Witam
Zmieniałem u siebie skok dźwigni zmiany biegów i kasowałem luz na jabłku więc zrobiłem parę fotek.
W pierwszej kolejności demontujemy mieszek i tunel (dwie śrubki pod zaślepką przy hamulcu ręcznym) Następnie odkręcamy mechanizm zmiany biegów
Następnie zdejmujemy zabezpieczenie, plastikową tulej, sprężynę i wysuwamy pręt sterujący zasłaniając palcem otwór z boku (elementy latające :mrgreen: )
Zdejmujemy zabezpieczenie jabłka i wyciągamy
Na jabłko zakładamy koszulkę termokurczliwą o średnicy 40mm, długości 35mm i podgrzewamy
Gniazdo jabłka smarujemy i składamy
Na pręt sterujący zakładamy tulejkę. Moja jest długości 15mm, średnica zewnętrzna max 16mm, kawałek twardego gumowego przewodu (biała strzałka). Następnie nacinamy brzeszczotem rowek na zabezpieczenie wyżej niż oryginalne o 15mm, czyli długość tulejki (czerwona strzałka)
Wszystko składamy i montujemy w samochodzie. Jest mała wada tej zabawy, czyli brak blokady wstecznego biegu. Żeby działała trzeba przedłużyć języczek od blokady. Ja tego nie robiłem. Sprawdzałem podczas jazdy i bieg wsteczny nie zgrzyta, chyba że ktoś go wbije siłą :evil:
Jutro zmierzę skok wajchy, jedyny luz jaki czuć to na przegubie przy skrzyni biegów, ale trzeba zabawić się w norkę kanałową :mrgreen:
Efekt jest subtelnie fikuśny <ok>
Skok dźwigni wynosi 7 cm, między 3 a 4 biegem.
: 13 sty 2015, 23:05
autor: marszall
Dobra rzecz, mam to u siebie juz dawno zrobione, ja nawet nie przepilowywalem rowka ale kazda metoda jest dobra. Jest jeszcze jedna (trzecia juz) metoda mianowicie wywiercenie dodatkowej dziory w uchwycie "U" od lewarka. Co do regeneracji jablka to nie wiem jak zywotnosc tej koszulki bo na jablku przeciez jest teflon, czyli znacznie twardszy material. Ja wyjolem orginalny zeger i odpowiednim drutem poprostu zacisnolem bardziej loze jablka.
Mi np. Brak blokady tylko pomaga, bo nie trzeba sie piepszyc zpprzy szybkim wbijani wsteka. Zreszta skrzynia wewnetrznie jest tak zabezpieczona e nie da sie wlozyc wstecznego bezposrednio z piatki.
Na przegub preta skrzyni tez jest sposob, ale jak kto zainteresowany to podpowiem
Pozdrawiam
: 14 sty 2015, 19:32
autor: patrykzs
Po założeniu koszulki jak zachowuje się gałka? nie ma już luzów?
: 15 sty 2015, 16:43
autor: marszall
Pewno nie bedzie miala ale napewno sie wytrze, lepiej zacisnac koszyczek. Mozna go zcisnac tak mocno ze nie ruszysz lewarkiem
: 17 sty 2015, 12:33
autor: radek kocio
Na razie luzów nie ma, tak na szybko z tą koszulką było wymyślone. Kupiłem metr koszulki więc można przekładać jak się wytrze. marszall, jaki masz patent na ten przegub? On chyba jest spawany i brak go rozciąć ?
: 17 sty 2015, 16:19
autor: marszall
Jeden sobie rozebrałem na próbę, ogólnie on dość prosta ma budowę, trzeba porozwiercać nity, ale teraz bym tego nie robił tylko zdioł lub uchylił gumę zabezpieczjącą, benzyną ekstrakcyjna pod ciśnieniem wymyłbym smar i nawaliłbym tam kleju do szyb coby to wszystko sie pięknie usztywniło. Kiedyś tak robiłem z olejowymi poduszkami pod silnik, wylewałem olej a napychałem rozgrzanego kleju do szyb.
Jak bede miał chwile to porobie zdjęcia jak jest to wszystko porobione.
