Strona 1 z 3

[B4 All] Łącznik stablizatora - zrób to sam

: 22 kwie 2009, 22:17
autor: Skuciok
Przy okazji wymiany hamulców ...
Obrazek
... opiszę bardzo prostą naprawę polegającą na zmianie, drążków łącznika stabilizatora.
Z tego co wiem łączniki we wszystkich 80 tkach są identyczne. Po wymianie ustępuje tłuczenie się przodu na nierównościach spowodowane wybiciem się tychże drążków.

Będzie potrzebne:
- podnośnik
- klucz do kół
- 2 klucze płaskie 17 stki, jeden może być oczkowy, ew. jakieś przedłużenie
- nafta
- smar
- brecha
- nowe łączniki stabilizatora 2 szt po 30 zł/sztukę

Sposiłkuję się tutaj starym zdjęciem.

Obrazek

Robimy tak:
- śruby w kółku popuszczamy na ziemi.
- podnosimy furkę
- odkręcamy koło
- polewamy śruby naftą, łatwiej zardzewiałe odkręcić
- czekamy chwilę aż się odgryzą
- odkręcamy śruby łącznika
- breszką manipulujemy stabilizatorem tak żeby "popuścić" łącznik, powinien wyjść ręcznie ew. lekko puknąć młotkiem
- smarujemy smarem śruby nowego drążka
- wkładamy, zakręcamy
- kółko z powrotem na auto i voila.

Stare łączniki u mnie, jeden jeszcze dobry drugi się rozpadł...

Obrazek Obrazek

Naprawa jest naprawdę bardzo prosta, myślę że może sobie ją zrobić każdy.
Powodzenia ;-)

: 22 kwie 2009, 22:23
autor: Krycha
Hmm jak żyję i demontuje/wymieniam łączniki śruba od stabilizatora była na klucz 16mm zaś nakrętką na 17. Dziś nawet wyjmowałem i takich kluczy używałem :-) Przy 17 klucz się ślizgał. Nie raz tak załatwiłem łącznik więc sprawdzajcie i uważajcie. Nie wiem może są jakieś różne wersje tych łączników. :-)

: 22 kwie 2009, 22:25
autor: Skuciok
Być może te "zamienniczki" tak mają, a w starych może warstwa brudu zwiększyła mi średnicę o 1 mm ;-) Jeśli są to 16 stki to przepraszam bardzo za pomyłkę ;-)

: 22 kwie 2009, 22:29
autor: ptasior1988
Ja bym stawiał na to ze miał nie oryginalną nakrętkę :D A tak poz tym to dobra robota.Jak się nie myle to w nowszych b3 też były takie łączniki

: 22 kwie 2009, 23:48
autor: dexx
Skuciok może i głupie pytanie, ale co to jest ten sprytny drucik odciągający klocki od tarczy? Dobrze mówie? Sam to zrobiłeś? <ok>

: 23 kwie 2009, 07:24
autor: daniel_b11
ptasior1988 pisze:Jak się nie myle to w nowszych b3 też były takie łączniki
Dokładnie tak. Ja mam B3 z XII 1990 i też mam takie łączniki. Po za tym dobra robota. Naprawa dosyć banalna i pewnie większość z nas już to robiła ale uważąm że takie posty są nie mniej potrzebne. Pozdrawiam

: 23 kwie 2009, 08:31
autor: Skuciok
Te klockotrzymacze są standardowe w 2 tłoczkowych zaciskach.
Napisałem jak to wymienić, bo czasem ludzie boją się dotknąć auta, a naprawdę prosto sobie samemu naprawić.

: 23 kwie 2009, 09:30
autor: wolly
no ładna robota ja na szczęście mam już to za sobą

: 23 kwie 2009, 11:01
autor: grze
Skuciok, jak zwykle dobra robota <ok>

U siebie też miesiąc temu wymieniałem łącznik stabilizatora przy prawym kole i już zaczyna się tłuc od nowa :evil: Także dobór jakościowo dobrego zamiennika ma spore znaczenie.

Dodam jeszcze, że jeśli ktoś ma dostęp do podnośnika warsztatowego, którym podniesie całe auto, to wtedy nie musi nawet zdejmować koła. Dostęp jest trochę lepszy i brechy nie potrzeba.

: 23 kwie 2009, 12:40
autor: goldi j51
Jeszcze jedno żeby założyć nowy łącznik stabilizatora wystarczy podnieść na zwykłym lewarku za dolny sworzeń wahacza i łącznik wchodzi bez problemu .Ogólnie dobra robota <ok>

: 25 kwie 2009, 01:04
autor: Matek
Robota świetna i gratulacje z manual. Natomiast w moim B3 z 1989 r. występuję inny łacznik stabilizatora w kształcie litery s z końcówkami na jej górze i dole do przykręcenia. Też się bardzo dziwiłem bo nigdzie nie można było dotać zamieników. Świetna robota <ok>

: 15 maja 2009, 18:17
autor: Kamil 20
Matek pisze:Natomiast w moim B3 z 1989 r. występuję inny łacznik stabilizatora w kształcie litery s z końcówkami na jej górze i dole do przykręcenia. Też się bardzo dziwiłem bo nigdzie nie można było dotać zamieników
Gdzie mógłbym dostać taki łącznik i w jakiej cenie? Ostatnio wymieniałem osłonę na przegubie i musiałem odkręcić ten łącznik żeby opuścić wachacz i urwałem śrubę :evil: przy łączniku od strony wachacza.

: 10 lip 2009, 17:41
autor: tajson0909
Gdzie mógłbym dostać taki łącznik i w jakiej cenie? Ostatnio wymieniałem osłonę na przegubie i musiałem odkręcić ten łącznik żeby opuścić wachacz i urwałem śrubę przy łączniku od strony wachacza



kolego niewiem nic o zamiennikach podobno goowno wartaja ja tez urwałem srobe na łaczniku i tu zmuła niezmierna kupiłem w normalnym sklepie motoryzacyjnym org
i kosztował mnie 75zł i jest to łacznik od qatro :cry: a pozatym one przewaznie sie urywaja :cry:

: 10 lip 2009, 20:01
autor: vito_82
Ja u siebie założyłem łączniki Ruville'a, nie pamiętam ile płaciłem, ale już ponad rok jest dobrze- nic nie stuka, nic nie puka... :-D

: 27 lip 2009, 10:05
autor: szkodnik
Wielkie podziękowania!!!
fotostory jak najbardziej się przydało!!!
żaden ze mnie mechanik a jednak sam to zrobiłem+ końcówki hehe. zbieżność ustawiona i nic już nie puka.

Pozdrawiam.