[B4,1Z] Wymiana osłony przegubu zewnętrznego
: 21 kwie 2008, 19:25
Z racji że w B4 ojca rozleciała się osłona przegubu zewnętrznego i musiałem ją zmienić zrobiłem małe fotostory.Może sprawa jest prosta,ale może się komuś przyda.No to zaczynamy:
1.Poluzowujemy kluczem nasadowym 24 śrubę zaznaczoną strzałka.Uwaga będzie ona dość mocno dokręcona.Poluzowujemy śrubę jak auto stoi jeszcze na kołach.
2.Skręcamy maksymalnie koła i to w zależności z której strony wymieniamy osłone :
w lewo-przy wymianie osłony z lewej strony
w prawo-przy wymianie osłony z prawej strony
3.Unosimy auto na lewarku do góry i ściagamy koło.
4.Teraz już możemy odkręcić do końca śrube zaznaczoną strzałką na zdjęciu pierwszym jednocześnie pchając śrube z przegubem w stronę silnika co spowoduje nam że przegub wysunie się.
Przy maksymalnie skręconych kołach wyciągniemy przegub z piasty.Jest to dość cięzkie ale już 3 razy to robiłem i da rady wyciągnąc bynajmniej w 1Z bez wybijania swożnia wahacza.Jeśli nie uda nam się wyciągnąc przegubu(nie wiem jak to jest w innych wersjach silnikowych B4) trzeba odkręcić i zbić sworzeń wahacza co pozwoli nam na odciągnięcie Mcpersona i wyjęcie przegubu.
5Gdy już mamy wyciągnięty przegub z piasty wkręcamy spowrotem śrube na klucz 24 w przegub i wkręcamy ja z czuciem.Pod koniec gwintu poczujemy opór(pierścień zabezpieczający) a następnie lekki przeskok co oznacza że przegub przeszedł przez pierścień.
6.Teraz możemy ściągnąc przegub z zwłokami osłony
należy uważać na podkładke i tulejke założoną na półosi
7.Podważając wkrętakiem opaski metalowe gumowej osłony ściagamy szczątki osłony z przegubu i półosi
Nowy zestaw przygotowany do wymiany
8.Czyścimy przegub i półoś w ropie bądź innym środkiem ja uzyłem do tego zmywacza do hamulców
9.Zakładamy w kolejności małą opaske zaciskową i osłone na półoś
10.Smarujemy dokładnie przegub smarem dostarczonym do osłony.
11.Zakładamy w kolejności podkładke i tulejke na półoś
12.Resztę smaru jaki na został wciskamy w osałone założoną na półoś.
13.Zakładamy większą opaske zaciskową na osłona.
14.Zakładamy przegub na półośke ustawiamy go w jednej płaszczyźnie z półosią i najlepiej drewnianym bądz gumowym młotkiem wbijamy przegub aż przeskoczy przez pierścień zabezpieczający.Sprawdzamy ręką czy przegub nie zejdzie z półosi oznacza to że przegub jest w odpowiednim miejscu.
15.Nasuwamy osłone gumową na przegub i zaciskamy obejmy na przegubie i półosi.Ja użyłem do tego obcązków.
16.Efekt końcowy wygląda tak:
17.Skaładamy w odwrotnej kolejności czyli wpychamy przegub w piastę znowu musimy się tutaj nagimnastykować ważne aby przegub trafił dobrze w wieloklin,przykręcamy lekko śrube(ja ją przykręciłem na szczeliwo do gwintów dla pewności)zakładamy koło i dokręcamy z duża siłą śrubę kluczem 24.
Wiem, że może dla niektórych jest to zabawa a nie naprawa ale może sie komuś przyda.
Aha i na koniec po jeździe próbnej nie zapomnijcie wypić browarka
1.Poluzowujemy kluczem nasadowym 24 śrubę zaznaczoną strzałka.Uwaga będzie ona dość mocno dokręcona.Poluzowujemy śrubę jak auto stoi jeszcze na kołach.
2.Skręcamy maksymalnie koła i to w zależności z której strony wymieniamy osłone :
w lewo-przy wymianie osłony z lewej strony
w prawo-przy wymianie osłony z prawej strony
3.Unosimy auto na lewarku do góry i ściagamy koło.
4.Teraz już możemy odkręcić do końca śrube zaznaczoną strzałką na zdjęciu pierwszym jednocześnie pchając śrube z przegubem w stronę silnika co spowoduje nam że przegub wysunie się.
Przy maksymalnie skręconych kołach wyciągniemy przegub z piasty.Jest to dość cięzkie ale już 3 razy to robiłem i da rady wyciągnąc bynajmniej w 1Z bez wybijania swożnia wahacza.Jeśli nie uda nam się wyciągnąc przegubu(nie wiem jak to jest w innych wersjach silnikowych B4) trzeba odkręcić i zbić sworzeń wahacza co pozwoli nam na odciągnięcie Mcpersona i wyjęcie przegubu.
5Gdy już mamy wyciągnięty przegub z piasty wkręcamy spowrotem śrube na klucz 24 w przegub i wkręcamy ja z czuciem.Pod koniec gwintu poczujemy opór(pierścień zabezpieczający) a następnie lekki przeskok co oznacza że przegub przeszedł przez pierścień.
6.Teraz możemy ściągnąc przegub z zwłokami osłony
należy uważać na podkładke i tulejke założoną na półosi
7.Podważając wkrętakiem opaski metalowe gumowej osłony ściagamy szczątki osłony z przegubu i półosi
Nowy zestaw przygotowany do wymiany
8.Czyścimy przegub i półoś w ropie bądź innym środkiem ja uzyłem do tego zmywacza do hamulców
9.Zakładamy w kolejności małą opaske zaciskową i osłone na półoś
10.Smarujemy dokładnie przegub smarem dostarczonym do osłony.
11.Zakładamy w kolejności podkładke i tulejke na półoś
12.Resztę smaru jaki na został wciskamy w osałone założoną na półoś.
13.Zakładamy większą opaske zaciskową na osłona.
14.Zakładamy przegub na półośke ustawiamy go w jednej płaszczyźnie z półosią i najlepiej drewnianym bądz gumowym młotkiem wbijamy przegub aż przeskoczy przez pierścień zabezpieczający.Sprawdzamy ręką czy przegub nie zejdzie z półosi oznacza to że przegub jest w odpowiednim miejscu.
15.Nasuwamy osłone gumową na przegub i zaciskamy obejmy na przegubie i półosi.Ja użyłem do tego obcązków.
16.Efekt końcowy wygląda tak:
17.Skaładamy w odwrotnej kolejności czyli wpychamy przegub w piastę znowu musimy się tutaj nagimnastykować ważne aby przegub trafił dobrze w wieloklin,przykręcamy lekko śrube(ja ją przykręciłem na szczeliwo do gwintów dla pewności)zakładamy koło i dokręcamy z duża siłą śrubę kluczem 24.
Wiem, że może dla niektórych jest to zabawa a nie naprawa ale może sie komuś przyda.
Aha i na koniec po jeździe próbnej nie zapomnijcie wypić browarka