Strona 1 z 1

[B4 All] Wymiana zderzaka tylniego

: 30 paź 2008, 23:35
autor: widmo
Witam !

Ostatnio po długich poszukiwaniach udało mi się znaleźć używany aczkolwiek w idealnym stanie zderzak tylni w kolorze mojego samochodu :arrow: Biała Alpinka L90E

Czemu zdecydowałem się na wymianę zderzaka ?

Obrazek
Obrazek

Sami widzicie, że pęknięce było dosyć poważne i w newralgicznym miejscu. Koszt naprawy tego zderzaka był dla mnie nieopłacalny. Innemu może to nie będzie przeszkadzać, ale ja lubie jak auto jest zadbane. Wiec zdecydowałem sie na jego wymianę i przy okazji zrobić małe fotostory ;-)


Potrzebne narzędzia:
- Klucz płasko-oczkowy 16mm (może być nasadka i grzechotka)
- Klucz płasko-oczkowy 13mm (j/w)
- Śrubowkręt krzyżakowy
- Śrubowkręt płaski (dość szeroki i długi)
- WD-40
- Smar

Więc zaczynamy od otwarcia bażnika i podniesienia wykładziny. Po prawej i po lewej stronie zobaczymy po 2 śruby.
Obrazek

Obrazek

Na tym drugim zdjęciu jedna ze śrub jest zakryta przez wąż od LPG
Dobrze by było od dołu zlokalizować te śruby i popryskać je WD-40 w celu łatwiejszego odkręcenia. Teraz bierzemy klucz lub nasadkę 17mm i odkręcamy te śruby i wyciągamy na bok.

Gdy juz to mamy za sobą, bierzemy płaski śrubowkręt i wydłubujemy plastikową zaślepkę w czarnej listwie zderzaka tuż obok zamka. Widać to na poniższym zdjęciu.
Obrazek
Teraz bierzemy śrubowkręt krzyżakowy i odkręcamy małą śrubkę wewnątrz tego otworu.

Teraz czas aby odkręcić śruby mocujące nadkola do zderzaka
Obrazek
powinny być 2 śrubki na stronę (mi 1 gdzieś sie zgubiła)
bierzemy śrubokręt krzyżakowy i odkręcamy je (zarówno z lewej jak i z prawej strony)

W tym momencie zderzak trzyma się tylko na plastikowych zaczepach.

U siebie mam wlew gazu założony do zderzaka
Obrazek

W tym celu wziołem klucz 17 i odkręciłem rurkę do tankowania gazu.
Zawór zostawiłem w starym zderzaku, bo wlew gazu będę przenosił pod klapkę paliwa (ale o tym i innym odcinku :-D ) na razie jeżdzę tylko na PB wiec wlewu nie bede narazie montował.

Teraz pora na plastikowe zaczepy które było widać na poprzednim zdjęciu (w tle)
Bierzemy długi szeroki płaski śrubowkręt i podważamy zatrzaski (ślizgi zderzaka) tylko tak aby ich nie połamac. Operację wykonujemy z lewej i prawej strony.
Gdy już je odczepimy boki zderzaka powinny nam luźno latać.

Możemy teraz delikatnie pociągnąć za zderzak (raz z lewa raz z prawa) i powoli go wysuwać tak jak na fotce poniżej
Obrazek

Gdy juz nam się zderzak wysunie to go wyciągamy.

tak wygląda Audi bez zderzaka.... <osohozi> :roll:

Obrazek

Obrazek

Teraz bierzemy się za demontaż odbojów ze starego zderzaka i przekręceniu ich do nowego
Obrazek

W tym celu odginamy 3 plaskikowe zaczepy w czarnej listwie zderzaka
tak jak na zdjęciu poniżej (zaczepy mogą się różnić w zależnosci od wersji zderzaka i listwy)

Obrazek
i delikatnie je odginając wysuwamy czarną listwę.

Naszym oczom ukażą się 2 sruby mocujące odbijak ze zderzakiem
Bierzemy klucz 13mm i je odkręcamy (pamietać nalezy o 2 podkładkach cienka i gruba)

Obrazek
na powyższym zdjęciu zdemontowany odbijak ze śrubami i podkładkami
to samo robimy z drugiej strony

Gdy juz odkręcimy odbijaki, stary zderzak odkładamy na bok a na salę tortur i operacji bierzemy nowy do którego montujemy odbijaki.

