Strona 1 z 1

[80 b3 1.8 PM]brak czujnika temperatury.

: 19 mar 2008, 17:46
autor: Mortis
Mam nastepujacy problem:
Moje auto znam juz dlugi czas, poniewaz wczesniej jezdzil nim moj ojciec (ktorego interesowalo tylko "lac i jezdzic"). Problemow z silnikiem nigdy nie bylo i w zasadzie dalej wielkich nie ma, ale...
Odkad ja posiadam to auto postanowilem sie wiecej o nim dowiedziec, czyli poczytac dokladnie o silniku. Mam (zreszta pewnie jak kazdy ;-)) ksiazke Audi 80/90 Reguluje i naprawiam. Auto jest z 1991 roku, takze ma wtrysk Mono-Motronic. Znalazlem w tej ksiazce zdjecie silnika z ukladem Mono-Motronic i tam z prawej strony glowicy jest trojnik z trzema czujnikami (dwa podlaczone z gory(1)(2) i jeden z dolu(3))
(1)-wylacznik termiczny ukladu podgrzewania zasysanego powietrza
(2)-czujnik temperatury plynu chlodzacego dla wskaznika i lampki ostrzegawczej
(3)-czujnik temperatury plynu chlodzacego dla instalacji wtryskowej (ktorego u mnie brak-zaslepka)

Czy ktos wie gdzie ten czujnik powinien byc podlaczony? Powiem szczerze, ze auto jezdzi i ma sie w zasadzie dobrze, ale ewidentnie ktos tam kiedys lapy pchal. Poza tym zawsze mnie zastanawialo, dlaczego ten silnik chodzi lekko nierowno na wolnych obrotach. Ostatnio nawet potrafi przerwac przy energicznym dodaniu gazu. Jezeli jednostka sterujaca nie dostaje sygnalu od czujnika temperatyry to chyba nie jest dobrze. Pomijam to ze bez tego czujnika poczciwa b3 przejezdzila juz ladnych kilkadziesiat tys :-P . Z gory dzkieki za wszelkie sugestie.

: 19 mar 2008, 18:12
autor: Danek
Mortis, przede wszystkim to podejrzewam, że u Ciebie są tylko dwa czujniki i tak ma być. Sprawdź czy jeden z nich jest niebieski i ma dwa piny. Jeśli tak to to jest ten czujnik do ECU, który odpowiada za tzw. automatyczne ssanie i informowanie ECU o aktualnej temp. silnika. Drugi powinien być szary lub biały i ma 3 piny. To jest czujnik na zegary i włącznik kontrolki i brzęczyka ostrzegawczego. Jeśli tak jest to wszystko masz tak jak powinno być. A książka o której wspomniałeś niestety nie obejmuje Twojego silnika.

: 19 mar 2008, 18:21
autor: Mortis
Jest dokladnie tak jak piszeszDanek. Jeden jest niebieski z 2 pinami a drugi z 3. Nie wiem dlaczego ale z tresci ksiazki zrozumialem ze Mono-Jettronic niewiele sie rozni od Motronic, stad prawdopodobnie moja pomylka. Sa jakies ksiazki w ktorych silnik PM jest bardziej szczegolowo opisany?Najlepiej po polsku lub angielsku bo z niemieckim u mnie nie najlepiej :-(

: 19 mar 2008, 18:29
autor: Danek
Jest taka książka, kiedyś nawet były na forum linki do ściągnięcia ale się zdezaktualizowały :-( . Książka wydawnictwa 'Auto', "Obsługa i Naprawa Audi 80 od 1989 roku". Wydanie 2

: 19 mar 2008, 18:31
autor: Mortis
Dzieki wilkie za pomoc :mrgreen:

: 19 mar 2008, 18:38
autor: tommad
"Znalazlem w tej ksiazce zdjecie silnika z ukladem Mono-Motronic i tam z prawej strony glowicy jest trojnik z trzema czujnikami (dwa podlaczone z gory(1)(2) i jeden z dolu(3))
(1)-wylacznik termiczny ukladu podgrzewania zasysanego powietrza(...)"

tzn o co chodzi? co dokładnie robi ten czujnik?

: 19 mar 2008, 19:02
autor: Danek
tommad, w PM-ie ten czujnik znajduje się zupełnie gdzie indziej (na kapslu przy wtryskiwaczu). Na podstawie jego wskazań ECU oblicza ilość zassanego tlenu i dobiera czas wtrysku benzyny.

: 04 sie 2011, 21:23
autor: morris4life
Danek pisze:tommad, w PM-ie ten czujnik znajduje się zupełnie gdzie indziej (na kapslu przy wtryskiwaczu). Na podstawie jego wskazań ECU oblicza ilość zassanego tlenu i dobiera czas wtrysku benzyny.
Hej Danek, czy na pewno o ten czujnik chodzi? Czy nie jest to czasem czujnik na króćcu głowicy - ten niebieski z 2-ma pinami? O który kapsel przy wtryskiwaczu ci chodzi?

Bo wydaje mi si, że czujnik odcinający jeża to właśnie ten przy króćcu? Czy nie?

pozdr.

: 05 sie 2011, 01:41
autor: jaco80
Ten czujnik na wtryskiwaczu to IAT - na polskie to czujnik temperatury zasysanego powietrza. Czujnik temp. cieczy dla ECU powinien być na króćcu wodnym. U jednych jest niebieski u innych szary. A ten czujnik o którym pisze tommad, steruje "jeżem" w kolektorze ssącym który ogrzewa zasysane powietrze - przynajmniej tak jest u mnie, mam mono jetronic i 3 czujniki na króćcu. Ale jak już wcześniej wynikło z czujnikami w PM-e w zależności od typu wtrysku jest mały burdel :evil: Jedne maja 2, jedne maja 3 czujniki na króćcu. Jak jest to rozwiązane w przypadku 2 czujników to nie wiem.

: 05 sie 2011, 19:01
autor: GerB3
W PM były dwie wersje czujników - starsza z 3ema czujnikami nowsza z 2ma. Ja mam starsza silnik z 1988r i mam 3 czujniki znajomy miał 1990 i 2.

Jak macie po 2 to jeden czujnik jest i od ECU i od temp. na deskę.

: 12 sie 2012, 20:39
autor: POLAK1501
niewiem czy warto aktualizowac ten temat ale jesli by ktos potrzebowal ksiazke "Audi 80-90 reguluje i naprawiam"Dieter Korp to prosze :

: 04 mar 2016, 20:23
autor: Piotrek_łódź
witam ja u siebie od jakiegoś czasu mam problem tego typu że auto pracuje troszkę nie równo na postoju i dziwnie wchodzi na obroty tak buczy i kopci z wydechu jak mu się da w gaz jak byłem na regulacji gazu to gośc powiedział że na benzynie ma za bogato i dlatego kopci i tez tak może dziwnie buczeć silnik bo ma za bogato i dziwnie się wkreca na gazie nie ma ptroblemu tylko na benzynie zasugerował czujnik temp. cieczy tylko niewiem który jest od czego i jaki kupić do mojego silnika PM i na krućcu mam 3 czujniki 2 u gury i jeden na dole