[B3 PM] Patrique`s 80`s
: 05 mar 2010, 19:16
Witam wszystkich. Postanowiłem przedstawić moją niunię.
Audi 80
typ: B3 89
rok produkcji: 1989
silnik/skrzynia biegów: 1.8 Benzyna 8V (bez LPG) / manualna 5-cio biegowa skrzynia typ: akm
wyposażenie dodatkowe: szyberdach na korbkę :mrgreen: , procon-ten, radio vw beta, centralny zamek, i automatyczo-korbowe domykanie szyb (taki nawyk <ok> ).
Samochód w jak najbardziej seryjnym wydaniu i tak też pozostanie. Głównym założeniem jest utrzymywanie go w idealnym stanie technicznym.
Audiczka kupiona parę lat temu w Polsce od starszego mężczyzny który nią po prostu jeździł i jakoś specjalnie nie dbał.
Stan po zakupie:
...czyli obraz lekkiej rozpaczy. Przez wiele lat czynności serwisowe wobec tego samochodu ograniczały się do tankowania paliwa :-o ...no dobra!... Wymiany oleju też :mrgreen:
Po otwarciu maski silnik był cały mokry od olejowych zacieków. Także nie obyło się bez wymiany uszczelki pod pokrywą rozrządu.
Na początek przyszedł czas na porządną ręczną polerkę lakieru przy użyciu pasty "tempo".
Na szczęście pod względem technicznym samochód okazał się być oryginałem w każdej najmniejszej części i bez poważnej kolizji w przeszłości. Wszystkie zgrzewy i spawy w oryginale. Jedynie tylne naroże szpachlowane pod wlewem paliwa :-o , nieoryginalna szyba pasażera w prawym tyle i szpachlowane prawe drzwi . Ale na szczęście było to zrobione w aso. Na pokładzie w pełni manualne wyposażenie i oryginalny silnik 1.8 PM współpracujący z manualną pięciobiegową skrzynią biegów AKM. Procon-ten nie wystrzelony <ok> .
Na pierwszy rzut poszło wyregulowanie maski i drzwi. Niestety wiek robi swoje i niektóre śruby na zawiasach popuściły, przez co porobiły się nierówne szparki na krawędziach . Po wielu godzinach regulacji przeplatanej z oglądaniem katalogowych zdjęć Audi 80 udało mi się dojść prawie do perfekcji . Jedynie pozostała mi jeszcze wymiana tulejek w zawiasie drzwi kierowcy, bo lekko opadły.
O to kilka aktualnych zdjęć tej maszyny
W międzyczasie napotkana we Włoszech koleżanka mojej 80-tki <ok>
Nie będę się rozpisywał o wymianie każdej śrubki, bo to nie ma za bardzo sensu. Poniżej lista rzeczy które musiałem powymieniać lub naprawić
wymiana chłodnicy - oryginalna miała wyciek
nowe sprężyny zawieszenia i amortyzatory ori wysokość
pęknięty wąż wodny pompa wody > króciec głowicy silnika
wymiana przewodów hamulcowych na nowe "Cu"
regeneracja pompy hamulcowej ATE (efekt... działa jak nowa pompa <ok> )
nowe kable WN, kopułka rozdzielacza, palec zapłonowy, świece
wymiana czujnika temperatury od ECU
brak ogrzewania ... czyszczenie nagrzewnicy powietrza i kanałów wodnych silnika; następnie porządne odpowietrzenie układu i grzeje jak w nowym aucie :mrgreen:
kompletny rozrząd (BOSCH/SKF)
naprawa mocowań uszkodzonej lampy przedniej
wymiana skorodowanego mocowania tłumika końcowego na uchwyt własnego patentu
Link do tematu: https://audi80.pl/80-b3-18-20-napraw ... htm#641399
Na lusterkach zewnętrznych zagościły dodatkowe - sferyczne
Następnie parę innych czynności serwisowych przy aucie
czyszczenie i montaż nowego filtra wentylacji
Okresowe czyszczenie kopułki aparatu zapłonowego i palca rozdzielacza
<ok>
Wymiana oryginalnego fabrycznego termostatu <ok>
Listopad 2010
I stało się... nie uważna kobita wyjeżdżająca ze swojego garażu zatrzymała się na mojej audicy . Byłem głupi i nie doświadczony bo nie wezwałem Policji , śnieg tak mocno sypał, że już po paru sekundach auto było całe białe i nie widziałem uszkodzenia. Jedynym widocznym skutkiem uderzenia był wtedy kołpak który odpadł. Po odjechaniu z miejsca zdarzenia jak śnieg zaczął topnieć zauważyłem wgniotkę i pęknięty lakier :-x
Grudzień 2010 ... <placze> i w dodatku pierwszy dzień Świąt.
