Strona 1 z 5

Moje Audi 90

: 26 lut 2010, 22:11
autor: MIODEK
Więc tak, stworzony został temat o Audi Coupe, Audi 80 Competition quattro... ten temat będzie o równie rzadko spotykanym modelu jakim jest Audi 90.

Trochę informacji:


:arrow: Audi 90 B2

Audi 90 było jednym z modeli oferowanych przez firmę Audi. Modele oznaczone tym symbolem były oferowane w Europie w latach 1984-1991, w Ameryce północnej w latach 1987-1994.

We wrześniu 1984 roku na taśmę produkcyjną trafiło Audi 90, które de facto było następcą 80tek z jednostkami 5-cio cylindrowymi, czyli modeli 80CD i 80 quattro. Audi 90 oferowane było z silnikami pięciocylindrowymi 2.0i (115KM), 2.2i kat. (121KM), 2.2i (136KM) oraz turbodieslem 1.6 o mocy 70KM. Silnik 2.2 oferowany był także w Audi 90 quattro. Audi 90 znacząco odróżnia się z zewnątrz od Audi 80, podstawowy element różniący te modele to szerokie zderzaki wraz z zintegrowanymi kierunkowskazami i reflektorami przeciwmgielnymi. Oprócz tego Audi 90 posiadało szerokie zespolone reflektory z oddzielnym odbłyśnikiem dla świateł długich (tak jak w 80 quattro), szerokie tylne lampy zajmujące całą pokrywę bagażnika, chromowane dodatki jak w 80CD. We wnętrzu zastosowano delikatnie zmienioną tablicę rozdzielczą (większa półeczka, inna konsola i obudowa wskaźników) oraz nowe wzory welurowej tapicerki montowanej w standardzie, wraz z czterema ramkowymi zagłówkami. Audi 90 quattro posiadało z kolei sportowe przednie i tylne fotele, tak jak w poprzednim Audi 80 quattro. Jedną z ciekawszych opcji wyposażenia były cyfrowe wskaźniki takie jak w legendarnym Audi Quattro.

Auto nosiło wewnętrzne oznaczenie B2, oraz Typ 81/85.
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek


:arrow: Audi 90 B3 zostało zaprezentowane w maju 1987 roku.

Auto wyposażone było w silnik Audi 90i pięciocylindrowe: 2.0i 115KM (opcjonalnie z katalizatorem), 2.2i 136KM i 2.3i kat 136KM. Audi 90 z zewnątrz można odróżnić po szerokich przednich reflektorach, reflektorach przeciwmgielnych
i kierunkowskazach zintegrowanych w przednim zderzaku, innej atrapie chłodnicy (w kształcie kratki), chromowanych obwódkach wokół szyb, chromowanych nakładkach na zderzakach i listwach odbojowych, gumowych listwach ochronnych na dole drzwi oraz szerokiej blendzie na tylnej klapie. Audi 90 miało znacznie bogatsze wyposażenie seryjne od 80-tki. Wewnątrz zastosowano do wyboru bez dopłaty tapicerkę wełnianą Pirell lub welurową Chenille (dostępne za dopłatą w 80), standardowo montowano elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, obrotomierz, modele z silnikiem 2.3 posiadały wspomaganie kierownicy. Auta z silnikami 2.2 i 2.3 można było zamówić w wersji z napędem 4x4 quattro.

W styczniu 1988 roku przedłużono gwarancję na perforację nadwozia do 10 lat i do oferty jednostek napędowych Audi 90 wprowadzono opracowany na podstawie doświadczeń zdobytych w RSMŚ pięciocylindrowy silnik wykonany w technice 4 zaworowej 2.0 20V o mocy 160KM. Silnik dostępny był tylko w połączeniu z napędem 4x4 quattro.

W kwietniu 1988 do oferty wszedł silnik wysokoprężny z turbosprężarką i intercoolerem o pojemności 1.6TD i dysponujący mocą 80KM. Zaprezentowano także wersję specjalną Audi 80 Sport, która była dostępna do 1991. Wyróżniała się zderzakami w kolorze nadwozia, aluminiowymi felgami 14", sportowym zawieszeniem i wyposażeniem wnętrza. Dostępna była tylko w 3 perłowych kolorach nadwozia - niebieskim, szarym i czerwonym.

