Strona 1 z 2

[B3 PM] Patrique`s 80`s

: 05 mar 2010, 19:16
autor: Patrique
Witam wszystkich. Postanowiłem przedstawić moją niunię.

Audi 80
typ: B3 89
rok produkcji: 1989
silnik/skrzynia biegów: 1.8 Benzyna 8V (bez LPG) / manualna 5-cio biegowa skrzynia typ: akm
wyposażenie dodatkowe: szyberdach na korbkę :mrgreen: , procon-ten, radio vw beta, centralny zamek, i automatyczo-korbowe domykanie szyb (taki nawyk <ok> ).

Samochód w jak najbardziej seryjnym wydaniu i tak też pozostanie. Głównym założeniem jest utrzymywanie go w idealnym stanie technicznym.

Audiczka kupiona parę lat temu w Polsce od starszego mężczyzny który nią po prostu jeździł i jakoś specjalnie nie dbał.

Stan po zakupie:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

...czyli obraz lekkiej rozpaczy. Przez wiele lat czynności serwisowe wobec tego samochodu ograniczały się do tankowania paliwa :-o ...no dobra!... Wymiany oleju też :mrgreen:
Po otwarciu maski silnik był cały mokry od olejowych zacieków. Także nie obyło się bez wymiany uszczelki pod pokrywą rozrządu.

Na początek przyszedł czas na porządną ręczną polerkę lakieru przy użyciu pasty "tempo".
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Na szczęście pod względem technicznym samochód okazał się być oryginałem w każdej najmniejszej części i bez poważnej kolizji w przeszłości. Wszystkie zgrzewy i spawy w oryginale. Jedynie tylne naroże szpachlowane pod wlewem paliwa :-o , nieoryginalna szyba pasażera w prawym tyle i szpachlowane prawe drzwi :/. Ale na szczęście było to zrobione w aso. Na pokładzie w pełni manualne wyposażenie i oryginalny silnik 1.8 PM współpracujący z manualną pięciobiegową skrzynią biegów AKM. Procon-ten nie wystrzelony <ok> .

Na pierwszy rzut poszło wyregulowanie maski i drzwi. Niestety wiek robi swoje i niektóre śruby na zawiasach popuściły, przez co porobiły się nierówne szparki na krawędziach :-P . Po wielu godzinach regulacji przeplatanej z oglądaniem katalogowych zdjęć Audi 80 udało mi się dojść prawie do perfekcji ;-) . Jedynie pozostała mi jeszcze wymiana tulejek w zawiasie drzwi kierowcy, bo lekko opadły.

O to kilka aktualnych zdjęć tej maszyny
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W międzyczasie napotkana we Włoszech koleżanka mojej 80-tki <ok>
Obrazek

Nie będę się rozpisywał o wymianie każdej śrubki, bo to nie ma za bardzo sensu. Poniżej lista rzeczy które musiałem powymieniać lub naprawić

:arrow: wymiana chłodnicy - oryginalna miała wyciek
:arrow: nowe sprężyny zawieszenia i amortyzatory ori wysokość
:arrow: pęknięty wąż wodny pompa wody > króciec głowicy silnika
:arrow: wymiana przewodów hamulcowych na nowe "Cu"
:arrow: regeneracja pompy hamulcowej ATE (efekt... działa jak nowa pompa <ok> )
:arrow: nowe kable WN, kopułka rozdzielacza, palec zapłonowy, świece
:arrow: wymiana czujnika temperatury od ECU
:arrow: brak ogrzewania :-? ... czyszczenie nagrzewnicy powietrza i kanałów wodnych silnika; następnie porządne odpowietrzenie układu i grzeje jak w nowym aucie :mrgreen:
:arrow: kompletny rozrząd (BOSCH/SKF)
:arrow: naprawa mocowań uszkodzonej lampy przedniej

:arrow: wymiana skorodowanego mocowania tłumika końcowego na uchwyt własnego patentu :-P
Link do tematu: https://audi80.pl/80-b3-18-20-napraw ... htm#641399
Obrazek

Obrazek
Na lusterkach zewnętrznych zagościły dodatkowe - sferyczne ;-)

Następnie parę innych czynności serwisowych przy aucie

Obrazek
czyszczenie i montaż nowego filtra wentylacji

Obrazek
Okresowe czyszczenie kopułki aparatu zapłonowego i palca rozdzielacza

Obrazek <ok>
Wymiana oryginalnego fabrycznego termostatu <ok>

Listopad 2010

I stało się... nie uważna kobita wyjeżdżająca ze swojego garażu zatrzymała się na mojej audicy :-( . Byłem głupi i nie doświadczony bo nie wezwałem Policji :-/ , śnieg tak mocno sypał, że już po paru sekundach auto było całe białe i nie widziałem uszkodzenia. Jedynym widocznym skutkiem uderzenia był wtedy kołpak który odpadł. Po odjechaniu z miejsca zdarzenia jak śnieg zaczął topnieć zauważyłem wgniotkę i pęknięty lakier :-x
Obrazek

Grudzień 2010 ... <placze> i w dodatku pierwszy dzień Świąt.