Sruby od odbijaków dobrze posmarować smarem (przynajmniej się nie zapieką i nie będzie problemu z ich ewentualnym odkręceniem. To samo się tyczy śrub mocujących które są wręcane od strony bagażnika

Wszystko oczywiscie montujemy w odwrotnej kolejności. montarz nowego jest banalny i nie przysparza większych kłopotów. wszystko pasuje idealnie bo to w koncu AUDI :mrgreen:

a teraz długo oczekiwany efekt koncowy

Obrazek

i to by było na tyle :-)

Czas wykonania przeszczepu: około 20 min (z przerwą na papierosa ;-) )


W kolejnym odcinku "Murdock naprawia AUDI" :arrow: (za dużo oglądam serialu Drużyna A <urodziny> <mikolaj> ) będzie wymiana błotnika przedniego oraz montaż spryskiwaczy reflektorów <ok>


Pozdrawiam Kamil Widomski vel. "widmo"

: 06 lis 2008, 16:10
autor: bey
hmmm w cabrio chyba jest inaczej zamontowany ten zderzak bo niewidze w srodku tych srub pod wykladzina ..... i tego przy zamku hmmm

sa jakies 2 otwory od dolu zderzaka co trzeba max dlugiego torxa wlazyc i do tego to ni ruszy bleee...

: 25 paź 2010, 07:43
autor: antoni
Extra instrukcje tworzysz Kamilu , widziałem też inne Twoje opisy np. o wymianie osłon na przegubach . To coś więcej niż w książkach , do tego oprócz wiedzy trzeba mieć jakiś dar .
Kilka razy próbowałem wytłumaczyć komuś opisem coś co na 100%wiem że jest prawdą i że tak to trzeba zrobić . Jak to póżniej przeczytałem ,to wybałuszałem ślepia na te wypociny , na ten groch " z kapustą . A tutaj , te Wasze Panowie ( jest Was wielu ) instrukcje i dodane do nich zdjęcia czynią to co dla nas kfiaciarzy , krafcuff i innych cukiernikuff jest czarną magią , bardzo zrozumiałą i prostą do wykonania czynnością .
Pozdrawiam .

: 31 maja 2013, 20:52
autor: BIG
Witam Kontynuuję temat, gdyż mam w swoim B4 hak fabryczny (zdejmowany). Odkręciłem wszystkie śrubki, jak w powyższej instrukcji, ale zderzak nie chce zejść z zaczepów. Zastanawiam się, czy w związku z tym, że jest fabryczny hak nie ma dodatkowych punktów mocujących. zderzak?

: 01 cze 2013, 00:09
autor: sylwester28ET
W celu zdjęcia z zaczepów musisz go szarpnąć aby wyskoczył z tych zaczepów.

I należy trochę odgiąć koniec zderzaka aby nie wadził o nadkole.

: 04 cze 2013, 21:08
autor: BIG
Jeśli ktoś nie wie, to proszę nie wprowadzać w błąd. Dzisiaj udało mi się odkręcić zderzak tylny z hakiem fabrycznym. W pewnym stopniu jest to utrudnione.
1) Po otwarciu bagażnika i odsłonięciu wykładziny po prawej i lewej stronie są 4 śruby. Należy odkręcić je wszystkie.
2) bierzemy płaski śrubokręt i wydłubujemy plastikową zaślepkę w czarnej listwie zderzaka tuż obok zamka a następnie odkręcamy śrubkę
3) Kluczem typu torx odkręcamy po 2 śrubki z każdej strony mocujące nadkole do zderzaka
4) odczepiamy z lewej i prawej strony zderzak od nadwozia
5) równomiernie z lewej i prawej strony wyciągamy zderzak z nadwozia (najlepiej zrobić to we 2 osoby, gdyż jest to na prowadnicach i wychodzi razem z hakiem)
6) należy odkręcić śruby (po 2 z każdej strony) mocujące zderzak do haka oraz 2 plastikowe wkrętki od spodu zderzaka
Powodzenia :)