W czerwcu 1988 zaprezentowano Audi 90 z topową jednostką napędową, silnikiem 2.3 20V o mocy 170KM, który był bliźniaczą konstrukcją w stosunku do zastosowanej wcześniej 2.0 20V (oba były produkowane równolegle). Auto było początkowo dostępne wyłącznie z napędem 4x4 quattro.

W sierpniu 1988 roku silnik 1.9 113KM w Audi 80 zostaje zastąpiony silnikiem 2.0 o takiej samej mocy (dostępny także z napędem quattro). Audi 90 2.0 20V i 2.3 20V były odtąd dostępne także w wersji z napędem na przednią oś i opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów o 4 przełożeniach.
Do oferty wprowadzono także wersje specjalną Audi 80 Allwetter (dostępna do sierpnia 1989) wyposażoną m.in w podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby.

W lutym 1989 roku do oferty wprowadzono Audi 90 w topowej wersji Exclusive. Auto posiadało w wyposażeniu seryjnym skórzaną tapicerkę w kolorze białym (dostępna tylko w tym modelu), klimatyzację elektroniczną, drewniane wykończenia, szyby chromianowane, sportowe zawieszenie, felgi aluminiowe 15", elektrycznie sterowane wszystkie szyby. Dostępna była wyłącznie w kolorze czarnym i z silnikami 2.3 i 2.3 20V.

W kwietniu 1989 zaprezentowano Audi 90 z silnikiem wysokoprężnym 1.6TD 80KM.

Na rok modelowy 1990 (sierpień 89) zarówno Audi 80, jak i 90 przechodzą dość poważne zmiany - otrzymały wówczas wewnętrzne oznaczenie Typ 8A.
W wyposażeniu seryjnym wszystkich Audi 90 jest teraz elektryczne regulacja zasięgu reflektorów i wspomaganie kierownicy, wersje z centralnym zamkiem posiadają teraz zamykane drzwiczki wlewu paliwa, zastosowano nowe dźwigienki przy kierownicy. Ponadto wprowadzono pewne modyfikacje zawieszenia. W przypadku palety silników 90-tki jedyną zmianą był przekonstruowany silnik 2.3 20V o mocy zmniejszonej do 167KM.
Do oferty wprowadzono także kilka nowych wersji specjalnych: 80 Special (wyposażenie podobne do 80 Allwetter), 80 Hamburg (sportowe zawieszenie, wysoki spoiler na tylnej klapie, sportowe wyposażenie wnętrza, szyberdach itp.), 80 Zentren (sportowe zawieszenie, szyberdach, sportowe wyposażenie wnętrza, 3 dodatkowe wskaźniki) i 90 Sport (brak chromowanych listew wokół szyb, całe zderzaki w kolorze nadwozia, czarne listwy ozdobne na zderzakach, sportowe zawieszenie, sportowe wyposażenie wnętrza, dodatkowe wskaźniki, aluminiowe felgi 15", cienkie gumowe listwy odbojowe na drzwiach, szyberdach, tapicerka satynowa, pakiet skórzany, tylko z silnikami 2.3 i 2.3 20V)


Audi 80 i 90 w Europie dostępne były do końca 1991, chociaż produkcję większości wersji zakończono już na jesieni.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


:arrow:Audi 90 B4

Audi 90 B4 było oferowane tylko i wyłącznie na rynku północnoamerykańskim w latach 1993-1995. Od wersji europejskiej odróżniało się zupełnie innym kształtem przednich i tylnych zderzaków. Auto występowało w trzech wariantach wyposażenia:

* 90 S
* 90 CS
* 90 CS quattro sport

W Europie, a w szczególności w Niemczech, Audi 80 B4 i jej odmiany odniosły ogromny sukces i zdobyły dużą popularność. Wraz z prezentacją modelu B4 zaprzestano stosować w Europie nazwę Audi 90 dla oznaczenia lepszych wersji, wszystkie sedany i kombi nosiły teraz plakietkę "80", bez względu na to, jaki silnik znajdował się pod maską. Audi w Ameryce wybrało inny kierunek i rozpoczęło sprzedaż nowych sedanów jako model "90". „B4” na rynek amerykański były oferowane w bardziej luksusowych wersjach, nawet jako podstawowe modele. Wyposażenie takie jak klimatyzacja, elektryczne szyby, lusterka, fotele, skórzana tapicerka, tempomat było standardem, w przeciwieństwie do rynku europejskiego, gdzie za takie dodatki trzeba było słono zapłacić. Auta na rynek amerykański miały także nieco inne zderzaki spełniające surowe amerykańskie normy bezpieczeństwa oraz oświetlenie. Audi 90 było dostępne tylko z silnikiem 2.8 i opcjonalnie z napędem na 4 koła quattro.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Materiały pobrane m.in z Centrum Audi 80