Zachciało mi się jechać 500 metrów do kościoła. Dziadek stojący na zakręcie swoim kanciastym Daewoo Nexia nie zauważył mnie i ruszając z miejsca walnął mi krawędzią zderzaka centralnie w moje prawe tylne drzwi. Co najlepsze wyparł się winy... :shock: Dla zainteresowanych temat: https://audi80.pl/stluczka-skasowane ... t50067.htm
Obrazek

Jako, że stałem się przeciwnikiem alufelg :mrgreen: ; na mojej niuni pojawiły się na stałe takie oto ori kołpaki ;-)

Obrazek

Wymiana świateł tylnych pozycyjnych, podświetlenia tablicy na moduły LED. Niestety przednie żarówki pozycyjne okazały się nie trafione. Światło jest zbyt skupione i z błękitną poświatą.

Obrazek Obrazek Obrazek

Na tylnej klapie zawitała klubowa wlepa <piwo>
Obrazek

Listopad - Grudzień 2011
Remont silnika
:arrow: wymiana pierścieni tłokowych na nominał "Goetze", sprawdzenie układu korbowo-tłokowego;
:arrow: wymiana uszczelnień silnika;
:arrow: planowanie głowicy, uszczelniacze trzonków zaworowych "febi", sprawdzenie szczelności;
:arrow: nowa pompa wody, węże chłodnicy, korek oleju i płynu chłodzącego
:arrow: wymiana łożyska wyciskowego sprzęgła
:arrow: nowy akumulator Centra 12V 360A 45Ah
:arrow: kable WN "Beru", palec rozdzielacza, kopułka aparatu zapłonowego
:arrow: nowe przewody podciśnieniowe silnika
:arrow: czyszczenie lamp od środka :mrgreen: (przy okazji rozebranego przodu auta)
:arrow: olej silnikowy Mobil 1 SAE 5W40 Full syntetiche <ok>
:arrow: płyn chłodzący Prestone - ochrona do -37`C

Obrazek Obrazek Obrazek

Po tej całej zabawie:
:arrow: składanie przodu i spasowanie ze sobą za pomocą szablonu elementów karoserii (maska, błotniki, pas przedni) na fabryczne "szparki" <ok>

Styczeń 2012
Wymiana nagrzewnicy

Co tutaj pisać? :mrgreen:
Przyczyną wymiany chłodniczki ogrzewania był jej pęknięty króciec wlotowy, który był powodem ciągłego zapowietrzania nagrzewniczki. Drugim powodem słabego grzania były mocno wyeksploatowane klapki powietrza w obudowie nagrzewnicy.
O szybkiej wymianie zadecydowało jednak rozerwanie ww, króćca wodnego w czasie jazdy
:shock: -> <ok>
Obrazek Obrazek Obrazek
No a tutaj już zregenerowane klapki nagrzewnicy:
Obrazek Obrazek Obrazek

Maj 2012
Wiosenne porządki pod maską

:arrow: Mycie komory silnika "akrą"
:arrow: konserwacja elementów gumowych i szlauchów <ok>

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

:arrow: Okresowe ustawienie świateł

:arrow: Malowanie zacisków hamulcowych

Obrazek Obrazek

:arrow: Regeneracja / czyszczenie silniczka krokowego
Spowodowane to było zawieszającymi się obrotami na 2000obr/min

Obrazek Obrazek Obrazek

Czerwiec 2012

:arrow: Wymiana kompletnego sprzęgła (docisk, tarcza, łożysko wyciskowe LUK)
:arrow: Czyszczenie i zaaplikowanie nowego smaru do przegubów wewnętrznych

Sierpień 2012

:arrow: Wymiana silent-blocków wahaczy, końcówek drążków, sworzni wahaczy, tulei stabilizatora, ustawienie geometrii kół
:arrow: Konserwacja podwozia (wypełnienie ubytków gum-metalu)
:arrow: Wymiana pompy sprzęgła i płynu DOT-3
:arrow: Czyszczenie środka i ozonowanie wnętrza

Wrzesień 2012

:arrow: Ponowna wymiana pompy sprzęgła (poprzedni zamiennik ciekł)
:arrow: Nowy wysprzęglik przy skrzyni & nowy przewód hydrauliczny sprzęgła
:arrow: Czyszczenie docisku sprzęgła, smarowanie łożyska igiełkowego i mechanizmu wyciskowego
:arrow: Konserwacja podłogi nad skrzynią biegów (brecha trochę porysowała ori konserwację :mrgreen: )
:arrow: Montaż zderzaka od Audi 90 i osłony pod silnik

Październik 2012

:arrow: Wymiana zderzaka i przednich lamp na wersję Audi 90 B3

Obrazek Obrazek Obrazek

: 05 mar 2010, 20:17
autor: Olszak
Ta furę już widziałem. Kupiłeś ją od klubowicza. A te z zdjęcia z alufelgami widziałem na allegro bo były na sprzedaż

