[B3/B4] Sterowanie el. szybami i szyberdachem bez kluczyka
: 04 mar 2010, 22:03
Po tym jak kolega opowiedział mi jak działają elektryczne szyby w jego BMW postanowiłem, że sam zrobię coś podobnego w mojej 80tce.
Chodzi o to aby w każdym momencie gdy otwarte są drzwi kierowcy można było sterować elektrycznymi szybami oraz szyber-dachem bez kluczyka w stacyjce.
Koncepcja to podanie plusa na sterowanie szyb za modułem komfortu (w ten sposób automatyczne odsuwanie szyby kierowcy nie działa po otwarciu drzwi kierowcy bez włączonego zapłonu).
1. Zlokalizować moduł komfortu i przewód czerwono-niebieski który należy rozciąć na jego końce założyć konektory [1 i 2]. Jeden z końców dobrze jest przedłużyć.
2. Zlokalizować kostkę krańcówek drzwi – biała 2 pinowa kostka z dwoma lub jednym kablem (brązowo-żółtym i brązowo-zielonym) i podpiąć się do brązowo-żółtego (drzwi kierowcy) [3]
3. Podłączyć się do czerwono czarnego przewodu przy module komfortu i rozdzielić go na na dwoje.
4. Podłączyć wszystko do przekaźnik wg. schematu
:idea: Schemat elektrycznych szyb z zaznaczonymi miejscami wpięcia :idea:
Teraz po otwarciu drzwi kierowcy będą działały elektryczne szyby. Wadą jest brak wyłącznika czasowego co mogłoby spowodować wyładowanie akumulatora przez podświetlanie klawiszy i załączony przekaźnik. Myślałem nad jakimś urządzonkiem które wyłączyłoby to wszystko po określonym czasie. Wtedy mnie oświeciło aby użyć sygnału oświetlenie wnętrza które w B4 jest automatycznie wyłączane po kilku minutach gdy drzwi są otwarte. Odnalazłem kabel oświetlenia idący do słupka, są to właściwie sklejone trzy kable. Podłączać się należy do skrajnego z paskiem [5] i podłączyć go do dodatkowego przekaźnika (jest on potrzebny bo dwoma masami jednego się nie załączy).
Efekt – gdy w dowolnej chwili otworzy się drzwi kierowcy szyby i szyber dach będą działać. Jeśli będą cały czas otwarte to zasilanie dla szyb i drugie przekaźnika zostanie odcięte razem ze zgaśnięciem oświetlenia wnętrza (lub po czasie po jakim gaśnie jeśli oświetlenie jest permanentnie wyłączone). Takie podłączenie można zastosować tylko w B4.
Chodzi o to aby w każdym momencie gdy otwarte są drzwi kierowcy można było sterować elektrycznymi szybami oraz szyber-dachem bez kluczyka w stacyjce.
Koncepcja to podanie plusa na sterowanie szyb za modułem komfortu (w ten sposób automatyczne odsuwanie szyby kierowcy nie działa po otwarciu drzwi kierowcy bez włączonego zapłonu).
1. Zlokalizować moduł komfortu i przewód czerwono-niebieski który należy rozciąć na jego końce założyć konektory [1 i 2]. Jeden z końców dobrze jest przedłużyć.
2. Zlokalizować kostkę krańcówek drzwi – biała 2 pinowa kostka z dwoma lub jednym kablem (brązowo-żółtym i brązowo-zielonym) i podpiąć się do brązowo-żółtego (drzwi kierowcy) [3]
3. Podłączyć się do czerwono czarnego przewodu przy module komfortu i rozdzielić go na na dwoje.
4. Podłączyć wszystko do przekaźnik wg. schematu
:idea: Schemat elektrycznych szyb z zaznaczonymi miejscami wpięcia :idea:
Teraz po otwarciu drzwi kierowcy będą działały elektryczne szyby. Wadą jest brak wyłącznika czasowego co mogłoby spowodować wyładowanie akumulatora przez podświetlanie klawiszy i załączony przekaźnik. Myślałem nad jakimś urządzonkiem które wyłączyłoby to wszystko po określonym czasie. Wtedy mnie oświeciło aby użyć sygnału oświetlenie wnętrza które w B4 jest automatycznie wyłączane po kilku minutach gdy drzwi są otwarte. Odnalazłem kabel oświetlenia idący do słupka, są to właściwie sklejone trzy kable. Podłączać się należy do skrajnego z paskiem [5] i podłączyć go do dodatkowego przekaźnika (jest on potrzebny bo dwoma masami jednego się nie załączy).
Efekt – gdy w dowolnej chwili otworzy się drzwi kierowcy szyby i szyber dach będą działać. Jeśli będą cały czas otwarte to zasilanie dla szyb i drugie przekaźnika zostanie odcięte razem ze zgaśnięciem oświetlenia wnętrza (lub po czasie po jakim gaśnie jeśli oświetlenie jest permanentnie wyłączone). Takie podłączenie można zastosować tylko w B4.