Zachciało mi się jechać 500 metrów do kościoła. Dziadek stojący na zakręcie swoim kanciastym Daewoo Nexia nie zauważył mnie i ruszając z miejsca walnął mi krawędzią zderzaka centralnie w moje prawe tylne drzwi. Co najlepsze wyparł się winy... :shock: Dla zainteresowanych temat: https://audi80.pl/stluczka-skasowane ... t50067.htm
Jako, że stałem się przeciwnikiem alufelg :mrgreen: ; na mojej niuni pojawiły się na stałe takie oto ori kołpaki
Wymiana świateł tylnych pozycyjnych, podświetlenia tablicy na moduły LED. Niestety przednie żarówki pozycyjne okazały się nie trafione. Światło jest zbyt skupione i z błękitną poświatą.
Na tylnej klapie zawitała klubowa wlepa
Listopad - Grudzień 2011
Remont silnika
wymiana pierścieni tłokowych na nominał "Goetze", sprawdzenie układu korbowo-tłokowego;
wymiana uszczelnień silnika;
planowanie głowicy, uszczelniacze trzonków zaworowych "febi", sprawdzenie szczelności;
nowa pompa wody, węże chłodnicy, korek oleju i płynu chłodzącego
wymiana łożyska wyciskowego sprzęgła
nowy akumulator Centra 12V 360A 45Ah
kable WN "Beru", palec rozdzielacza, kopułka aparatu zapłonowego
nowe przewody podciśnieniowe silnika
czyszczenie lamp od środka :mrgreen: (przy okazji rozebranego przodu auta)
olej silnikowy Mobil 1 SAE 5W40 Full syntetiche <ok>
płyn chłodzący Prestone - ochrona do -37`C
Po tej całej zabawie:
składanie przodu i spasowanie ze sobą za pomocą szablonu elementów karoserii (maska, błotniki, pas przedni) na fabryczne "szparki" <ok>
Styczeń 2012
Wymiana nagrzewnicy
Co tutaj pisać? :mrgreen:
Przyczyną wymiany chłodniczki ogrzewania był jej pęknięty króciec wlotowy, który był powodem ciągłego zapowietrzania nagrzewniczki. Drugim powodem słabego grzania były mocno wyeksploatowane klapki powietrza w obudowie nagrzewnicy.
O szybkiej wymianie zadecydowało jednak rozerwanie ww, króćca wodnego w czasie jazdy
:shock: -> <ok>
No a tutaj już zregenerowane klapki nagrzewnicy:
Maj 2012
Wiosenne porządki pod maską
Mycie komory silnika "akrą"
konserwacja elementów gumowych i szlauchów <ok>
Okresowe ustawienie świateł
Malowanie zacisków hamulcowych
Regeneracja / czyszczenie silniczka krokowego
Spowodowane to było zawieszającymi się obrotami na 2000obr/min
Czerwiec 2012
Wymiana kompletnego sprzęgła (docisk, tarcza, łożysko wyciskowe LUK)
Czyszczenie i zaaplikowanie nowego smaru do przegubów wewnętrznych
Sierpień 2012
Wymiana silent-blocków wahaczy, końcówek drążków, sworzni wahaczy, tulei stabilizatora, ustawienie geometrii kół
Konserwacja podwozia (wypełnienie ubytków gum-metalu)
Wymiana pompy sprzęgła i płynu DOT-3
Czyszczenie środka i ozonowanie wnętrza
Wrzesień 2012
Ponowna wymiana pompy sprzęgła (poprzedni zamiennik ciekł)
Nowy wysprzęglik przy skrzyni & nowy przewód hydrauliczny sprzęgła
Czyszczenie docisku sprzęgła, smarowanie łożyska igiełkowego i mechanizmu wyciskowego
Konserwacja podłogi nad skrzynią biegów (brecha trochę porysowała ori konserwację :mrgreen: )
Montaż zderzaka od Audi 90 i osłony pod silnik
Październik 2012
Wymiana zderzaka i przednich lamp na wersję Audi 90 B3
Audi 80
typ: B3 89
rok produkcji: 1989
silnik/skrzynia biegów: 1.8 Benzyna 8V (bez LPG) / manualna 5-cio biegowa skrzynia typ: akm
wyposażenie dodatkowe: szyberdach na korbkę :mrgreen: , procon-ten, radio vw beta, centralny zamek, i automatyczo-korbowe domykanie szyb (taki nawyk <ok> ).
