[B3/B4]Opis instalacji sterownika centralnego zamka z pilota
: 14 gru 2009, 14:33
Tutaj cała instrukcja w jednym dokumencie: link bo co jakiś czas imageshack zgubi któryś z obrazków poniżej i nieczęsto sprawdzam co się z nimi dzieje więc zanim zreuploaduje to może któregoś brakować. Aby pobrać ww. dokument np. w formacie pdf można kliknąć menu plik na tamtej stronie i pobierz jako.
Przy okazji montażu sterownik w moim nowym autku postanowiłem zrobić instrukcję z fotostory tej operacji.
Opiszę jak podłączyć sterownik centralnego zamka na pilota stosując sterownie zamka pneumatycznego. W ten sposób można założyć sterownik w B3 jak i w B4. W B4kach ponadto jest możliwość podłączania sterowania dwoma masami, jak to zrobić opiszę wkrótce. Opis będzie dotyczył instalacji obok kolumny kierowniczej. Taki sposób ma taką zaletę nad montażem w bagażniku przy pompce, że nie trzeba przedłużać kabli, aby podłączyć kierunkowskazy.
Potrzebne narzędzia/materiały:
- klucz rurkowy lub nasadowy 8mm oraz 10mm
- coś do cięcia kabli i ściągania izolacji np. nóż
- lutownica + cyna (można zastosować inny trwały sposób łączenia kabli)
- śrubokręt krzyżakowy
- taśma izolacyjna lub/i rurki termokurczliwe + zapalniczka
- złącze oczkowe
- szybkozłącze
I Konfiguracja sterownika
Gdy zakupi się uniwersalny sterownik należy go skonfigurować wg instrukcji. W tym przypadku będzie to konfiguracja sterownia dla pneumatycznego zamka. Chodzi odpowiednie połączenie kabli wg instrukcji, która w moim przypadku wygląda tak:
W moim przypadku trzeba połączyć kable w następujący sposób:
• pomarańczowy połączyć z biało-czarnym,
• żółty połączyć z przewodem masowym,
• żółto-czarny połączyć z plusem,
• przeciąć kabel zmieniający czas działania sterownik z 0,5 sekundy na 3,5 sekundy – dla sterowania pneumatycznym zamkiem.
Oczywiście swój sterownik radzę konfigurować i podłączać wg. instrukcji którą otrzymało się razem z własnym urządzeniem, moją instrukcję należy traktować poglądowo jako punkt odniesienia dalszej części opisu.
Aby zmniejszyć plątaninę kabli przyciąłem kable które łączyłem razem (pomarańczowy biało-czarny) i te które podłączałem pod plus i minus (żółty i żółto-czarny).
Przyciąłem i zaizolowałem trzy kable od funkcji których nie zamierzam używać (domykanie szyb, kanał dodatkowy do otwierania bagażnika, niewykorzystywany przewód)
II Rozbiórka samochodu i szukanie kabelków
Należy zacząć od okręcenia półki nad nogami kierowcy. W przypadku gdy nie ma w niej dzwigni ręcznego ssania okręca się 4 śrubki na klucz 8mm. Gdy w aucie jest ręczne ssanie to należy jeszcze zdjąć końcówkę wajchy robi się to wciskając zatrzask który znajduję się od jej spodu i równocześnie pociągnąć. Pozostaje jeszcze odkręcić dwie znajdujące się za dzwignią ssania.
Półka po lekkim odchyleniu i pociągnięciu powinna wyjść bez większego problemu.
Po zdjęciu półki dobrze by było odkręcić plastikowy element osłaniający słupek na dole by uzyskać lepszy dostęp do potrzebnych przewodów. Po pierwsze trzeba lekko ściągnąć do góry osłonę progu ponieważ ten trójkącik zachodzi pod nią. Należy odkręcić dwa wkręty trzymające dźwignię otwierania maski oraz jeden na dole. Ściągnąć uszczelkę drzwi w miejscy gdzie zachodzi na ten panel.
Pod spodem łatwo jest odnaleźć wiązki idące z drzwi. Ilość kabli jest zależna od wyposażenia jakie jest w aucie. U mnie są tylko elektrycznie regulowane lusterka, mam jedną grubszą wiązkę i drugą cienką w której idą trzy przewody – właśnie tą należy się zainteresować.
Kabel w B4, który należy przeciąć ma najczęściej kolor niebiesko-zielony (też słyszałem, że może być żółto-niebieski). W B3 będzie miał kolor zielono-czerwony.