: 05 cze 2013, 20:15
autor: Kamuś
BIG pisze:Jeśli ktoś nie wie, to proszę nie wprowadzać w błąd. Dzisiaj udało mi się odkręcić zderzak tylny z hakiem fabrycznym. W pewnym stopniu jest to utrudnione.
1) Po otwarciu bagażnika i odsłonięciu wykładziny po prawej i lewej stronie są 4 śruby. Należy odkręcić je wszystkie.
2) bierzemy płaski śrubokręt i wydłubujemy plastikową zaślepkę w czarnej listwie zderzaka tuż obok zamka a następnie odkręcamy śrubkę
3) Kluczem typu torx odkręcamy po 2 śrubki z każdej strony mocujące nadkole do zderzaka
4) odczepiamy z lewej i prawej strony zderzak od nadwozia
5) równomiernie z lewej i prawej strony wyciągamy zderzak z nadwozia (najlepiej zrobić to we 2 osoby, gdyż jest to na prowadnicach i wychodzi razem z hakiem)
6) należy odkręcić śruby (po 2 z każdej strony) mocujące zderzak do haka oraz 2 plastikowe wkrętki od spodu zderzaka
Powodzenia :)
A czym Twoja instrukcja różni się od tej z pierwszego postu? Bo chyba niczym. Hak jest montowany zamiast odbojów w podłużnice, więc procedura demontażu zderzaka z hakiem czy bez jest taka sama.

: 06 cze 2013, 19:25
autor: sagem
Kamuś pisze:
BIG pisze:Jeśli ktoś nie wie, to proszę nie wprowadzać w błąd. Dzisiaj udało mi się odkręcić zderzak tylny z hakiem fabrycznym. W pewnym stopniu jest to utrudnione.
1) Po otwarciu bagażnika i odsłonięciu wykładziny po prawej i lewej stronie są 4 śruby. Należy odkręcić je wszystkie.
2) bierzemy płaski śrubokręt i wydłubujemy plastikową zaślepkę w czarnej listwie zderzaka tuż obok zamka a następnie odkręcamy śrubkę
3) Kluczem typu torx odkręcamy po 2 śrubki z każdej strony mocujące nadkole do zderzaka
4) odczepiamy z lewej i prawej strony zderzak od nadwozia
5) równomiernie z lewej i prawej strony wyciągamy zderzak z nadwozia (najlepiej zrobić to we 2 osoby, gdyż jest to na prowadnicach i wychodzi razem z hakiem)
6) należy odkręcić śruby (po 2 z każdej strony) mocujące zderzak do haka oraz 2 plastikowe wkrętki od spodu zderzaka
Powodzenia :)
A czym Twoja instrukcja różni się od tej z pierwszego postu? Bo chyba niczym. Hak jest montowany zamiast odbojów w podłużnice, więc procedura demontażu zderzaka z hakiem czy bez jest taka sama.
Właśnie tez nie wiem, sam zdejmowałem u siebie zderzak wiele razy i niby podobnie jak tutaj jest napisane, a Ty sugerujesz że ktoś wprowadza w jakis błąd? :lol:

: 06 cze 2013, 22:33
autor: shellah
w coupe demontaż zderzaka to 10min roboty a wy się szarpiecie w 2 osoby :-P

: 05 sie 2013, 15:37
autor: durch
Witam, lekko odkopuje i pytam:
Jak z tylnego zderzaka wyjąć środkową listwę nie uszkadzając zderzaka i listwy? ;-)

: 05 sie 2013, 15:50
autor: juba
O ile masz zwykły, zderzak to wkładasz w szczelinę jakiś cienki nóż i podważasz zaczepy w stronę środka listwy, tych zaczepów jest dokładnie 17 u góry i 17 na dole. Przed chwilą zdjąłem je, żeby malować w kolor.

: 05 sie 2013, 16:11
autor: durch
Aha bo do dolnych jest elegancki dostęp a do górnych no w sumie żaden, spróbuje tak jak mówisz. ;-)

: 30 sie 2014, 11:52
autor: drivtens
U mnie jakiś magik zamiast normalnej śruby wstawił jakąś na ogromny klucz torx. Mam teraz problem, żeby odkręcic te śruby ;/

: 18 lis 2015, 15:09
autor: Ne$
shellah pisze:w coupe demontaż zderzaka to 10min roboty a wy się szarpiecie w 2 osoby :-P
Odkopuję, czy ktoś mógłby opisać/przybliżyć? Wjechali mi w d... i zderzak poszedł do przodu 1 stroną jakieś 3 cm. Nie wiem jak się do tego zabrać :-(

: 06 mar 2019, 02:02
autor: BLUE 80B4
Uhu super poradnik też bede zdejmowac zderzak poniewaz musze wyklepac nadkole tylne od srodka bagaznika bo poprzedni własviciel to zrobil na szybko ( czyli zaszpachlowal i pomalowal ) teraz wychodzi ruda i jak tylko bedzie cieplej to biore sie za naprawe ale juz porzadnie bez szachli w duzych ilosciach