[ALL] Podświetlenie LED pokręteł regulacji nawiewu
: 15 mar 2010, 10:24
Witam wszystkich klubowiczów ponownie
Tym razem zajmę się rezaniem podświetlenia LED pokręteł nawiewu w naszych niuniach.
Wszyscy wiemy jak wygląda standardowe podświetlenie w Audi 80, mi osobiście nie bardzo się to podobało a zmiana żarówek na mocniejsze czy też czerwone nie dawała fajnych efektów, więc nareszcie nadszedł czas na zminy
Zaczynamy
1. Potrzebne nam będzie:
* śrubokręt,
* kombinery,
* 63szt. LED 5mm,
* oporniki 1kΩ, 220Ω,
* max 0,5m kabla dwużyłowego,
* 2× wsówka żeńska,
* lutownica, cyna, kalafonia,
* pistolet do kleju,
* tuba termokurczliwa,
* trochę samozaparcia i chęci
2. No to jedziemy z tym koksem:
* łapiemy za kombinery i przez jakąś ścierę (aby nie uszkodzić) rwiemy do siebie wszystkie pokrętła regulacji nawiewu,
* odkręcamy dwie śruby mocujące atrapę (znajdują sie w skrajnych wnękach otworów na pokrętła),
* wyciągamy atrapę i nasze orginalne podświetlenie, które nie będzie już nam potrzebne,
* ciągniemy wszystko do miejsca, w którym będziemy się brać za lutowanie,
* w spokoju musimy się pozbyć czerwonego plastiku z tyłu naszej atrapy
niestety zapewne nie uda nam się go wyjąć w całości
Widzimy na zdjęciu, że na naszej atrapie skrajne obrazki z lewej jak i prawej strony mają biały kolor więc możemy sobie z tego uczynić jaki nam się podoba kolor podświetlenia, tak samo jest w przypadku samego pokrętła lecz nasz środkowy element na atrapie (od temperatury nadmuchu) musimy podświetlić na czerwono. Niema po prostu innej opcji bo tam nic nie wskóramy.
* nakładamy wstępna warstwę kleju na atrapę w miejsce gdzie będziemy montować diody o grubości ok 2mm aby mieć efekt rozproszenia światła (niektórzy matują lub równają soczewkę diody aby mieć efekt rozproszenia ale ja zrezygnowałem z tej opcji),
* wklejamy po kolei diody jedna obok drugiej (mi na jedno pokrętło poszło 20 diód),
* łączymy nóżki diód za pomocą lutownicy z opornikami (już wedle uznania, nie będę się rozpisywał na ten temat), ja dawałem co 7 diód opornik 220Ω i jest OKi (pamiętamy, że dioda to nie żarówka i musimy uważać którą stroną się ją podłącza bo poprostu nie będzie świecić),
* w pokrętła wstawiamy po jednej LED z opornikiem 1kΩ zalewając ją klejem i łącząc do zasilania reszty LEDów na atrapie (przy okazji założyłem pokrętła z B4- są ładniejsze).
No i to chyba było by na tyle z mojej strony. Tam wcześniej wspomniałem o tubie termokurczliwej i wsówkach żeńskich, nie pisałem o nich w opisie rezanka bo sądze, że wszyscy wiemy do czego to służy i co z tym zrobić
Koszt tego rezanka to jakieś nie całe 3 dyszki jeśli mamy pistolet do kleju, cyne itp. Natomiast diody jakie montowałem kosztowały 0,30zł/szt czyli 17,70zł za czerwone (59 szt), po 1zł za białe do samych pokręteł (3 szt) i jedna niebieska (1zł) do tej niebieskiej kropki na atrapie od temp nadmuchu do zimnego powietrza. Oporniki są praktycznie za grosze, potrzebne nam będzie 4 oporniki 1kΩ do pokręteł i niebieskiej diody (ja łaczyłem ją osobno) i 6 220Ω do czerwonych LEDów.
Ja kupiłem LEDy z barwioną soczewka bo są dużo tańsze i ciemniej świecą a to też jest plus bo nie może to nas razić w oczy.
Po całym klejeniu wygłąda to tak
Tylko nie przestrasztć mi się tego
Za to tylko wystarczy tylko spojrzeć na efekty
Przed rezankiem:
No i po rezanku:
Jak widać ja zrobiłem sobie na czerwono (u mnie w Audi musi być czerwono-ten charakter ) i białe strzałki w pokrętłach to juz jedynie kwestia gustu kto jak przekombinuje może być np niebieska atrapa a czerwone strzałki czy na odwrót albo nawet ultrafiolet jak ktoś sobie zapragnie
WNIOSKI:
* koszt:ok 30zł,
* czas pracy:ok 4h (najwięcej czasu pochłania klejenie i lutowanie),
* efekt: mamy efekt dobrze doświetlonych pokręteł, napewno odmładza wnętrze, czerwień jest głęboka zupełnie jak np blat zegarów w A6 C5 i nie jednego urzytkownika osiemdziesiątki przyprawia o zazdrość nie no naprawdę ładnie świeci tylko szkoda, że zdjęcia tak cienko to pokazują... hmm postaram się podrzucić więcej fotek a i radze pojechać sobie na szrot i wyciągnąć z jakiegoś rozbitka tę pokrętła i na tych naszych nowo nabytych działać bo jak coś pójdzie nie tak szkoda troche naszych części... ja zawsze tak robie
Tym razem zajmę się rezaniem podświetlenia LED pokręteł nawiewu w naszych niuniach.