III Podłączanie sterowania centralnym zamkiem*
Według mojej instrukcji biały kabel ze sterownika należy połączyć z tym końcem przeciętego kabla, który idzie w stronę pompki (nazwa kompresor w załączonej instrukcji) a pomarańczowo-czarny z końcem idącym do drzwi (opisane jako centrala w instrukcji ,na moim zdjęciu jest różowy bo takim musiałem go dosztukować bo chińczyki dali go krócej od innych).
Przewody zlutowałem ze sobą a do zaizolowania użyłem rurek termokurczliwych.
Teraz można przystąpić do podłączania zasilania. Plus jest dobrze wziąć z wolnego złącza skrzynki bezpieczników. Jest tam taka szyna, do której są podłączone grube kable takimi dużymi konektorami. Ja nie zaopatrzyłem się w taki konektor, więc podłączałem się do jednego z tych grubych kabli zaraz przy bezpieczniku od wentylatorów chłodnicy. Zrobiłem to zdzierając izolację i wlutowując się w kabel, połączenie oczywiście zaizolowałem.
Do masy standardowo można się podłączyć poprzez śrubkę z lewej strony na karoserii. Należy się do tego celu zaopatrzyć w złącze oczkowe.
IV Podłączanie kierunkowskazów
Do podłączania kierunkowskazów użyłem takich szybkozłączek.
Kierunkowskazy można odnaleźć w brązowej kostce, należy podłączyć się do kabli czarno-zielonego i biało-czarnego.
:idea: Jeśli sterownik ma jedno wyjście na kierunkowskazy (jeden kabel) to aby działały oba należy użyć diod (jakie diody dobrać napisał kolega w tym poscie: https://audi80.pl/b3-b4opis-instalac ... htm#757131 )
lub przekaźników samochodowych aby rozdzielić i odseparować sygnał na dwa niezależne przewody.
W miejscu gdzie zaznaczony jest "Brązowy przewód ze sterownika" należy podłączyć pojedynczy kabel kierunkowskazów ze sterownika (nie musi być brązowy - schemat zaadaptowałem z innego mojego posta). Kierunkowskazy - tymi kablami trzeba podłączyć się do brązowej kostki pod kierownicą lub żarówek (jeśli montaż będzie np. przy pompce w bagażniku - wtedy jest bliże do żarówek). Plus i masę można wziąć z wcześniej podłączonych kabli sterownika, plus wziąć zabezpieczony bezpiecznikiem.
V Upychanie & składanie
Jeśli wszystko będzie działać, nadmiar kabla można spiąć i upchnąć sterownik gdzieś między te wszystkie kable lub umocować do stelażu na którym są przekaźniki.
PS. Przy składaniu należy porządnie dokręcić dwa wkręty trzymające dźwignię otwierania maski, ponieważ one bardzo lubią wykręcać się same.
*Ad. III
W modelu B4 można podłączyć sterowanie dwoma masami. Aby to zrobić trzeba inaczej skonfigurować sterownik należy połączyć kabe wg. schematu sterowania centralnym zamkiem dwoma masami - schemat 1 zamiast schematu 3 wg. mojej instrukcji którą dałem wyżej. Ponadto nie trzeba zmieniać czasu impulsu na 3 sekundy 0,5 sekundy wystarczy.
Jeśli w aucie nie ma fabrycznego alarmu to należy przedłużyć przewody biały i biało-czarny (w twoim przypadku kolory kabli mogą być inne sprawdź na podstawie swojej instrukcji!) pod tylną kanapę, kable należy puścić pod osłoną progu.
Tam we wiązce idącej od tyłu po prawej stronie są przewody koloru brązowo-zielonego i brązowo-szarego. Do jednego należy przyłączyć (bez rozcinania, zdrapać tylko izolację) kabel biały a do drugiego biało-czarny (nie pamiętam który z nich to odsuwanie a który zasuwanie jeśli będzie działać na odwrót to należy przyłączyć je odwrotnie).
Polecam także:
Instrukcję montażu alarmu do ściągnięcia tutaj (trzeba się oddzielnie zarejestrować).
Podłączenie sterownika centralnego zamka tak aby uzbrajał fabryczny alarm.
Jeszcze ciekawostka że do sterownika BX20 dają identyczne chińskie piloty-scyzoryki jak do stiga a kosztuje mniej.
Jeszcze sterownik tej firmy: http://www.amt-alarmy.pl/index.php?g=13 są warte polecenia.
Ta pleśń/zgnilizna widoczna na zdjęciach to efekt przeciekania wody prawdopodobnie poprzez uszczelkę linki otwierania maski. W miejscu przejścia linki było widać że czymś było to obklejone ale odpadło. Zdemontowałem kilka elementów wnętrza by znaleźć źródło przecieku.
Przy okazji montażu sterownik w moim nowym autku postanowiłem zrobić instrukcję z fotostory tej operacji.
Opiszę jak podłączyć sterownik centralnego zamka na pilota stosując sterownie zamka pneumatycznego. W ten sposób można założyć sterownik w B3 jak i w B4. W B4kach ponadto jest możliwość podłączania sterowania dwoma masami, jak to zrobić opiszę wkrótce. Opis będzie dotyczył instalacji obok kolumny kierowniczej. Taki sposób ma taką zaletę nad montażem w bagażniku przy pompce, że nie trzeba przedłużać kabli, aby podłączyć kierunkowskazy.
Potrzebne narzędzia/materiały:
- klucz rurkowy lub nasadowy 8mm oraz 10mm
- coś do cięcia kabli i ściągania izolacji np. nóż
- lutownica + cyna (można zastosować inny trwały sposób łączenia kabli)
- śrubokręt krzyżakowy
- taśma izolacyjna lub/i rurki termokurczliwe + zapalniczka
- złącze oczkowe
- szybkozłącze
I Konfiguracja sterownika
Gdy zakupi się uniwersalny sterownik należy go skonfigurować wg instrukcji. W tym przypadku będzie to konfiguracja sterownia dla pneumatycznego zamka. Chodzi odpowiednie połączenie kabli wg instrukcji, która w moim przypadku wygląda tak:
W moim przypadku trzeba połączyć kable w następujący sposób:
• pomarańczowy połączyć z biało-czarnym,
• żółty połączyć z przewodem masowym,
• żółto-czarny połączyć z plusem,
• przeciąć kabel zmieniający czas działania sterownik z 0,5 sekundy na 3,5 sekundy – dla sterowania pneumatycznym zamkiem.
Oczywiście swój sterownik radzę konfigurować i podłączać wg. instrukcji którą otrzymało się razem z własnym urządzeniem, moją instrukcję należy traktować poglądowo jako punkt odniesienia dalszej części opisu.
Aby zmniejszyć plątaninę kabli przyciąłem kable które łączyłem razem (pomarańczowy biało-czarny) i te które podłączałem pod plus i minus (żółty i żółto-czarny).
Przyciąłem i zaizolowałem trzy kable od funkcji których nie zamierzam używać (domykanie szyb, kanał dodatkowy do otwierania bagażnika, niewykorzystywany przewód)
II Rozbiórka samochodu i szukanie kabelków
Należy zacząć od okręcenia półki nad nogami kierowcy. W przypadku gdy nie ma w niej dzwigni ręcznego ssania okręca się 4 śrubki na klucz 8mm. Gdy w aucie jest ręczne ssanie to należy jeszcze zdjąć końcówkę wajchy robi się to wciskając zatrzask który znajduję się od jej spodu i równocześnie pociągnąć. Pozostaje jeszcze odkręcić dwie znajdujące się za dzwignią ssania.
Półka po lekkim odchyleniu i pociągnięciu powinna wyjść bez większego problemu.
Po zdjęciu półki dobrze by było odkręcić plastikowy element osłaniający słupek na dole by uzyskać lepszy dostęp do potrzebnych przewodów. Po pierwsze trzeba lekko ściągnąć do góry osłonę progu ponieważ ten trójkącik zachodzi pod nią. Należy odkręcić dwa wkręty trzymające dźwignię otwierania maski oraz jeden na dole. Ściągnąć uszczelkę drzwi w miejscy gdzie zachodzi na ten panel.
Pod spodem łatwo jest odnaleźć wiązki idące z drzwi. Ilość kabli jest zależna od wyposażenia jakie jest w aucie. U mnie są tylko elektrycznie regulowane lusterka, mam jedną grubszą wiązkę i drugą cienką w której idą trzy przewody – właśnie tą należy się zainteresować.
Kabel w B4, który należy przeciąć ma najczęściej kolor niebiesko-zielony (też słyszałem, że może być żółto-niebieski). W B3 będzie miał kolor zielono-czerwony.
III Podłączanie sterowania centralnym zamkiem*
Według mojej instrukcji biały kabel ze sterownika należy połączyć z tym końcem przeciętego kabla, który idzie w stronę pompki (nazwa kompresor w załączonej instrukcji) a pomarańczowo-czarny z końcem idącym do drzwi (opisane jako centrala w instrukcji ,na moim zdjęciu jest różowy bo takim musiałem go dosztukować bo chińczyki dali go krócej od innych).
