Strona 1 z 48

[B4 ABT] Wymiana tulei sanek i wahaczy

: 02 sie 2008, 00:10
autor: Kubik
Na początek bohaterowie całej zabawy czyli kolega djbeat bez którego operacja nigdy by się nie udała

Obrazek

i który użyczył garażu z kanałem, niezbędnych narzędzi oraz poświęcił popołudnie i wieczór na pomoc przy wymianie za co jeszcze raz wielkie dzięki <piwo>

oraz tuleje sanek (trawersu)

Obrazek Obrazek
i tuleje wahaczy
Obrazek

Pierwsza czynność to zdjęcie przednich kół i postawienie auta na klockach, później odkręcamy śrubę zabezpieczającą sworzeń wahacza zarówno z lewego jak i z prawego.
Wybijamy sworzeń dzięki czemu wahacz trzyma się tylko na tulejach.

Obrazek

Kolejna czynność to odkręcenie stabilizatora od trawersu za pomocą klucza #13

Obrazek

oczywiście lewa i prawa strona.

Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu skrzyni biegów do czego nam posłużyła zwyczajna decha.

Obrazek

Po wykonaniu wstępnych czynności przygotowawczych przechodzimy do demontażu sanek :-D

Odkręcamy cztery śruby M12 i wyciągamy sanki razem z wahaczami.

Obrazek Obrazek Obrazek

Po udanym rozmontowaniu połowy zawiecha zabieramy się za wyciskanie silentblock'ów

Obrazek Obrazek

Do wyprasowania i ponownego wprasowania tulei posłużył nam przyrząd własnej roboty czyli długa śruba i wiele tulei (krótka rurka) o różnych rozmiarach. Nikt nie mówił że będzie łatwo i nie było. Po wyciśnięciu większych silentblock'ów okazało się że otwór w nowych jest 10 mm a w starych 12. :evil: Uczulam żeby sprawdzić co się kupuje.
W naszym przypadku pomocna okazała się tokarka oraz wiertarka stołowa i tuleja przybrała nowy rozmiar otworu czyli 12 mm.

Obrazek

Po wyciśnięciu tulei czyścimy gniazdo papierkiem ściernym i niezapominając o zasadzie "kto smaruje ten jedzie" wciskamy tuleje na swoje miejsce.

Obrazek Obrazek Obrazek

Tak przygotowane sanki i wahacze montujemy na swoje miejsce. Wszystko składamy w odwrotnej kolejności do demontażu. Trzeba pamiętać że śruby mocujące wahacze można dokręcić dopiero jak auto stanie na kołach w innym razie tuleje trafi szl...

Obrazek Obrazek

Po udanym zabiegu wymiany tulei możemy się cieszyć bezstukową jazdą. <ok>

: 02 sie 2008, 07:08
autor: czarekj
Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.

: 02 sie 2008, 08:35
autor: yawor
czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :). Zupełnie inna jazda po takiej operacji :).

: 02 sie 2008, 11:14
autor: Kubik
yawor pisze:
czarekj pisze:Trzeba pamiętać przy zakupie, że w modelu B3 sa śruby 10 mm a w B4 12mm, wtedy tokarka nie będzie potrzebna.
Nie do końca tak jest. W B4 występują oba rozmiary otworu w tulejach przednich. Do sierpnia 1992 (do numeru podwozia 8C-P-053 245) były montowane tuleje z otworem 10mm, później już 12mm.

U mnie są 10tki. Miałem wymieniony komplet tulei sanek i przy okazji silentblocki tylnego mostu :). Zupełnie inna jazda po takiej operacji :).
Jak kupowałem te tuleje to trzy razy mówiłem gościowi że to do B4 z 94 roku, ale chyba nie usłyszał :-/

: 02 sie 2008, 13:42
autor: ptasior1988
Opis fajny ale przydało by się dodać ze po takiej operacji przydało by sie geometrie ustawić

: 02 sie 2008, 13:51
autor: yawor
ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.

: 04 sie 2008, 12:27
autor: ptasior1988
a wyciągał sworznie wahacza jezeli tak to geometria sie zmieniła nie zmienila się jedynie zbieżność

: 04 sie 2008, 12:47
autor: czarekj
yawor pisze:ptasior1988, nie ma takiej potrzeby. Mechanik, który mi wymieniał tuleje (tak jak już pisałem wcześniej 4 z przodu i 2 z tyłu samochodu) powiedział, że geometria po wymianie się nie zmieni.
Nie sądzę. Moim zdnaiem na 100% zmieni się pochylenie kół i zbieżność. Tylko kąt wyprzedzenia sworznia pozostanie niezmienny (teoretycznie).
Nakrętki ławy podsilnikowej umieszczone w podłużnicach można przesuwać w zakresie ok. 5 mm, co powoduje, że przykręcając ramę podsilnikową musimy celować "na stare ślady" lub ponownie ustawić zbiezność. Kąt pochylenia jednego koła to ok. 3 mm, więc ten luz nie jest bez znaczenia, gdyż w skrajnych przypadkach kąt pochylenia może nawet zmienic swój znak.

: 04 sie 2008, 13:23
autor: WOJTEK26
Napewno gemoteria sie lekko zmieni nie ma siły zeby było idealnie poza tym przy wymianie tulejek sanek sa 2 tuleje przednie i 2 tuleje tylne które róznią sie

: 05 sie 2008, 17:24
autor: ptasior1988
Jaki z tego morał ??? Trzeba ustawić geometrię i zbieżność

: 06 sie 2008, 00:08
autor: wilu8
No niezła robota ale troche nie dokładny opis dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/

: 06 sie 2008, 21:20
autor: Kubik
No niezła robota ale troche nie dokładny opis
Starałem się jak mogłem, ale musiałem być mechanikiem i fotografem jednocześnie. Tuleje wymieniałem pierwszy raz w życiu, a aparat był trochę drogi więc nie chciałem uwalić go uwalonymi rękami.
wilu8 pisze:dlaczego piszesz o podpieraniu skrzyni jak nic nie pisze o jej odkrecaniu tak więc :-/
Z jednej strony nad trawersem jest taka łapa połączona ze skrzynią. Od kilku osób słyszałem że należy podeprzeć więc też podparłem dla bezpieczeństwa. <ok>

: 22 sie 2008, 19:53
autor: radziobiker
Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam

: 22 sie 2008, 21:22
autor: yawor
radziobiker pisze:Witam. Ile jest tuleji sanek? Bo mi sprzedali cztery(dwie takie jak są na zdjęciu i dwie metalowe ze średnicą otworu 10 mm). Pozdrawiam
Są 4 tuleje. Te przednie to są właśnie takie jak na zdjęciu. Średnica ich otworu zależy w B4 od rocznika (było w tym wątku).

Tylne są troszkę inne.
Obrazek

Numer VAG tylnych to 893 199 419.

: 08 wrz 2008, 19:25
autor: Słonik
yawor pisze:Numer VAG tylnych to 893 199 419.
Móglby ktoś podac numer VAG przednich?
I jeszcze wiecie moze czy wszystkie sanki w B4 sa takie same niezaleznie od silnika i napedu, chce kupic nowe sanki i wszystkie gumy do nich a nie chce sie naciac na niepasujace.