Strona 1 z 1

[b4 ABT+gaz] Wskazania temperatury

: 08 sty 2008, 21:16
autor: madazaw
Na samym początku proszę o przyjęcie mojego tematu i nie sugerowanie mi używania "szukajki" bo szukam już trochę czasu i nie mogę nic znaleźć ciekawego w kierunku rozwiązania tego problemu. Z góry dziękuję.

Jechałem sobie rano do roboty i odwrotnie niż zawsze temperatura silnika wg wskaźnika nie wynosiła ok 90* (termostat (chyba Wahler), pompa (SKF), płyn -nowe). Jechałem, jechałem, szybciej, wolniej, trochę po mieście i dalej na połowie "stanu". Myślę sobie, co za samochód, jednego nie opanujesz, a już kolejna rzecz sie psuje :evil: . I teraz tak. Podjechałem pod zakład i otworzyłem maskę. Spostrzeżenia: dolny wąż od chłodnicy gorący, górny wąż dużo od niego chłodniejszy(?), wszystko standardowo napompowane ciśnieniem (korek sie kłania na wyrównawczym, ale to pomijamy:). Dalej, postałem trochę i pogazowałem. Temperatura urosła do jakiś 87* (wg wskaźnika) i oba węże gorące, mało tego, włącza sie holenderski wiatrak na chłodnicy! Moje pytanie, o co temu autu chodzi?
Czy VAG umie przetestować czujniki (szary i niebieski) albo porównać ich wskazania? Czy da radę dodatkowo skonsultować wypowiedzi tych czujników z Panem czujnikiem na reduktorze od gazu? Gadam o czujnikach bo wszystko inne wydaję sie być ok (oprócz tego zimnego węża). Zasięgnąłem w literaturę fachowo obrazkową w ETCE i zobaczyłem że ten szary gad czujnik ma jeszcze na schemacie jakiś włącznik, czego? wentylatora, autodestrukcji samochodu? O ile sie orientuję w temacie wentylator chłodnicy jest załączany czujnikiem również umieszczonym w chłodnicy. Więc po co te utrudnienia z czujniko-włącznikiem. I jedno pytanko: czy w waszych Audi też wentylator przestaje pracować po wyłączeniu zapłonu?

: 08 sty 2008, 21:24
autor: bidon999
Witam
W moim audi też sięwyłącza wentylator jak się wyłączy stacyjkę, też mnie to denerwuje...
Co do twoich problemów z zimnym wężem to może (strzelam) przycioł się termostat a dziwne wskazania to poprostu jakiś objaw. Bo płyn przecież płynie od góry chłodnicy do dołu.
Pozdrawiam

: 08 sty 2008, 21:43
autor: Danek
Hmmm, no ciekawa zagwozdka.
Ale po kolei. Szary czujnik oprócz sygnału na wskaźnik załącza również kontrolkę temperatury płynu i bzyczek, o ile się nie mylę.
Zimniejszy górny wąż to w najprostszym przypadku za niski stan płynu (ale tą oczywistą oczywistość wykluczam :-) ) Pozostaje jakiś zator, korek, no nie mam kurcze pomysłu. Gdyby to była wina termostatu to nie górny, a dolny wąż powinien być chłodny. Wskazań czujników nie da się porównać na VAG-u, bo ten szary nie jest kontrolowany przez ECU. Co najwyżej czujnik niebieski z czujnikiem reduktora, różnice pewnie nie będą większe niż 5-10*C
Wiatrak wyłącza się razem z wyłączeniem zapłonu.

: 08 sty 2008, 21:46
autor: madazaw
Danek, znasz może wartości rezystancji tego "szarego cwaniaka"?

: 08 sty 2008, 23:05
autor: Danek
Niestety nie, a autodata też tego nie podaje. Z kolei mój osobisty mi kłamie jak najęty, bo sprawdzałem pirometrem i zawyża ok 7*C.

: 08 sty 2008, 23:26
autor: IC69
madazaw pisze:zobaczyłem że ten szary gad czujnik ma jeszcze na schemacie jakiś włącznik, czego?
A mnie się wydaje, że to jest wyłącznik grzałki sondy lambda.

: 09 sty 2008, 08:42
autor: Danek
A mnie się wydaje, że to jest wyłącznik grzałki sondy lambda.
Raczej nie, bo sonda do poprawnej pracy musi byś rozgrzana do co najmniej 400*C, a ten przełącznik w czujniku działa przy 120*C (tak wynika z katalogów Intercarsu). Poza tym skąd wiadomo jaką temperaturę ma w danej chwili sonda. Tego nie da się przełożyć z temperatury płynu. Z tego co mi wiadomo to wyłącznik grzałki jest umieszczony wewnątrz sondy i jest to zwykły bimetal.

: 09 sty 2008, 18:03
autor: madazaw
Ok Panowie, sonda sondą, a tu temperatury nie ma. Sprawdziłem dziś po przejechaniu ok 2km. Górny wąż od chłodnicy był zimno-ciepły tzn, góra węża była lekko ciepła, a część dolna zupełnie lodowata, podobnie jak wąż dolny. I jeszcze jedno spostrzeżenie: Dziś rano po przejechaniu 20 km dolny wąż, zaraz po zgaszeniu silnika, był zupełnie lodowaty.
Chyba skłonię sie ku kolejnej wymianie termostatu, bo nic innego nie przychodzi mi do głowy. Czujnik chyba nie przekłamuje bo są te anomalia z wężami do chłodnicy. na mój kurpiowski łeb termostat przepuszcza i cały czas jest duży obieg, podczas jazdy nawet po rozruch i kilku km płyn ciągle sie wychładza w chłodnicy i stą ten "zimno-ciepły wąż.
Co sądzicie?

: 09 sty 2008, 20:08
autor: Danek
Adaś, tylko, że zawieszony termostat nie powinien powodować wychłodzenia obu węży :-( . Co prawda trudno odmówić logiki Twojemu rozumowaniu ale bardziej mi to wygląda na zapowietrzenie układu i korek powietrzny.

: 09 sty 2008, 21:24
autor: madazaw
Wkorek byłbym w stanie uwierzyć, ale nie tak z dnia na dzień. Co do zapowietrzenia, mnie jestem do tego przekonany bo w środku autka jest ciepło i nic nie strzela w układzie chłodzenia. "Strzelanie" i "szczękanie" to dżwięk charakterystyczny, więc nie mogłem go przeoczyć. W tym samochodzie już nic mnie nie zaskoczy, psuje się od groma pierdołek, a z tłokiem który wyszedłby przez blok na pewno by pojechał dalej:)

[ Dodano: 2008-01-14, 23:50 ]
Problem zwalczony. Winny termostat i czujnik temperatury. Nie polecam marki Wahler.