[ALL DIESEL] Instalacja na olej roślinny
: 18 sty 2008, 22:35
Witam!
Chciałem przedstawić Wam instalację na olej roślinny, jaką zamontowałem do mojego auta. Jest to instalacja tzw dwuzbiornikowa, czyli olej roślinny znajduje się w dodatkowo zamontowanym zbiorniku. Być może niektórzy z Was widzieli już ją na innych forach AKP i Masters Tuning, ale od czasu zamieszczenia tamtych tematów zaszło w niej kilka zmian, które tutaj postaram się opisać.
Instalacja składa się z następujących elementów:
1. Dwa elektrozawory trójdrożne z 20sto płytowym wymiennikiem cieczowym
na powyższym zdjęciu przedstawione jest pierwotne rozwiązanie, czyli wymiennik 10 płytowy połączony razem z elektrozaworami i dogrzewaniem elektrycznym. Ze względu na spore gabaryty całości nie było to łatwe do montażu w komorze silnika. W chwili obecnej mam to rozdzielone - zmieniony 20sto płytowy wymiennik zamocowałem do zbiorniczka płynu wspomagania
razem z elektrozaworami mocowany jest dogrzewacz elektryczny - dwie świece żarowe (pierwotnie była jedna) wkręcone w aluminiowy bloczek, przez który przepływa olej, i na którym umieszczone są dwa bimetale sterujące pracą elektrozaworów i świec.
2. Przekaźniki
3. Filtr paliwa purflux, wykorzystywany był m.in. w polonezach dieslach z pompą boscha. Filtr ten wyposażony jest w pompkę membranową i posiada podgrzewanie podstawy cieczą z układu chłodzenia. Wyrzuciłem z niego jedynie termostat, który ograniczał przepływ cieczy. Dodatkowo wykonałem na niego izolację
4. Zbiornik na olej roślinny osadziłem we wnęce koła zapasowego. Jest to zbiornik LPG o pojemności 57 litrów. W zbiorniku wyciąłem otwór na wlew, a gwint wspawałem z trójnika 2". Do korka dodatkowo zamontowałem bagnet wyskalowany na 50litrów. Obecny w zbiorniku wielozawór z pływakiem wykorzystałem do orientacyjnych wskazań ilości oleju roślinnego. Cały zbiornik został osadzony na piance montażowej we wnęce koła zapasowego.
5. Sterowanie. Tutaj zastosowałem 2 przełączniki - jeden do włączania instalacji a drugi do wyboru trybu pracy - automatyczne lub ręczne przełączanie. Do kontrolowania temperatury OR zamocowałem dodatkowo termometr
Całość zmontowałem wg poniższego schematu:
a w komorze silnika wygląda to tak:
przewody ø10mm dla zasilania i ø8 dla powrotu poprowadziłem wewnątrz auta pod plastikowym progiem po stronie kierowcy
Teraz może coś o zasadzie działania: uruchamianie odbywa się na ON Następnie gdy silnik złapie temperaturę przełącza się elektrozawory na OR i dodatkowo załączają się świece żarowe w celu dogrzania OR. Gdy OR złapie temperaturę ok 65st świece wyłączają się. Gdy temperatura OR spadnie poniżej 60st instalacja przełącza sie samoczynnie na ON. Przed zakończeniem jazdy należy tylko ręcznie przełączyć na ON w celu przepłukania układu z OR.
Co do jazdy to nie widzę jakiś zauważalnych spadków mocy. Do oleju roślinnego dolewam specyfik utrzymujący końcówki wtryskiwaczy w należytej czystości - to tak dla bezpieczeństwa.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury książki Zygmunta Szlachty "Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi"
Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła
a tak teraz wyglądają moje zakupy :lol:
Chciałem przedstawić Wam instalację na olej roślinny, jaką zamontowałem do mojego auta. Jest to instalacja tzw dwuzbiornikowa, czyli olej roślinny znajduje się w dodatkowo zamontowanym zbiorniku. Być może niektórzy z Was widzieli już ją na innych forach AKP i Masters Tuning, ale od czasu zamieszczenia tamtych tematów zaszło w niej kilka zmian, które tutaj postaram się opisać.
Instalacja składa się z następujących elementów:
1. Dwa elektrozawory trójdrożne z 20sto płytowym wymiennikiem cieczowym
na powyższym zdjęciu przedstawione jest pierwotne rozwiązanie, czyli wymiennik 10 płytowy połączony razem z elektrozaworami i dogrzewaniem elektrycznym. Ze względu na spore gabaryty całości nie było to łatwe do montażu w komorze silnika. W chwili obecnej mam to rozdzielone - zmieniony 20sto płytowy wymiennik zamocowałem do zbiorniczka płynu wspomagania
razem z elektrozaworami mocowany jest dogrzewacz elektryczny - dwie świece żarowe (pierwotnie była jedna) wkręcone w aluminiowy bloczek, przez który przepływa olej, i na którym umieszczone są dwa bimetale sterujące pracą elektrozaworów i świec.
2. Przekaźniki
3. Filtr paliwa purflux, wykorzystywany był m.in. w polonezach dieslach z pompą boscha. Filtr ten wyposażony jest w pompkę membranową i posiada podgrzewanie podstawy cieczą z układu chłodzenia. Wyrzuciłem z niego jedynie termostat, który ograniczał przepływ cieczy. Dodatkowo wykonałem na niego izolację
4. Zbiornik na olej roślinny osadziłem we wnęce koła zapasowego. Jest to zbiornik LPG o pojemności 57 litrów. W zbiorniku wyciąłem otwór na wlew, a gwint wspawałem z trójnika 2". Do korka dodatkowo zamontowałem bagnet wyskalowany na 50litrów. Obecny w zbiorniku wielozawór z pływakiem wykorzystałem do orientacyjnych wskazań ilości oleju roślinnego. Cały zbiornik został osadzony na piance montażowej we wnęce koła zapasowego.
5. Sterowanie. Tutaj zastosowałem 2 przełączniki - jeden do włączania instalacji a drugi do wyboru trybu pracy - automatyczne lub ręczne przełączanie. Do kontrolowania temperatury OR zamocowałem dodatkowo termometr
Całość zmontowałem wg poniższego schematu:
a w komorze silnika wygląda to tak:
przewody ø10mm dla zasilania i ø8 dla powrotu poprowadziłem wewnątrz auta pod plastikowym progiem po stronie kierowcy
Teraz może coś o zasadzie działania: uruchamianie odbywa się na ON Następnie gdy silnik złapie temperaturę przełącza się elektrozawory na OR i dodatkowo załączają się świece żarowe w celu dogrzania OR. Gdy OR złapie temperaturę ok 65st świece wyłączają się. Gdy temperatura OR spadnie poniżej 60st instalacja przełącza sie samoczynnie na ON. Przed zakończeniem jazdy należy tylko ręcznie przełączyć na ON w celu przepłukania układu z OR.
Co do jazdy to nie widzę jakiś zauważalnych spadków mocy. Do oleju roślinnego dolewam specyfik utrzymujący końcówki wtryskiwaczy w należytej czystości - to tak dla bezpieczeństwa.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury książki Zygmunta Szlachty "Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi"
Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła
a tak teraz wyglądają moje zakupy :lol: