[b3] Regeneracja pompy hamulcowej z model B3 bez ABS.
: 25 cze 2011, 19:26
Witajcie!
Jak wielu z Nas dotknął mnie problem " mięknącego hamulca przy delikatnym dochamowywaniu"...
tu link z opisem: https://audi80.pl/b4-abk-pedal-hamul ... htm#629001
Chcę przedstawić Wam domorosły sposób na regenerację pompy hamulcowej.
Proszę moderatora o zaznaczenie tego tekstu w szczególny sposób i wymazanie tego wersu.
Jeżeli nie czujesz się na siłach/ nie masz wystarczającej wiedzy na ten temat to nie bierz się za to! Od tego może zależeć Twoje życie i osób postronnych. Po prostu kup sobie nową pompę i zamontuj ją. Droższe, ale pewniejsze :!: . Regeneracja nie daje gwarancji na naprawę pompy ani polepszenie hamulców :!:
Oto narzędzia potrzebne nam do naprawy i odpowietrzania:
1. Młotek,
2. Wiertarka lub wkrętarka,
3. Wiertełko do metalu "2",
4. Klucz 6 lub 7 do odpowietrzania po zabiegu,
5. Klucz 13 do wykręcania pompy ham.,
6. Szczypce,
7. Zestaw naprawczy do pompy ATE,
8. Płyn hamulcowy DOT 4,
9. Wyciągnięta pompa do regeneracji,
10. Mały śrubokręcik z nieostrymi rogami lub dość cienki punktak.
Wyciągamy za pomocą jakiejś strzykawki płyn hamulcowy ze zbiorniczka.
Bierzemy w łapkę klucz 10 lub w przypadku ori przewodów 11 i odkręcamy przewody hamulcowe od pompy. :idea: Warto końcówki wcześniej "zmoczyć"płynem hamulcowym - wtedy nie będzie problemów z zapieczonymi łepkami i ukręconymi przewodami :idea:
Za pomocą klucza "13 odkręcamy pompę hamulcową od serwa.
Wyrywamy chwasta
Następnie delikatnie, aby nie połamać zbiorniczka wyciągamy go... wyciągamy gumki mocujące zbiornik.
teraz zabieramy się za o-ring mocujący cały mechanizm pompy.
Wiercimy dziurkę wiertełkiem 2mm (nr. 3) przy brzegu o pierścienia mocującego w tym miejscu(patrz ustawienie pierścienia) .
Ja w tą dziurkę wbiłem gwoździka lub złamane wiertelko młotkiem i podważałem, aby wyciągnąć pierścień. i za pomocą "dziabaka" (nr 10)
Teraz mamy otwartą całą pompę, a wygląda to tak:
1-wsza część: , potem kolejna... i wyciągamy z niej sprężynki.
Wyciągamy tłoczki nr 1 i nr 2 (zdj. powyżej) i sprawdzamy wewnątrz pompę hamulcową pod kątem zarysowań i gładkiej powierzchni. Jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów (znaczy wżerów i rys lub innych niepotrzebnych rzeczy na gładzi wewnątrz pompy) to możemy brać się za regenerację.
W innych przypadkach kup nową pompę i pomiń kolejne kroki :!: Tu dziękuję za radę koledze z forum Patrique
Jeżeli wszystko jest OK to dobieramy się do meritum naszej wizyty - gumki uszczelniające.
:!: :!: :!: Trzeba przed wyciągnięciem gumek zwrócić uwagą na osadzenie ich osadzenie w gnieździe i kierunek - to bardzo istotne :!: :!: :!:
Teraz zabieramy się za wymianę. <ok> Nie używamy żadnych ostrych narzędzi chyba, że do wyciągania starych zużytych elementów - ja zrobiłem wszystko ręcznie z pomocą dziabaka (nr 10).
Tłoczek nr1 wyciągnięty z pompy. Zdjęcie powyżej
:idea: Wersja 1 i tylko tą polecam
Po ściśnięciu sprężyny pokazuje się nam śrubka torx tylko, że z dziurką w środku. To trzeba odkręcić i dostajemy dobry dostęp do uszczelki problemem może być ponowne skręcenie tego do kupy. Warto poprosić o pomoc.
:idea: Wersja numer2: Hard Core - <nono>
Jeżeli nie masz tego torxa to robisz wszystko ręczni9e - uważając, aby gumka po osadzeniu siedziała na swoim miejscu, bo inaczej się odwróci i nici z naszej pracy. Uwaga na ostre krawędzie blaszki osadzającej, żeby nimi nie uszkodzić gumeczki bo grozi zakup kolejnego zestawu dla jednej uszczelki. Jeszcze musisz opanować obracającą się gumkę uszczelniającą i nie uszkodzić jej o ostrą, metalową blaszkę :!: Tu zalecam zrobienie dokładnych zdjęć przed wymianą, lub korzystać z moich dalej zamieszczonych (starałem się robić makro, ale to tylko telefon)
Tłoczek zdjęcie numer 2.
