Strona 1 z 5

[B3/B4/8B] Naprawa przełączników zespolonych.

: 11 sty 2009, 12:26
autor: Solskier
Jak wiadomo w naszych autach dość częstym problemem są przełączniki zespolone (tzw pająk). Z racji wieku czy też nieco głupawej budowy przełączniki te najnormalniej w świecie śniedzieją, zapalają się styki czy tez urywają sprężynki. Moim problemem był brak świateł drogowych (tzw długich).

Rozbieranie przełączników zaczynamy od ich demontażu i zabraniu ich do domu. W tym celu musimy zdjąć kierownice, Ci co mają poduszkę odkręcają ją, Ci co poduszki nie posiadają "odrywają klakson" naszym oczom pojawia się śruba mocująca kierownicę którą musimy odkręcić ;-) Odkręcić również musimy plastik osłaniający nasze przełączniki (2 śruby na krzyżaka).

Obrazek Obrazek

Następnie odkręcamy śruby dolnej osłony które znajdują się za kierownicą, po zdjęciu obudowy z tłu odkręcamy śrubę imbusową 4 i możemy zdjąć przełączniki (oczywiście po uprzednim odłączeniu kostek <mikolaj> )

Obrazek Obrazek Obrazek

Przełączniki mamy już w domu możemy wziąć się za ich demontaż i odnalezienie problemu. W pierwszej kolejności demontujemy górną metalową osłonę. (4 śrubki typu torx). Po zdjęciu obudowy naszym oczom ukazuje się pierwszy mechanizm odpowiadający za włączanie świateł pozycyjnych i mijania.

Obrazek Obrazek Obrazek

Prawie to samo robimy po drugiej stornie oraz odwracając manetkę odkręcamy śrubę po której demontażu będziemy mogli rozdzielić dwie cześć manetki.

Obrazek Obrazek Obrazek

Demontujemy teraz ostrożnie poszczególne elementy suwne zwracając uwagę na to jak są ułożone i na to aby przypadkiem sprężynka nie szczeliła nam w oko :lol:

Obrazek Obrazek Obrazek

Tu mamy styki świateł mijania i całość manetki po wybebeszeniu, możemy to przeczyścić i zabezpieczyć odpowiednim preparatem.

Obrazek Obrazek Obrazek

Teraz zdejmujemy górną połowę i szukamy w tym przypadku mojego problemu czyli brak świateł długich. Przy demontażu uważamy na biały wystający fragment "wybijaka kierunkowskazów".

Obrazek Obrazek

Odczepiamy dźwignie uważając na sprężynkę z zapadką.

Obrazek Obrazek Obrazek

Po zdjęciu całości uważamy dalej na sprężynki pod miedzianymi blaszkami, delikatnie je wyjmujemy i widzimy przyczynę nie działania świateł długich (zaznaczone w kółkach) przypalone styki.

Obrazek

Jak ktoś ma problem np z wycieraczkami to musi dobrać się do prawej części przełączników :-D Po zdjęciu górnej osłony uważamy jedynie na jedną sprężynę reszta postępowania jak z stroną lewą, czyli przeglądamy czyścimy i zabezpieczamy.

Obrazek Obrazek Obrazek

Składamy wszystko po woli w odwrotnej kolejności i musi działać <ok> <piwo>

: 11 sty 2009, 13:27
autor: grinch
... No to już teraz będę widział jak to zrobić bo za hiny ludowe nie wiedziałem jak sie do tego zabrać a mam to samo :mrgreen:

... Foto story na wysokim poziomie zresztą jak zawsze :mrgreen:

: 11 sty 2009, 13:47
autor: yawor
Tak dla przypomnienia i jako uzupełnienie https://audi80.pl/viewtopic.php?t=17467&start=0

: 11 sty 2009, 16:40
autor: Solskier
yawor, O musiałem przegapić że już robiłeś, ale Twoje story jest dużo lepsze <piwo>

