Strona 1 z 2

[all] Tuning świateł - upgrade - dobór przekaźników !!!

: 24 lis 2012, 19:49
autor: ziemor
Witam
Wiem wiem wielu rezało ale ja też chciałem się pochwalić że u mnie też zagościła instalacja z "szynoprzewodów" do świateł
-
Zasilanie plus wyprowadziłem prosto z aku. kabelkiem 4mm2 poprzez bezpiecznik 16A na kablu i z bezpiecznika prosto do styków przekaźników
Zasilanie minus też prosto z aku kabelkiem 4mm2 - nie bierzemy masy z karoseri tyko od klemy aku
Do żarówek przewód 3x2,5mm2 ( wystarczy gdyż w jednym przewodzie płynie tylko 5A ) podłączyłem prosto pod styki przekaźników i pod wspólne łączenie minusa z kabla 4mm2, drugie końce z nowymi kostkami żarówkowymi
Sterowanie cewkami przekaźników - jak na schemacie - odciąłem kabelki ze starej wtyczki i podłączyłem prosto do cewek

Ważna uwaga - jakie zastosować przekaźniki - link poniżej
https://audi80.pl/all-tuning-swiatel ... 967,15.htm

Schemat
Bezpośrednik link do dużego schematu
Obrazek

Obrazek

Teraz opiszę jak połączyłem nowe kostki żarówkowe do kabli 3x2,5mm2 - jest to pomysł mojego kolegi R.M. - myślę że może się przydać początkującym - wszyscy kiedyś pierwszy raz braliśmy lutownicę do ręki
Tutaj jest wiele sposobów - jedni skręcają bez lutowania - to jest złe !!! inni lutują skręcone przewody - to już jest dobre ale jest coś lepszego

Odizolowane końce wciskami jeden w drugi tak jak na fotce
Obrazek

Obrazek

Powstałą miotłę formujemy palcami
Obrazek

Po to by uzyskać efekt na fotce poniżej
Obrazek

Następnie zalewamy cyną - tu używam wyłącznie kalafonii jako topnika gdyż ona na pewno nie jest żrąca i nie spowoduje korozji
Obrazek

Obrazek

Następnie zawijamy taśmą lutowanie zanim nałożymy koszulkę - jest to po to by wystające kawałki drucików przypadkiem nie przebyły nam koszulki
Obrazek

Następnie koszulka termokurczliwa
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Następnie według schematu trzeba połączyć ze sobą:
jeden kabelek minus 4mm2
dwa kabelki 2,5mm2 - są to minusy do żarówek
oraz minusy do cewek dwa kabelki 1mm2
Jest tego dużo i nie jest to łatwe
Ja proponuję poniższą metodę:
Odizolowanie przewody łączymy skręcając cienkim pojedynczym drucikiem tak jak na fotce - to ważne by wszystko trzymało się kupy i nie rozleciało się podczas zalewania cyną
Obrazek

Potem zalanie cyną trzeba uważać by cyna przesiąkła przez całą tą "miotłę" na wylot i była widoczna ze wszystkich stron !!!
Obrazek

Zarabianie konektorów do przekaźników - napiszę dla początkujących - na pewno Tacy też są na forum
Najpierw cynujemy konektor i drucik

Obrazek

Delikatnie zaciskamy
Obrazek

Podlewamy cyną
Obrazek

Koszulka i gotowe
Obrazek

Następnie dwa przewody 2,5m2 pod jeden konekter - to nie jest łatwe
Tu nic nie cynujemy bo nie wejdzie nam tyle drutu w konektor
Obrazek

Potem zalewamy cyną - trzeba uważać by cyna przesiąkła przez całą "miotłę" aż na dno konektera oraz by nie podsiąkła w górę tam gdzie wchodzi wsuwka- mnie się tak właśnie stało i musiałem wydrapać nadmiar cyny
Obrazek

To koniec małego poradnika dla początkującego lutowniczego - wszystko lutowane było z użyciem wyłącznie kalafonii
Aby cyna ładnie płynęła zawsze trzeba mieć wszystko "umoczone" kalafonią i tu nie wystarczy ta kalafonia w cynie !!! - trzeba mieć jeszcze kalafonię w pudełku do której za każdym razem wkładamy gorący grot !!!

