Sklep Ipart
części samochodowe
Tarcze, hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl


felgi - sklep internetowy ucando.pl

[B4 ABK,ABT]Rolka prowądząca paska rozrzadu

Wszystko co tyczy się silników rzędowych czterocylindrowych.
Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 17 paź 2016, 20:39

Dwa rodzaje plastikowa średnica wieksza Numer podwozia do AUDI - 8C-S-075 037
Metalowa mniejsza Numer podwozia od AUDI - 8C-S-075 038

A na drugi raz Leo dokładnie sprawdź :-D


Obrazek

Awatar użytkownika
Leo
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 3792
Rejestracja: 06 mar 2008, 01:05
Imię: Adam
Model: Inny
Nadwozie: Coupe quattro
Silnik: 2,2 3B
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Post autor: Leo » 17 paź 2016, 21:41

a kolega miał w VINie rocznik "S" czy nie ? Bo coś mi się wydaje, że nie miał...
Podałby VIN to by było jasne, a tak to będziemy się przepychać kto ma rację. Jak widziałeś w załączniku do mojego posta ETKA u mnie nie podała dwóch opcji dla ABT/ABK.
Audi Coupe S2 - 400 KM , 440 Nm
Garrett 3071R @1.7 bar, injectors 525ccm, 7A exhaust cam, custom IC, radiator, Bosch 040 fuel pump...

Audi Way of Life!

iiii nowa zabawka Suzuki V-Strom DL1000 :P

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 17 paź 2016, 22:18

Dlatego jak nie wiadomo to zawsze trzeba sprawdzić początek produkcji środek i koniec produkcji:)

W 94r była zmiana a vin nawet nic nie da jak nie znamy pojazdu od nowości bo może ktoś wstawił nowszy silnik. Wiec tu sprzedawca miał ciut racje.

A zaglądniecie pod pokrywę to 3min czy ma się plastikowy czy metalowy.

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4657
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 19 sty 2017, 15:01

Co do efektów zmiany rolki na zwykłą z B3 co opisywałem wcześniej to problem powrócił i na zwykłej rolce. Nawet zmieniłem ją na nową i dalej ścina pasek.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

grzegorzstr
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 10
Rejestracja: 23 paź 2011, 12:43

Post autor: grzegorzstr » 22 sty 2017, 13:07

Witam
Miałem kiedyś ten sam problem ścinania krawędzi paska , to nie była wina rolki tylko koła zębatego od wałka rozrządu. Łatwo sprawdzić zdemontować koło i wystarczy przyłożyć suwmiarke wzdłuż zęba i pod światło wyjdzie że ząb na krawędzi jest wyszlifowany. Poszukam tego starego koła jak znajdę wyśle zdjęcie.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
olek70
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 311
Rejestracja: 24 mar 2009, 19:56
Lokalizacja: EZG

Post autor: olek70 » 31 sty 2017, 22:03

Witam.
renata78 pisze:mam maly problem wymienilem
pasek rozrzadu i napinacz ale po jakims czasie zauwazylem ze pasek ma otarcia pozewnetrznej stronie czyli od str.chlodnicy tak jakby chial sie zsunac i niewiem co to za przyczyna pomocy . z gory dziekuje
czarekj pisze:Pani Renato potrzebna jest zmiana na 100 % małego koła zębatego rozrządu. Niektórzy zalecają wymianę wszystkich trzech, ale to zbędny wydatek. Wystarczy zmienić to najmniejsze na samym dole (wał korbowy) a sytuacja wróci do normy.
Myślę, że to jest rozwiązanie problemu.

maciek889
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 4657
Rejestracja: 30 wrz 2009, 19:10
Imię: Maciej
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.3 NG
Lokalizacja: Wchsut.

Post autor: maciek889 » 31 sty 2017, 22:16

Byli kiedyś na forum ludzie, którzy wymieniali wszystko co się da i nie pomogło: https://audi80.pl/topics77/80-b4-20- ... htm#112478
Wymieniłem:

1. małe koło na wale (po dokładnym obejrzeniu stwierdzam nie było zbytnio zużyte)
2. koło wałka rozrządu (również minimalnie zużyte)
Oczywiście wymieniłem pasek na nowy. Przejechałem 500 km, zaglądam a tam znowu pełno wiór z paska i ścięty rant.

