Rezanko - sterowania radiem w przełączniku zespolonym
: 22 mar 2009, 20:30
Witam,
Chciałbym się zorientować, co myślicie na temat takiego projekciku jak zrezanie sterowania radiem w przełączniku zespolonym w 80tkach. Mój pomysł zakłada zamontowanie w końcówkach manetek przełącznika (od kierunków i od wycieraczek) mikroprzełączników i następnie podłączenie ich w formie drabinki rezystancyjnej (rozwiązanie stosowane przez większość producentów samochodów, którzy montują sterowanie w kierownicy/manetkach).
Wartości oporników i schemat połączeń do drabinki można dobrać wg schematów nawet do innych samochodów. Schematy takich drabinek można znaleźć na stronie http://elektron.pol.lublin.pl/users/djl ... lotyca.htm
Jedyne co byłoby potrzebne do większości odbiorników to odpowiedni adapter. Wiele producentów odbiorników samochodowych stosuje wejścia cyfrowe, dlatego nie da się podłączyć takiego sterowania bezpośrednio. Na stronie http://piloty.pl można znaleźć adaptery z serii UNI20, które bardzo dobrze by się sprawdziły w tym projekcie.
Analizując dane z obu powyższych stron wychodzi, że najlepiej byłoby zastosować schemat z Citroena Xsary
ponieważ w połączeniu z adapterem UNI20 daje chyba najlepsze możliwości i jest nieskomplikowany. Całość rozpatruję akurat pod kątem mojej Alpinki, ale dobierając odpowiedni adapter można oczywiście uzyskać sterowanie w innych radiach (o ile dany model to wspiera).
Co do przełączników w manetkach, to myślałem o standardowych mikroprzełącznikach tego typu (ewentualnie wałeczki innej wysokości, tak, żeby zbytnio nie wystawały; te na zdjęciach mają 8mm wysokości i 6mm bok podstawy)
Ich montaż polegałby na wywierceniu otworków odpowiedniej średnicy w manetkach na końcach i wmontowaniu tych przełączników od środka i umocowaniu przy pomocy kleju na gorąco. Teoretycznie mogłoby to być po 2 przełączniki na końcach + po 2 przełączniki od góry manetek żeby wykorzystać wszystkie funkcje sterowania.
Jak ktoś ma manetki ze sterowaniem BC, a nie ma BC, to w sumie też by to mógł wykorzystać w tym celu . Sam się zastanawiałem, czy nie kupić właśnie takich manetek, ale całość wyszłaby zbyt drogo.
Czekam na jakieś komentarze i rady. Z rozpoczęciem całej zabawy czekam na przypływ gotówki i trochę wolnego czasu, ponieważ ten adapter UNI20 kosztuje coś ze 120-140zł. Przydałaby się też ładna pogoda, bo nie mam garażu .
[ Dodano: 2009-03-22, 20:43 ]
Co do układu przycisków, myślałem nad czymś tego typu
Czerwone kropki to następny/poprzedni utwór, zielone vol+/vol-, niebieskie P+/P- (w Alpinie to np przełączanie katalogów na USB/CD-MP3), żółte mute i source/on/off.
Te niebieskie i żółte mogłyby być ewentualnie na górze manetki zamiast z przodu. W sumie nie wiem jak lepiej.
[ Dodano: 2009-03-22, 20:49 ]
Czy ktoś wie, jak rozebrać te końcówki manetek i czy tam w ogóle jest odpowiednia ilość miejsca? Z miejscem w sumie zawsze sobie można poradzić usuwając odpowiednia ilość plastiku ze środka .
Chciałbym się zorientować, co myślicie na temat takiego projekciku jak zrezanie sterowania radiem w przełączniku zespolonym w 80tkach. Mój pomysł zakłada zamontowanie w końcówkach manetek przełącznika (od kierunków i od wycieraczek) mikroprzełączników i następnie podłączenie ich w formie drabinki rezystancyjnej (rozwiązanie stosowane przez większość producentów samochodów, którzy montują sterowanie w kierownicy/manetkach).
Wartości oporników i schemat połączeń do drabinki można dobrać wg schematów nawet do innych samochodów. Schematy takich drabinek można znaleźć na stronie http://elektron.pol.lublin.pl/users/djl ... lotyca.htm
Jedyne co byłoby potrzebne do większości odbiorników to odpowiedni adapter. Wiele producentów odbiorników samochodowych stosuje wejścia cyfrowe, dlatego nie da się podłączyć takiego sterowania bezpośrednio. Na stronie http://piloty.pl można znaleźć adaptery z serii UNI20, które bardzo dobrze by się sprawdziły w tym projekcie.
Analizując dane z obu powyższych stron wychodzi, że najlepiej byłoby zastosować schemat z Citroena Xsary
ponieważ w połączeniu z adapterem UNI20 daje chyba najlepsze możliwości i jest nieskomplikowany. Całość rozpatruję akurat pod kątem mojej Alpinki, ale dobierając odpowiedni adapter można oczywiście uzyskać sterowanie w innych radiach (o ile dany model to wspiera).
Co do przełączników w manetkach, to myślałem o standardowych mikroprzełącznikach tego typu (ewentualnie wałeczki innej wysokości, tak, żeby zbytnio nie wystawały; te na zdjęciach mają 8mm wysokości i 6mm bok podstawy)
Ich montaż polegałby na wywierceniu otworków odpowiedniej średnicy w manetkach na końcach i wmontowaniu tych przełączników od środka i umocowaniu przy pomocy kleju na gorąco. Teoretycznie mogłoby to być po 2 przełączniki na końcach + po 2 przełączniki od góry manetek żeby wykorzystać wszystkie funkcje sterowania.
Jak ktoś ma manetki ze sterowaniem BC, a nie ma BC, to w sumie też by to mógł wykorzystać w tym celu . Sam się zastanawiałem, czy nie kupić właśnie takich manetek, ale całość wyszłaby zbyt drogo.
Czekam na jakieś komentarze i rady. Z rozpoczęciem całej zabawy czekam na przypływ gotówki i trochę wolnego czasu, ponieważ ten adapter UNI20 kosztuje coś ze 120-140zł. Przydałaby się też ładna pogoda, bo nie mam garażu .
[ Dodano: 2009-03-22, 20:43 ]
Co do układu przycisków, myślałem nad czymś tego typu
Czerwone kropki to następny/poprzedni utwór, zielone vol+/vol-, niebieskie P+/P- (w Alpinie to np przełączanie katalogów na USB/CD-MP3), żółte mute i source/on/off.
Te niebieskie i żółte mogłyby być ewentualnie na górze manetki zamiast z przodu. W sumie nie wiem jak lepiej.
[ Dodano: 2009-03-22, 20:49 ]
Czy ktoś wie, jak rozebrać te końcówki manetek i czy tam w ogóle jest odpowiednia ilość miejsca? Z miejscem w sumie zawsze sobie można poradzić usuwając odpowiednia ilość plastiku ze środka .