: 11 sty 2009, 18:01
autor: yawor
E tam, im więcej tym lepiej :). W Twoim jest jak odkręcić od kierownicy itp (chociaż u mnie to wygląda trochę inaczej, dolna obudowa kolumny schodzi razem z przełącznikiem i dopiero później się ją odkręca). Zresztą lepiej mieć 2 fotostory na ten sam temat niż żadnego :). <piwo>

: 11 sty 2009, 21:52
autor: Audi 80 b4
u mnie jest podobny problem ale tyle tylko ze długie się czasem nie włanczają 5 razy normalnie a za 6 nie włączą się a na dodatek wszytko gaśnie z przodu potem daje spowrotem i jeszcze raz i normalnie czyli zaczyna się sypać ale narazie myślałem spryskać to pożądnie sprejem do złączek elektrycznych zeby nie rozbierać da to coś? che ściągnąć tą połówke z góry i wiadać pająk i na to popsikać pożądnie jest szansa ze preparat do środka naleci i wyczyści?

: 11 sty 2009, 22:15
autor: yawor
Audi 80 b4, spróbować możesz, ale taki środek nie zastąpi przeczyszczenia styków np papierem ściernym jak są mocno nadpalone. Może też być problem mechaniczny, np ta blaszka, na której są styki od mijania i drogowych może być wygięta i czasami się źle ułoży, przez co nie zwierają ani mijania, ani drogowe.
To, że gaśnie wszystko (powinny zostać pozycyjne) jest spowodowane tym, że światła mijania i drogowe są na tej samej blaszce, która jednocześnie zwiera tylko jeden obwód. Włączając drogowe rozłączasz mijania, a że u Ciebie nie kontaktuje, to nie masz w ogóle świateł wtedy.

: 11 sty 2009, 22:24
autor: mellow_pak
Spox z Solskier ze zalozyles temata, niektorym to pomoze. Sam jakis czas temu przeczyszczalem swojego pajaczka i za jakis czas pewnie znow bede musial tam zajrzec bo na szybko nadlalem cyny na wytarte blaszki, poki co wycieraczki dzialaja mi jak powinny , ale jak sie znow wytrze to zamiast cyny mysle wstawic tam cieniutkie miedziane plyteczki :)

: 11 sty 2009, 22:42
autor: yawor
mellow_pak, cyna ma za niską temperaturę topienia i jest trochę za miękka jak na materiał na styki.

: 12 sty 2009, 05:31
autor: mellow_pak
yawor wiem o tym , dlatego lize sie z tym ze bede musial tam jeszcze kiedys zajrzec. Jak narazie jezdzena tym ponad pol roku i jest ok :lol:

: 13 sty 2009, 20:05
autor: Audi 80 b4
wiem jak robić po opisie od zdjęcia kierownicy ale nie wiem jak zacząć czyli jak zdjąć poduszke sygnał tak zeby miał na wieszchu śrube kierownycy mógł by mi ktoś to opisać

: 16 sty 2009, 21:46
autor: bartlomiej
Ja dzięki koledze yawor rozowiązałem problem z światłami drogowymi, które same często zapalały się, a teraz wszystko gra- podziękowania dla yawor. Wcześniej niepotrzebnie kupiłem pająka.

: 17 sty 2009, 00:22
autor: yawor
bartlomiej, hehe ja też za pierwszym razem kupiłem nowego :). Ale jak mi się ten nowy zaczął psuć po 2 miesiącach używania, to postanowiłem się tym sam zająć :). Używam teraz ten nowy już poprawiony i działa idealnie :).

: 21 sty 2009, 21:36
autor: Audi 80 b4
za kierownicą są 4 śruby a pisze zeby zdjąć poduche trza odkręcić dwa torxy a tam widze 4 i nie wiem które dwie odkręcić moze mi ktoś pomóc

: 22 sty 2009, 01:55
autor: yawor
Audi 80 b4, chętnie bym pomógł, ale niestety nie mam poduszki, więc to u mnie wygląda zupełnie inaczej.