Inną opcją jest zastosowanie przegubu zrobionego całkowicie z gumy a montowanego np. w passatach b5 5bieg. Budowa tego krzyżaka troche uniemożliwia złapanie luzu a już w aud jest to mozliwe (raz widziałem taki krzyżak w b4 TDI nawet)
: 20 sty 2015, 21:24
autor: MrKovski
jesli dobrze to ten "kawałek twardego gumowego przewodu" ma sluzyc wlasnie za ta tulejke tak?
a czym mozna to ewentualnie zastapic?
: 20 sty 2015, 23:52
autor: paweloli
Chyba sie z tym pobawie bo i tak auto stoi rozebrane.
Napiszcie tylko jakie były pomiary przed i po modzie. Jeszcze jedna rzecz, długość tej twardej gumowej tulejki reguluje nam skok lewarka ? po montażu jest on trochę krótszy tzn bardziej schodzi w dol ?
czy jeżeli włożę ta gumowa tulejkę dłuższą to skok lewarka się skróci jeszcze bardziej ?
: 21 sty 2015, 20:40
autor: radek kocio
Jaki był skok dźwigni zmiany biegów przed zmianą skoku to nie wiem, zapomniałem zmierzyć.
Tak, to ta tulejka zmniejsza skok, im dłuższa tym dźwignia chowa się głębiej i skok staje się krótszy.
Klej do szyb w poduszkach, ciekawe :mrgreen:
: 21 sty 2015, 21:33
autor: paweloli
Ok dzieki radzio ide do garazu kombinowac
: 22 sty 2015, 19:47
autor: marszall
radek kocio pisze:Jaki był skok dźwigni zmiany biegów przed zmianą skoku to nie wiem, zapomniałem zmierzyć.
Tak, to ta tulejka zmniejsza skok, im dłuższa tym dźwignia chowa się głębiej i skok staje się krótszy.
Klej do szyb w poduszkach, ciekawe :mrgreen:
JA zrobiłem tak ze wywaliłem sprężyne od wciskania wstecznego biegu, dzięki temu wpadł mi lewarek a od spodu go podparłem miedzy końcem a jabłkiem aby nie wyskakiwał do góry. Nic nie musiałem nacinać pod nowe miejsce segera. Poprostu jest nizej o tyle ile wciskamy do włożenia wstecznego (mi to wystarcza) i dodatkowo nie ma tej pojebanej blokady.
Klej do szyb sprawdzał sie bardzo dobvrze w mocnym golfie mk II szczególnie jak z przodu silnik trzymała jedna poduszka która była narażona na dużą siłę w momencie gdy silnik chciał wyskoczyć spod maski przy przyspieszaniu
[ Dodano: 2015-01-25, 17:17 ]
Ostatnio pobawiłem się z kolejnym jabłkiem, tym razem zamiast drutu zciskającego użyłem mocniejszego i ciaśniejszego segera nie jak orginał z blaszki. tym sposobem luz bedzie sie sam kasował.
Dodatkowo zalałem klejem do szyb szczelinę między koszykiem a metalową obudową i odrazu założyłem ciaśniejszy seger aby klej zastygł na zacisniętych ramionkach koszyka. Efekt był taki że po mimo zdjęcia zegera było bardzo ciężko włożyć jabłko na miejsce (koszyk był zciskany klejem) jak jeszcze założyłem seger to jabłko juz chodzi ciaśniutko.
nasmaruje to teraz smarem z teflonem i podejżewam że pochodzi dłużej niż orginał <ok>
: 08 lut 2015, 02:08
autor: paweloli
Panowie wszystko poskladane i uruchomione.
Dziekuje i mam nadzieje ze ten patent bedzie dzialal bez zarzutu.
: 23 cze 2015, 13:26
autor: MrKovski
też zrobiłem rezanko
mi tulejke zrobił tokarz u mnie w pracy, wymiary, jak u autora, aczkolwiek radze nie zapomnieć o szczypcach do segera, bo bez tego jest bieda sciagnac zabezpieczenie:)
i druga rzecz, ze po przeszlifowaniu nowego rowka pod segera o długość tulejki, na dzwigni nadal zostaje skok, do wbijania wstecznego(który i tak nie jest potrzebny), co mnie osobiście denerwowało, więc wyciągnąłem całość jeszcze raz, wcisnąłem ten mechanizm za to odpowiadający i zaraz nad tym miejscem zrobiłem kolejny rowek, przez co teraz całośc jest niższa o dł. tulejki + skok od wstecznego i przede wszystkim jest sztywne:)