Strona 1 z 1

[V6 ABC]Wymaina napędu rozrządu.

: 22 paź 2009, 18:06
autor: Kokolino
Witam.

Z góry przepraszam za zdjęcia że nie wszystklo będzie ofotkowane jak należy ale pomyślałem o tym już w trakcie roboty :oops: :oops: . Mam jednak nadzieje że to co najważniejsze jest.

Nadzedł wreszcie czas aby wymienić rozrząd w mojej niuńce. Całość przyśpieszyła pogoda bo zrobiło sie zimni a mój termostat niestety przestał prawidłowo działać.
A więc tak po wjechaniu do garażu i ustawieniu auta, rozłączeniu akumulatora i zdjęciu dolnej osłony przystępujemy do prac.
Trzeba naszykować sobie komplet narzędzi ja miałem zestaw YATO który wystarczył w zupełności.

Oto winowajcy całego przedsięwzięcia. <ok>

Obrazek Obrazek

Całą operację zacząłem od wymontowania elektrowentylatora chłodnicy i spuszczenia czegoś co przypominało płyn chłodniczy. W tym celu po założeniu wężyka na spust na chłodnicy spuściłem płyn. Po odkręceniu czrwonego korka;


Obrazek

Oraz pod lewą podłużnicą odłączyłem przewody od elektrowentylatora;

Obrazek

Następnie trzeba ściągnąć uszczelkę i odkręcić trzy śruby na klucz 10 które trzymają obudowę wraz z wentylatorami;

Obrazek Obrazek

Teraz po odłączeniu górnego węża z chłodnicy możemy wyjąć wentylatory odchylając je w kierunku silnika.
Po demontażu wentyli przystępujemy do zdjęcia osłon plastykowych silnika: górne i przedniej osłaniającej pasek wielorowkowy.
Śruby mocujące osłonę przednią;

Obrazek Obrazek

Następnie poluźniamy napinacz, ściągamy pasek i odkręcamy napinacz paska wielorowkowego;

Obrazek

Odkręcamy koło pasowe pompy od wspomagania.
Później odkręcamy dolne koło pasowe- i tu zaczną się pierwsze problemy gdyż śruby mocujące to koło są dość mocno przykręcone. Ja posłużyłem się kluczem oczkowym 12-kątnym i dość mocnym kluczem imbusowym założonym na grzechotkę. Śruby trzymają naprawdę mocno i trzeba zdecydowanie mocno pociągnąć kluczem aby puściły;

Obrazek

Przed całkowitym odkręceniem ustawiłem sobie koło na znaki;

Obrazek

Po ściągnięciu koła oraz osłon zobaczyłem wreszcie to co miałem zamiar wymienić. Sory ale tej fotki nie mam. :-/

Nie mając blokad musiałem sobie jakoś poradzić i przystąpiłem do znaczenia kól i paska.
Zrobiłem to na dwojaki sposób poznaczyłem same koła do obudów;

Obrazek Obrazek Obrazek
oraz położenie paska względem kół (znaki które potem przenosiłem na nowy pasek) pomysł kolegi Luis ;

Obrazek Obrazek Obrazek

Odkręcamy napinacz i rolkę prowadzącą;

Obrazek

Następnie starając się nie ruszyć kołami ściągamy pasek, odkręcamy pompę wodną;
Obrazek

Wykręcamy obudowę termostatu i wyjmujemy stary termostat.
Wszystko dokładnie czyścimy (ja myłem w benzynie extrakcyjnej) zakładamy niwy termostat, pompę wodną, rolki i napinacz oraz zakładamy ostrożnie poznaczony pasek na koła aby znaki były zgodne ze znakami na kołach. Napinamy pasek tak by dał się przekręcić nie więcej niż 90* za mocno też nie może być bo będą rolki hałasować iszybko się uszkodzą.
Wszyskto skręcamy w odwrotnej kolejności, zalewamy świeży płyn odpowietrzamy układ i cieszymy się z zaoszczędzonych paru stówek.
Jakbym coś opuścił albo by były pytania to służę pomocą.
Mama nadzieje że komuś się przyda i że w miarę jasno to opisałem. Nie byłem orłem z polskiego :lol:
Całość zajęła mi około 5 godzin.
Sądzę że opis można doskonale zastosować również w silniku AAH.
Pozdrawiam.

: 25 paź 2009, 01:22
autor: scyzor
świetny opis szacunek !!!!

jaki tam jest napinacz rozrządu -jak napinany ?

: 25 paź 2009, 12:07
autor: Kokolino
scyzor pisze:świetny opis szacunek !!!!

jaki tam jest napinacz rozrządu -jak napinany ?
Tam jest taki napinacz (po lewej stronie obrazka)
Obrazek
Napinałem go używając klucza imbusowego chyba 6mm a napinasz tak aby można było pasek palcami obrócić do 90* nie za mocno nie za słabo. J zrobiłem parę obrotów wałem i jak pasek ułożył się na swoim miejscu to sprawdziłem jeszcze raz. Pozdrówka.



Aha nienadużwyaj wielokrotnie po sobie znaków interpunkcyjnych po sobie.

: 30 paź 2009, 20:52
autor: radekmc
dobra robota
a ma ktoś może rozpiskę wymiarów blokady co by można było sobie ją samemu wyrzeźbić

: 08 sty 2013, 23:58
autor: PAO
Nie blokowałeś wału tą "śrubą" wkręcaną rzekomo w miejsce jakiegoś czujnika w bloku, którego za Chiny znaleźć nie moge?

Pasek zdjąłem za wcześnie - zdejmowałem od góry: głowice i pasek poleciał precz... i nie zdążyłe odznaczyćjego położenia. Nie byłby chyba i tak wzorcowy, bo silnik słabawy był.

Rozumiem, ze ustawiając koło pasowe wału korbowego na znacznik na obudowie oraz wałki rozrządu blaszkami w poziome większymi oczkami do siebie będzie OK?
Następnie napinam pasek napinaczem, on się "układa" i dokręcam koła wałków rozrządu, tak?

Czy napinany pasek nie przestawi położenia wałków i wału korbowego względem siebie?

Przepraszam za milion pytań ale to pierwsza tak poważna operacja, którą wykonuję samodzielnie.

W R4 takich jaj nie było :lol:

Pozdrawiam!
PAO

: 09 sty 2013, 09:47
autor: karolas123
PAO, po to przonosisz oznaczenia na nowy pasek zeby nawet jak cos sie przesunie to wszystko moglbys dopasowac.

: 09 sty 2013, 14:09
autor: Audi 80 Polska
PAO pisze:Rozumiem, ze ustawiając koło pasowe wału korbowego na znacznik na obudowie oraz wałki rozrządu blaszkami w poziome większymi oczkami do siebie będzie OK?
Ten znak z przodu na kole pasowym paska wieloklinowego nie zawsze odpowiada właściwemu położeniu wału (tak było u mnie, może ktoś założył to kółko w złej pozycji i nie pokrywało się ze znakiem w otworze czujnika i 3 cylindrem w ZZ).
PAO pisze:wkręcaną rzekomo w miejsce jakiegoś czujnika w bloku, którego za Chiny znaleźć nie moge?
Obrazek