Audi 80 B3 2.0 Quattro '89 - reanimacja Babuni
: 07 kwie 2008, 19:50
Oto moja 80-tka B3 Quattro z 1989 roku. Silnik 3A (2.0 113KM). Przebieg jaki pokazuje licznik to 228kkm. Z fabryki posiadała ABS, szyberdach na korbę. Kiedy ja kupiłem miała także dorabiany centralny zamek i niestety wymienianą stacyjkę (inny klucz).
Dołożyłem do niej ori aluminiowe wzmocnienia boczne, wskaźnik temperatury zewnętrznej, elektryczne szyby (wraz z przeklejaniem tapicerki i przekładaniem boczków w drzwiach) , elektryczne lusterka i szyberdziurę. Dodatkowy kluczyk zastąpiłem odpalaniem z przycisku zabezpieczonym immobiliserem. W planach na przyszłość jak narazie ori spoiler aluminiowy, jakaś ładna końcówka wydechu i może jakieś lepsze audio.
Dawno niczego tu nie pisałem, a wiele się zmieniło...
- ori spoiler aluminiowy
- roleta tylnej szyby
- głośniki JBL z tyłu 6"x9"
- wrócił mój stary dobry Kenwood W6027 zamiast soniacza (sony tato dostał w spadku do jego <quattro> )
- mostek lamp stopu i przeciwmgłowych (+ dokładka jednego przeciwmgłowego)
- przedni zderzak od 90, ale przetrwał tylko 2 tygodnie (dziewczyna najechała delikatnie na hak do przyczepy innego kierowcy i się wziął pękł - teraz zderzak jak widać na zdjęciu - czeka na przemalowanie)
- tylny zderzak czarny (z 90 był tez czarny to musiałem zmienić, a teraz znów będzie trzeba malować )
- reflektory zespolone
- światła na przekaźnikach + żarówki 2x100W i 2x 100/90W
- fotele i boczki kremowy welur + podgrzewane fotele przednie regulowane w pionie
- dodatkowe wskaźniki koło popiołki
- lampki w rączkach podsufitki
- na zimę alu 14" z 80 B3 ori w kolorze złotym (nawet z deklami się trafiły :mrgreen: )
- na lato 205/50R15 OZ zastąpiły RONALe 225/45R16 z oponami Kumho i Ventus (Yokohama) (OZety też do taty poleciały )
- modyfikacja tylnego zawieszenia (teraz pasują tam amory na przód, w razie czego ori zawias został) + nowe amory (KYB) i sprężyny (nie pamiętam marki)
- nowe tarcze i klocki (przód Brembo + Ferodo Premium; tył Lukas + Ferodo Premium)
- grill z 90tki
- poprawiona instalacja odpalania z przycisku (teraz nie ma tego badziewnego przełącznika dźwigienkowego i wytrzyma obciążenie 70A po stacyjce :mrgreen:)
- elektryczna regulacja wysokości świateł
- nowe sprzęgło sachs + łożysko oporowe (czy jak to sie tam zwie) + nowe pompki sprzęgła (ori BOGE)
- ori central z domykaniem wlewu paliwa (w roczniku '89 tego nie było)
- emblematy na klapę bagażnika "OOOO" na środek i "quattro" z prawej
- zaciski malowane na czerwono
- czarna blenda między lampy i poprawienie miejsca zawieszenia rejestracji (a to nie ja wieszałem tak krzywo tylko poprzedni właściciel )
- emblemat "quattro" nad schowek
- AutoCheck (niestety okazało się że z v6 bo olej świeci cały czas)
- daszki przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami (kierowca i pasażer)
- cała rama przycisków (brak schowka nad radiem)
- CB Radio
- zmiana wiatrołapa w szyberdziurze na czarny (ori był niebieski)
- mata wygłuszająca, podgrzewane spryskiwacze i lampa serwisowa pod maską
- nawiew na nogi pasażerów z tyłu
4-5.07.2009
Przyszedł czas na poprawienie oczek: zgodnie z planem ramki reflektorów pomalowane - padło na kolor czarny. Doszedłem do wniosku, że zderzaki tez trzeba poprawić, więc przedni także poleciał w czarny mat.
