Strona 1 z 2

[B3, All] Zabudowa bagażnika show car audio LUKASZdiy

: 08 cze 2012, 15:12
autor: LUKASZdiy
Zatem po ostatniej imprezie w Lipnie gdzie wiele osób pokazywało swoje audiosety widziałem ze moja niunia była smutna, z zazdrościa spoglądała na inne samochodziki, dosyć pomyslałem!!!
Już wtedy zabrałem sie za planowanie
W poniższym poradniku postaram się pokazać, iż zbudowanie profesjonalnego zestawy car audio nie jest ani trudne ani drogie.
Możemy zbudować ladna zabudowę pokazową lub praktyczną wyrównująca podłogę zabudowę użytkową.

Zatem do roboty:

Materiały możemy udać sie do obiego i tam zakupić należna sklejke lub MDF jednak za arkusz jaki będzie nam potrzebny zapłacimy kilkadziesiąt jak nie kilkaset zł. Możemy także pokombinować i materiały dostaniemy za friko (odrazu tutaj odradzam budowy zabudowy z płyt meblowych ze wzgledu na warunki panujące w bagażniku, wilgoć, niskie temp. Widziałem już kilka projektów które po dwóch latach praktycznie rozpadły się od wilgoci).
Ja udałem sie do hurtowni elektrycznej i tam za ładny uśmiech wytargałem dwie palety zbudowane ze sklejki 18 mm dobrze przesączonej żywicą.
Nasza zabudowa będzie składała sie z 3 podstawowych elementów
1) płyta podłogowa serce calej instalacji
2) skrzynie subów
3) elementy maskujące

Do wykonania potrzebujemy podstawowe narzędzia stolarskie

wyżynarka
wkrętarka
miarka
linijka
wkręty do płyt STG 50 mm
i troche kartonu po co zobaczycie w nastepnym poscie

Zestaw jaki wybrałem do zabudowy składa sie z dwóch głosników LTC 30 cm (głosniki seri budżetowej jednak ich konstrukcja sprawia że wg mnie nie maja sobie równych w tym przedziale cenowym do 150 zł. Zostawiając daleko w tyle konstrukcje blaupunkta sonego
Dosyć wysokie FS za sprawą lekkiej membrany z alu nierokuje niskiego zejścia jednak co za tym idzie dosyć wysokie SPL i niskie zapotrzebowanie na moc sprawia iż głośniki sa stosunkow proste w aplikacji a w obudowie zamknietej oscylującej w granicach 40-50 l potrafią zagrać bardzo szybko z doskonała kontrolą.
Jednak muszę zmartwic miłosników niskiego zejścia i dudniącego basu, niebędzie was słychac z sąsiedniej ulicy, głosniki mimo, iż tworzą wysokie ciśnienie akustyczne w aucie ze względu na mase mambrany osiągają ok 40 hz przy f3. Odwdziecza sie jednak fantastyczną kontrolą i miłym niezlewającym sie w jeden buu basem.
Moje obudowy docelowo są jednak projektowane pod głośniki Beymy power 10 ale to przyszłość.
Parametry głosnika zmierzone przez zaprzyjaznionego kolegę:
FS 42
QTS 0,77
VAS 10

Zatem do roboty



Pierwsze co musimy zrobić to opróżnić cały bagażnik ze wszystkich śmieci. Powinniśmy go także wykleić matami bitumicznymi jednak posiadacze audiczek są tutaj na wygranej pozycji ze względu na jakość wykładziny i jej właściwości tłumiące.
Bierzmy podarowany od zaprzyjaźnionego sklepu karton i przygotowujemy szablon wg którego później dotniemy płyty podłogową. Od razu uzbrójmy się w dużo taśmy klejącej. W przypadku pełnej zabudowy nie musimy martwić się o wypełnienie w 100% bagażnika i tak skrzynie zasłonią końcówki.
Pamietajcie by szablon dało się wyciagnać z bagaznika bez zginania inaczej niewłożycie podlogi do niego!!!!!!!!!!

Obrazek
Obrazek
Obrazek


Po dopasowaniu naszego szablonu wyciągamy go i odrysowujemy na sklejce.