: 05 mar 2010, 20:21
autor: Patrique
Nie :) Moja ukochana jest ze mną od dwóch lat i kupiłem ją od starszego Pana który raczej nie był klubowiczem :D Co do felungu to masz racje widziałeś właśnie moje. Pozdro :)

: 05 mar 2010, 20:27
autor: barto-team
widzę, że dużo już w niej wymieniłeś ;-) napewno odwdzięczy Ci się bezawaryjnością <ok>

(B3 PM) Audi 80 1.8 S 90KM 1989

: 05 mar 2010, 20:35
autor: Patrique
Masz rację co do części, 80-tka była trochę zaniedbana. Poprzedni właściciel tylko lał paliwo i jeździł.
W aucie też rzadko było sprzątane. Ale porządki mam na szczęście za sobą. Teraz muszę się skupić na aspektach technicznych. Pozostały mi do wymiany tulejki, sprężyny z tyłu, bo z przodu są nowe (standard) a z tyłu lekka gleba. W okolicach mojego garażu są duże dziury więc szkoda mi kasy na tłumiki :P Może w niedalekiej przyszłości dokładka zderzaków od coupe? ;) Depends of money :D

: 05 mar 2010, 21:05
autor: GerB3
Szacun za włożoną pracę i kasę - miałem podobne wydatki jak Ty, łacznie z przewodami. Porób jeszcze to co masz do naprawy i zobaczysz ze do tego auta faktycznie się tylko leje i jedzie.

Powodzenia w dalszych pracahc i daj jeszcze jakieś zdjęcia <ok>

: 06 mar 2010, 10:54
autor: maniek75
Trochę finansowo cię po kieszeni pociagnęła, ale chyba ci sie za to odwdzieczy <ok>

: 07 mar 2010, 20:13
autor: Patrique
[b]maniek75[/b], niestety trochę tak ;) Ale jak to mówią przyjemność z jazdy bezcenna. Poza tym przy tym aucie jestem w stanie coś sobie sam zrobić. Kumpel kupił ostatnio Golfa IV... Takie dziwne ustrojstwo <ok>. Jedynie można olej tylko sprawdzić i płyn chłodzący :lol: Reszta jakoś pochowana :-x . <ok>

tak trzymać

: 07 mar 2010, 20:37
autor: pzet83
Ładnie podoba mi sie. Samochód poprawny, a najbardziej podoba mi sie Twoje oddanie dla niego i cheć doprowadzenia go do naprawde bardzo dobrego stanu technicznego.
pozdrawiam:)

: 13 mar 2010, 14:55
autor: Patrique
To fakt. Kocham niunię ;) Może to dziwne określenie "kochać samochód" ale tak jest. Mam tylko nadzieję, że to nie jest uczucie platoniczne. Zresztą cały czas ją w końcu sponsoruje <ok> (...audi oczywiście).

: 29 sie 2010, 09:47
autor: zawodnik88
patrique dodaj fotki audiczki

: 29 sie 2010, 13:57
autor: Patrique
Dzisiaj postaram się dodać fotki. Ostatnio jestem zaabsorbowany przygotowywaniem audiczki na zimę <ok> . Dlaczego tak wcześnie? hmm... Doświadczenie człowieka uczy. Dzisiaj już wymieniłem płyn chłodzący, i olej . Jutro wymiana paska rozrządu (już trzęsą mi się nogi :oops: ). Widzę, że kolega zawodnik88, z moich okolic ;]

: 29 sie 2010, 17:18
autor: zawodnik88
Patrique pisze:Dzisiaj postaram się dodać fotki. Ostatnio jestem zaabsorbowany przygotowywaniem audiczki na zimę <ok> . Dlaczego tak wcześnie? hmm... Doświadczenie człowieka uczy. Dzisiaj już wymieniłem płyn chłodzący, i olej . Jutro wymiana paska rozrządu (już trzęsą mi się nogi :oops: ). Widzę, że kolega zawodnik88, z moich okolic ;]
no z okolic Dg a dokładnie tucznawy ;-)

a tak szczerze mówiąc to też przygotowuje audi do zimy już pare rzeczy wymieniłem jakpłyn w chłodnicy , a tydzien temu byłem juz zmuszony wymienić tuleje w tylnej belce bo już miały dość

: 29 sie 2010, 20:28
autor: Patrique
zawodnik88 pisze:
Patrique pisze: "...byłem juz zmuszony wymienić tuleje w tylnej belce bo już miały dość"
Powiem Ci, że moje tuleje chyba też już są nieco wyeksploatowane, ponieważ jest na nich spory luz co mi pokazał diagnosta. Zresztą przez to tylne koła są troszkę cofnięte :roll: Jak stoję przodem do wzniesienia to koła są równiutko <ok>

: 30 sie 2010, 17:17
autor: zawodnik88
no jesli jest luz to tylko wymiana bo jesli juz się zrobi mały luz to w krótkim czasie staje się on duzo wiekszy i zaczyna byc słychać z tyłu stuki zawieszenia