26.07.2009
Po dwudniowych zmaganiach (24-25.07) wymieniliśmy z kolegą strychar85 w garażu skrzynię biegów na AML i tylny most na ARS. Nareszcie znów mam 5 biegów :mrgreen:
Dziś więc skoro świt wstałem i założyłem blendę od Andrew^ bo już kilka dni czekała.
to teraz trzeba tylko skompletować drugą lampę z czerwonym migaczem i wszystko już będzie jak trzeba.
31.10.2009
Wymienione tulejki pod kołyską, wahaczami, końcówki drążków, poduszki amortyzatorów z przodu i drążek kierowniczy(reakcyjny) z tyłu.
Założone zimówki FULDA KRISTALL ROTEGO 185/60R14 niestety na stalkach bo alu zimowe maja już nowego właściciela.
28.11.2009
Mała rzecz, a cieszy...
Nowe używane głośniczki w podszybie MB Quart QM100 wraz z dedykowanymi zwrotnicami
2.03.2010
I nastała cisza... chwilowo modów nie było i narazie z powodów ograniczeń budżetowych nie będzie, bo babuni nie służy dynamiczna jazda w 5 osób po dolnośląskich dziurach, a już tym bardziej skoki do rowu Trzeba babunię doprowadzić do normalnego stanu, bo po ostatnim "locie" zrobiły się spore luzy w zawieszeniu. Na szczęście spadła na cztery łapy i żadnych szkód w nadwoziu nie było - jedynie balon na oponie i zawieszenie się posypało...
Na zdjęciach bardzo ładne podwórko u kolegi strychar85 - <quattro> nigdy za wiele :mrgreen:
28.03.2010
Postanowiłem sprawdzić jak babunia będzie się sprawowała na nieco niższym zawiasie. Poleciały sprężynki FK -60 czerwone na przód i na tył - efekty widać na zdjęciach (kółka maja rozmiar 185/65R14). Trzyma się dużo lepiej drogi i w zakrętach zachowuje się niezwykle pewnie, ale trochę na naszych dziurach mi nerki odbiło i plomby z zębów powypadały
2.05.2010
Wczoraj wieczorem Babunia dostała nowe oczka, bo mi jak zwykle ciemno było ;-P
Poprawione po chińczykach soczewki + bi-xenon 6000k. Dodatkowo halogeny z gładkim szkłem, bo ori z b3 beznadziejnie świeciły.
24.07.2010
Z ostatnich zmian:
- "nowe używane" zaciski na tył (bo się ręczny skończył) + nowe klocki na tył
- inne zaciski na przód (tez ori z 80-tki ale jakieś inne niż u mnie były)
- "nowa używana" pompa hamulcowa ate z Audi 200 (narazie ori serwo zostało, ale myślę nad tym) - efekt rewelacyjny, tylko miesiąc po zmianie tulejek i drążków w całym aucie już zawias spowrotem się tłucze od zbyt intensywnego hamowania na dziurach (niestety do nowych hamulców się jeszcze przyzwyczajam, a ABS jeszcze mimo moich starań nie działa jak należy, więc jeżdżę z wyłączonym)
- zamiana starego silnika na drugi - tez 3A (w starym wywaliło mi olej spod chłodnicy oleju i filtra, ale nie miałem ochoty szukać przyczyny, więc korzystając z okazji że stało to się w weekend, wsadziłem drugi silnik - było szybciej i taniej niż naprawiać tamten)
10.2012
W październiku przyszedł czas na ożywienie długo oczekującej na lepsze czasy (finansowe) Babuni. Po usunięciu sygnału prędkości z blokady mostu nastąpiło pewne "kuku" i most nie chciał się odblokować. Zmotywowało mnie to do wymiany zestawu skrzynia+most na komplet znów taki jak był z fabryki czyli AEX+AKT. Ale jak już zabierać się do takie fuchy to od razu wypadałoby zreanimować dobite już na polskich dziurach zawieszenie. O ile większość elementów udało mi się znaleźć w dobrych cenach to tylne drążki reakcyjne jak zawsze zaskoczyły mnie świetną dostępnością oraz mega atrakcyjną ceną :mrgreen: Wraz ze znajomym zasiedliśmy więc