wyrobów ze skóry, tworzyw i gumy przeciw wysychaniu powierzchni, przymarzaniu do siebie elementów, brudzeniu się i innym wpływom środowiska. Stosowana jest również jako delikatny środek smarujący do najsłabiej obciążonych mechanizmów.
Punk nie sądzisz chyba, że gdyby wazelina była środkiem choć trochę agresywnym to doktory używaliby jej do tego do czego używają :mrgreen: . Wazelina techniczna i farmaceutyczna jest pozbawiona wszelkich agresywnych związków, w szczególności kwasów, a to one właśnie powodują niszczenie gumy.

punk

Post autor: punk » 15 paź 2007, 09:58

Danek pisze:

Punk nie sądzisz chyba, że gdyby wazelina była środkiem choć trochę agresywnym to doktory używaliby jej do tego do czego używają :mrgreen: . Wazelina techniczna i farmaceutyczna jest pozbawiona wszelkich agresywnych związków, w szczególności kwasów, a to one właśnie powodują niszczenie gumy.
ie chodzi tu o agresywne działanie na człowieka, a le na gumę. wazelina jest miszaniną węglowodorów parafinowych C18 - C25, pochodzących właśnie z ropy naftowej. Im większa zawartość węglowodorów o krótszym łańcuchu tym lepkość wazeliny jest mniejsza. Im krótszy łańcuch tym bardziej niszczące działanie na gumę. ( najbardziej agresywne są węglowodzory C5 - C8 czyli benzyny). Proces niszczenia gumy EPDM, a z takiej przeważnie robi się uszczelki do dzrwi (duża elastycznośc w szerokim zakresie temperatur i niska cena) polega na wnikaniu w jej struturę, co obiawia się pecznieniem, częściowym rozpuszczaniem i zrywaniem wiązań powstałych podczas wulkanizacji. Przy okazji wymywany jest też plastyfikator. Oczywiście działanie wazeliny nie będzie tak drastyczne, co nieznaczy, że nie będzie go wcale. Dlatego ją odradzam i ja bym swoich uszczelek nie smarował. A jeżeli chodzi o kwasy, to na większość z nich guma jest odporna. Patrz gumowe rękawiczki do pracy z kwasami :-)

EPDM (etylen / propylen)
Odpowiedni do zakresu temperatur
podobnych do gumy nitrylowej (to znaczy
idealny do cieczy typu estrów
fosforanowych i nieodpowiedni do cieczy
ropopochodnych), lecz o wy&iquest;szej górnej
granicy. Z tego powodu kauczuk
etylenowo-propylenowy zast&ecirc;puje
dotychczas stosowany butyl. U&iquest;ywany na
pierœcienie uszczelniaj&sup1;ce typu O-ring w
zaworach do pary wodnej dzi&ecirc;ki ma&sup3;emu
odkszta&sup3;ceniu trwa&sup3;emu po œciskaniu.
Odpowiedni dla wi&ecirc;kszoœci roztworów
fotograficznych i wielu innych roztworów
chemicznych.
Kauczuk etylenowo-propylenowy stosuje
si&ecirc; w aplikacjach o zakresach temperatur
wi&ecirc;kszych ni&iquest; dla gumy nitrylowej takich
jak sterowanie gor&sup1;c&sup1; wod&sup1; i par&sup1; wodn&sup1;.
Posiada bardzo szerokie wykorzystanie,
lecz nie mo&iquest;e by&aelig; stosowany z mediami
ropopochodnymi lub zawieraj&sup1;cymi takie
domieszki (np. powietrze olejowe).
Zakres
temperatur pracy od -20°C do +180°C.

Awatar użytkownika
Danek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3410
Rejestracja: 27 cze 2007, 13:17
Imię: Damian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.2 KK
Lokalizacja: Mazowsze
Kontakt:

Post autor: Danek » 15 paź 2007, 11:09

Punk przeczytałeś mój cytat? "W technice służy do tymczasowego, łatwo usuwalnego, ale jednocześnie skutecznego zabezpieczania rozmaitych powierzchni: metali przed korozją, wyrobów ze skóry, tworzyw i gumy przeciw wysychaniu powierzchni". Rozumiem, że wazelina jako produkt ropopochodny reaguje w minimalnym stopniu z gumą, która też jest (w klasycznym przypadku) produktem ropopochodnym, ale destrukcyjny wpływ wazeliny na gumę jest tak minimalny i dotyczy tylko cienkiej, utlenionej warstwy powierzchni gumy, że w porównaniu z jej ochronnymi właściwościami jest pomijalnie mały. Poza tym zanim wazelina zniszczy uszczelkę to podejrzewam, że uszczelka wcześniej się rozsypie :-) . Zawsze używałem wazeliny (Fiat, Poldek, a te autka trudno podejrzewać o jakieś bardzo wysokiej jakości uszczelki oraz Audi) i nigdy nie zauważyłem zwiększonego zużycia uszczelek. Przeciwnie, w Fiacie uszczelki stały się gładsze, bardziej elastyczne, ale nie rozpuściły się, ani nie brudziły (co byłoby wyraźnym objawem negatywnego wpływu wazeliny na uszczelki). Kolejna sprawa to stosowanie do produkcji uszczelek gumy syntetycznej pozbawionej składników wrażliwych na działanie wszelkich tłuszczów, nie tylko wazeliny. I zastosowanie wazeliny ma tylko ochronić uszczelkę przed przymarznięciem do karoserii, natomiast pozostaje obojętne dla tej syntetycznej gumy, w której nie ma składników ropopochodnych mogących reagować z wazeliną.

Awatar użytkownika
siwusek216
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 695
Rejestracja: 29 lip 2007, 11:28
Lokalizacja: Myslowice

Post autor: siwusek216 » 15 paź 2007, 15:31

Panowie wazelina techniczna czy kosmetyczna jest bez kwasowa wiec nie szkodzi uszczelka a wytrzymuje dluzej niz wszelkie srodki w spreyu ktore dzieki rozpuszczalnika w ich skladzie dosc szybko paruja i po tygodniu niema po nich sladu... W cabrio juz prubowalem kilku srodkow a wazelina bije je na leb (uszczelki jak suche to trzeszcza)... Zawsze jesli ktos chce moze sprobowac srodka do konserwacji i pezechowywania opon (mozna na wulkanizacji poprosic) mam tym wysmarowana dojazdowke i od pol roku nie ma zadnych ubytkow w swiecacej brazowawej powloce :mrgreen:

chlopasek
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 177
Rejestracja: 06 kwie 2007, 21:54

Post autor: chlopasek » 15 paź 2007, 19:42

ja używalem spray silikonowy jest typowy do uszczelek i to moge polecic sprawdza sie w zimie a co do trwalosci to nie za dlugo to zauwazylem,ale jak kupisz jedno opakowanie za okolo 10-15zl to spokojnie na cala zime wystarczy

Awatar użytkownika
Krycha
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 5244
Rejestracja: 27 sty 2007, 18:47
Imię: Krystian
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.6 ABC
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Post autor: Krycha » 17 paź 2007, 08:43

Ja tak samo używam spraya silikonowego nie pamiętam nazwy ale taki do uszczelek specjalnie. Dość często w zimę skrzypią uszczelki, wystarczy je delikatnie potraktować sprayem i po problemie...

Awatar użytkownika
shellah
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3081
Rejestracja: 08 wrz 2007, 09:08
Imię: Artur
Model: Inny
Nadwozie: Coupe
Silnik: 2.8 AAH+lpg
Lokalizacja: Reading UK

Post autor: shellah » 18 paź 2007, 12:40

akurat pracuje w firmie produkującej okna i właśnie od producenta uszczelek okiennych i drzwiowych dostałem taki sztyft do konserwacji.Myslę że jak na taką gumę działa to i w samochodzie zda egzamin.
Pochodzi z firmy ROTO i jest łatwo dostępny ;-)
polecam to niż jakąś wazelinę która służy do czego innego :->

Awatar użytkownika
orkabmx
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 327
Rejestracja: 14 paź 2007, 20:46
Lokalizacja: wrocław
Kontakt:

SONAX

Post autor: orkabmx » 19 paź 2007, 15:24

witam pracuje w firmie zajmujacej sie bagaznikami i mamy taki sztyft firmy bardzo dobrej bo SONAX i generalnie najlepszy w tej dziedzinie (na tluszczach naturalnych do -20 stopni)
Obrazek

Było: Audi 80 B4 AVANT 1.9 TDI 90 ps '94
Audi 80 B4 Coupe 2.3 E 136 ps '93
Jest : Audi A4 B5 Avant 1.9 TDI 110 ps '97

Awatar użytkownika
ClNEK
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 358
Rejestracja: 20 sty 2007, 15:11
Lokalizacja: Tarnów

Post autor: ClNEK » 19 paź 2007, 15:48

sprej silikonowy w cabrio pomaga na 2 dni :)

Janeo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1
Rejestracja: 04 lut 2023, 08:44
Imię: Gabryś
Model: Audi 80 B3
Nadwozie: Avant
Silnik: 1.6 WY

Re: [ALL] Konserwacja uszczelek na zimę, możecie coś polecić?

