Strona 1 z 6

[B4 2.0 ABK] Spalanie detonacyjne

: 09 cze 2019, 18:25
autor: xRead
Siema :D

Kiedyś już zakładałem podobny temat ale opowiem historię od początku

Audi 80 B4 2.0 ABK 1992r Only Pb

Dawno temu odwiedziłem naszego kolege Jarewe z forum w celu ustawienia zapłonu w tym wehikule :D Podczas próbnej jazdy, podczas zwykłego przyspieszania spalanie detonacyjne było słyszalne bardzo głośno oraz praktycznie bez przerwy. Założyłem wtedy nowy czujnik spalania stukowego BOSCH ( przykręcony 20Nm ) ale problem nadal był, jakby czujnika wcale nie było. Cofnełem aparat zapłonowy delikatnie "na słuch" i tak jeździłem dwa lata. Jak się niedawno okazało poprzednia lampa Jarewy była uszkodzona.

Umówiliśmy się na ponowną wizytę tym razem z elektroniczną lampą stroboskopową. Zapłon ustawiliśmy zgodnie z procedurą dla tej jednostki statyczne 6' przy zablokowanym ECU oraz obrotach ok 2200RPM. Zresetowaliśmy mapę aby się uczył na nowo. Zrobiliśmy kilka jazd próbnych z podpiętym kompem. Nic nie słyszałem, podczas obciążania jednostki aby coś zagrało z pod maski jak i w komputerze wszystko w porządku.

Przez kolejny tydzień, celowo obciążałem jednostkę i nasłuchiwałem - było ok. Później już normalnie jeździłem jakaś muzyczka itd. Z 2/3 tyg temu akurat jechałem z wyłączonym radiem i podczas przyspieszania (2/3 bieg najbardziej ) Słychać jak zabrzęczy z pół sekundy i cichnie przy mocniejszym wciśnięciu pedała gazu. Objawia się to po rozgrzaniu jednostki. Czasem jest tak, że nie ma tego wcale a czasem często, ale jak mówię chwila i czujnik widocznie koryguje zapłon. Dodam fakt, że tankowałem wtedy cały zbiornik na stacji BP ( wcześniej tam nie tankowałem ), później dolałem 30L na Orlenie i jakby trochę mniej.
Kupiłem taką samą lampę stroboskopową jak ma Jarewa, sprawdziłem i zapłon itd wszystko jest ok. Podmieniłem czujnik detonacyjny na oryginalny Siemens - to samo. Zrobiłem próbę - odłaczyłem kostkę czujnika ( wszystko na wyłączonym zapłonie ) i obciążyłem silnik podczas jazdy, wtedy gra jak w kościele :-D. Błędu, żadnego nie było z racji po tej operacji. Wczoraj dolałem Shell V-Power Racing 100 z 20L , niby jakby lepiej. Rzadziej to występuje ale jednak. Dzisiaj podłączyłem kompa a tam błąd

00524 - Knock Sensor 1 (G61)
34-10 No Malfunction Detected - Intermittent

Czekam, aż motor ostygnie i założę z powrotem ten nowy Bosch oraz zresetuje mapę zapłonu.

Bloki pomiarowe w porządku, świece nowe NGK, sonda lambda też prawie nowa BOSCH

Już nie mam pomysłu o co chodzi. U kolegi Kogutiru ustawiliśmy nawet zapłon 12' Wyprzedzenia i przy odpiętym czujniku nie ma spalania stukowego. Tylko, że on ma AGG zaadoptowane do 80tki na osprzęcie ABK. To chyba taka sama jednostka tyle, że montowana w Passacie.

Więc, że już nie mam pomysłów liczę na waszą pomoc forumowicze :)

Pozdrawiam Dawid

: 09 cze 2019, 19:03
autor: Pieterb
xRead pisze:00524 - Knock Sensor 1 (G61)
34-10 No Malfunction Detected - Intermittent
przetłumaczyłeś sobie ten błąd ;-)

00524 - Knock Sensor 1 (G61)
34-10 Nie wykryto nieprawidłowego działania - Przerywany
a może ten błąd jest bo go odpinałeś albo gdzieś we wtyczce przez moment nie łączyło.

Jeśli masz vag'a to pokaż te logi może coś tam zobaczymy mysli_

ps pisałeś mi na pw ale u ciebie kolego punkt zapłonu pokazuje w gr 004 a nie 002 więc nie wiem na co tam patrzyłeś. Chodź i tam raczej nie zobaczysz bo ten sterownik zwykle nie udostępnia takiej informacji - tzn udostępnia ale w jakimś zapisie z którego nic nie wywnioskujesz.

ps 2 może piszmy już tu skoro założyłeś temat - a nie część tu a część na pw. Może się to komuś przyda o ile dojdziemy do tego co jest powodem takiego zachowania się silnika.