Samochód w jak najbardziej seryjnym wydaniu i tak też pozostanie. Głównym założeniem jest utrzymywanie go w idealnym stanie technicznym.
Audiczka kupiona parę lat temu w Polsce od starszego mężczyzny który nią po prostu jeździł i jakoś specjalnie nie dbał.
Stan po zakupie:
...czyli obraz lekkiej rozpaczy. Przez wiele lat czynności serwisowe wobec tego samochodu ograniczały się do tankowania paliwa :-o ...no dobra!... Wymiany oleju też :mrgreen:
Po otwarciu maski silnik był cały mokry od olejowych zacieków. Także nie obyło się bez wymiany uszczelki pod pokrywą rozrządu.
Na początek przyszedł czas na porządną ręczną polerkę lakieru przy użyciu pasty "tempo".
Na szczęście pod względem technicznym samochód okazał się być oryginałem w każdej najmniejszej części i bez poważnej kolizji w przeszłości. Wszystkie zgrzewy i spawy w oryginale. Jedynie tylne naroże szpachlowane pod wlewem paliwa :-o , nieoryginalna szyba pasażera w prawym tyle i szpachlowane prawe drzwi . Ale na szczęście było to zrobione w aso. Na pokładzie w pełni manualne wyposażenie i oryginalny silnik 1.8 PM współpracujący z manualną pięciobiegową skrzynią biegów AKM. Procon-ten nie wystrzelony <ok> .
Na pierwszy rzut poszło wyregulowanie maski i drzwi. Niestety wiek robi swoje i niektóre śruby na zawiasach popuściły, przez co porobiły się nierówne szparki na krawędziach . Po wielu godzinach regulacji przeplatanej z oglądaniem katalogowych zdjęć Audi 80 udało mi się dojść prawie do perfekcji . Jedynie pozostała mi jeszcze wymiana tulejek w zawiasie drzwi kierowcy, bo lekko opadły.
O to kilka aktualnych zdjęć tej maszyny
W międzyczasie napotkana we Włoszech koleżanka mojej 80-tki <ok>
Nie będę się rozpisywał o wymianie każdej śrubki, bo to nie ma za bardzo sensu. Poniżej lista rzeczy które musiałem powymieniać lub naprawić
wymiana chłodnicy - oryginalna miała wyciek
nowe sprężyny zawieszenia i amortyzatory ori wysokość
pęknięty wąż wodny pompa wody > króciec głowicy silnika
wymiana przewodów hamulcowych na nowe "Cu"
regeneracja pompy hamulcowej ATE (efekt... działa jak nowa pompa <ok> )
nowe kable WN, kopułka rozdzielacza, palec zapłonowy, świece
wymiana czujnika temperatury od ECU
brak ogrzewania ... czyszczenie nagrzewnicy powietrza i kanałów wodnych silnika; następnie porządne odpowietrzenie układu i grzeje jak w nowym aucie :mrgreen:
kompletny rozrząd (BOSCH/SKF)
naprawa mocowań uszkodzonej lampy przedniej
wymiana skorodowanego mocowania tłumika końcowego na uchwyt własnego patentu
Link do tematu: https://audi80.pl/80-b3-18-20-napraw ... htm#641399
Na lusterkach zewnętrznych zagościły dodatkowe - sferyczne
Następnie parę innych czynności serwisowych przy aucie
czyszczenie i montaż nowego filtra wentylacji
Okresowe czyszczenie kopułki aparatu zapłonowego i palca rozdzielacza
<ok>
Wymiana oryginalnego fabrycznego termostatu <ok>
Listopad 2010
I stało się... nie uważna kobita wyjeżdżająca ze swojego garażu zatrzymała się na mojej audicy . Byłem głupi i nie doświadczony bo nie wezwałem Policji , śnieg tak mocno sypał, że już po paru sekundach auto było całe białe i nie widziałem uszkodzenia. Jedynym widocznym skutkiem uderzenia był wtedy kołpak który odpadł. Po odjechaniu z miejsca zdarzenia jak śnieg zaczął topnieć zauważyłem wgniotkę i pęknięty lakier :-x
Grudzień 2010 ... <placze> i w dodatku pierwszy dzień Świąt.
Zachciało mi się jechać 500 metrów do kościoła. Dziadek stojący na zakręcie swoim kanciastym Daewoo Nexia nie zauważył mnie i ruszając z miejsca walnął mi krawędzią zderzaka centralnie w moje prawe tylne drzwi. Co najlepsze wyparł się winy... :shock: Dla zainteresowanych temat: https://audi80.pl/stluczka-skasowane ... t50067.htm
Jako, że stałem się przeciwnikiem alufelg :mrgreen: ; na mojej niuni pojawiły się na stałe takie oto ori kołpaki
Wymiana świateł tylnych pozycyjnych, podświetlenia tablicy na moduły LED. Niestety przednie żarówki pozycyjne okazały się nie trafione. Światło jest zbyt skupione i z błękitną poświatą.
Na tylnej klapie zawitała klubowa wlepa
Listopad - Grudzień 2011
Remont silnika
wymiana pierścieni tłokowych na nominał "Goetze", sprawdzenie układu korbowo-tłokowego;
wymiana uszczelnień silnika;
planowanie głowicy, uszczelniacze trzonków zaworowych "febi", sprawdzenie szczelności;
nowa pompa wody, węże chłodnicy, korek oleju i płynu chłodzącego
wymiana łożyska wyciskowego sprzęgła
nowy akumulator Centra 12V 360A 45Ah
kable WN "Beru", palec rozdzielacza, kopułka aparatu zapłonowego
nowe przewody podciśnieniowe silnika
czyszczenie lamp od środka :mrgreen: (przy okazji rozebranego przodu auta)
olej silnikowy Mobil 1 SAE 5W40 Full syntetiche <ok>
płyn chłodzący Prestone - ochrona do -37`C
Po tej całej zabawie:
składanie przodu i spasowanie ze sobą za pomocą szablonu elementów karoserii (maska, błotniki, pas przedni) na fabryczne "szparki" <ok>
Styczeń 2012
Wymiana nagrzewnicy
Co tutaj pisać? :mrgreen:
Przyczyną wymiany chłodniczki ogrzewania był jej pęknięty króciec wlotowy, który był powodem ciągłego zapowietrzania nagrzewniczki. Drugim powodem słabego grzania były mocno wyeksploatowane klapki powietrza w obudowie nagrzewnicy.
O szybkiej wymianie zadecydowało jednak rozerwanie ww, króćca wodnego w czasie jazdy
:shock: -> <ok>
No a tutaj już zregenerowane klapki nagrzewnicy:
Maj 2012
Wiosenne porządki pod maską
Mycie komory silnika "akrą"
konserwacja elementów gumowych i szlauchów <ok>
Okresowe ustawienie świateł
Malowanie zacisków hamulcowych
Regeneracja / czyszczenie silniczka krokowego
Spowodowane to było zawieszającymi się obrotami na 2000obr/min
Czerwiec 2012
Wymiana kompletnego sprzęgła (docisk, tarcza, łożysko wyciskowe LUK)
Czyszczenie i zaaplikowanie nowego smaru do przegubów wewnętrznych
Sierpień 2012
Wymiana silent-blocków wahaczy, końcówek drążków, sworzni wahaczy, tulei stabilizatora, ustawienie geometrii kół
Konserwacja podwozia (wypełnienie ubytków gum-metalu)
Wymiana pompy sprzęgła i płynu DOT-3
Czyszczenie środka i ozonowanie wnętrza
Wrzesień 2012
Ponowna wymiana pompy sprzęgła (poprzedni zamiennik ciekł)
Nowy wysprzęglik przy skrzyni & nowy przewód hydrauliczny sprzęgła
Czyszczenie docisku sprzęgła, smarowanie łożyska igiełkowego i mechanizmu wyciskowego
Konserwacja podłogi nad skrzynią biegów (brecha trochę porysowała ori konserwację :mrgreen: )
Montaż zderzaka od Audi 90 i osłony pod silnik
Październik 2012
Wymiana zderzaka i przednich lamp na wersję Audi 90 B3