Post autor: Janeo » 04 lut 2023, 08:56

Najprawdopodobniej wszystkie firmy swoje produkty do smarowania uszczelek gumowych mają na bazie silikonu.
Różni się od wazeliny (produkt ropopochodny, hydrofobowy) oraz alkoholopodobnej gliceryny (glicerol alkohol-powinowactwo do wody więc nie niszczy gumy). Smary silikonowe nie mają powinowactwa do gumy, jak tzw. towot czy wazelina, i nie niszczą jej jednocześnie nie rozpuszczając się w wodzie.

Retro Audi
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 29
Rejestracja: 16 cze 2021, 11:44
Imię: Marcin
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg

Re: [ALL] Konserwacja uszczelek na zimę, możecie coś polecić?

Post autor: Retro Audi » 05 lut 2023, 20:30

Smar do opon wazelina techniczna kremu nivea zabardzo nie polecam 😂

h/k
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 1041
Rejestracja: 21 sie 2017, 22:04
Imię: Łukasz
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Avant
Silnik: 2.0 ABK+lpg
Lokalizacja: Rumia

Re: [ALL] Konserwacja uszczelek na zimę, możecie coś polecić?

Post autor: h/k » 14 lut 2023, 21:09

Janeo pisze:
04 lut 2023, 08:56
Najprawdopodobniej wszystkie firmy swoje produkty do smarowania uszczelek gumowych mają na bazie silikonu.
Różni się od wazeliny (produkt ropopochodny, hydrofobowy) oraz alkoholopodobnej gliceryny (glicerol alkohol-powinowactwo do wody więc nie niszczy gumy). Smary silikonowe nie mają powinowactwa do gumy, jak tzw. towot czy wazelina, i nie niszczą jej jednocześnie nie rozpuszczając się w wodzie.
... ale wygląda, że z umiarem rozmiękcza gumę, do tego używając szmatki przy rozprowadzaniu smaru silikonowego owa staje się lekko przyczerniona.
Od 6 lat jak mam to auto prawie od początku używam sprayu silikonowego różnych marek, jednokrotna aplikacja spokojnie starcza na zimę i jest skuteczna, bywa że w trakcie poprawiam raz, ale nie każdego roku. Czasem w środku lata również konserwuję wszystkie gumy z zewnątrz, łącznie z uszczelnieniami relingów.
Dla odmiany z zamkami bywa różnie, jeśli traktuję tym sprayem to tylko z wierzchu osłony bębenków, jak w samym bębnie się przycina to słyszałem, że jedynym naprawdę skutecznym sposobem jest rozebranie, umycie i nasmarowanie dobrym smarem.
Był - wierny Golf III 1.8 AAM 1991 "Łaciatek"
Jest - równie wierna 80 B4 2.0 ABK 1993 "kombi-limuzyna"

Szanuj swoją Osiemdziesiątkę - ich już nie przybędzie...

Sando
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 314
Rejestracja: 08 paź 2015, 10:59
Imię: Jac
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 1.9 1Z
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: [ALL] Konserwacja uszczelek na zimę, możecie coś polecić?

Post autor: Sando » 17 lut 2023, 18:33

h/k pisze:
14 lut 2023, 21:09
Janeo pisze:
04 lut 2023, 08:56
....
... ...
Dla odmiany z zamkami bywa różnie, jeśli traktuję tym sprayem to tylko z wierzchu osłony bębenków, jak w samym bębnie się przycina to słyszałem, że jedynym naprawdę skutecznym sposobem jest rozebranie, umycie i nasmarowanie dobrym smarem.
Potwierdzam, dopiero po rozebraniu zamka na części, wyczyszczeniu sprężynek, zapadek i otworów w korpusie, złożeniu na smar wreszcie spokój z otwieraniem zamków z kluczyka, nawet w zimie.
Swego czasu zauważyłem, że aplikowanie do bębenków zamków oleju przekładniowego (Hipol) też na długi czas rozwiązywało problemy z zamkami.
B2 CY
B4 1Z
Dużo literatury motoryzacyjnej:
http://chomikuj.pl/chomikos21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Elementy karoserii”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga