Strona 1 z 1

Audi 80 2.3NG Quattro

: 15 kwie 2020, 02:57
autor: jarsos
Witam
Po długim czasie tytułowa Audica wraca na łask :-P

W posiadaniu taty była od 2006 roku.
Zdjęcia z 2008
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Oryginalne wyposażenie:
- 2.0 ABK
- automat
- przednie szyby w prądzie
- szyberdach
- elektryczne lusterka
- i to chyba wszystko

Tata zrobił nią 150k km i padła skrzynia. Automatem jeździło się wygodnie ale cóż jest to za stara skrzynia według mnie, żeby warto było w niej grzebać. Audi stało pod dachem i czekało prawie rok zanim zacząłem coś działać.
Z racji wychowania się na tym samochodzie stwierdzam, że żadnym innym autem nie jeździ mi się, aż tak dobrze :-D

Znalazłem dosyć dobrą okazję a mianowicie trafił się Avanturnik 2.3NG z climatronikiem i quattro, przebieg całe 220k km. Niestety jako 3 latek miała wspawaną tylną prawą ćwiartkę przez co zaczęła paskudnie gnić. Stwierdziłem, że to idealny dawca części.

Zacząłem kompletować części.
Na obecny stan skompletowałem:

WNĘTRZE:
ZROBIONE
- jasny środek 1 lift w drewnie (tapicerka bagażnika z parapetami )
- welurowe jasne fotele Quattro, siedzenia przednie grzane, fotel kierowcy elektryczny
- radio Gamma US, (dorobiłem moduł Bluetooth, USB, AUX. Dosyć fajne radio bo obsługuje zmieniarkę i wzmacniacz)
- climatronic (zregenerowałem)
- pamięć foteli
- pamięć lusterek
- pasy z elektryczna regulacją wysokości i z pamięcią
- podgrzewane bębenki zamków
- fabryczny alarm


UKŁAD HAMULCOWY
ZROBIONE:
- pompa ABS ASR EDS ESP
- kompletne ESP



NADWOZIE:
ZROBIONE
- blenda RS2 oryginalna
- blenda klapy tylnej


SILNIK 2.3NG Turbo
Modyfikacje silnika:
ZROBIONE
- planowanie płaszczyzny bloku
- honowanie
- polerowanie wału
- modyfikacja głowicy (zmiana zaworów, planowanie, obróbka)
- modyfikacja bloku pod turbo
- malowanie proszkowe bloku
- podstawa filtra oleju S2



UKŁAD NAPĘDOWY I ZAWIESZENIE
ZROBIONE
- quattro
- malowanie proszkowe całego podwozia
- piasty 5x112
- zwrotnice przednie pod duże łożysko
- aluminiowe tuleje wózka tylnego
- maglownica z servotronikiem





Zdjęcia z prac:
Mycie podzespołów
Skrzynia
Obrazek
Obrazek

Wał
Obrazek
Obrazek

Układ korbowo-tłokowy:
Obrazek
Obrazek

Blok po malowaniu:
Obrazek

Głowica:
Obrazek

Blok:
Obrazek

Pokrywa silnika:
Obrazek

Blok po obróbce:
Obrazek
Obrazek


Czujniki alarmu:
Obrazek

Deska (przepraszam za słabe zdjęcie)
Obrazek

Boczek:
Obrazek

Regeneracja pompy wspomagania:
Obrazek



Obecnie przygotowuje Audi do malowania. Po malowaniu prace znowu ruszą pełną parą.
A także w międzyczasie robię:
- regeneruje sprężarkę klimy
- regeneruje pompę wspomagania
- regeneruje rozrusznik
- regeneruje alternator

: 15 kwie 2020, 03:45
autor: Doc
jarsos, wow... sporo roboty, gratuluje serio. okok oklasky Tak jak widzę... c.d.n. :) okok