Po ściągnięciu sprężynek wymieniamy obydwa gumowe oringi ( :!: uwaga są różne :!: ). Powinny wejść dosyć znośnie - palcami.
W obydwu przypadkach jeszcze raz uczulam na kierunek i sposób mocowania uszczelek w gniazdach :!: :!: :!: Hamulce są bardzo ważne i rób to na spokojnie. Tu nie możesz się pomylić :!: :!: <nono>
Gumka na tłoczku nr 1 ma się rozszerzać w kierunku do sprężynki tu razem z ułożeniem
gumki na tłoczku nr 2 mają być założone szerszym od siebie z tym, że węższa gumka ma być od strony sprężynek i tego "cypelka"
Tu na zdjęciu widać wyraźnie uszkodzenie u mnie przed wymianą oczywiście
Teraz wymieńmy gumowy pierścień na pompie: wymieniamy na nowy - u mnie były 2 w zestawie naprawczym. Jeden węższy drugi szerszy. Wybierz odpowiedni.
Na sam koniec pozostaje wymiana uszczelek w plastikowym dziwnozielonym?! czopie(jakkolwiek to nazwać)
Skoro gumki wymienione i sprawdzone, to składamy. W tej kolejności: na pierwszy ogień wkładamy element z 2 sprężynkami sprężynami do przodu, później drugi element. Trzeba po włożeniu 2giego elementu pamiętać o założeniu szerokiej podkładki :!: :!: :!: i dziwniezielonego czopa.
Na deser najlepsze.
dociskając czopa wkładamy pierścień siegera (tak to się chyba nazywa) i dobijamy go młotkiem (rozsądnie i z czuciem żeby nie uszkodzić obudowy) patrząc, czy wskoczył w swoje miejsce Ważne!!! Nie możesz drapnąć ani uszkodzić młotkiem tego trzpienia ( na zdjęciu szarobury) który idzie od serwa. Nazwijmy go popychaczem. a dlatego, że padnie simering, pompa, hamulce i praca na marne...
Jeżeli pierścień już siedzi na miejscu i wszystko OK to możesz założyć pompę pamiętając o gumowej uszczelce łączącej pompkę z serwem i odpowietrzać układ. Powodzenia i skutecznych hamulców.
[ Dodano: 2011-06-25, 23:10 ]
Komentujcie, jeżeli coś jest niezrozumiałe. Postaram się wytłumaczyć.
Szczególnie dziękuję kolegom Patrique, za pomoc merytoryczną oraz szuan, za szczerą chęć pomocy, która wpłynęła na motywację... <rotfl2>
Jak wielu z Nas dotknął mnie problem " mięknącego hamulca przy delikatnym dochamowywaniu"...
tu link z opisem: https://audi80.pl/b4-abk-pedal-hamul ... htm#629001
Chcę przedstawić Wam domorosły sposób na regenerację pompy hamulcowej.
Proszę moderatora o zaznaczenie tego tekstu w szczególny sposób i wymazanie tego wersu.
Jeżeli nie czujesz się na siłach/ nie masz wystarczającej wiedzy na ten temat to nie bierz się za to! Od tego może zależeć Twoje życie i osób postronnych. Po prostu kup sobie nową pompę i zamontuj ją. Droższe, ale pewniejsze :!: . Regeneracja nie daje gwarancji na naprawę pompy ani polepszenie hamulców :!:
Oto narzędzia potrzebne nam do naprawy i odpowietrzania:
1. Młotek,
2. Wiertarka lub wkrętarka,
3. Wiertełko do metalu "2",
4. Klucz 6 lub 7 do odpowietrzania po zabiegu,
5. Klucz 13 do wykręcania pompy ham.,
6. Szczypce,
7. Zestaw naprawczy do pompy ATE,
8. Płyn hamulcowy DOT 4,
9. Wyciągnięta pompa do regeneracji,
10. Mały śrubokręcik z nieostrymi rogami lub dość cienki punktak.
Wyciągamy za pomocą jakiejś strzykawki płyn hamulcowy ze zbiorniczka.
Bierzemy w łapkę klucz 10 lub w przypadku ori przewodów 11 i odkręcamy przewody hamulcowe od pompy. :idea: Warto końcówki wcześniej "zmoczyć"płynem hamulcowym - wtedy nie będzie problemów z zapieczonymi łepkami i ukręconymi przewodami :idea:
Za pomocą klucza "13 odkręcamy pompę hamulcową od serwa.
Wyrywamy chwasta
Następnie delikatnie, aby nie połamać zbiorniczka wyciągamy go... wyciągamy gumki mocujące zbiornik.
teraz zabieramy się za o-ring mocujący cały mechanizm pompy.
Wiercimy dziurkę wiertełkiem 2mm (nr. 3) przy brzegu o pierścienia mocującego w tym miejscu(patrz ustawienie pierścienia) .
Ja w tą dziurkę wbiłem gwoździka lub złamane wiertelko młotkiem i podważałem, aby wyciągnąć pierścień. i za pomocą "dziabaka" (nr 10)
Teraz mamy otwartą całą pompę, a wygląda to tak:
1-wsza część: , potem kolejna... i wyciągamy z niej sprężynki.