Obrazek


Do ręki bierzmy wyżynarke i rżniemy o tak rżniemy ;)

Obrazek

Po wycięciu całości sądze że kilkanaście razy będziecie jeszcze wyciągać i wkładać całość dopasowywać, doszlifowywać.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W tym momencie mamy już gotową podlogę, jednak to nei koniec, pod nią jest dożo miejsca wolnego ja zabudowywalem to na butli LPG wiec sporo zostało, można pokusić sie o zrobienie jakiejś klapki i mamy pojemny schowek na gaśnicę trójkąt, możemy także wpuścić skrzynie do suba pod to i wtedy uzyskać plaską podlogę z ladnie łupiącym subikiem. Co prawda tutaj warto by pokuśić sie o laminowanie ale w tym projekcie omijam tą technikę.
U mnie zabudowa będzie dookoła bagaznika, a w miejscu gdzie można dać schowek zamontuje wzmacniacz + kondensator.
Zatem do roboty

Zaznaczamy wolną przestrzeń pod płyta i wycinamy płyte czy to na wzmak czy schowek czy inny subwoofer.
dookoła otworu przykręcam deski które stworzą nam wnękę na wzmak lub podręczny schowek. Posiadacze audiczek bez podtlenku LPG mogą zrobić tak cały dół bagażnika tworząc drugą podłogę. Tutaj nie ma granic, tylko nasza fantazja i umiejętności.

Obrazek
Obrazek

Po tym od spodu przykecamy płyte stanowiąca drugie dno, ja zostawiłem jedna scianke wolną ze względu na wzmacniacz i jego chłodzenie ale o tym dalej.

Obrazek

No i co trudno wystrczyły trz godziny i mamy zrobione, zdjęcia umieszczam z subem który słyżył jako model do planowania. Skrzynki na woofery juz wyliczone, płyty zamówione w przyszłym tygodniu dalsza część czyli składanie skrzynek, i tapicerowanie zapraszam.

Obrazek

Obrazek

o to idziemy do kolejnego etapy budowy naszego potworka
Pora na boczną zabudowę
Bierzemy karton i w wyznaczonym miejscu docinany tak by stworzyć szblon.

Obrazek

Szblon odrysowujemy na sklejce wycinamy i uzyskujemy kształt wewnętrznej części

Obrazek

I tutaj mamy znowu dwie drogi jedna klasyczna polegającan tapicerowaniu druga trudniejsza z wykonaniem podręcznego schowka na gaśnicę i trójkąt.
Ja robie w drugiej
Zatem odrysowujemy na sklejce wymagany kształt i wycinamy

Obrazek

Pamiętajmy by wycinać po prostej bo element wewnętrzny będzie nam potrzebny w dalszej częsci
A tak wygląda nasza boczna ścianka po docięciu wpasowaniu i przygotowaniu schowka.
Docelowo po obiciu od spodu przymocuje się tapicerowane ograniczniki które zapobiegną wpadaniu do środka klapki.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przyszły upały wiec do roboty;)

Najpierw wyciągamy z samochodu nasza podstawę, przynosimy do chłodnego miejsca, z pianki 5 mm wycinamy tak by z każdej strony wychodziło ok 5 cm.
Najpierw zaginamy z jednej strony tworząc bazę, i mocujemy takerem. Później naciągamy przeciwległa krawędź, i przypinamy zszywkami, pamiętajmy by pianki zbyt mocno nie naciągać, może spowodować to brzydkie spłaszczenia na kantach i różnice w grubości. Jeżeli nierobiłes tego wcześniej drogi uzytkowniki pocwicz sobie obijając kawał płyty w domu o dosyć nieregularnych kształtach.