: 18 kwie 2020, 11:25
autor: Luka82
Witam jarsos,
GRATULACJE oklasky Fajny egzemplarz i naprawdę kupa roboty zrobiona.
Najbardziej z tego wszystkiego to podoba mi się to Quattro :-D
Powodzenia w modach i radości z jazdy ;-)

P.S. a dużo przeróbek miałeś jak robiłeś przekładkę napędów mysli_

: 18 kwie 2020, 11:51
autor: Roman_S
Robi wrażenie to Twoje wyposażenie, opowiedz coś więcej o tej pamieci lusterek i przede wszsytkim o elektrycznej regulacji wysokości pasów z pamięcią - to jest z jakiegoś innego auta przeszczepione? Na czym to polega?

: 19 kwie 2020, 11:29
autor: jarsos
Lusterka mam sterowane elektronicznie.
Środek lusterka jest z D2.
Moduł pamięci lusterek również z D2.
Dodatkowo po wrzuceniu wstecznego prawe lusterko delikatnie się opuszcza.

Elektryczna regulacja pasów polega na montażu pasów z silniczkami z D2. Wszystko pasuje tylko trzeba delikatnie odgiąć jedną blaszkę. Pasy są strasznie tanie bo dawałem za komplet na przód 50zł.

Quattro pasuje plug and play wystarczy dospawać mocowanie podpory wału.

Prace obecnie idą pełną parą choć tego na razie nie widać bo przygotowuje wszystko do malowania :-P


Celem było tworzenie samochodu od podstaw z racji, że z zawodu jestem inżynierem :-P

Nie lubię rzeźby, dlatego całość tworze powoli ale solidnie z uwzględnieniem łatwego kupna części zamiennych.

Jeżeli ktoś ma jakieś pytania zawsze chętnie pomogę i wytłumacze :)



Ostatnio tworząc modele tłoków w 3d zobaczyłem dosyć fajną zależność:
Obrazek
Porównanie korbowodów ADU/NG z ABK
Jak widać korbowody w ABK są solidniejsze ale i dłuższe o 15mm. Mowa tutaj o ABK nowszego tyłu z krótszymi tłokami. Okazało się, że tłoki z ABK są idealne do 2.3NG pod turbo. Jedyna przeróbka która należy wykonać to wymiana tulejek korbowodowych na te z ABK, bo ABK ma sworzeń fi21mm a NG fi20mm. Średnica zewnętrzna oraz długość tulejki jest w obu silnikach taka sama.


Obrazek
Maglownica z servotronikiem z S2 oraz podstawa filtra oleju z S2


Piasty
Obrazek

TUleje tylnego wózka
Obrazek


Fotele
Obrazek
Obrazek



Pedaliere kupiłem z 1.9tdi ze względu na potencjometr gazu. Całą elektronike silnika chcę oprzeć na elektronice z VR5.

: 19 kwie 2020, 11:52
autor: Pieterb
jarsos, fajnie fajnie okok - działaj dalej a ja będę na pewno temat śledził ;-)

: 19 kwie 2020, 12:07
autor: xRead
Tak trzymać! Będę tu zaglądać na pewno

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 24 maja 2020, 22:49
autor: jarsos
Obrazek

Po pomiarach czas na przeróbka tłoków.
Przekładek odprężających nie toleruje z racji dużego squishu.
W tym przypadku squish wzrośnie o 1mm
Konstrukcja tłoka niestety nie pozwala na zoptymalizowanie czasu rozpowszechniania się płomienia po komorze spalania. Niestety ten czynnik jest pomijany.
Stopień sprężania wstępnie na poziomie 9:1.
Właściwy stopień sprężania będę znał dopiero po zmierzeniu krzywek zaworowych. Do tego będę robił specjalne urządzenie, bo nie chce mi się tego robić metodą wykreślną. Lubię matematykę, więc działamy analitycznie.
Zwiększenie squish'u spowoduje zmniejszenie wykorzystania ciśnienia, ale niestety inaczej się nie da. Chciałem zastosować denko tłoka wklęsłe soczewkowe, ale nowe tłoki NG mają cienkie denka - około 7,5mm grubości. Zwiększenie średnicy wyżłobienia spowoduje zmniejszenie ciśnienia działającego na tłok, ma to wady jak i zalety.
Po obróbce denka oraz komorą spalania zostaną pokryte ceramika.
Tłoki oddałem przyjacielowi aby je przerobił na frezarce CNC. Chcieliśmy je przetoczyć ale był problem z zamocowaniem na szczękach, ale że ma się znajomości to nawet nie chciało nam się wykonywać do tego przyrządu.