Ps 3 dodam taką ciekawostkę tak od siebie że, rocznik 92 jest chyba najgorszy do tej operacji - ciężko się blokuje ;-), więc zastanawiam się nad tym że być może żadnemu z Was się to nie udało.
Ale skoro twierdzicie że się zablokował to muszę Wam wierzyć gdyż nie mam innego wyboru bo sam tego nie sprawdzę.


A w jakim stanie jest sam silnik?

: 09 cze 2019, 21:13
autor: xRead
Logi dynamiczne czy statyczne oraz jakich grup mam zrobić ?

Sterownik blokowałem czujnikiem i przygazówką 3x3500RPM, musiał być zablokowany, ponieważ zero jest stabilne przy 2200RPM a po odblokowaniu skacze w okienku rewizyjnym na jałowych obrotach a przy 22000RPM już nie ma go wogole

Sam silnik wydaje się w dobrym stanie. Oleju nie pobiera, moc ma, odpala na dotyk, świece popielate.

: 09 cze 2019, 22:07
autor: maciek889
Jakie masz wyprzedzenie zapłonu na obrotach biegu jałowego bez blokowanie sterownika?

: 09 cze 2019, 22:16
autor: xRead
Właśnie teraz PieterB zwrocił mi uwagę bo chyba patrzyłem na to co nie trzeba. Bo w grupie 004 jest BTDC i tam się waha 5.0" - 7.0" BTDC na wolnych obrotach bez blokowania sterownika, zaś lampą gdy tam patrze to punkt "0" skacze w okienku.

Ja chyba patrzyłem na kąt otwarcia przepustnicy albo nie wiem co to było. Okienko i tam było 0.0" po dodaniu gazu wartości się zmieniały.

: 09 cze 2019, 22:28
autor: maciek889
Źle zapytałem wyżej. Miało być jakie masz rzeczywiste wyprzedzenie na wale (sprawdzane lampą) i jakie w vagu w tej samej sytuacji. Ale podałeś to o co mi chodziło.
xRead pisze:Bo w grupie 004 jest BTDC i tam się waha 5.0" - 7.0" BTDC na wolnych obrotach bez blokowania sterownika, zaś lampą gdy tam patrze to punkt "0" skacze w okienku.
To tym bardziej dziwne że masz spalanie stukowe bo teraz masz bardzo opóźniony zapłon.

: 09 cze 2019, 22:33
autor: xRead
Teraz mam ustawione tak o

1. Zablokowanie ECU poprzez czujnik temp. niebieski
2. Obroty delikatnie powyżej 2000RPM ( pewnie ok. 2200RPM )
3. Lampa ustawiona na 6.0"
4. Zero mniej więcej przecina się z krawędzią obudowy skrzyni biegów

Więc zgodnie z procedurą dla tego silnika.

Gdy miałem zapłon ustawiony na słuch mniej więcej było coś ok 14" opóźnienia ( nie mogliśmy znaleźć punktu "0", ponieważ lampa nie działa w drugą stronę ) To tego stukowego wtedy nie było, ale silnik był mułowaty do 2500RPM i więcej palił.


Dodam, że nie posiadam katalizatora tylko prostą rurę. Przy redukcji potrafi konkretnie strzelać z tłumika. Mam tak odkąd kupiłem Audi. Czy to zapłon był opóźniony czy tak jak teraz dalej łupie z tłumika. Czasem mniej czasem więcej.

: 10 cze 2019, 07:30
autor: Pieterb
xRead pisze:na wolnych obrotach bez blokowania sterownika, zaś lampą gdy tam patrze to punkt "0" skacze w okienku.
ale na lampie co miałeś? Te 6 stopni jak podczas ustawiania?
A znaku 6 stopni nie masz?

Wychodzi na to za masz ok.
I coś czuję że to może wcale nie jest spalanie detonacyjne.

: 10 cze 2019, 10:18
autor: h/k
I coś czuję że to może wcale nie jest spalanie detonacyjne.
Ja też.
Niestety, te silniki czasami popukują. Przyczyn może być wiele i niekoniecznie muszą wyrokować o złym stanie silnika.

: 10 cze 2019, 19:12
autor: xRead
Dźwięk jest taki hmm jakby śrubokrętem przetrzeć szybko o chropowaty metal.

