[80 ALL] Diagnostyka sterowania sprzęgłem
: 16 wrz 2012, 12:34
Otóż ostatnimi czasy pojawiło się wiele tematów dotyczących problemów z układem z wysprzęganiem układu sprzęgła spowodowanej w większym lub tez mniejszym stopniu układem pompka sprzęgła --> wysprzęglik. Między innymi i mnie dotknęła ta usterka.
Na poniższym schemacie przedstawiam dla nie wtajemniczonych budowę układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem na przykładzie 80 B3 z 1989 roku ze skrzynią AKM. Ale z tego co się orientuje to we wszystkich 80-tach z manualną skrzynią biegów jest tak samo.
A tutaj lista najczęstszych usterek:
Pedał sprzęgła wpada w podłogę i nie odbija
Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległa pompka sprzęgła lub wysprzęglik. Aczkolwiek niesprawność wysprzęglika objawia się tym najczęściej, że zaczyna cieknąć z niego płyn. Także na pierwszy rzut proponuję sprawdzić pompką.
Pedał sprzęgła pracuje normalnie, ale wbijanie biegów przychodzi z dużym oporem...
Są dwie opcje:
Zapowietrzony układ. Podpompowanie pedału sprzęgła poprawia chwilowo pracę biegów. Należy wtedy odpowietrzyć dokładnie układ, korzystając z metody odpowietrzania hamulców. Lub też (bardziej fachowo) kompresora celem przetłoczenia płynu przez układ.
Uszkodzenie układu. . W tym punkcie na pierwszym oględzinom powinniśmy poddać elkastyczny przewód metalowo-gumowy łączący pompkę sprzęgła z wysprzęglikiem. Jeśli jest on sparciały lub też ma widoczny pęcherz na osnowie, wtedy należy go wymienić. Można to zaobserwować w czasie pracy układu. Uszkodzony przewód ma "bułę" która powoduje przejmowanie ciśnienia pracującego płyunu hamulcowego na jej ścianki, przez co wysprzęglik nie otrzyma wystarczającej ilości płynu, a docisk nie będzie prawidłowo wyciskany.
Druga opcja nie koniecznie ostatnia, to uszkodzony plastikowy zderzak na końcu ruchomego trzpienia wysprzęglika. Jest to element pełniący najprawdopodobniej funkcję absorbowania wibracji przenoszonych z dźwigni wycisku docisku sprzęgła. Kiedyś spotkałem się z przypadkiem oerwania tego plastiku, przez co został sam goły metalowy trzpień, co powodowało iż nawet przy maksymalnym skoku pracy wysprzęglika był on za krótki co powodowało fizyczną niemożność całkowitego wyciśnięcia docisku.
...Póki co to tyle. Jeśli ktoś zna jeszcze jakieś inne przypadki niech tutaj się wypowiada.
Układ niby banalny, ale dość często napędza nam niepotrzebnych wydatków i stresu, a i nierzadko nadwyrężanych synchronizatorów w skrzyni <ok> .
P o z d r a w i a m
Na poniższym schemacie przedstawiam dla nie wtajemniczonych budowę układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem na przykładzie 80 B3 z 1989 roku ze skrzynią AKM. Ale z tego co się orientuje to we wszystkich 80-tach z manualną skrzynią biegów jest tak samo.
A tutaj lista najczęstszych usterek:
Pedał sprzęgła wpada w podłogę i nie odbija
Najprawdopodobniej uszkodzeniu uległa pompka sprzęgła lub wysprzęglik. Aczkolwiek niesprawność wysprzęglika objawia się tym najczęściej, że zaczyna cieknąć z niego płyn. Także na pierwszy rzut proponuję sprawdzić pompką.
Pedał sprzęgła pracuje normalnie, ale wbijanie biegów przychodzi z dużym oporem...
Są dwie opcje:
Zapowietrzony układ. Podpompowanie pedału sprzęgła poprawia chwilowo pracę biegów. Należy wtedy odpowietrzyć dokładnie układ, korzystając z metody odpowietrzania hamulców. Lub też (bardziej fachowo) kompresora celem przetłoczenia płynu przez układ.
Uszkodzenie układu. . W tym punkcie na pierwszym oględzinom powinniśmy poddać elkastyczny przewód metalowo-gumowy łączący pompkę sprzęgła z wysprzęglikiem. Jeśli jest on sparciały lub też ma widoczny pęcherz na osnowie, wtedy należy go wymienić. Można to zaobserwować w czasie pracy układu. Uszkodzony przewód ma "bułę" która powoduje przejmowanie ciśnienia pracującego płyunu hamulcowego na jej ścianki, przez co wysprzęglik nie otrzyma wystarczającej ilości płynu, a docisk nie będzie prawidłowo wyciskany.
Druga opcja nie koniecznie ostatnia, to uszkodzony plastikowy zderzak na końcu ruchomego trzpienia wysprzęglika. Jest to element pełniący najprawdopodobniej funkcję absorbowania wibracji przenoszonych z dźwigni wycisku docisku sprzęgła. Kiedyś spotkałem się z przypadkiem oerwania tego plastiku, przez co został sam goły metalowy trzpień, co powodowało iż nawet przy maksymalnym skoku pracy wysprzęglika był on za krótki co powodowało fizyczną niemożność całkowitego wyciśnięcia docisku.
...Póki co to tyle. Jeśli ktoś zna jeszcze jakieś inne przypadki niech tutaj się wypowiada.
Układ niby banalny, ale dość często napędza nam niepotrzebnych wydatków i stresu, a i nierzadko nadwyrężanych synchronizatorów w skrzyni <ok> .
P o z d r a w i a m