Przewody zlutowałem ze sobą a do zaizolowania użyłem rurek termokurczliwych.
Teraz można przystąpić do podłączania zasilania. Plus jest dobrze wziąć z wolnego złącza skrzynki bezpieczników. Jest tam taka szyna, do której są podłączone grube kable takimi dużymi konektorami. Ja nie zaopatrzyłem się w taki konektor, więc podłączałem się do jednego z tych grubych kabli zaraz przy bezpieczniku od wentylatorów chłodnicy. Zrobiłem to zdzierając izolację i wlutowując się w kabel, połączenie oczywiście zaizolowałem.
Do masy standardowo można się podłączyć poprzez śrubkę z lewej strony na karoserii. Należy się do tego celu zaopatrzyć w złącze oczkowe.
IV Podłączanie kierunkowskazów
Do podłączania kierunkowskazów użyłem takich szybkozłączek.
Kierunkowskazy można odnaleźć w brązowej kostce, należy podłączyć się do kabli czarno-zielonego i biało-czarnego.
:idea: Jeśli sterownik ma jedno wyjście na kierunkowskazy (jeden kabel) to aby działały oba należy użyć diod (jakie diody dobrać napisał kolega w tym poscie: https://audi80.pl/b3-b4opis-instalac ... htm#757131 )
lub przekaźników samochodowych aby rozdzielić i odseparować sygnał na dwa niezależne przewody.
W miejscu gdzie zaznaczony jest "Brązowy przewód ze sterownika" należy podłączyć pojedynczy kabel kierunkowskazów ze sterownika (nie musi być brązowy - schemat zaadaptowałem z innego mojego posta). Kierunkowskazy - tymi kablami trzeba podłączyć się do brązowej kostki pod kierownicą lub żarówek (jeśli montaż będzie np. przy pompce w bagażniku - wtedy jest bliże do żarówek). Plus i masę można wziąć z wcześniej podłączonych kabli sterownika, plus wziąć zabezpieczony bezpiecznikiem.
V Upychanie & składanie
Jeśli wszystko będzie działać, nadmiar kabla można spiąć i upchnąć sterownik gdzieś między te wszystkie kable lub umocować do stelażu na którym są przekaźniki.
PS. Przy składaniu należy porządnie dokręcić dwa wkręty trzymające dźwignię otwierania maski, ponieważ one bardzo lubią wykręcać się same.
*Ad. III
W modelu B4 można podłączyć sterowanie dwoma masami. Aby to zrobić trzeba inaczej skonfigurować sterownik należy połączyć kabe wg. schematu sterowania centralnym zamkiem dwoma masami - schemat 1 zamiast schematu 3 wg. mojej instrukcji którą dałem wyżej. Ponadto nie trzeba zmieniać czasu impulsu na 3 sekundy 0,5 sekundy wystarczy.
Jeśli w aucie nie ma fabrycznego alarmu to należy przedłużyć przewody biały i biało-czarny (w twoim przypadku kolory kabli mogą być inne sprawdź na podstawie swojej instrukcji!) pod tylną kanapę, kable należy puścić pod osłoną progu.
Tam we wiązce idącej od tyłu po prawej stronie są przewody koloru brązowo-zielonego i brązowo-szarego. Do jednego należy przyłączyć (bez rozcinania, zdrapać tylko izolację) kabel biały a do drugiego biało-czarny (nie pamiętam który z nich to odsuwanie a który zasuwanie jeśli będzie działać na odwrót to należy przyłączyć je odwrotnie).
Polecam także:
Instrukcję montażu alarmu do ściągnięcia tutaj (trzeba się oddzielnie zarejestrować).
Podłączenie sterownika centralnego zamka tak aby uzbrajał fabryczny alarm.
Jeszcze ciekawostka że do sterownika BX20 dają identyczne chińskie piloty-scyzoryki jak do stiga a kosztuje mniej.
Jeszcze sterownik tej firmy: http://www.amt-alarmy.pl/index.php?g=13 są warte polecenia.
Ta pleśń/zgnilizna widoczna na zdjęciach to efekt przeciekania wody prawdopodobnie poprzez uszczelkę linki otwierania maski. W miejscu przejścia linki było widać że czymś było to obklejone ale odpadło. Zdemontowałem kilka elementów wnętrza by znaleźć źródło przecieku.