Dalej szukałem rozwiązania problemu i wymieniłem
3. szpilkę od rolki (zauważyłem wkładając starą szpilkę i nową na zmianę do zdemontowanej rolki, że stara ma zdecydowanie większy luz).
Pomyślałem sobie to musi być to! (paska nie wymieniałem bo to był by 3 pasek w tym miesiącu, a otarcie ma naprawdę nieduże).
I niby jest lepiej ale wydaje mi się, że pasek stoi w najlepszym wypadku równo z rantem koła rozrządu (od strony chłodnicy oczywiście).

Po drodze przeprowadziłem jeszcze kilka eksperymentów:
1. Napoiłem pasek bardzo mocno i było znacznie lepiej jeśli chodzi o jego położenie, ale rolka napinająca skf która kosztuje 120 zł wytrzymała kilka dni i nie nadawała się do niczego.
2. Napoiłem pasek lżej niż powinno być (ale tak by nie przeskoczył). Poprawa również niewielka.

Wnioski:
a) Wymiana kół nic nie pomogła.
b) Wymiana szpilki od rolki wydała się z punktu widzenia kosztów (koszt szpilki 20 zł w serwisie) o wiele lepszym pomysłem, a i pomogła trochę więcej niż koła.
c) Wydaje mi się, że problem leży po stronie ustawienia rolki, gdy za metal łączący rolkę z napinaczem przesuwałem ją delikatnie znalazłem idealne ustawienie kiedy to pasek szedł po środku koła rozrządu i po środku rolki.

Może mój opis się komuś przyda.
Gdybym miał więcej pieniędzy to nie jeździłbym bym Audi 80... Wtedy byłoby mnie stać na zakup jeszcze starszego auta.

Kiedy gaz zniszczy mój silnik bo zeswapował bym coś. 250 tys. km na gazie nie robi na nim wrażenia.

Awatar użytkownika
xRead
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 375
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:32
Imię: Dawid
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Legnica

Post autor: xRead » 31 sty 2017, 22:19

A mam pytanie jaka jest procedura napięcia paska rozrządu w ABK tam jest taki jakby napinacz jeszcze

Audi 80 2.0E ABK 1992r by xRead

Regulacja zapłonu w ABK i nie tylko :) Kontakt PW

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 31 sty 2017, 22:31

Jego omijasz, są procedury do jego ustawiania ale jak nie ruszałeś to samo się nie przestawi. Wiec napinanie standardowe albo przez przyrząd albo na 90st.

Awatar użytkownika
xRead
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 375
Rejestracja: 22 cze 2016, 11:32
Imię: Dawid
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABK
Lokalizacja: Legnica

Post autor: xRead » 31 sty 2017, 22:55

Ja słyszałem, że trzeba go unieść i wsadzić pod niego srube czy coś

Audi 80 2.0E ABK 1992r by xRead

Regulacja zapłonu w ABK i nie tylko :) Kontakt PW

Awatar użytkownika
olek70
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 311
Rejestracja: 24 mar 2009, 19:56
Lokalizacja: EZG

Post autor: olek70 » 31 sty 2017, 23:28

maciek889 pisze:Byli kiedyś na forum ludzie, którzy wymieniali wszystko co się da i nie pomogło: https://audi80.pl/topics77/80-b4-20- ... htm#112478
Wymieniłem:

1. małe koło na wale (po dokładnym obejrzeniu stwierdzam nie było zbytnio zużyte)
2. koło wałka rozrządu (również minimalnie zużyte)
Oczywiście wymieniłem pasek na nowy. Przejechałem 500 km, zaglądam a tam znowu pełno wiór z paska i ścięty rant.

Dalej szukałem rozwiązania problemu i wymieniłem
3. szpilkę od rolki (zauważyłem wkładając starą szpilkę i nową na zmianę do zdemontowanej rolki, że stara ma zdecydowanie większy luz).
Pomyślałem sobie to musi być to! (paska nie wymieniałem bo to był by 3 pasek w tym miesiącu, a otarcie ma naprawdę nieduże).
I niby jest lepiej ale wydaje mi się, że pasek stoi w najlepszym wypadku równo z rantem
koła rozrządu (od strony chłodnicy oczywiście).

Po drodze przeprowadziłem jeszcze kilka eksperymentów:
1. Napoiłem pasek bardzo mocno i było znacznie lepiej jeśli chodzi o jego położenie, ale rolka napinająca skf która kosztuje 120 zł wytrzymała kilka dni i nie nadawała się do niczego.
2. Napoiłem pasek lżej niż powinno być (ale tak by nie przeskoczył). Poprawa również niewielka.