do katalogów z częściami i rozpoczęło się poszukiwanie kolejnego już w mojej babuni rozwiązania ograniczającego wydatki na zawieszenie. Po długich poszukiwaniach zmontowaliśmy w pełni regulowany zamiennik tylnego drążka posiadający wymienne końcówki. Nieco różni się sposobem montażu do kołyski ale po ponad 2 miesiącach używania śmiało mogę stwierdzić że zdał egzamin. Koszt całego drążka zamknął się poniżej 200zł a koszty końcówek w przyszłości to około 20 i 30zł. Sam drążek przy wolnej chwili opiszę w osobnym temacie (widoczny na ostatnim zdjęciu). Ogólnie Babunia wróciła do przemierzania zaśnieżonych ścieżek Kotliny kłodzkiej. Mimo nie najlepszych warunków (nie dokończony kanał, brak podnośnika i ogrzewania) wymienione zostały: skrzynia biegów i most, wszystkie tuleje kołysek, poduszki skrzyni i mostu, poduszki silnika, łączniki stabilizatora, drążki tylne, sworznie, końcówki drążków przednich i odnowione kołyski i wahacze, amortyzatory i sprężyny na standardowe (jak ktoś chce mam przednie sprężyny KONI koloru zielonego widać je na jednym ze zdjęć - oddam za zgrzewkę piwa). Przy okazji wróciły też lampy zespolone. Zdjęcia są słabej jakości, ale niestety robione telefonem.
Plany:
- dorobić jakieś światło cofania bo na blendzie nic nie widać ewentualnie umyję blendę
- dospawanie dwururki "Lorenz" do tłumika, która leży i czeka już z pól roku
- czerwone lampy zewnętrzne z tyłu (mam lewa, szukam prawej Seima)
- może montaż BLOSa (będzie bo po moich regulacjach już mało nie pali )
- trójramienna kiera Audi Sport
- przeróbka tylnych foteli na podgrzewane
- jak mi przyjdzie ochota i znajdę czas to montaż worka na narty i zmiana zbiornika paliwa, które tez od dłuższego czasu zalegają i czekają aż się nimi zajmę (worek już założony, ale na zbiornik czasu nie ma...)
- montaż Procon-Ten
- i co mi jeszcze do głowy przyjdzie...
Dołożyłem do niej ori aluminiowe wzmocnienia boczne, wskaźnik temperatury zewnętrznej, elektryczne szyby (wraz z przeklejaniem tapicerki i przekładaniem boczków w drzwiach) , elektryczne lusterka i szyberdziurę. Dodatkowy kluczyk zastąpiłem odpalaniem z przycisku zabezpieczonym immobiliserem. W planach na przyszłość jak narazie ori spoiler aluminiowy, jakaś ładna końcówka wydechu i może jakieś lepsze audio.
Dawno niczego tu nie pisałem, a wiele się zmieniło...
- ori spoiler aluminiowy
- roleta tylnej szyby
- głośniki JBL z tyłu 6"x9"
- wrócił mój stary dobry Kenwood W6027 zamiast soniacza (sony tato dostał w spadku do jego <quattro> )
- mostek lamp stopu i przeciwmgłowych (+ dokładka jednego przeciwmgłowego)
- przedni zderzak od 90, ale przetrwał tylko 2 tygodnie (dziewczyna najechała delikatnie na hak do przyczepy innego kierowcy i się wziął pękł - teraz zderzak jak widać na zdjęciu - czeka na przemalowanie)
- tylny zderzak czarny (z 90 był tez czarny to musiałem zmienić, a teraz znów będzie trzeba malować )
- reflektory zespolone
- światła na przekaźnikach + żarówki 2x100W i 2x 100/90W
- fotele i boczki kremowy welur + podgrzewane fotele przednie regulowane w pionie
- dodatkowe wskaźniki koło popiołki
- lampki w rączkach podsufitki
- na zimę alu 14" z 80 B3 ori w kolorze złotym (nawet z deklami się trafiły :mrgreen: )
- na lato 205/50R15 OZ zastąpiły RONALe 225/45R16 z oponami Kumho i Ventus (Yokohama) (OZety też do taty poleciały )