Z racji, że będę stroił to sam, zacząłem pisać soft do autorskiej hamowni, a kolega wykonuje na razie prototyp do testów.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Soft jest ciągle pisany, więc wrzucam tylko próbki ;)


Obrazek
Obrazek
W silnikach 2.3NG audi stosowało offset 2mm przesuwając oś sworznia. Jest to korzystne, ponieważ takim zabiegiem zmniejsza się efekt owalizacji cylindra co spowodowane jest bezwładnością układu korbowo-tłokowego.

Obecnie czekam na turbosprężarkę i dalej przygotowuje samochód do malowania.

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 25 maja 2020, 17:25
autor: Roman_S
Mega to wszystko wygląda a jakbyś zrobił jakiegoś tutka z montażu tych lusterek i elektronicznych pasów to na pewno wiele osób byłoby zadowolonych :)

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 25 maja 2020, 22:50
autor: jarsos
Zrobię na pewno opis ;)

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 26 maja 2020, 19:04
autor: xRead
Wstaw jakieś zdjęcia tego podwozia itd co tam zrobiłeś i jak to się prezentuje :)

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 26 lip 2020, 10:08
autor: jarsos
Udalo sie kupic cos fajnego doslownie w cenie zlomu :)

Silnik 2.2t 3b z audi s2.
Dostalem informacje ze silnik jest juz zakuty ale z racji ze jestem sceptyczny zobacze to dopiero po zdjeciu misy.

Wraz z silnikiem dostalem:
- mnostwo czesci zapasowych do tego silnika (pokrywy, kolektory, 15 korbowodow, kola rozrzadu)
- kompletny naped quattro do audi 90
- rozbitq bude audi 90 quattro (podloga cala, zostaje na inny projekt)
- tylna blende treser
- magiel z tłumikiem
- dodatkowe zegary
- kompletna wiazke i sterownik z 7a

Ogolnie ten silnik ktoś wstawil zamiast 7a. Osprzet zalozony jest z 7a lecz dostałem takze osprzet z 3b.

Szkoda tej budy bo 7a quattro to kolejne marzenie ale niestety nie oplaca sie tego robić

Obrazek

Obrazek

Obrazek


2.3ng zostanie i tak uturbione jako silnik do kolejnej 80 :)

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 26 lip 2020, 10:11
autor: Pieterb
Ajajajajaj :-D miałeś fartowny dzień ;-)

Re: Audi 80 2.3NG Quattro

: 08 wrz 2020, 23:52
autor: jarsos
W projekcie dużo podziałałem z wiązka, niestety czekam dalej na termin u lakiernika.



Udało się natomiast kupić daily, bo ileż można jeździć pociągiem do panny hah :D
Audi 80 ABK 1995r.
Wyposażenie
- halogeny
- skórka
- klimatyzacja
- podświetlane rączki
- grzane spryski
- drewno
- 4 szyby w prądzie
- gaz :mrgreen:
Auto kupione za 1000zł z uszkodzonym silnikiem. Ktoś tak zmienił rozrząd, że pasek chodził jak chciał przez co rozrząd przeskoczył tylko o 7 ząbków :v
Z racji, że części mam od groma, to przerzuciłem silnik przez wieczór w stodole, bo garaże zajęte....

Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po odpaleniu jak to znienawidzone ABK, zaczęło falować.
Podpiąłem VCDS zrobiłem diagnostykę, która jest prosta w ABK jak budowa cepa.
Wyszły następujące usterki:
- uszkodzona płytka przepływomierza
- uszkodzona płytka TPS

Autko trochę było zaniedbane. Wykonałem następujące rzeczy:
- wymiana płytki przepływomierza
- wymiana krokowca
- wymiana gumy przepływomierza
- wymiana świec
- wymiana przepustnicy
- wymiana lamp przednich i tylnych (tylne miały pęknięcia, a przednie standardowo brak uchwytów) (zamieniłem na oryginalne)
- wyprucie wadliwej instalacji LPG i montaż sekwencji
- czyszczenie
- montaż wygłuszenia maski
- montaż lampki maski
- wymiana kierownicy
- wymiana linki drzwi kierowcy
- wymiana żarówek w halogenach
- wymiana żarówek licznika
- brakowało schowka (wziąłem z zapasów)
- wymiana uszkodzonej jednej rączki podświetlanej,
- montaż termometru
- montaż dodatkowych zegarów



Klima o dziwo była po serwisie, i chłodzi idealnie. Autko to typowe daily. Najważniejsze, że posiada hak, w koncu będę miał czym wozić drugą 80 hah :D



Z racji, że nigdy nie zrozumiem narzekania ludzi, że ABK to złom, że ABK się psuje stwierdziłem, że podam kilka dobrych faktów:
1. ABK nie jest silnikiem wyczynowym. To silnik który ma dojechać z punktu A do punktu B.
2. Chyba mają prawo zużywać się części po 25 latach eksploatacji.
3. ABK jest bardzo proste w diagnostyce, wystarczą chęci i prosty program diagnostyczny.
4. Zadbane ABK się odwdzięczy.




Dodatkowo wpadłem na poniższy pomysł
Przeróbka VAF na MAF w silniku Audi 80 B4 ABK

1. VAF (Volume Air Flow - Sensor). Objętościowy przepływomierz Boscha w silnikach ABK są bardzo czułe na ciśnienie zwrotne w układzie dolotowym, szczególnie przy instalacji gazowej.
Problem robi się gdy klapka zostanie wygięta przez co się blokuje, a sterownik (Digifant) nie będzie dobrze dobierał dawki do ilości powietrza przez co silnik staje się kapryśny.
Kolejną usterką także są wytarte ścieżki na płytce przepływomierza. Tak na prawdę jest ona zbiorem różnych oporników. Pod wpływem ruchu klapki zmienia się rezystancja.
Naprawa jest niestety dość droga.


2. Przeróbka na MAF (Mass Air Flow - Sensor)
Taki przepływomierz jest bardzo tani i łatwy w kupnie. Problemem jest natomiast różnica w pomiarze. MAF mierzy masę powietrza, a VAF objętość.
ABy konwersja miała sens konieczne jest zastosowanie przetwornika zamieniającego sygnał.
IAT (Intake Air Temperature - sensor) seryjnie jest umieszczony w VAF. Po usunięciu VAF konieczne jest zastosowanie IAT w innym miejscu.


3. Zamiana sygnału
Z równania Clapeyron'a wynika
pV=mRT
gdzie
p - ciśnienie w kolektorze
V - objętość gazu
m - masa gazu
R - uniwersalna stała gazowa
T - temperatura gazu w Kelwinach

aby zamienić sygnał należy skorzystać z następującej zależności
V=mRT/p

Według mnie po takiej konwersji silnik będzie pracował z przyjemniejszą kulturą oraz pozbywamy się wrażliwego VAF'a.

Właśnie tworzę przetwornik sygnału, jest to płytka o wymiarach 50x60x10 [mm]. Pewna przepływka pasuje plug and play pod dolot ABK.