Wnioski:
a) Wymiana kół nic nie pomogła.
b) Wymiana szpilki od rolki wydała się z punktu widzenia kosztów (koszt szpilki 20 zł w serwisie) o wiele lepszym pomysłem, a i pomogła trochę więcej niż koła.
c) Wydaje mi się, że problem leży po stronie ustawienia rolki, gdy za metal łączący rolkę z napinaczem przesuwałem ją delikatnie znalazłem idealne ustawienie kiedy to pasek szedł po środku koła rozrządu i po środku rolki.

Może mój opis się komuś przyda.
Cały czas była pogawędka o napinaczu, więc dlatego ta podpowiedź.

Awatar użytkownika
Jarewa
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 8387
Rejestracja: 01 kwie 2010, 21:24
Imię: Jarek
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT
Lokalizacja: Głogów

Post autor: Jarewa » 01 lut 2017, 20:43

xRead pisze:Ja słyszałem, że trzeba go unieść i wsadzić pod niego srube czy coś
Nowsze z lat produkcji 97-2000 miały inne to nie wiem, ale te starsze to nic się nie podkładało bo to termiczny napinacz.

martyman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2
Rejestracja: 08 paź 2021, 10:01
Imię: Marcin
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg

Re: [B4 ABK,ABT]Rolka prowądząca paska rozrzadu

Post autor: martyman » 10 lis 2021, 12:15

Na początek cześć :)

Wiem, że temat stary, ale jak najbardziej na czasie. Wtrącę swoje spostrzeżenia i dość rewolucyjną teorię dotyczącą ścinania paska rozrządu.

Wszedłem ostatnio w posiadanie Audi 80 B4 z 92 roku z silnikiem ABT z przebiegiem 335 tysięcy km, w którym znajdował się pasek Continental mający nabite 220 tysięcy km (rok produkcji 2009 rok). Pasek w stanie prawie idealnym, rolka też nadal w porządku.

Postanowiłem więc wymienić pasek.
Na początku od razu napiszę, że stary pasek był może lekko "liźnięty" od strony chłodnicy, miał szerokość 17,7 mm. Podczas pracy silnika znajdował się przy krawędzi koła na wałku rozrządu (koło rozrządu wystawało ok. 1 mm). Stara rolka miała minimalny luz na śrubie. Nowa tak samo.

Nie obyło się bez problemów. Po wymianie paska i rolki na zestaw SKF podczas delikatnego dokręcania nakrętki na śrubie rolki okazało się, że gwint na śrubie rolki jest uszkodzony. Śruba oczywiście jest nieosiągalna. Dzwoniłem do ASO i nie ma ani jednej sztuki w Polsce. Zawiozłem więc śrubę do tokarza z chęcią dorobienia nowej, ale po dokładnych oględzinach tokarz zasugerował naprawę mojej. Według niego trzyma osiowość, a bardzo mały luz rolki na tej śrubie sugeruje prawidłowe pasowanie. Tokarz odciął więc ten nagwintowany trzpień M6 na śrubie rolki, wywiercił otwór, nagwintował go i dopasował śrubę.

Po złożeniu wszystkiego i przejechaniu 200 km zajrzałem pod osłonę paska. Spostrzegłem, że pasek wystaje ok. 1 mm poza obrys koła zębatego wałka rozrządu. Czyli delikatnie zbliżył się w stronę chłodnicy w stosunku do tego, co było na starym pasku. Krawędź paska od strony chłodnicy jest dosłownie minimalnie liźnięta, a na plastikowej osłonie paska widać jakiś lekki osad powstający od tego liźnięcia. Jednak nie pamiętam, czy ten osad był jeszcze na starym pasku, czy pojawił się dopiero na nowym. Będę obserwował sytuację.

Problem z luzem lub brakiem osiowości na śrubie rolki odpada, gdyż śruba i jej współpraca z rolką zostały dokładnie sprawdzone.
Nie wykluczam zużycia któregoś koła zębatego, ale widząc, że wielu użytkowników po wymianie rolek, śrub oraz kół zębatych nadal nie było w stanie rozwiązać problemu, to po dokładnym zastanowieniu uświadomiłem sobie, co zmieniło się w stosunku do sytuacji sprzed wymiany paska: naciągi wszystkiego Panowie i Panie... I zaraz wyjaśnię w czym rzecz.