- modyfikacja tylnego zawieszenia (teraz pasują tam amory na przód, w razie czego ori zawias został) + nowe amory (KYB) i sprężyny (nie pamiętam marki)
- nowe tarcze i klocki (przód Brembo + Ferodo Premium; tył Lukas + Ferodo Premium)
- grill z 90tki
- poprawiona instalacja odpalania z przycisku (teraz nie ma tego badziewnego przełącznika dźwigienkowego i wytrzyma obciążenie 70A po stacyjce :mrgreen:)
- elektryczna regulacja wysokości świateł
- nowe sprzęgło sachs + łożysko oporowe (czy jak to sie tam zwie) + nowe pompki sprzęgła (ori BOGE)
- ori central z domykaniem wlewu paliwa (w roczniku '89 tego nie było)
- emblematy na klapę bagażnika "OOOO" na środek i "quattro" z prawej
- zaciski malowane na czerwono
- czarna blenda między lampy i poprawienie miejsca zawieszenia rejestracji (a to nie ja wieszałem tak krzywo tylko poprzedni właściciel )
- emblemat "quattro" nad schowek
- AutoCheck (niestety okazało się że z v6 bo olej świeci cały czas)
- daszki przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami (kierowca i pasażer)
- cała rama przycisków (brak schowka nad radiem)
- CB Radio
- zmiana wiatrołapa w szyberdziurze na czarny (ori był niebieski)
- mata wygłuszająca, podgrzewane spryskiwacze i lampa serwisowa pod maską
- nawiew na nogi pasażerów z tyłu
4-5.07.2009
Przyszedł czas na poprawienie oczek: zgodnie z planem ramki reflektorów pomalowane - padło na kolor czarny. Doszedłem do wniosku, że zderzaki tez trzeba poprawić, więc przedni także poleciał w czarny mat.
26.07.2009
Po dwudniowych zmaganiach (24-25.07) wymieniliśmy z kolegą strychar85 w garażu skrzynię biegów na AML i tylny most na ARS. Nareszcie znów mam 5 biegów :mrgreen:
Dziś więc skoro świt wstałem i założyłem blendę od Andrew^ bo już kilka dni czekała.
to teraz trzeba tylko skompletować drugą lampę z czerwonym migaczem i wszystko już będzie jak trzeba.
31.10.2009
Wymienione tulejki pod kołyską, wahaczami, końcówki drążków, poduszki amortyzatorów z przodu i drążek kierowniczy(reakcyjny) z tyłu.
Założone zimówki FULDA KRISTALL ROTEGO 185/60R14 niestety na stalkach bo alu zimowe maja już nowego właściciela.
28.11.2009
Mała rzecz, a cieszy...
Nowe używane głośniczki w podszybie MB Quart QM100 wraz z dedykowanymi zwrotnicami
2.03.2010
I nastała cisza... chwilowo modów nie było i narazie z powodów ograniczeń budżetowych nie będzie, bo babuni nie służy dynamiczna jazda w 5 osób po dolnośląskich dziurach, a już tym bardziej skoki do rowu Trzeba babunię doprowadzić do normalnego stanu, bo po ostatnim "locie" zrobiły się spore luzy w zawieszeniu. Na szczęście spadła na cztery łapy i żadnych szkód w nadwoziu nie było - jedynie balon na oponie i zawieszenie się posypało...
Na zdjęciach bardzo ładne podwórko u kolegi strychar85 - <quattro> nigdy za wiele :mrgreen:
28.03.2010
Postanowiłem sprawdzić jak babunia będzie się sprawowała na nieco niższym zawiasie. Poleciały sprężynki FK -60 czerwone na przód i na tył - efekty widać na zdjęciach (kółka maja rozmiar 185/65R14). Trzyma się dużo lepiej drogi i w zakrętach zachowuje się niezwykle pewnie, ale trochę na naszych dziurach mi nerki odbiło i plomby z zębów powypadały
2.05.2010
Wczoraj wieczorem Babunia dostała nowe oczka, bo mi jak zwykle ciemno było ;-P
Poprawione po chińczykach soczewki + bi-xenon 6000k. Dodatkowo halogeny z gładkim szkłem, bo ori z b3 beznadziejnie świeciły.
