[All] wyświetlacz temperatury zewnętrznej - inne podłączenie
: 21 lis 2010, 19:55
Montaż wyświetlacza temperatury zewnętrznej
Polecam wyświetlacze za 93 zł. z Allegro od użytkownika copacabana55
http://allegro.pl/wyswietlacz-termometr ... 39369.html
Założenie miałem takie aby wyświetlacz i podświetlana gałka zaświecały się jednocześnie po standardowym przekręcaniu kluczyka lub załączeniu świateł lub po załączeniu radia
Cel prosty
Zacznę może od schematu
Wszystko trochę pozmieniałem :
Mostek od masy do 1 pinu z odcięciem kabelka od strony wyświetlacza po to by do czujnika można było normalnie pociągnąć czarny okrągły kabel 2x1 kwadrat w podwójnej izolacji i po to by nie szukać masy po całej komorze silnika
Rezystor 0.5 mega om dałem po to by wyświetlacz był cały czas podświetlony ale nie na maksymalnym świeceniu
Dwa plusy odseparowane diodami wyciągamy z żółtej kostki (pin 1 i 3) i trzeci z radia który pojawia się na radiu po jego załączeniu
Następnie nieszczęsny czujnik
Tu za obudowę posłużyła rurka miedziana sklepana na okrągło i zalutowana "srebrem" - jest to trwalsze od cyny
Mocowanie czujnika - wszystko z mosiądzu by nie rdzewiało
Uszczelnienie czujnika w rurce - nie robić silikonem bo jest żrący - ja skleiłem to lakierem podkładowym Brunox Epoksy - okrągły kabelek w miarę ciasno wchodził w rurkę więc go posmarowałem lakierem i wsunąłem w rurkę - potem jeszcze kapnąłem na krawędź - myślę że będzie idealne
Przykręcenie wyświetlacza - dobrze się spisują śrubki M2
Wszystko ładnie powoli składamy i efekt poniżej
Przepraszam za jakość fotek ale aparat coś się mi psuje
Jeszcze ten nieszczęsny termistor
Na zwykłym termistorze przy 0 st.cel na polu wyświetlacz pokazuje +3
Od razu mówię - nie stosować pierwszego lepszego termistora bo na mrozie na pewno źle pokaże temperaturę !!!
Po czasie i morderczym poszukiwaniu, liczeniu i innych perypetiach ostatecznie rozpracowałem jaki kupić termistor by wyświetlacz dobrze pokazywał temperaturę
Termistor NTCM-1K-B3950
Producent: SR Passives
Sklep - http://www.tme.eu/html/PL/termistory-nt ... pelny.html
Ten termistor trzyma stałą materiałową B3950 w całym zakresie pomiarowym - przeciętny termistor nie trzyma na mrozie stałej B3950 i będzie pokazywał ŹLE !
