Strona 1 z 3

[B4 ABT] Wymiana filtra paliwa

: 21 kwie 2013, 16:50
autor: tomek83
W związku z przeprowadzeniem przeze mnie dzisiaj wymiany filtra paliwa, postanowiłem zrobić małe foto-story tej operacji.

Każdy, kto dokonuje naprawy zgodnie z tym poradnikiem robi to na własną odpowiedzialność i obowiązany jest do zachowania wszelkich norm bezpieczeństwa.

Do wykonania wymiany potrzebne będą:
- lewarek (o ile nie posiadamy kanału),
- mała grzechotka z nasadką 10 (ew. klucz płaski),
- klucze płaskie 17,19,22
- nowy filtr paliwa,
- 4 nowe podkładki do węży paliwowych - 2x mniejsze po 12mm i 2x nieco większe o takiej samej średnicy jak podkładka pod korek spustowy oleju,
- kawałek papieru ściernego o średniej ziarnistości.

Tak wygląda nowy filtr paliwa f-my Bosch:

Obrazek

Lewarujemy samochód (prawy tył), nie musimy ściągać koła. Należy oprócz lewarka podstawić dodatkowe zabezpieczenie (ja użyłem kobyłki).

Nasadką 10 odkręcamy dwie śruby mocujące obejmę filtra do podwozia. Należy przygotować jakiś pojemnik oraz szmatkę, wyleje nam się z okolic filtra ok. 200-300 ml benzyny.

Obrazek

Odkręcamy dolną śrubę filtra, w tym celu: kluczem płaskim 22 chwytamy obudowę filtra, natomiast kluczem 19 odkręcamy śrubę. Po odkręceniu zacznie nam cieknąć paliwo, należy podstawić pojemnik. Ściągamy i zsuwamy z filtra metalową obejmę.

Następnie przechylamy filtr w każdą ze stron, żeby ściekło z niego paliwo, trzymając go nad pojemnikiem.

Potem odkręcamy drugą stronę filtra: klucz płaski 22 do obudowy filtra i klucz 17 od strony węża paliwowego.

Po odkręceniu zdejmujemy stary filtr i odklejamy od niego gumową otulinę (musimy ją przełożyć na nowy filtr).

Kierunku zakładania nowego filtra nie można pomylić, gdyż śruby nie są zamienne. Czyścimy papierem ściernym miejsca przylegania węży paliwowych z obu stron.

Obrazek

Montaż nowego filtra zaczynamy od przykręcenia górnej śruby wraz z wężem paliwowym (pamiętamy o podkładkach uszczelniających z obu stron węża). Następnie zakładamy na filtr gumową otulinę i nasuwamy metalową obejmę. Na tym etapie należy złapać i wstępnie lekko dokręcić śruby 10 mocujące obejmę wraz z filtrem do podwozia.

Obrazek

Następnie to samo wykonujemy z drugiej strony filtra, po dokręceniu dolnego węża (pamiętamy o podkładkach z obu stron), dokręcamy kluczem 10 obejmę na gotowo.

Kilkukrotnie włączamy zapłon, aby pompa mogła wytworzyć ciśnienie w układzie. Kontrolujemy okolice filtra na okoliczność wycieków.

Obrazek

Możemy odpalić silnik i raz jeszcze skontrolować okolice filtra, czy nie ma wycieków.
Po wymianie filtra auto odczuwalnie zyskało na dynamice, stary filtr (nie wymieniany prawdopodobnie od nowości) był już mocno zanieczyszczony.

: 17 cze 2013, 08:29
autor: smaqosz
Ja już jestem po wymianie, ale dobrze rozpisane krok po kroku jak to zrobić na pewno komuś się przyda :mrgreen:

: 19 cze 2013, 18:40
autor: teko
Ja u siebie miałem taki problem z filtronem że ciekło mimo że wszystko zrobiłem dobrze. Musiałem "zmiękczyć" miedziane podkładki aby lepiej przylegały. Nie pamiętam jak się ten proces nazywa ale trzeba zagrzać podkładkę i ją nagle schłodzić. Staje się wtedy miększa.