24.07.2010
Z ostatnich zmian:
- "nowe używane" zaciski na tył (bo się ręczny skończył) + nowe klocki na tył
- inne zaciski na przód (tez ori z 80-tki ale jakieś inne niż u mnie były)
- "nowa używana" pompa hamulcowa ate z Audi 200 (narazie ori serwo zostało, ale myślę nad tym) - efekt rewelacyjny, tylko miesiąc po zmianie tulejek i drążków w całym aucie już zawias spowrotem się tłucze od zbyt intensywnego hamowania na dziurach (niestety do nowych hamulców się jeszcze przyzwyczajam, a ABS jeszcze mimo moich starań nie działa jak należy, więc jeżdżę z wyłączonym)
- zamiana starego silnika na drugi - tez 3A (w starym wywaliło mi olej spod chłodnicy oleju i filtra, ale nie miałem ochoty szukać przyczyny, więc korzystając z okazji że stało to się w weekend, wsadziłem drugi silnik - było szybciej i taniej niż naprawiać tamten)
10.2012
W październiku przyszedł czas na ożywienie długo oczekującej na lepsze czasy (finansowe) Babuni. Po usunięciu sygnału prędkości z blokady mostu nastąpiło pewne "kuku" i most nie chciał się odblokować. Zmotywowało mnie to do wymiany zestawu skrzynia+most na komplet znów taki jak był z fabryki czyli AEX+AKT. Ale jak już zabierać się do takie fuchy to od razu wypadałoby zreanimować dobite już na polskich dziurach zawieszenie. O ile większość elementów udało mi się znaleźć w dobrych cenach to tylne drążki reakcyjne jak zawsze zaskoczyły mnie świetną dostępnością oraz mega atrakcyjną ceną :mrgreen: Wraz ze znajomym zasiedliśmy więc do katalogów z częściami i rozpoczęło się poszukiwanie kolejnego już w mojej babuni rozwiązania ograniczającego wydatki na zawieszenie. Po długich poszukiwaniach zmontowaliśmy w pełni regulowany zamiennik tylnego drążka posiadający wymienne końcówki. Nieco różni się sposobem montażu do kołyski ale po ponad 2 miesiącach używania śmiało mogę stwierdzić że zdał egzamin. Koszt całego drążka zamknął się poniżej 200zł a koszty końcówek w przyszłości to około 20 i 30zł. Sam drążek przy wolnej chwili opiszę w osobnym temacie (widoczny na ostatnim zdjęciu). Ogólnie Babunia wróciła do przemierzania zaśnieżonych ścieżek Kotliny kłodzkiej. Mimo nie najlepszych warunków (nie dokończony kanał, brak podnośnika i ogrzewania) wymienione zostały: skrzynia biegów i most, wszystkie tuleje kołysek, poduszki skrzyni i mostu, poduszki silnika, łączniki stabilizatora, drążki tylne, sworznie, końcówki drążków przednich i odnowione kołyski i wahacze, amortyzatory i sprężyny na standardowe (jak ktoś chce mam przednie sprężyny KONI koloru zielonego widać je na jednym ze zdjęć - oddam za zgrzewkę piwa). Przy okazji wróciły też lampy zespolone. Zdjęcia są słabej jakości, ale niestety robione telefonem.
Plany:
- dorobić jakieś światło cofania bo na blendzie nic nie widać ewentualnie umyję blendę
- dospawanie dwururki "Lorenz" do tłumika, która leży i czeka już z pól roku
- czerwone lampy zewnętrzne z tyłu (mam lewa, szukam prawej Seima)
- może montaż BLOSa (będzie bo po moich regulacjach już mało nie pali )
- trójramienna kiera Audi Sport
- przeróbka tylnych foteli na podgrzewane
- jak mi przyjdzie ochota i znajdę czas to montaż worka na narty i zmiana zbiornika paliwa, które tez od dłuższego czasu zalegają i czekają aż się nimi zajmę (worek już założony, ale na zbiornik czasu nie ma...)
- montaż Procon-Ten
- i co mi jeszcze do głowy przyjdzie...