[ Dodano: 2010-11-29, 11:06 ]
Charakterystyka którą zaciągnąłem z mojego wyświetlacza oraz opór termistora NTCM-1K-B3950
Temp-Opór--Stała materiałowa ---- Opór termistora NTCM-1K-B3950
54 ---- 311 -- 3924 ------------------- 308
50 ---- 364 -- 3890 ------------------- 359
40 ---- 527 -- 3983 ------------------- 531
30 ---- 815 -- 3694 ------------------- 804
20 --- 1250 -- 3896 ------------------- 1250
15 --- 1566 -- 3850 ------------------- 1574
10 --- 1971 -- 3814 ------------------- 1998
5 ---- 2480 -- 3762 ------------------- 2548
0 ---- 3260 -- 3845 ------------------- 3280
-5 --- 4180 -- 3807 ------------------- 4256
-10 -- 5410 -- 3780 ------------------ 5571
-15 -- 7260 -- 3810 ------------------ 7361
-20 -- 9660 -- 3799 ------------------ 9827
-25 - 12681 -- 3754 ------------------ 13266
-30 - 16640 -- 3702 ------------------ 18132
-35 - 23500 -- 3731 ------------------ 25128
Adam dzięki za wzór
Oto wzory z których możenie policzyć stałą
Rt= Ro *(Exp( B *(1/(273+T )-1/(273+To))))
Rt=1000*(Exp(3050*(1/(273+24)-1/(273+25))))
B=(ln( Rt / R0))/((1/(273+ T))-(1/(273+T0)))
B=(Ln(1035/1000))/((1/(273+24))-(1/(273+25)))
B stała materiałowa
Rt opór termistora
To temp charakteryzujące termistor np.25 st w Audi80
Ro opór w To czyli dla 25 st w Audi80 mamy 1000 om
T temp termistora
[ Dodano: 2011-01-05, 14:53 ]
Jeszcze mała poprawka:
Na początku u siebie nie podpiąłem impulsu prędkości bo mi się nie chciało i efekt miałem następujący - jak jechałem na mrozie termometr pokazywał np. -6 i nagle jak zaczynałem jechać w tył (wtedy bawiłem się w zawracanie na wstecznym) - wtedy nagle zaczyna być ogrzewany czujnik bo ciepłe powietrze leci do przodu to termometr zamiast szybko zmienić wskazanie to "zamraża wskazanie" na -6 stopni i cały czas tyle pokazuje
Jak zgaszę silnik i odpalę od nowa czyli jak "przeładuję" termometr to wszystko wskazuje dobrze
Więc prawdopodobnie elektronika czeka na impuls prędkości by ponownie uruchomić pomiar podczas jazdy czyli wtedy gdy czujnik jest prawidłowo omiatany przez powietrze a że tego impulsu nie ma no to termometr stoi na -6 tak jak to u mnie się dzieje
Niestety pozostało mi podłączyć ten impuls prędkości i koniec
Niemca nie da się poprawić
1 pin wtyczki wyświetlacza przewód szary podpinamy do kabelka biało-niebieskiego w kostce niebieskiej Pin 18
Starałem się wszystko zebrać w jednym miejscu
Pozdrawiam
Polecam wyświetlacze za 93 zł. z Allegro od użytkownika copacabana55
http://allegro.pl/wyswietlacz-termometr ... 39369.html
Założenie miałem takie aby wyświetlacz i podświetlana gałka zaświecały się jednocześnie po standardowym przekręcaniu kluczyka lub załączeniu świateł lub po załączeniu radia
Cel prosty
Zacznę może od schematu
Wszystko trochę pozmieniałem :
Mostek od masy do 1 pinu z odcięciem kabelka od strony wyświetlacza po to by do czujnika można było normalnie pociągnąć czarny okrągły kabel 2x1 kwadrat w podwójnej izolacji i po to by nie szukać masy po całej komorze silnika
Rezystor 0.5 mega om dałem po to by wyświetlacz był cały czas podświetlony ale nie na maksymalnym świeceniu
Dwa plusy odseparowane diodami wyciągamy z żółtej kostki (pin 1 i 3) i trzeci z radia który pojawia się na radiu po jego załączeniu
Następnie nieszczęsny czujnik
Tu za obudowę posłużyła rurka miedziana sklepana na okrągło i zalutowana "srebrem" - jest to trwalsze od cyny
Mocowanie czujnika - wszystko z mosiądzu by nie rdzewiało
Uszczelnienie czujnika w rurce - nie robić silikonem bo jest żrący - ja skleiłem to lakierem podkładowym Brunox Epoksy - okrągły kabelek w miarę ciasno wchodził w rurkę więc go posmarowałem lakierem i wsunąłem w rurkę - potem jeszcze kapnąłem na krawędź - myślę że będzie idealne
Przykręcenie wyświetlacza - dobrze się spisują śrubki M2
Wszystko ładnie powoli składamy i efekt poniżej
Przepraszam za jakość fotek ale aparat coś się mi psuje
Jeszcze ten nieszczęsny termistor
Na zwykłym termistorze przy 0 st.cel na polu wyświetlacz pokazuje +3
Od razu mówię - nie stosować pierwszego lepszego termistora bo na mrozie na pewno źle pokaże temperaturę !!!