Teraz jeszcze parę fotek

Obrazek

Obrazek

Przekaźniki ładujemy oczywiście w pudełko
Pudełko umieściłem pomiędzy akumlatorem a reflektorem - nie jest to optymalne miejsce - lepiej było by za akumlatorem
Obrazek

Jeszcze fotki podłączenia zasilania całego układu z aku.
Minus 4mm2 przylutowany do oczka sposobem jak przy konekterach i pod śrubę razem z głównym kablem od aku.
Obrazek

Plus - jak wyżej
Obrazek

Jeszcze pomiary napięć - wykonywałem ja przy wyłączonym silniku stąd 12 V zamiast 14

Przed przeróbką
aku 12,00 - żarówka 10,63 i 10,73 czyli strata około 1,3 V na światłach krótkich
aku 11,95 - żarówka 10.67 i 10.73 czyli strata około 1,3 V na światłach długich

Pomiar po przeróbce
aku 12,01 - żarówka 11,73 i 11,78 czyli strata około 0,25 V na światłach krótkich
aku 12,01 - żarówka 11.65 i 11.73 czyli strata około 0,30 V na światłach długich

Dodano 25,11,2012

Następny pomiar na włączonym ZIMNYM silniku - wtedy regulator daje wyższe napięcie

pomiar ze światłami krótkimi
alternator -- akumlator -- żarówka
-- 14.35 ------14.32 ---------13.98 -- strata aku-żarówka 0.34 V

pomiar ze światłami długimi
alternator -- akumlator -- żarówka
-- 14.26 ------14.24 ---------13.88 -- strata aku-żarówka 0.36 V

Podsumowując zyskałem około 1 V więcej na żarówce - czy wartało ? odpowiedzcie sami

Pozdry Obrazek

: 24 lis 2012, 21:36
autor: k3llys
ziemor, tak pro podchodzisz do każdej sprawy, a schemat tak żeś ociosał :-P ale gratki za solidną robotę <ok> a kiedy się pochwalisz postojami??

: 25 lis 2012, 11:43
autor: matt1988
Najwięcej się zyska na włączonym silniku i podepnij zasilanie przekaźników pod alternator bezpośrednio ja u siebie na żarówce miałem 14,5V.

: 25 lis 2012, 11:46
autor: rafalaudi1
Orzesz ty. Twój schemat od razu mnie zagiął więc nawet nie próbuję go rozszyfrować.
Za lekcję lutowania piwko musi być <piwo> Piękna robota.

: 25 lis 2012, 12:36
autor: Rychu82
matt1988 pisze:Najwięcej się zyska na włączonym silniku i podepnij zasilanie przekaźników pod alternator bezpośrednio ja u siebie na żarówce miałem 14,5V.
a żarówki trzymaja duzo krócej?

[ Dodano: 2012-11-25, 12:39 ]
ziemor, super opis,może sam wezme się za zlutowanie.....czego kolwiek :)

matt1988 pisze:Najwięcej się zyska na włączonym silniku i podepnij zasilanie przekaźników pod alternator bezpośrednio ja u siebie na żarówce miałem 14,5V.
a żarówki trzymaja duzo krócej?