Obrazek

Obrazek

Jeżeli będziemy robili to metodycznie, co chwila sprawdzając stan naciągnięcia, wyrównania gąbki po 30 min uzyskamy takie efekt, Pianke mozna takze przykleić na jakiś klej tapicerski najlepiej w sprayu. U mnie powierzchnia jest na tyle mała iż wystarcza same zszywki

Obrazek

Kolejnym etapem jest wycięcie otworów, przyznam iż wg mnie należy to do najtrudniejszych zadań, ponieważ obrobienie wew krawędzi jest po prostu trudne. Jeżeli mamy kogoś z maszyną do szycia możemy poprosić o uszycie wnęki a wtedy to już pikuś.
Ja jednak robie to w nastepujacy sposób.
Okręg nacinam w gwiazdę tak by linie nacięcia kończyły sie ok 2 cm przed brzegiem okręgu, poźniej odwracam całość na drugą stronę i delikatnie naciągając lapie co drugi listek mocując go takerem, robie tak do momentu aż wszystkie listki nie są porządnie przyczepione i utworzą piękny okręg.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Analogicznie postępujemy z wnęka na wzmacniacz, z tym, że brzegi mocujemy do ścianek pionowych, nie martwmy sie o to, a dlaczego o tym dalej ;)

Obrazek

Obrazek

Po godzince podłoga powinna być obita pianką

Obrazek

Mamy już stan surowy, teraz położenie materiału, zdecydowalem sie na czerwoną ekoskóre, dosyć dobrą gatunkowo, (zakupiona na allegro za 15 zł za 1,4 m kw)
Przy układaniu skórki postępujemy identycznie jak w przypadku gąbki, najpierw mocujemy jedna krawędź, później przeciwległa, co chwila sprawdzając czy materiał układa się równo i naciąg jest równy, (mała rada, przed nałożeniem materiału powierzchnie gabki można spryskać delikatnie siliconem w sprayu ułatwi nam to równomierne naciąganie). Tak postępujemy z wszystkimi bokami, w miejscach gdzie trzeba mocniej naciągnąć skóre, by przyjęła określony kształt możemy delikatnie podgrzewać ja suszarka.
Naprawdę nie ma to to gotowego przepisu, jak kłaść, jak naciągać, proponuje od razu zamówić trochę więcej i popróbować na kawałku deski zwłaszcza nad rogami i kantami. Zdjęcia pokażą lepiej co i jak ze skórka ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po solidnym naciagnięciu uzyskamy taka podłogę

Obrazek

Postępujemy w sposób analogiczny do pianki, nacinamy okręg w gwiazdkę kończąc ok 2 cm przed krawędzi płyty, i wywijamy do środka co drugi języczek naciągając z wyczuciem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Analogicznie postępujemy z wnęka na wzmacniacz

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zapewne wielu z was nie może spać po nocach i zadaje sobie pytanie co z tą wnęką, otóz ścianki jak i wnęka zostanie wyłożona czarną lustrzaną pleksi na wysoki połysk, a wzmacniacz zawiśnie ok 1 cm na nią i będzie podświetlony od spodu ;) całość przykryta obudowa z przezroczystej pleksy i stelaża wyciętego z polerowanego alu ;)
No to teraz bierzmy zabudowę pod pachę i idziemy przymierzyć to do samochodu, proponuje przed włożeniem do środka popsikać wszystkie krawędzie silicinem w sprayu lub plakiem, doskonale ułatwi nam to wpasowanie tegoż cuda na miejsce
No i efekt końcowy

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W Poniedziałek prawdopodbnie składamy skrzynie ;)

: 08 cze 2012, 16:20
autor: Kleszcz
Bardzo ciekawy projekt. Powodzenia i czekamy na dalsze relacje.

: 08 cze 2012, 16:49
autor: Murdzi
OK, czym to będzie tapicerowane, jakieś podświetlenie?

: 08 cze 2012, 17:08
autor: LUKASZdiy
Tapicerowane eko skóra na podkładzie piankowym co do koloru sie jeszcze zastanawiam rozwarzam czerowny lub jasny bezowy biały nawet ale propozycje są mile widziane

Co do podświetlenie pełen system RGB od Sellneo ze sterownikiem wwielokanałowym + integracja z muzyką.
elementy chromowane jako ochrona glosników i uzupełnienei wzmacniacza.
Wzmak malowany na czarny mat proszkowo + logo audi z maski ;)

: 08 cze 2012, 20:44
autor: Kleszcz
Ambitne plany. Oby wszystko się udało. Przy granatowym samochodzie chyba najlepszy będzie jakiś jasny kolor.

: 08 cze 2012, 20:59
autor: LUKASZdiy
Nie przewiduję wiekszych problemów, niejedna zabudowa taka już za mna ;)

: 08 cze 2012, 21:33
autor: meir
kolego a rozpatrzyłeś opcje "szybkie dojście do butli LPG" jeśli nie to przy kontroli policji możesz mieć problemy ( wiem co mówię obgadywałem ten temat z kilkoma mundurowymi ) poza tym to własne bezpieczeństwo w razie wypadku żeby jak najszybciej zakręcić zawory

: 08 cze 2012, 21:41
autor: LUKASZdiy
tak nad butla w miejscu zaworow bedzie okragla klapka tapicerowane koleczko wkladane na wcisk jednak z zaprojektowaniem i wycieciem musze poczekac do momentu montazu skrzyni.

Ps ten przepis to jakas sciema mam trzy berlingo na lpg i w zadnym nie ma dojscia do butli bo sa pod podloga kazde przechodzi przeglad bez problemu nie raz kontrolowane ale i tak dostep zapewnie

: 08 cze 2012, 22:47
autor: meir
przepisu nie ma na to ale jednak dla własnego bezpieczeństwa i satysfakcji lepiej zrobić :) ogólnie rezanie na plus :) sam jestem przed robieniem zabudowy i widze że mamy podobny tryb myślenia pomimo różnych kształtów bagażnika

: 09 cze 2012, 07:55
autor: ATLAS
Fajna robota. A ten sub w efektywnym miejscu jest?

: 09 cze 2012, 10:26
autor: LUKASZdiy
Co rozumiesz pod pojeciem efektywne miejsce?

sub jest tylko jako makieta służącą wymyśleniu ukladu sprzetu w bagazniku, na jednym ze zdjeć jest pokazane rozmieszczenei gratów

: 09 cze 2012, 13:28
autor: meir
Atlasowi chodzi że nie każde miejsce i w nie każdej pozycji sub zagra tak samo dobrze i myślę że ta pozycja nie będzie dla niego najlepsza ( sub będzie grał tak samo jednak dzwięk rozejdzie się całkiem inaczej i będzie gorzej słyszalny )

: 09 cze 2012, 14:35
autor: LUKASZdiy
W przypadku zabudów car audio i montażu subwooferów w bagażniku nie ma najmniejszego znaczenia gdzie i w jaki sposób będzie skierowany głośnik.

Częstotliwości poniżej 80 hz sa częstotliwościami bezkierunkowymi, teoretycznie, ponieważ sprawdza sie ona w momencie w ktorej rozmiar glosników jest mniejszy od długości fali reprodukowanej poprzez system, tyle teorii w praktyce nie można stwierdzić skąd dociera bas w przestrzeni, która silnie odbijaja te częstotliwości. (czyli idealny ustrój jakim jest nasz bagażnik i sam samochód).
W przestrzni tak malej jakim jest bagaznik dochodzi jeszcze zjawisko dużego ciśnienia powietrza ktore generuje sam głośnik(i). I tutaj dochodzimy do kwesti wygłuszenia i uszczelnienia samego bagażnika, (które jednak wykonam w samochodzie). Głównym punktem uplywu owego ciśnienia jest wnętrze samochodu

: 09 cze 2012, 19:00
autor: Jarewa
W przypadku skrzyni zamkniętej to tak. Ale w przypadku otwartej to będzie miało znaczenie.

: 12 cze 2012, 12:48
autor: LUKASZdiy
zestotliwosci na ktore stroimi kanaly BR w budach wented zwykle sa na poziomie 30 -50 hz czyli typowe sub sonic.

Jezeli zalezy nam na niskim punkcie F3 mozemy uciec sie do malej sztuczki zestroic kilka hz nizej a wylot skierowac w przeciwna strone co glosnik.
Przy drobnym szczesciu powinnismy podbic o kilka dB jednak to zalezy od bagaznika i samej skrzyni a takze w tym momencie kierunku wylotu. Plaskie powierzchnie faktycznie podbijaja.
Bardziej anizeli ustawieniem glosnika powinnismy martwic usztywnieniem nalezy martwic sie sztywnoscia konstrukcji oraz samymi rezonansami skrzyni.
W warunkach domowych ustawienie ma kolosalne znaczenie to prawda w 100%


Nowe foto str 1