Po czasie i morderczym poszukiwaniu, liczeniu i innych perypetiach ostatecznie rozpracowałem jaki kupić termistor by wyświetlacz dobrze pokazywał temperaturę
Termistor NTCM-1K-B3950
Producent: SR Passives
Sklep - http://www.tme.eu/html/PL/termistory-nt ... pelny.html
Ten termistor trzyma stałą materiałową B3950 w całym zakresie pomiarowym - przeciętny termistor nie trzyma na mrozie stałej B3950 i będzie pokazywał ŹLE !
[ Dodano: 2010-11-29, 11:06 ]
Charakterystyka którą zaciągnąłem z mojego wyświetlacza oraz opór termistora NTCM-1K-B3950
Temp-Opór--Stała materiałowa ---- Opór termistora NTCM-1K-B3950
54 ---- 311 -- 3924 ------------------- 308
50 ---- 364 -- 3890 ------------------- 359
40 ---- 527 -- 3983 ------------------- 531
30 ---- 815 -- 3694 ------------------- 804
20 --- 1250 -- 3896 ------------------- 1250
15 --- 1566 -- 3850 ------------------- 1574
10 --- 1971 -- 3814 ------------------- 1998
5 ---- 2480 -- 3762 ------------------- 2548
0 ---- 3260 -- 3845 ------------------- 3280
-5 --- 4180 -- 3807 ------------------- 4256
-10 -- 5410 -- 3780 ------------------ 5571
-15 -- 7260 -- 3810 ------------------ 7361
-20 -- 9660 -- 3799 ------------------ 9827
-25 - 12681 -- 3754 ------------------ 13266
-30 - 16640 -- 3702 ------------------ 18132
-35 - 23500 -- 3731 ------------------ 25128
Adam dzięki za wzór
Oto wzory z których możenie policzyć stałą
Rt= Ro *(Exp( B *(1/(273+T )-1/(273+To))))
Rt=1000*(Exp(3050*(1/(273+24)-1/(273+25))))
B=(ln( Rt / R0))/((1/(273+ T))-(1/(273+T0)))
B=(Ln(1035/1000))/((1/(273+24))-(1/(273+25)))
B stała materiałowa
Rt opór termistora
To temp charakteryzujące termistor np.25 st w Audi80
Ro opór w To czyli dla 25 st w Audi80 mamy 1000 om
T temp termistora
[ Dodano: 2011-01-05, 14:53 ]
Jeszcze mała poprawka:
Na początku u siebie nie podpiąłem impulsu prędkości bo mi się nie chciało i efekt miałem następujący - jak jechałem na mrozie termometr pokazywał np. -6 i nagle jak zaczynałem jechać w tył (wtedy bawiłem się w zawracanie na wstecznym) - wtedy nagle zaczyna być ogrzewany czujnik bo ciepłe powietrze leci do przodu to termometr zamiast szybko zmienić wskazanie to "zamraża wskazanie" na -6 stopni i cały czas tyle pokazuje
Jak zgaszę silnik i odpalę od nowa czyli jak "przeładuję" termometr to wszystko wskazuje dobrze
Więc prawdopodobnie elektronika czeka na impuls prędkości by ponownie uruchomić pomiar podczas jazdy czyli wtedy gdy czujnik jest prawidłowo omiatany przez powietrze a że tego impulsu nie ma no to termometr stoi na -6 tak jak to u mnie się dzieje
Niestety pozostało mi podłączyć ten impuls prędkości i koniec
Niemca nie da się poprawić
1 pin wtyczki wyświetlacza przewód szary podpinamy do kabelka biało-niebieskiego w kostce niebieskiej Pin 18
Starałem się wszystko zebrać w jednym miejscu
Pozdrawiam