Jeżeli ktoś by chciał dodać coś od siebie lub wnieść jakieś poprawki to proszę o kontakt PW/GG




Dopisujemy się do tematu:

1. Audi [Model/Typ] [Rocznik] [Silnik] [Skąd] [NICK] oraz link do tematu na forum

: 26 lut 2010, 22:43
autor: EwelinaCzarna
1. Audi 90 B3 87r 2.3 NG quattro - okolice Lublina- EwelinaCzarna

: 27 lut 2010, 11:04
autor: guziq
2. Audi 90 quattro, 1988, był 2.2E KV, jest 4.2V8 ABZ, guziq, Żyrardów
https://audi80.pl/audi-90q-b3-42-v8-vt37912.htm

: 27 lut 2010, 11:50
autor: małolat
3. Audi 90 B3 90r 2,3 NG - Kołacze . Małolat

https://audi80.pl/audi-90-23-ng-nowe ... t34657.htm

: 27 lut 2010, 11:51
autor: pandamix

: 27 lut 2010, 15:12
autor: Ur-Arek
1. Audi 90 B3 87r 2.3 NG quattro - okolice Lublina- EwelinaCzarna
2. Audi 90 quattro, 1988, był 2.2E KV, jest 4.2V8 ABZ, guziq, Żyrardów
3. Audi 90 B3 90r 2,3 NG - Kołacze . Małolat
4. Audi 90 B3 90r 2.3 NG Parczew-Pandamix
5. Audi 90 B2 85r 2.0 JS - Koszalin Ur-Arek

Swojego nie przedstawiałem na forum, kupiony z sentymentu, nie ma czasu na zajęcie się nim :-/ . Od lipca, kiedy stanął u mnie...zdążyłem go umyć. Obrazek
A byłem ciekawy czy mamy jakiegoś diesla w A90? Takiego oryginalnego :?:

: 27 lut 2010, 18:58
autor: Bartek90
6. Audi 90 B3 88r 2.3 NG - Wrocław, Dolny Śląsk - Bartek 90.
https://audi80.pl/b3-ng-audi-90-23-1988-vt36817.htm

Dodam jeszcze, Miodek, super pomysł! <ok>


Wiem jeszcze że jest na mojej dzielnicy jeszcze jedna 90tka, też 2.3 NG, bo ścignąłem się z od świateł do świateł.. Ale raczej nie ma go na forum..

: 27 lut 2010, 20:41
autor: Leszek
7. Audi 90 B3 2.3 NG - Bydgoszcz i okolice - Leszek

https://audi80.pl/b3-90-23-ng-moja-9 ... t27987.htm

: 27 lut 2010, 22:08
autor: guziq
Mój wspolnik ma 2x 90 B2 - nie ma go niestety na forum.
Jedna oska 2.0 JS '86
druga quattro 2.2 KV '86/'87 czekajace na jakis meski silnik

: 27 lut 2010, 22:21
autor: Leo
Audi 90 quattro 20v - 1988 , pierwszy wypust, koniec czerwca 1988, stan oryginalny, z małymi moimi poprawkami. Silnik 2.3 20v - 7A , oczywiście quattro.

kocham je :)

: 01 mar 2010, 10:46
autor: luk_OP_Q89
Audi 90 quattro grudzień 1987r.W kolorze Tornadorot z motorkiem NG.
https://audi80.pl/audi-90-quattro-23 ... ot&start=0

: 01 mar 2010, 22:05
autor: edd
audi 90 quattro 1990 na poczatku silnik 7A teraz AAN

swapy sa fajne :mrgreen:

https://audi80.pl/90-aan-audi-90-b3- ... t10964.htm

pozdrowka i szerokosci :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

: 07 mar 2010, 22:12
autor: kuba2955
audi 90 quattro 20v, silnik 7a, 1988r, hajnówka
https://audi80.pl/90q-7a-mala-czarna ... t18739.htm

: 14 mar 2010, 15:55
autor: spnsr
Audi 90 2.3 NG - Tychy

: 14 mar 2010, 20:12
autor: Grzegorz7A
Audi 90 Q 7A sedan - wersja "złóż mnie sam"

https://audi80.pl/audi-90-quattro-ti ... t29442.htm