Wszyscy wiemy jak wygląda standardowe podświetlenie w Audi 80, mi osobiście nie bardzo się to podobało a zmiana żarówek na mocniejsze czy też czerwone nie dawała fajnych efektów, więc nareszcie nadszedł czas na zminy
Zaczynamy
1. Potrzebne nam będzie:
* śrubokręt,
* kombinery,
* 63szt. LED 5mm,
* oporniki 1kΩ, 220Ω,
* max 0,5m kabla dwużyłowego,
* 2× wsówka żeńska,
* lutownica, cyna, kalafonia,
* pistolet do kleju,
* tuba termokurczliwa,
* trochę samozaparcia i chęci
2. No to jedziemy z tym koksem:
* łapiemy za kombinery i przez jakąś ścierę (aby nie uszkodzić) rwiemy do siebie wszystkie pokrętła regulacji nawiewu,
* odkręcamy dwie śruby mocujące atrapę (znajdują sie w skrajnych wnękach otworów na pokrętła),
* wyciągamy atrapę i nasze orginalne podświetlenie, które nie będzie już nam potrzebne,
* ciągniemy wszystko do miejsca, w którym będziemy się brać za lutowanie,
* w spokoju musimy się pozbyć czerwonego plastiku z tyłu naszej atrapy
niestety zapewne nie uda nam się go wyjąć w całości
Widzimy na zdjęciu, że na naszej atrapie skrajne obrazki z lewej jak i prawej strony mają biały kolor więc możemy sobie z tego uczynić jaki nam się podoba kolor podświetlenia, tak samo jest w przypadku samego pokrętła lecz nasz środkowy element na atrapie (od temperatury nadmuchu) musimy podświetlić na czerwono. Niema po prostu innej opcji bo tam nic nie wskóramy.
* nakładamy wstępna warstwę kleju na atrapę w miejsce gdzie będziemy montować diody o grubości ok 2mm aby mieć efekt rozproszenia światła (niektórzy matują lub równają soczewkę diody aby mieć efekt rozproszenia ale ja zrezygnowałem z tej opcji),
* wklejamy po kolei diody jedna obok drugiej (mi na jedno pokrętło poszło 20 diód),
* łączymy nóżki diód za pomocą lutownicy z opornikami (już wedle uznania, nie będę się rozpisywał na ten temat), ja dawałem co 7 diód opornik 220Ω i jest OKi (pamiętamy, że dioda to nie żarówka i musimy uważać którą stroną się ją podłącza bo poprostu nie będzie świecić),
* w pokrętła wstawiamy po jednej LED z opornikiem 1kΩ zalewając ją klejem i łącząc do zasilania reszty LEDów na atrapie (przy okazji założyłem pokrętła z B4- są ładniejsze).
No i to chyba było by na tyle z mojej strony. Tam wcześniej wspomniałem o tubie termokurczliwej i wsówkach żeńskich, nie pisałem o nich w opisie rezanka bo sądze, że wszyscy wiemy do czego to służy i co z tym zrobić
Koszt tego rezanka to jakieś nie całe 3 dyszki jeśli mamy pistolet do kleju, cyne itp. Natomiast diody jakie montowałem kosztowały 0,30zł/szt czyli 17,70zł za czerwone (59 szt), po 1zł za białe do samych pokręteł (3 szt) i jedna niebieska (1zł) do tej niebieskiej kropki na atrapie od temp nadmuchu do zimnego powietrza. Oporniki są praktycznie za grosze, potrzebne nam będzie 4 oporniki 1kΩ do pokręteł i niebieskiej diody (ja łaczyłem ją osobno) i 6 220Ω do czerwonych LEDów.
Ja kupiłem LEDy z barwioną soczewka bo są dużo tańsze i ciemniej świecą a to też jest plus bo nie może to nas razić w oczy.
Po całym klejeniu wygłąda to tak
Tylko nie przestrasztć mi się tego
Za to tylko wystarczy tylko spojrzeć na efekty
Przed rezankiem:
No i po rezanku:
Jak widać ja zrobiłem sobie na czerwono (u mnie w Audi musi być czerwono-ten charakter ) i białe strzałki w pokrętłach to juz jedynie kwestia gustu kto jak przekombinuje może być np niebieska atrapa a czerwone strzałki czy na odwrót albo nawet ultrafiolet jak ktoś sobie zapragnie
WNIOSKI:
* koszt:ok 30zł,
* czas pracy:ok 4h (najwięcej czasu pochłania klejenie i lutowanie),
* efekt: mamy efekt dobrze doświetlonych pokręteł, napewno odmładza wnętrze, czerwień jest głęboka zupełnie jak np blat zegarów w A6 C5 i nie jednego urzytkownika osiemdziesiątki przyprawia o zazdrość nie no naprawdę ładnie świeci tylko szkoda, że zdjęcia tak cienko to pokazują... hmm postaram się podrzucić więcej fotek a i radze pojechać sobie na szrot i wyciągnąć z jakiegoś rozbitka tę pokrętła i na tych naszych nowo nabytych działać bo jak coś pójdzie nie tak szkoda troche naszych części... ja zawsze tak robie