Strona 1 z 6

[ALL DIESEL] Instalacja na olej roślinny

: 18 sty 2008, 22:35
autor: sajmon
Witam!
Chciałem przedstawić Wam instalację na olej roślinny, jaką zamontowałem do mojego auta. Jest to instalacja tzw dwuzbiornikowa, czyli olej roślinny znajduje się w dodatkowo zamontowanym zbiorniku. Być może niektórzy z Was widzieli już ją na innych forach AKP i Masters Tuning, ale od czasu zamieszczenia tamtych tematów zaszło w niej kilka zmian, które tutaj postaram się opisać.
Instalacja składa się z następujących elementów:

1. Dwa elektrozawory trójdrożne z 20sto płytowym wymiennikiem cieczowym
Obrazek

na powyższym zdjęciu przedstawione jest pierwotne rozwiązanie, czyli wymiennik 10 płytowy połączony razem z elektrozaworami i dogrzewaniem elektrycznym. Ze względu na spore gabaryty całości nie było to łatwe do montażu w komorze silnika. W chwili obecnej mam to rozdzielone - zmieniony 20sto płytowy wymiennik zamocowałem do zbiorniczka płynu wspomagania

Obrazek
Obrazek

razem z elektrozaworami mocowany jest dogrzewacz elektryczny - dwie świece żarowe (pierwotnie była jedna) wkręcone w aluminiowy bloczek, przez który przepływa olej, i na którym umieszczone są dwa bimetale sterujące pracą elektrozaworów i świec.

Obrazek

2. Przekaźniki

Obrazek

3. Filtr paliwa purflux, wykorzystywany był m.in. w polonezach dieslach z pompą boscha. Filtr ten wyposażony jest w pompkę membranową i posiada podgrzewanie podstawy cieczą z układu chłodzenia. Wyrzuciłem z niego jedynie termostat, który ograniczał przepływ cieczy. Dodatkowo wykonałem na niego izolację

Obrazek
Obrazek
Obrazek

4. Zbiornik na olej roślinny osadziłem we wnęce koła zapasowego. Jest to zbiornik LPG o pojemności 57 litrów. W zbiorniku wyciąłem otwór na wlew, a gwint wspawałem z trójnika 2". Do korka dodatkowo zamontowałem bagnet wyskalowany na 50litrów. Obecny w zbiorniku wielozawór z pływakiem wykorzystałem do orientacyjnych wskazań ilości oleju roślinnego. Cały zbiornik został osadzony na piance montażowej we wnęce koła zapasowego.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

5. Sterowanie. Tutaj zastosowałem 2 przełączniki - jeden do włączania instalacji a drugi do wyboru trybu pracy - automatyczne lub ręczne przełączanie. Do kontrolowania temperatury OR zamocowałem dodatkowo termometr

Obrazek
Obrazek

Całość zmontowałem wg poniższego schematu:
Obrazek

a w komorze silnika wygląda to tak:
Obrazek

przewody ø10mm dla zasilania i ø8 dla powrotu poprowadziłem wewnątrz auta pod plastikowym progiem po stronie kierowcy

Obrazek

Teraz może coś o zasadzie działania: uruchamianie odbywa się na ON Następnie gdy silnik złapie temperaturę przełącza się elektrozawory na OR i dodatkowo załączają się świece żarowe w celu dogrzania OR. Gdy OR złapie temperaturę ok 65st świece wyłączają się. Gdy temperatura OR spadnie poniżej 60st instalacja przełącza sie samoczynnie na ON. Przed zakończeniem jazdy należy tylko ręcznie przełączyć na ON w celu przepłukania układu z OR.
Co do jazdy to nie widzę jakiś zauważalnych spadków mocy. Do oleju roślinnego dolewam specyfik utrzymujący końcówki wtryskiwaczy w należytej czystości - to tak dla bezpieczeństwa.
Zainteresowanych tematem odsyłam do lektury książki Zygmunta Szlachty "Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi"

