[ABT] Wymiana przednich amortyzatorów
: 31 maja 2011, 00:07
Szukając na forum nie znalazłem dokładnego poradnika, mam nadzieję, że będzie niezłe.
WYMIANA PRZEDNICH AMORTYZATORÓW AUDI 80 B4
1. Wiadomo, na początek zakup.
Dwa wkłady KAYABA plus nowe osłony i odboje.
2. Do wymiany niezbędne są:
- klucz do kół
- lewarek, najlepiej dwa, do tego jakieś klocki do podłożenia
- ściągacze do sprężyn - naprawdę niezbędne!
- klucze 15, 17, 22, 24, klucz do nakrętki amortyzatora ale nie koniecznie.
- WD40 tudzież inne smarowidło/odrdzewiacz
- klucze imbusowe (stare i nowe amory miały inny rozmiar klucza)
3. Wymianę zaczynamy od demontażu koła o oparciu auta na klocku.
4. Odkręcamy i wybijamy końcówkę drążka i górną końcówkę łącznika stabilizatora.
5. W tym momencie proponuję podłożyć lewarek pod wahacz i ścisnąć trochę sprężynę. Założyć ściągacze i skręcić trochę. Będzie mniej kręcenia ściągaczem później. Opuszczamy lewarek.
6. Odkręcamy dwie śruby łączące kolumnę amortyzatora z piastą. Wahacz z piastą odpada - opieramy na klocku żeby nie spadł za nisko.
7. Pod maską zdejmujemy kapturek zabezpieczający, odkręcamy widoczną nakrętkę (klucz 22 jak dobrze pamiętam). Jeżeli trzeba - używamy klucza imbusowego do przytrzymania śruby. Kolumna wychodzi razem z łożyskiem. UWAGA, ŻEBY AMORTYZATOR NIE UPADŁ GWAŁTOWNIE.
Na zdjęciu już odkręcona
8. Wyciągamy kolumnę. Tu niestety brak foto. Ściskamy sprężynę, tyle żeby była luźno. Odkręcamy nakrętkę łożyska (ja lekko uderzyłem śrubokrętem i poszła ręką). Zdejmujemy sprężynę. Odkręcamy nakrętkę wkładu. Klucz francuski przykładamy do samej krawędzi, tak żeby nie dociskać nim nakrętki do gwintu bo nie zejdzie.
9. Wyciągamy stary wkład, wkładamy nowy (zalewamy olejem w celu lepszego chłodzenia między ściankami) Zakładamy wkładki centrujące, jeśli konieczne. Zakręcamy nakrętkę.
10. Zakładamy odbój, osłonę, sprężynę, podkładkę, talerzyk, łożysko i zakręcamy nakrętkę. Luzujemy ściągacze pilnując aby sprężyna się "ułożyła" w talerzyku.
11. Składamy w odwrotnej kolejności
Pozdrawiam
Kołodziej.
czekam na uwagi i poprawki, zdaję sobie sprawę, że mało zdjęć ;/
WYMIANA PRZEDNICH AMORTYZATORÓW AUDI 80 B4
1. Wiadomo, na początek zakup.
Dwa wkłady KAYABA plus nowe osłony i odboje.
2. Do wymiany niezbędne są:
- klucz do kół
- lewarek, najlepiej dwa, do tego jakieś klocki do podłożenia
- ściągacze do sprężyn - naprawdę niezbędne!
- klucze 15, 17, 22, 24, klucz do nakrętki amortyzatora ale nie koniecznie.
- WD40 tudzież inne smarowidło/odrdzewiacz
- klucze imbusowe (stare i nowe amory miały inny rozmiar klucza)
3. Wymianę zaczynamy od demontażu koła o oparciu auta na klocku.
4. Odkręcamy i wybijamy końcówkę drążka i górną końcówkę łącznika stabilizatora.
5. W tym momencie proponuję podłożyć lewarek pod wahacz i ścisnąć trochę sprężynę. Założyć ściągacze i skręcić trochę. Będzie mniej kręcenia ściągaczem później. Opuszczamy lewarek.
6. Odkręcamy dwie śruby łączące kolumnę amortyzatora z piastą. Wahacz z piastą odpada - opieramy na klocku żeby nie spadł za nisko.
7. Pod maską zdejmujemy kapturek zabezpieczający, odkręcamy widoczną nakrętkę (klucz 22 jak dobrze pamiętam). Jeżeli trzeba - używamy klucza imbusowego do przytrzymania śruby. Kolumna wychodzi razem z łożyskiem. UWAGA, ŻEBY AMORTYZATOR NIE UPADŁ GWAŁTOWNIE.
Na zdjęciu już odkręcona
8. Wyciągamy kolumnę. Tu niestety brak foto. Ściskamy sprężynę, tyle żeby była luźno. Odkręcamy nakrętkę łożyska (ja lekko uderzyłem śrubokrętem i poszła ręką). Zdejmujemy sprężynę. Odkręcamy nakrętkę wkładu. Klucz francuski przykładamy do samej krawędzi, tak żeby nie dociskać nim nakrętki do gwintu bo nie zejdzie.
9. Wyciągamy stary wkład, wkładamy nowy (zalewamy olejem w celu lepszego chłodzenia między ściankami) Zakładamy wkładki centrujące, jeśli konieczne. Zakręcamy nakrętkę.
10. Zakładamy odbój, osłonę, sprężynę, podkładkę, talerzyk, łożysko i zakręcamy nakrętkę. Luzujemy ściągacze pilnując aby sprężyna się "ułożyła" w talerzyku.
11. Składamy w odwrotnej kolejności
Pozdrawiam
Kołodziej.
czekam na uwagi i poprawki, zdaję sobie sprawę, że mało zdjęć ;/