: 19 cze 2013, 18:56
autor: smaqosz
teko,
To od razu Tobie ciekło ? Bo ja u siebie też mam założony filtr Filtron, ale auto nie jeździ więc nie wiem czy nie leci, póki co jak chodziło to nie było nic widać

: 19 cze 2013, 22:45
autor: teko
Od razu ciekło, wymieniłem na nowy i też było to samo.

: 19 cze 2013, 22:50
autor: tomek1982
bardzo fajny opis a wszelki wypadek na początku lepiej odkrecic przwody poniewaz bywa ze poprzednik mógł dopierdzielic przewody na maxa a wtedy po odkreceniu filtra z obejmy jest nie wygodnie odkrecac przewody

: 21 cze 2013, 00:02
autor: smaqosz
teko,
Mi na razie odpukać nic nie leci. W weekend zrobię pierwszą większą trasę od zakupy to zobaczę jak autko się sprawuje

: 26 cze 2013, 09:48
autor: tomek83
teko pisze:Musiałem "zmiękczyć" miedziane podkładki aby lepiej przylegały.
Wymieniłeś te podkładki na nowe ? Podkładki miedziane należy za każdym razem wkładać nowe. Pompa wytwarza spore ciśnienie w układzie.

: 26 cze 2013, 18:44
autor: teko
Tak dawałem nowe ale miedziane są za twarde widocznie.

: 27 cze 2013, 20:38
autor: Francis1982
A teraz odnośnie zakupu bo zapewne nie każdy kupi Boscha.

U siebie w ABK kupowałem filtr bodajże Manna. I należy zapoznać się z jego długością. Wprawdzie po niewielkiej gimnastyce podszedł ale przed wymianą warto zmierzyć nasz ori i taki sam zamawiać (bo sprzedają z tzw. przedłużką) i ów bez przedłużki był nieco za długi.

Miarka do ręki przed zakupem/zamówieniem się prosi.

To tak na marginesie żeby tyle mięsem nie rzucać potem :mrgreen:

Bo co sklep to ma inny katalog. Zresztą każdy kto godnie serwisuje swoją niunię o tym wie ;-)

: 28 cze 2013, 16:31
autor: tomek83
Francis1982 pisze:Bo co sklep to ma inny katalog. Zresztą każdy kto godnie serwisuje swoją niunię o tym wie ;-)
Ja zawsze sprawdzam nr w ETCE i na podst. tego dobieram w InterCarsie albo e-autoparts. Ten Bosch ma identyczne wymiary jak oryginał, który był poprzednio.

: 11 lip 2013, 08:08
autor: smaqosz
Ja u siebie póki co mam zamontowany filtrona, póki co jest dobrze,a czy jest jakaś różnica między Boshem ? Oprócz ceny rzecz jasna

: 15 lip 2013, 21:55
autor: Roman_S
Niedawno przeprowadzałem tą operację ,trochę problemów było z odkręceniem starego filtra ale dało radę. Wielkie dzięki dla autora za opis całej operacji ,bardzo się przydał :)

: 08 wrz 2013, 20:28
autor: PiotrekG
Dobry poradnik. Gdyby ktoś jeszcze wrzucił podobną instrukcję, jak zmienić filtr w quattro, to byłoby wspaniałe :mrgreen:

: 08 wrz 2013, 21:40
autor: Francis1982
Szukanie nie boli. Na szybko wyczytałem, że trzeba bak luzować.

i nie wierz w teorie, że jest dożywotni bo ktoś chyba szaleju się najadł skoro tak pisze

Potem pompa siada i płaczą, że nie odpala albo po odpaleniu gaśnie itp.

Łap i miłej lektury

http://www.google.com/cse?cx=partner-pu ... gsc.page=1\