Opis wydawcy:
Monografia obejmująca całokształt zagadnień związanych z technicznymi aspektami zasilania silników wysokoprężnych paliwami pochodzącymi z rzepaku (naturalny olej rzepakowy, estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego oraz ich mieszaniny z olejem napędowym). Opisano własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach, tłoczenie, wtrysk i rozpylanie oraz spalanie paliw rzepakowych, własności robocze, rozruchowe i ekologiczne silników zasilanych paliwami rzepakowymi, a także eksploatację silników zasilanych paliwami rzepakowymi w pojazdach. W pracy uwzględniono także problematykę kosztów i metod produkcji takich paliw.
Odbiorcy: pracownicy naukowi i studenci wyższych uczelni technicznych i rolniczych, słuchacze studiów podyplomowych oraz wszyscy zainteresowani problematyką wykorzystania paliw pochodzących z rzepaku do zasilania silników wysokoprężnych.
Wykaz ważniejszych oznaczeń
1. Wprowadzenie
2. Charakterystyka paliw rzepakowych jako paliw silnikowych
2.1. Wprowadzenie
2.2. Olej rzepakowy
2.3. Estry metylowe kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
3. Własności fizykochemiczne paliw rzepakowych w różnych temperaturach
3.1. Lepkość
3.2. Gęstość
3.3. Krzywa destylacji
3.4. Temperatury mętnienia, blokady zimnego filtru i krzepnięcia
4. Tłoczenie, wtrysk i rozpylanie paliw rzepakowych
5. Samozapłon paliw rzepakowych
5.1. Wprowadzenie
5.2. Wpływ budowy chemicznej cząsteczki na samozapłon
5.3. Samozapłon a liczba cetanowa paliwa
5.4. Wpływ temperatury środowiska na samozapłon paliw roślinnych
6. Spalanie paliw rzepakowych
6.1. Parametry obiegu termodynamicznego
6.2. Sprawność ogólna silnika
6.3. Toksyczność spalin
7. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych olejem rzepakowym oraz jego mieszaninami z olejem napędowym
8. Własności robocze i ekologiczne silników zasilanych estrami metylowymi oleju rzepakowego oraz ich mieszaninami z olejem napędowym
9. Własności rozruchowe silników zasilanych paliwami rzepakowymi
9.1. Kryteria oceny własności rozruchowych silnika
9.2. Silnik zasilany naturalnym olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
9.2.1. Wpływ rodzaju paliwa na samoczynną zmianę wielkości dawki rozruchowej
i kąt początku tłoczenia paliwa
9.2.2. Wpływ rodzaju paliwa, wielkości dawki rozruchowej i kąta początku tłoczenia
paliwa na graniczną temperaturę rozruchu
9.3. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego i ich mieszaninami z olejem napędowym
10. Eksploatacja silników zasilanych paliwami rzepakowymi
10.1. Silniki zasilane olejem rzepakowym i jego mieszaninami z olejem napędowym
10.2. Silniki zasilane estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego
i ich mieszaninami z olejem napędowym
10.3. Eksploatacja silników na paliwie zawierającym 5% estrów metylowych oleju rzepakowego w oleju napędowym
11. Niektóre aspekty wdrażania paliw rzepakowych w Polsce
11.1. Ekologiczne wyzwania dotyczące ograniczania emisji CO2 oraz aspekty społeczne
11.2. Niektóre działania organizacyjne i techniczne w celu podjęcia produkcji paliw rzepakowych
11.3. Dostępność surowca do produkcji - uprawa rzepaku
11.4. Ekonomiczne aspekty wdrażania paliw rzepakowych
Literatura i inne źródła

Obrazek

a tak teraz wyglądają moje zakupy :lol:
Obrazek

: 18 sty 2008, 22:42
autor: Motostacja pl
A jak wrażenia kolego z jazdy, bo nie wiele na ten temat kolega napisał. Silnik pracuje ciszej na roślinnym :?: Bo ja kiedyś w golfie też jeździłem na nim i mam same pozytywne wspomnienia z tego czasu :mrgreen:

: 18 sty 2008, 23:01
autor: sajmon
Wrażenia z jazdy - banan na twarzy :-D co do pracy to może nieznacznie ciszej pracuje na OR. Mam również takie wrażenie, że na OR jest minimalnie bardziej elastyczny, ale może to być tylko subiektywne odczucie i należałoby zweryfikować to na hamowni porównując wykresy. A tak w ogóle to instalacji używam jak wyjeżdżam gdzieś na trasę, a tak jak się kręcę po miejscu to jej nie uruchamiam.

p.s. satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy!

: 18 sty 2008, 23:05
autor: Motostacja pl
Z tym wrażeniem większej elastyczności to powiem ci, że ja też tak miałem, jakby na OR szedł mi lepiej. W przyśpieszeniu raczej nic się nie zmieniło, ale miałem takie uczucie że jednak lepiej na ten gaz reaguje.

: 19 sty 2008, 00:01
autor: DYZIO
Wszystko super kolego <ok> Robota pierwsza klasa ale nie powiedziałeś ile cię cały ten sprzęt kosztował (albo przeoczyłem :roll: ) no i po ile teraz płacisz za litr oleju :?: kupujesz go jakoś taniej jak bierzesz dużą ilość czy poprostu idziesz do marketu i kupujesz :?:

: 19 sty 2008, 00:05
autor: Motostacja pl
Sam nie stosowałem ale słyszałem że najlepszy jest olej przeprocowany, czyli na przykład taki co zostanie po frytkach. W necie widziałem ogłoszenia sprzedaży takiego oleju w cenach od 1,5 do 2,2 za litr.