Wyciągamy tłoczki nr 1 i nr 2 (zdj. powyżej) i sprawdzamy wewnątrz pompę hamulcową pod kątem zarysowań i gładkiej powierzchni. Jeżeli nie ma żadnych niepokojących objawów (znaczy wżerów i rys lub innych niepotrzebnych rzeczy na gładzi wewnątrz pompy) to możemy brać się za regenerację.
W innych przypadkach kup nową pompę i pomiń kolejne kroki :!: Tu dziękuję za radę koledze z forum Patrique
Jeżeli wszystko jest OK to dobieramy się do meritum naszej wizyty - gumki uszczelniające.
:!: :!: :!: Trzeba przed wyciągnięciem gumek zwrócić uwagą na osadzenie ich osadzenie w gnieździe i kierunek - to bardzo istotne :!: :!: :!:
Teraz zabieramy się za wymianę. <ok> Nie używamy żadnych ostrych narzędzi chyba, że do wyciągania starych zużytych elementów - ja zrobiłem wszystko ręcznie z pomocą dziabaka (nr 10).
Tłoczek nr1 wyciągnięty z pompy. Zdjęcie powyżej
:idea: Wersja 1 i tylko tą polecam
Po ściśnięciu sprężyny pokazuje się nam śrubka torx tylko, że z dziurką w środku. To trzeba odkręcić i dostajemy dobry dostęp do uszczelki problemem może być ponowne skręcenie tego do kupy. Warto poprosić o pomoc.
:idea: Wersja numer2: Hard Core - <nono>
Jeżeli nie masz tego torxa to robisz wszystko ręczni9e - uważając, aby gumka po osadzeniu siedziała na swoim miejscu, bo inaczej się odwróci i nici z naszej pracy. Uwaga na ostre krawędzie blaszki osadzającej, żeby nimi nie uszkodzić gumeczki bo grozi zakup kolejnego zestawu dla jednej uszczelki. Jeszcze musisz opanować obracającą się gumkę uszczelniającą i nie uszkodzić jej o ostrą, metalową blaszkę :!: Tu zalecam zrobienie dokładnych zdjęć przed wymianą, lub korzystać z moich dalej zamieszczonych (starałem się robić makro, ale to tylko telefon)
Tłoczek zdjęcie numer 2.
Po ściągnięciu sprężynek wymieniamy obydwa gumowe oringi ( :!: uwaga są różne :!: ). Powinny wejść dosyć znośnie - palcami.
W obydwu przypadkach jeszcze raz uczulam na kierunek i sposób mocowania uszczelek w gniazdach :!: :!: :!: Hamulce są bardzo ważne i rób to na spokojnie. Tu nie możesz się pomylić :!: :!: <nono>
Gumka na tłoczku nr 1 ma się rozszerzać w kierunku do sprężynki tu razem z ułożeniem
gumki na tłoczku nr 2 mają być założone szerszym od siebie z tym, że węższa gumka ma być od strony sprężynek i tego "cypelka"
Tu na zdjęciu widać wyraźnie uszkodzenie u mnie przed wymianą oczywiście
Teraz wymieńmy gumowy pierścień na pompie: wymieniamy na nowy - u mnie były 2 w zestawie naprawczym. Jeden węższy drugi szerszy. Wybierz odpowiedni.
Na sam koniec pozostaje wymiana uszczelek w plastikowym dziwnozielonym?! czopie(jakkolwiek to nazwać)
Skoro gumki wymienione i sprawdzone, to składamy. W tej kolejności: na pierwszy ogień wkładamy element z 2 sprężynkami sprężynami do przodu, później drugi element. Trzeba po włożeniu 2giego elementu pamiętać o założeniu szerokiej podkładki :!: :!: :!: i dziwniezielonego czopa.
Na deser najlepsze.
dociskając czopa wkładamy pierścień siegera (tak to się chyba nazywa) i dobijamy go młotkiem (rozsądnie i z czuciem żeby nie uszkodzić obudowy) patrząc, czy wskoczył w swoje miejsce Ważne!!! Nie możesz drapnąć ani uszkodzić młotkiem tego trzpienia ( na zdjęciu szarobury) który idzie od serwa. Nazwijmy go popychaczem. a dlatego, że padnie simering, pompa, hamulce i praca na marne...
Jeżeli pierścień już siedzi na miejscu i wszystko OK to możesz założyć pompę pamiętając o gumowej uszczelce łączącej pompkę z serwem i odpowietrzać układ. Powodzenia i skutecznych hamulców.
[ Dodano: 2011-06-25, 23:10 ]
Komentujcie, jeżeli coś jest niezrozumiałe. Postaram się wytłumaczyć.
Szczególnie dziękuję kolegom Patrique, za pomoc merytoryczną oraz szuan, za szczerą chęć pomocy, która wpłynęła na motywację... <rotfl2>