Strona 1 z 2

[1.9TDI 1Z]Czyszczenie nastawnika potencjometrycznego.

: 26 cze 2008, 21:15
autor: mico
Witam kolegów!
Chce opisać jak czyściłem mój nastawnik potencjometryczny. Mi sie udało go uratować i mam nadzieje że uda sie innym kolegą z forum!

Po pół roku jak kupiłem moją audi zaczął się problem z nastawnikiem potencjometrycznym. Kupiłem całą drugą pompę z firmy regeneracyjnej za 1600 zl!! miałem na nią 3 mies gwarancji. po tym czasie problem powrócił i znowu nastawnik się sypał, stracił moc ( a ma chipsa) falowały obroty i na IV i V biegu i niskich obrotach szarpał jak cholera. Mając dość wydawania kasy wykręciłem go z pompy i rozkręciłem na spokojnie w domu na stole i myślałem.

Rozkręciłem pokrywke nastawnika i zobaczyłem pełno drobnych małych opiłków metalu. Opiłków znajduje się najwiecej pod płytka przy cewce i powoduje to głownie szarpanie. falujące obroty znowu to głownie wytarte ścieżki.
Przygotowałem sobie preparat firmy WURTH "zmywacz uniwesalny" na bazie spirytusu. bardzo dobrze czyści dość dużym ciśnieniem i szybko sam wysycha.
druga rzecz to sprężarka co daje dużo barów. moja dawala koło 12 na wyjściu. do tego miałem pistolet z dlugą dyszą na końcu. więc dawał bardzo duze ciśnienie.i ostatnie cieniutki przewód gumowy co wejdzie pod płytke nastawnika.
zacząłem od intensywnego czysczenia nastawnika zmywaczem, po czym odrazu dmuchalem wszedzie sprężonym powietrzem. wpychałem wszędzie gdzie się da i nie żałowałem ciśnienia.patrząc pod światło widzialem ile tego wylatuje. normalnie się świeciło w powietrzu. czynność powtorzyłem pare razy. i zmontowałem do samochodu. jazda próbna i stwierdziłem że lepiej i równiej chodzi silnik. obroty bardzo żadko falowały. i szarpanie było, ale mniej.jeździłem tak pare dni po czym znowu go wyjałem z auta i znowu myłem zmywaczem i przedmuchałem. robiłem tak łacznie z 4 razy. wyjmując go co pare dni. została jeszcze kwestia wytartych scieżek. Wszyscy co mi mówili to żeby przesunąć o dziesiatne mm. ja zrobiłem inaczej i jak poluzowałem plytke to śrubowkrętem płaskim odepchnałem na siłe ( z wyczyciem oczywiście) w jedna stronę.rysiki chodziły około milimetra obok wytartych miejsc.po zakończeniu prac podłączyłem vaga i poustawiałem dawke paliwa, kat wtrysku i wszystko co sie da:)

Jest jeszcze jedna rzecz która wpływa na moc auta. zawor powrotny.ten co jest wkręcony w dekiel nastawnika. on sie zapycha i auto traci moc wtedy.u mnie przez niego bylo takie ciśnienie w pompie że przy popuszczeniu śrub ropa dosłownie wystrzeliwała ze środka.wstawiłem drugi i jest OK.
rezultat jest taki że moge właczyć V bieg przy 40 km na godzine i lewarek ani nie drgnie.poprostu nic nie szarpie. a zdazało się ze wczasie jazdy z predkością okolo 130 km, szarpał bardzo mocno! obroty praktycznie nie faluja. i auto ma powera!
czyli mam narazie spokoj z tym nastawnikiem.
mam nadzieje ze komus moj opis pomoze!
pozdrawiam wszystkich!

: 26 cze 2008, 22:19
autor: Adamm
rozebranie i wyczyszczenie tego to nie problem :) problemem jest kwestia scierzek potencjometru

: 26 cze 2008, 22:26
autor: mico
wiem że głownie to problem jest ze ścieżkami. ale u mnie teraz każdy rysik chodzi całą swoją powierzchnia na nowej sciezce.zobaczymy jak długo to wytrrzyma. jak narazie jezdze tak z 3 tygodnie i jest super.
Adamm, ale wyczyscic tak zeby przestal szarpac bez rozbierania to juz jest cos!:D <piwo>

: 19 sty 2009, 07:15
autor: adrianolkusz
Odświeżam temat. mico czy od czasu czyszczenia nastawnika coś się zmieniło :?: Autko dalej fajnie jeździ :?: Czy masz jakieś fotki z przeprowadzonej reanimacji nastawnika :?:

: 08 gru 2009, 20:02
autor: henio196
Witam kolegów mam problem z nastawnikiem ale nie wiem gdzie on sie znajduje w pompie czy to jest ta płytka z lewej strony proszę o odpowiedż z góry dziękuję

: 25 maja 2010, 13:23
autor: Dariun
Kolego mico czy mogł byś się odezwać w sprawie czyszczenia jestem z twojego miasta? dariusz

: 26 maja 2010, 09:56
autor: icemerc
Kolega mógłby jakieś np foto story zrobić , aby kazdy kto nie jest zorientowany wiedział gdzie się co znajduje , jak wyjąć i jak poskładać ;)

: 03 lut 2011, 20:34
autor: cygus1985
MICO

Witam. Mam problem z nastawnikiem przy audi. Pomozesz ?! czekam na odpis. pozdrawiam

: 04 lut 2011, 21:13
autor: spawacz
wszystko spoko , tylko powiedz mi jak ty byles w stanie okreslic dawki i zaplon dynamiczny, albo moze opisz bo wiesz bez stolu , tak od VAga to bym sie nie odwazyl.

: 08 lut 2011, 20:10
autor: cygus1985
Witam Cie Daruim. Sluchaj i co dalo rade przeczyscic nastawnik !? Czekam na odpis. pozdrawiam

czyszczenie nastawnik indukcyjny [1Z 1.9 TDI] AVANT 1994

: 04 lis 2011, 18:38
autor: kriskross
witam wszystkich
mam sprawe dotyczy nastawnika indukcyjnego panowie może ktoś ma zdjęcia albo instrukcje jak taki nastawnik wyczyścić bardzo prosze o odpowiedź

serdeczne dzięki za info na ten temat

: 04 lis 2011, 21:00
autor: kojak85
kriskross, instrukcja znajduje się w centrum audi80. Masz odnośnik na głównej stronie forum - dla przypomnienia: www.centrum.audi80.pl
Rejestrujesz się (konto, którego teraz używasz tam nie obowiązuje) ściągasz, czytasz, działasz.

: 04 lis 2011, 22:14
autor: ffsapher
czym mogę odkręcić śróbkę serwisową bo jakoś nie daje rady odkręcić kluczem od kłodki energetycznej.

: 04 lis 2011, 23:05
autor: kojak85
Można dorobić sobie klucz z nasadowej 7mm. Kup sobie gorszej jakości nasadkę, spiłuj krawędzie żeby pasowała do śrubki i masz jak znalazł.

: 17 lut 2013, 18:38
autor: Krzysiek 84
Wystarczy , ze w dziale giełdy wystawisz a nie w każdym temacie gdzie jest mowa o potencjometrze.