: 19 sty 2008, 11:18
autor: PawelG
panowie przepraszam ale LITOśCI!!!

Po co do itak tanio jeżdżącego dieselka pchać olej roślinny.
każdy tak się naśmiewa w innych tematach z LPG do benzyny - a to przecie nic innego, a nawet mniej uzasadnione, bo przecież diesel z założenia jest oszczędny.
nic mnie tak nie wyprowadza z równowagi jak dewiza "TANIEJ!". Ja rozumiem że można raz taniej, ale jak już ktoś chce taniej niż taniej to przesada.

zresztą zobaczycie jak się będą miewały wasze wtryski i wtedy dopiero będzie TANIEJ!.

Przepraszam za tak krytyczną wypowiedź, szanuje wkład pracy i profesjonalizm wykonania przez zakładającego temat... ale LPG taż jest profesjonalne.
tak że olej na patelnie, podpalić pod nim LPG i FRYTKI SMAżYć a nie biedne autka męczyć.

: 19 sty 2008, 11:37
autor: Motostacja pl
Oj nie docenia kolega oleju roślinnego. Pod wieloma względami jest on lepszy od oleju napędowego. jedyną jego wadą jest to iż w niskich temperaturach robi się gęsty po to tez cała ta instalacja.

: 19 sty 2008, 11:43
autor: goldi j51
witam właśnie kolego sajmon jaki koszt takiej instalacji bo z tego co się orientuje to b4 TDI spala po mieśćie z 7 litrów jak to się ma na przełożeniu na spalanie oleju roślinego i czego używasz tylko na trasie powodzenia i pełen podziw za wiedzę i prace <ok>

: 19 sty 2008, 15:30
autor: Misiek_Stce
Szacuneczek kolego. Powiedz własnie jak to się przeklada na spalanie w miescie i na trasie i co najwazniejsze podaj koszt takiej instalacji. <ok>

: 19 sty 2008, 20:44
autor: sajmon
PawelG pisze:...Po co do itak tanio jeżdżącego dieselka pchać olej roślinny
zamontowałem tą instalację dla własnej satysfakcji, żeby udowodnić sobie i innym, że można jeździć na paliwach alternatywnych, oszczędności były tu sprawą drugorzędną i tak po jakimś czasie się zwróci.

Labiel dokładnie masz rację

goldi j51 elementy tej instalacji kupiłem w niemczech, od gościa który tam montuje takie instalacje, kosztowało mnie to 300EUR, oczywiście zbiornik, filtr, przewody itp pierdoły były moje - można również złożyć taką instalację za mniejsze pieniądze używając tańszych odpowiedników. Zbiornik dostałem od gazowników z Kraśnika i tutaj serdecznie ich pozdrawiam <piwo> filtr kupiłem na szrocie za 20zł. Co do spalania to mogę dokładnie je kontrolować, gdyż bagnet w zbiorniku mam wyskalowany co 5 litrów. Spalanie pozostało na tym samym, niskim poziomie :lol: . Używam tej instalacji na trasie z prostego względu - silnik musi złapać temp. żeby mógł działać podgrzewacz cieczowy i OR lubi większe obciążenia - wg literatury, którą przytoczyłem w temacie przy większych obciążeniach OR ma wyższą liczbę cetanową od ON

Wracając do obaw kolegi PawelG o wtryskiwacze, zgadzam się z nim w całej rozciągłości, ale tylko w przypadku jazdy na OR o dużej lepkości, czyli zimnym - polecą nie tylko wtryski ale również staną pierścienie tłokowe.
Na Politechnice Krakowskiej przeprowadzono badanie czystości rozpylaczy silnika zasilanego różnymi paliwami i oto wyniki:
Obrazek
Źródło: Z. Szlachta Zasilanie silników wysokoprężnych paliwami rzepakowymi

: 20 sty 2008, 20:22
autor: Zlosliwy_Dzin
ja nie muszę jeździć na oleju kupuje kolejowa po 2.50zl to i tak mi sie opłaca jak nic:)

: 20 sty 2008, 20:33
autor: OGr
No proszę :-) Pierwszy raz widzę coś takiego :-) Gratulacje wiedzy :-)

: 20 sty 2008, 21:55
autor: jasiekddd
brawa za wykonanie i wkład pracy. a jak sie przedstawia OR jeśli by sie go tylko mieszało z ON? za gęsty co nie? a ja jestem ze wschodu to mam po 3zł ;-) ;-)

: 20 sty 2008, 22:13
autor: sajmon
jasiekddd pisze:brawa za wykonanie i wkład pracy. a jak sie przedstawia OR jeśli by sie go tylko mieszało z ON? za gęsty co nie? a ja jestem ze wschodu to mam po 3zł ;-) ;-)
jak widać na powyższym wykresie najbezpieczniejszą dla silnika proporcją jest 80% ON 20% OR