Gdy odłączę czujnik spalania stukowego i go obciążę to jest właśnie identyczny dźwięk tylko, że wtedy słychać go ciągle a nie przez sekundę .

Tak na lampie miałem 6 stopni



PS: Dźwięk podobny jak u tego gościa, tylko że przy podłączonym czujniku występuje to czasem przez sekundę.



[ Dodano: 2019-06-10, 19:12 ]
Zrobiłem dziś logi statyczne i dynamiczne grup 000, 002, 004. Logi statyczne jakoś po ok 1min na wolnych obrotach, logi dynamiczne wykonane chwila na wolnych obrotach, ruszyłem do 3 biegu i przyspieszenie z pedałem w podłodze od 2000RPM do 4000RPM ( tu utrzymywałem z 10s jak tylko mogłby pozwolić na to warunki na drodze. Samemu trochę ciężko hehe )

Logi statyczne

Grupa 000 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e3619e12f3370cf476a
Grupa 002 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e5219e12f3370cf476b
Grupa 004 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e6219e12f3370cf476c

Logi dynamiczne

Grupa 000 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e7619e12f3370cf476d
Grupa 002 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e8619e12f3370cf476f
Grupa 004 : http://vaglogger.apphb.com/log/5cfe8e9b19e12f3370cf4770

Najśmieszniejsze to, że podczas wykonywania logów chyba wcale nie słyszałem stukowego mysli_

: 10 cze 2019, 19:38
autor: Pieterb
xRead pisze:Najśmieszniejsze to, że podczas wykonywania logów chyba wcale nie słyszałem stukowego mysli_
no i tu pod tym względem wygląda ok ;-)

Jedynie z tego co widzę to tps za mało ustawiony ale to bez związku, no i ładowanie chyba coś nie ten teges - sprawdź to bo może już iskra słabnie gdy napięcie dość drastycznie spada. Tu co prawda spadło do jakichś 12,5 V ale to też chyba już nisko a pytanie czy nie spada niżej.

ps na filmie to ja oprócz szumu nic nie słyszę.

: 10 cze 2019, 20:18
autor: xRead
Włąśnie ładowanie mierzone multimetrem wynosi 13,75V przy pełnym obciążeniu. A na zegarach dodatkowych często pokazuje mi lekko ponad 12V po jakimś czasie jazdy.

A jak ten TPS prawidłowo poprawić/ustawić ?

: 10 cze 2019, 20:24
autor: Pieterb
xRead pisze:Włąśnie ładowanie mierzone multimetrem wynosi 13,75V przy pełnym obciążeniu. A na zegarach dodatkowych często pokazuje mi lekko ponad 12V po jakimś czasie jazdy.
na wolnych wygląda jeszcze ok ale słabnie w czasie jazdy - w sumie nie wiem a może to normalny objaw.
xRead pisze:A jak ten TPS prawidłowo poprawić/ustawić ?
temat na forum omawiany ale na razie na zaprzątaj sobie tym głowy bo tu u Cibie i tak nic nie zmieni. Skoro masz inne problemy to nimi się zajmij.

Teoretycznie ma być poniżej 1V na wolnych u ciebie jakieś jest 0,5 V więc niby się łapie ale ja zawsze ustawiam bliżej 1, czyli 0,8-0,9V. Gorzej by było gdyby było powyżej 1V.

: 10 cze 2019, 20:33
autor: xRead
A TPS czasem nie podaje innych wartości niż naprawdę jest otwarta przepustnica. Co za tym idzie koryguje ECU inaczej zapłonem niż powinien naprawdę ?

Tam w jednej sekundzie w logu dynamicznym BTDC wynosi 225.0' czemu tak ?

PS: Czasem tak mam np hamując silnikiem na drugim biegu potrafi szarpać jakby chciał jechać ale i też hamować - miałeś styczność z czymś takim ?


Co do stukowego to już nie wiem sam co dalej. Skoro tutaj wszystko wg was ok. Może wyjeżdżę te całe paliwo co mam i zaleje tam gdzie tankuje zawsze i wtedy się odezwę co dalej ...

: 10 cze 2019, 20:42
autor: Pieterb
xRead pisze:Co za tym idzie koryguje ECU inaczej zapłonem niż powinien naprawdę ?
nie, po to robi się nastawy bs
xRead pisze:am w jednej sekundzie w logu dynamicznym BTDC wynosi 225.0' czemu tak ?
tego nie wiem, może jakiś błąd.
xRead pisze:PS: Czasem tak mam np hamując silnikiem na drugim biegu potrafi szarpać jakby chciał jechać ale i też hamować - miałeś styczność z czymś takim ?
nie