Strona 1 z 2

[Audi B4]Wymiana szczotek w silniku dmuchawy klimatronica.

: 15 paź 2009, 14:00
autor: Kokolino
A więc tak na początek wielkie podziękowania dla tokarka606 bo to dzięki jemu postanowiłem naprawiać a nie kupować nowego silnika <piwo>
A więc na początek narzędzia jakie będa potrzebne:
Obrazek

Jak widać żadne skomplikowane narządzia nie są potrzebne. Brakuje jeszcze lutownicy i cyny. :-P
Całą operację zaczynamy od zdjęcia schowka po stronie pasażera i porozłączaniu złączek elektrycznych zaznaczonych na niebiesko zaznaczonych na foto oraz wkrętów zaznaczonych na czerwono i wyjmujemy cały wentylator.
Obrazek
Następnie odbezpieczamy i przekręcamy obudowę złącza silnika tak aby można było je wysunąć.

Obrazek

Kolejnym krokiem będzę rozłączenie silniak z plastykową obudową, w tym celu od strony obudowy wciskamy do środka gumowe mocowania
Obrazek

Z drugiej strony widok
Obrazek

Po rozebraniu otrzymamy takie coś:
Obrazek

Teraz przystępujemy do wyjęcia szczotek zdejmujemy zabezpieczenie szczotki
Obrazek Obrazek

przy tym trzeba uważać aby sprężyna dociskająca szczotki nie uciekła nam w kosmos :lol:
Wyjmujemy szczotki i wlutowywujemy nowe. Miejsca lutowania zaznaczone na różowo :oops:
Obrazek Obrazek

I na tym musze skończyć okazało sie bowiem że szczotki które zakupiłem zupełnie nie bedą się nadawać nawet do przeróbki. Złożyłem więc wszystko w całość po przeczyszczeniu i przedmuchaniu silnika.
Wielkość szczotki to 9x8 mm.
Więc czeka mnie jeszcze raz to samo i wtedy dodam zakończenie.
Może się komus przyda.
Pozdrawiam.

W końcu przyszedł czas aby dokończyć pracę.
Więc długo szukałem odpowiednich szczotek i znalazłem dopiero firmę w katowicach co takowe produkuje.
Obrazek

:Po wylutowaniu starych i pomiarach okazało sie że nowe sa troche za długie i należy je skrócić o jakieś 6 mm.
A tak wygląda różnica między nowymi a starymi (nowe juz po skróceniu)
Obrazek Obrazek

Można jeszcze przeczyścić komutator wirnika po którym pracuja szczotki. Ja tego nie robiłem bo komutator miałem w miarę gładki.

Po ponownym zmontowaniu można sie cieszyć działającą dmuchawą.

: 16 paź 2009, 09:21
autor: WOJTEK26
Widze ze jednak wziąłes sie za rozbieranie, jednak sie da i jak widac nie jest to skomplikowane i mozna zaoszczedzic 100zł. <ok>

: 16 paź 2009, 11:11
autor: tokarka606
Dobrze zrobiony tutorial.Szkoda tylko ,że te szczotki nie podeszły.
Pozdro

: 16 paź 2009, 11:13
autor: Kokolino
tokarka606 pisze:Szkoda tylko ,że te szczotki nie podeszły.
Ale juz wiem jakie i jak bedę wymieniał w przyszłum tygodniu to wszystko zas ofotkuje. <ok>

: 16 paź 2009, 14:53
autor: siwusek216
kokolino1 pisze:szczotki które zakupiłem zupełnie nie bedą się nadawać nawet do przeróbki.
Z bratem w jego klimatroniku zmienialiśmy szczotki, stare na wzór i do sklepu z elektronarzędziami później już tylko trzeba było troszkę przeszlifować długość i przylutować w miejsce starych.

: 16 paź 2009, 21:13
autor: shellah
u mnie nieraz słychać na full ogrzewaniu ciche piski z okolic schowka czy to może już szczotki się odzywają :?:

: 17 paź 2009, 12:20
autor: Kokolino
Wiesz takie piski były u mnie słyszalne ale tylko na najniższych obrotach dmuchawy. Może łożysko ślizgowe już pada.

: 06 gru 2009, 09:37
autor: flgmnft
Ja u Siebie wymienialem w lutym, bo sie zawieszaly i dmuchawa nie zawsze chciala pracowac. Pojechalem do sklepu, trafil sie akurat sklep Boscha. Kupilem szczotki weglowe, jest to wazne zeby nie byly twarde. W handlu spotkac mozna takze szczotki weglowo miedziane (czy miedziowe). W kazdym razie sa za twarde i w efekcie wytarly by komutator na wirniku. Szczotki musialem doszlifowac na wymiar, smigaja caly czas i nic sie z nimi nie dzieje.

: 08 sty 2010, 19:04
autor: dais
Orginalne szczotki do takiego silnika to węglowo-miedziane. Same węglowe są za miękkie. Tylko patrzeć jak za 150 tyś km znowu będziesz bawił się w rozkręcanie.
Ja niedawno wymieniałem w swojej niuni i oryginalne zrobiły prawie 500 tyś km. Były własnie węglowo-miedziane i takie też założyłem. Komutator był ok, nie nosił śladów zużycia.

: 09 sty 2010, 09:33
autor: flgmnft
150 tys ja tym samochodem nie przejade...

: 03 lut 2011, 16:07
autor: Szara80tkaTdi
kokolino1 roumiem ze wg tej etykietki co jest na fotkach, szczotki podejda od merc sprintera, 8x9x22 i ty je jeszcze skrociles o 6mm

: 03 lut 2011, 17:36
autor: Kokolino
Szara80tkaTdi pisze:kokolino1 roumiem ze wg tej etykietki co jest na fotkach, szczotki podejda od merc sprintera, 8x9x22 i ty je jeszcze skrociles o 6mm
Dokładnie tak.

: 05 lut 2011, 07:51
autor: szoton
kokolino1 pisze:
tokarka606 pisze:Szkoda tylko ,że te szczotki nie podeszły.
Ale juz wiem jakie i jak bedę wymieniał w przyszłum tygodniu to wszystko zas ofotkuje. <ok>
ja wczoraj wymieniłem wg Twojego tutka i wszystko gra na 102! Szczotki kupiłem w IRMOCIE nr 621 - 8x9x17/15,5 - musiałem minimalnie zeszlifować ale dosłownie leciutko i pasują idealnie.

Jedna uwaga - u mnie wentylator nie jest mocowany na połączenie bagnetowe i nie trzeba go obracać! Jest po prostu przyklejony na czymś jakby silikon i wystarczy podważyć i odkleić.

A co do materiału z którego wykonane są szczotki - to Pani w IRMOCIE powiedziała mi ze wszystkie właściwie do takich zastosowań są węglowo-miedziowe i tak ma być.

: 30 lip 2012, 20:34
autor: Punio_PL
Czy ktoś może mi powiedzieć jak nazywa się ten sklep w katowicach i podać wszystkie dane tych szczotek ??

z góry dziękuję

: 24 sty 2013, 17:52
autor: KAROLEK22XX
witam ja mam manualna dzisiaj grzebałem i nie mogłem wyciągnąć wiatraka bo przeszkadzał mi tunel od nawiewu co idzie do kratki da sie go zdemontować jakoś ??