: 26 lis 2012, 18:02
autor: ziemor
k3llys już daję poprawiony schemat w pierwszy post
Rychu82 do takiej instalacji dobre by były światła dzienne by nie męczyć non stop głównych świateł
matt1988Twoja uwaga jest bardzo trafna - masz pomógł
matt1988 na końcu pierwszego posta umieszczam wszelkie możliwe pomiary napięć które zrobiłem po Twojej sugestii - napięcia mierzyłem po rozebraniu i wyczyszczeniu wszystkich styków pomiędzy akumulatorem a alternatorem - mianowicie:
kabel alternator - akumulator
kabel akumulator - blacha obok akumulatora
kabel blacha obok akumulatora - blok silnika
Wyszło że stratę mam 0.03 V więc można spokojnie podłączyć kable zasilające nasze światła od akumulatora

PS jako że jestem zboczonym elektronikiem mogę dla Was wykonać pomiary prądu jaki biorą światła - wtedy policzymy ile wat biorą żarówki

: 26 lis 2012, 18:20
autor: robertas1.8
Ziemor...czyli zabieg mial zwiekszyc napiecie na zarowkach a co za tym idzie jasnosc ich swiecenia, dobrze rozumuje??? Wiec jesli tak to czy rzeczywiscie odczules roznice swiecenia??? ;) Ja podejrzewam ze bedzie to efekt placebo ;) Zeby bylo jakies w miare odniesienie czy warto trzeba by bylo zmierzyc swiatla luksomierzem ;) ja znam tanszy sposob na wzmocnienie h4... zmiana zarowek na 90/90 ;)

: 26 lis 2012, 19:46
autor: k3llys
ziemor, dziękuję za poprawienie schematu <ok> teraz jest pro :mrgreen:

: 08 gru 2012, 22:34
autor: alus
ziemor pisze:Odizolowanie przewody łączymy skręcając cienkim pojedynczym drucikiem tak jak na fotce - to ważne by wszystko trzymało się kupy i nie rozleciało się podczas zalewania cyną
w elektryce tak się robi przy dużych prądach na wypadek jakby cyna zaczęła się topić żeby nie doszło do zerwania linek, natomiast co do rezanka to jest ok, tylko pytanie jak wyżej czy rzeczywiście widać różnice w świeceniu? bo nakład pracy nieduży :arrow: więc jeżeli ładnie świeci to warto, kwestia jeszcze tylko przepalania żarówek

: 08 gru 2012, 23:24
autor: ziemor
alus pisze:tylko pytanie jak wyżej czy rzeczywiście widać różnice w świeceniu
Poproszę o trochę cierpliwości - za niedługo zrobię podobny filmik jak w linku poniżej

tylko będzie żarówka z nową i z starą instalacją dla porównania

: 09 gru 2012, 05:39
autor: k3llys
ziemor, dał byś żonie się wyspać, a nie błyskasz jej światłami po oknach :-P i w sumie to ja tam nie widzę jakiejś różnicy.

: 09 gru 2012, 10:49
autor: alus
ziemor pisze:Poproszę o trochę cierpliwości - za niedługo zrobię podobny filmik jak w linku poniżej

tylko będzie żarówka z nową i z starą instalacją dla porównania
właściwie ja też żadnej różnicy nie widzę, ale z instalacją pewnie będzie coś widać

: 09 gru 2012, 11:28
autor: k3llys
ziemor a kiedy pokażesz to co na spocie pod mosirem? czy zostawiasz to na święta :-D ?

: 09 gru 2012, 23:30
autor: HeavenQueen
robertas1.8 pisze:Ziemor...czyli zabieg mial zwiekszyc napiecie na zarowkach a co za tym idzie jasnosc ich swiecenia, dobrze rozumuje??? Wiec jesli tak to czy rzeczywiscie odczules roznice swiecenia??? ;) Ja podejrzewam ze bedzie to efekt placebo ;) Zeby bylo jakies w miare odniesienie czy warto trzeba by bylo zmierzyc swiatla luksomierzem ;) ja znam tanszy sposob na wzmocnienie h4... zmiana zarowek na 90/90 ;)
zmiana napięcia o 10% to zmiana strumienia świetlnego o około 50% i żywotności o 50%.

: 16 sty 2013, 21:05
autor: SzymekB
Profesjonalna robota ;-)