Bardzo wiele osób miało analogiczną do mnie sytuację: przed wymianą pasek znajdował się dalej od chłodnicy, po wymianie nowy pasek bliżej chłodnicy. Stary pasek rozrządu chcąc nie chcąc ulega pewnemu rozciągnięciu doprowadzając do lekkiego zluzowania naciągu. Napinacz termiczny w żadnym stopniu tego nie kompensuje, jak zapewne wszyscy wiecie. Przed założeniem nowego paska porównywałem go ze starym mającym przebieg 220 tysięcy i widać było leciutki rozjazd na rozstawie zębów, co w połączeniu z naturalnym zużyciem wewnętrznej strony paska prowadzi do jego minimalnego, ale jednak luzowania. Paski napędu alternatora i pomp również się rozciągają z czasem.

Podczas wymiany paska rozrządu siłą rzeczy naciągamy do prawidłowej wartości pasek rozrządu i wszystkie pozostałe paski. I niby tak powinno być. Problem polega na tym, że nikt nie bierze pod uwagę, że w silnikach mających przebiegi w najlepszym wypadku 250 tysięcy zużyciu ulega całe połączenie "wał korbowy - koło zębate". W pewnych sytuacjach (być może przy mniejszych przebiegach) wymiana koła zębatego na wale może załatwić sprawę. Przy większych przebiegach z pewnością wał korbowy na styku z kołem zębatym nie ma już tego samego pasowania, co kiedyś. Efekt jest taki, że po naciągnięciu wszystkich pasków zgodnie z instrukcją zwiększacie siły działające na koło zębate wału w kierunku pionowym ku górze. Teraz biorąc pod uwagę zużycie wału na styku z kołem zębatym dochodzi do sytuacji, w której koło zębate na wale podczas pracy silnika odchyla się w górę. Przyjrzyjcie się jak wygląda połączenie tego koła z wałem korbowym: wystarczy kilka lub kilkanaście setnych milimetra utraty średnicy na wale plus stara śruba koła zębatego i mamy inne prowadzenie paska sprzyjające wędrówce w stronę chłodnicy.

Kluczowy wydaje się tu być naciąg paska alternatora. Sam pasek rozrządu powoduje tworzenie na styku wału korbowego z kołem zębatym siły tnącej i pewnego niedużego momentu zginającego. Pasek alternatora tworzy już bardzo silny moment gnący.

W moim silniku ABT stary pasek rozrządu miał minimalnie lżejszy niż zalecany naciąg (pewnie efekt naturalnego rozciągnięcia), pasek alternatora miał aż 15 mm luzu (nie było żadnych objawów zbyt luźnego naciągu), a pasek pomp miał też 15 mm luzu. Po zmianie paska rozrządu naciągnąłem wszystko zgodnie z instrukcją: czyli pasek alternatora na 5mm luzu (zalecane 2-5 mm, co wydaje mi się lekko przesadzone) i pasek pomp na 10 mm. Zalecany naciąg paska alternatora wydaje się morderczy dla połączenia wału korbowego z kołem zębatym.

Polecam więc lekko zluzować paski klinowe i sprawdzić różnicę w ułożeniu paska rozrządu.

Ja na początek zluzuję pasek alternatora na 10 mm luzu i zdam relację jak się to przekłada na ułożenie paska rozrządu.

Pozdrawiam :)

martyman
Forum Audi 80
Forum Audi 80
Posty: 2
Rejestracja: 08 paź 2021, 10:01
Imię: Marcin
Model: Audi 80 B4
Nadwozie: Sedan
Silnik: 2.0 ABT+lpg

Re: [B4 ABK,ABT]Rolka prowądząca paska rozrzadu

Post autor: martyman » 10 lis 2021, 14:11

Jak napisałem, tak zrobiłem. Poluzowałem pasek alternatora z 5 mm na 10 mm. Wydaje mi się, że jest teraz lepiej, bo przy mocniejszym naciągu paska alternatora pasek rozrządu minimalnie wystawał poza obrys koła wałka rozrządu. Teraz idzie równo z krawędzią koła. Zostawiam tak, bo pasek nie ma o co trzeć w takiej konfiguracji. Będę tylko kontrolował co kilkaset kilometrów. Ewentualnie może jeszcze minimalnie poluzuję pasek alternatora.
Tak czy inaczej pasek stary jak i nowy prawdopodobnie tylko dotykały lekko do plastikowej górnej osłony bliżej koła wałka pośredniego, bo w tym miejscu na osłonie jest bardzo delikatna podłużna rysa.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silniki czterocylindrowe”


opony samochodowe hamulce
felgi - sklep internetowy sportwheels.pl części samochodowe ucando.pl
części samochodowe iparts.pl
Prilo.com - Transport międzynarodowy samochodów
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Pilarki akumulatorowe Stiga