Strona 1 z 3

[80 b3 1.9E SD] grający rozrząd

: 26 maja 2008, 11:22
autor: qterek18
witam. Mam problem z moim autem. Mianowicie przy dodawaniu gazu grają zawory. Nie wiem dokładnie dlaczego tak sie dzieje. Próbowałem opóźnić zapłon ale wtedy nie ma mocy. Chciałbym sie dowiedzieć jak to jest z tym znakiem w okienku na skrzyni biegów. W którym miejscu ma być punkt 0 na kole zamachowym. Czy pośrodku okienka czy przy krawędzi w momencie gdy tylko pojawi się w okienku. Dodam, że jest to silnik na wielopunkcie mechanicznym. Świece, kopułka, przewody, palec nowe. Nawet wymieniłem sondę i czujnik stukowy. Prosze o pomoc.

: 26 maja 2008, 12:42
autor: k44761
qterek18, nie ustawiaj zaplonu na okienko w skrzyni. Ustaw wstepnie na znaki na kole zamachowym:
1. ustawiasz silnik zeby znak na kole pokrywal sie ze znakiem na obudowie rozrzadu.
2. sprawdzasz czy punkt na kole napedowym walka rozrzadu od strony wewnetrznej pokrywa sie z płaszczyzną głowicy.
3. sprawdzasz czy w tym ułożeniu palec rozdzielacza pokrywa się z wycięciem na obudowie rozdzielacza.
4. skłądasz wszystko i ustawiasz zapłon lampą. Musisz najpierw zablokowac ECU, czyli wypiac czujnik spalania stukowego i czujnik temperatury, przegazowac kilkakrotnie.

: 26 maja 2008, 18:03
autor: qterek18
Punkt 1 i 2 jest ok. Co do punktu 3 to przy takim ustawieniu palec rozdzielacza jest skierowany na pierwszy cylinder. Jeżeli wypne stukowy to świeci mi sie żółta kontrolka w zegarach, a jeżeli wypne czujnik cieczy to kopci bardzo i nie chce wejść na obroty. Kiedyś gdzieś czytałem że aby wprowadzić ECU w tryb awaryjny to trzeba włożyć bezpiecznik w przekażnik. Poprostu moim zdaniem sterownik jakby nie przyspieszał zapłonu. Auto ma problemy z wejściem na wyższe obroty z wolnych przy raptownym dodaniu gazu. A wszystko zaczeło sie od tego momentu, że przyjechałem z pracy do domu auto wstawiłem do garażu. Rano chce go zapałić a tu nie świeci sie żółta kontrolka. Pompa paliwa załącza, próbuje odpalić auto i nic. Zaholowałem auto do mechanika i zrobił jakieś obejście bo jest przylutowany kabelek do kabla od stacyjki w którym pojawia się napięcie po przekręceniu kluczyka. I tak jeżdzę już przeszło rok. Chciałbym to zrobić jak ma byc.

: 26 maja 2008, 19:40
autor: master72
cześć
ustawiałem ostatnio zapłon w swoim sd ... ,najprościej - w okienku obudowy skrzyni ustawiasz kreskę ( za znakiem 0) na krawędzi i palec aparatu równo na nacięcie na obudowie aparatu.

: 28 maja 2008, 11:03
autor: qterek18
no dobra, a jak masz ustawiony palec rozdzielacza jeżeli na kole jest punkt 0?u mnie w tej pozycji palec jest skierowany w strone pierwszego cylindra czyli od strony koła zębatego na wałku rozrządu

: 28 maja 2008, 11:38
autor: k44761
master72, w takim ustawieniu masz 0 stopni wyprzedzenia zapłonu. A masz miec 6stopni...

qterek18, palec w ustawieniu zerowym masz miec dokladnie skierowany na wyciecie na krawedzi aparatu (pod plastikiem).

: 28 maja 2008, 12:32
autor: qterek18
jeżeli sciągam kopułke to pod palcem nie mam żadnego plastiku tylko widać coś okrągłego z okienkami. Nie wiem jak to się nazywa bo nigdy nie miałem potrzeby rozbierać aparat zapłonowy. Tylko wymieniałem palec i kopułke i żadnego plastiku pod palcem tam nie było. Widać może ze coś tam brakuje

: 28 maja 2008, 15:15
autor: k44761
qterek18, nie rozumiesz mnie. Na OBUDOWIE masz znacznik, nie na plastiku. Obudowa jest metalowa (aluminium), jak na nią patrzysz od góry po zdjęciu palca rozdzielacza, masz tam znacznik.

: 28 maja 2008, 19:11
autor: master72
k44761 pisze:master72, w takim ustawieniu masz 0 stopni wyprzedzenia zapłonu. A masz miec 6stopni...
wydaje mi się że 0 jest do ustawienia rozrządu (pierwszy tłok w GMP) a kreska do zapłonu ... ale może się mylę . Ja mam ustawiony na kreskę , działa bez zarzutu .
Qterek18 ustawiłeś już ? :-)

: 28 maja 2008, 19:24
autor: czarekj
Co do silnika SD nie ma chyba żadnych szczególnych wymagań co do ustawiania zapłonu. Jeżeli się da to najlepiej jest dla pewności zablokować komputer.
Czujnika nie musicie odłączać elektrycznie. Jeżeli już chcecie to odkręćcie go od bloku, wtedy komputer powinien regulować zapłon w maksymalnym zakresie.

: 28 maja 2008, 20:52
autor: gibalohio
Co do znaczka na skrzyni są tam dwa znaczki ( 0 i I ) kreska ma pokrywać się z obudową a zero ma być na środku okienka ,mniej więcej. Nie czepiajmy się o milimetry ,przesunięcie rozrządu o jeden ząbek spowoduje całkowite zniknięcie tych znaków.Oczywiście muszą się te znaczki pokrywać ze znakiem OT znajduję się on pod pokrywą na kole zębatym zaworów jak i równierz z znaczkiem palca.Znaczek ten znajduję się na obudowie aparatu zapłonowego tj:po ściągnięciu kopułki i palca (powinieneś mieć plastikową osłonkę którą należy też ściągnąć) w twoim przypadku z tego co piszesz tej osłonki już nie masz więc ściągasz palec rozdzielacza,patrząc od góry na aparat, na jego obudowie powinnieneś mieć nacięcie od strony bloku silnika- to jest ten znak. ustawiasz palec rozdzielacza na to nacięcie. wszystko dokładnie przykręcasz, ręcznie obracasz dwa razy wałem i sprawdzacz czy wszystkie znaki są jak były, jeśli tak wyprzedzasz zapłon o 6 stopni i wszystko gra. Co do problemu z dodawaniem gazu na aparacie zapłonowym jest taka puszka do której powinnien być podłączony wężyk powietrzny. Zobacz czy połączenie jest szczelne ponieważ puszka ta steruje chwilowym wyprzedzeniem zapłonu podczas dodawania gazu.

: 29 maja 2008, 08:43
autor: qterek18
witam! w moim aparacie nie ma takiego nacięcia, jest tylko wycięcie pod kopułke aby ona sie nie obkręcala i te nacięcie pod kopułke jest przy wtyczce. W silnikach SD z tego co wiem to wyprzedzanie zapłonu jest elektroniczne i nie mam owej puszki tak jak występuje w silnikach JN. W jasny sposób jak się blokuje komputer? Czy należy włożyć bezpiecznik w przekaźnik? bo jak byłem u mechanika to nie blokował komputera tylko ustawił zapłon lampą i rzekomo ustawił skład mieszanki. Tylko że to było w styczniu i z rana pochodził pare sekund i falowały obroty w zakresie 400-1200. Falowanie znikało gdy silnik osiągał około 50st. Moim zdaniem ustawił za ubogą mieszanke i sam przekręciłem śrubką od CO aż do momentu przestania falowania. Czy granie zaworów może być przez uszkodzenie czujnika Halla w aparacie zapłonowym?

: 29 maja 2008, 11:56
autor: k44761
qterek18, dokładnie. Tak jak w 3A, tak samo w SD masz elektroniczne. Przy każdym odpaleniu komputer wylicza sobie spoczynkową pozycję rozdzielacza i przyjmuje ten punkt odniesienia za 6 stopni. Na tej podstawie później wylicza przyspieszenie zapłonu. Jeśli więc położenie spoczynkowe masz źle ustawione, to w całym zakresie obrotów będzie komputer źle ustawiał przyspieszenie zapłonu. Oczywiście biorąc pod uwagę knock-sensor, jeśli stuka to opóźnia.

Aby zablokować komputer musisz odłączyć czujnik stukania, czujnik temperatury płynu dla ECU i wprowadzić komputer w tryb odczytu błędów. Wtedy ustawiasz te 6 stopni.

bo jak byłem u mechanika to nie blokował komputera tylko ustawił zapłon lampą i rzekomo ustawił skład mieszanki.
- zmień mechanika. Tak sie reguluje zapłon w polonezach, i to jeszcze starych :)
Jak niby ustawiał skład mieszanki? Miał analizator, czy DEB** robił na oko?
Czy granie zaworów może być przez uszkodzenie czujnika Halla w aparacie zapłonowym?
- teoretycznie nie, ponieważ hall daje tylko sygnał dla ECU: teraz tłok jest w GMP.
Ale jesli masz zle ustawiony zapłon, czyli de facto czujnik halla w stosunku do okienek wirniku, mogą dziać się takie rzeczy.

Nie polecam tak jezdzić, ponieważ panewki dostaja strasznie po dupie. Po 100-200km mozesz miec je do wymiany.

: 29 maja 2008, 11:57
autor: gibalohio
Co do komputera niestety nie mogę ci pomóc.Co do czujnika hala nie sądze by od niego ci grały zawory.Na twoim miejscu zrobiłbym tak :
1. ustawić poprawnie rozrząd
2. ustawić zapłon na lampę
3. kable ,kopułka ,świecę -z tego co piszesz są nowe ,więc ok.
4. wszystko dokładnie wyregulować .Na tym forum jest kilka porad jak to zrobić np:


viewtopic.php?t=15528&start=15#157075
viewtopic.php?t=10471#95530

Jeśli dalej ci będą grały zawory znaczy że szklanki popychaczy masz do wymiany.

: 29 maja 2008, 11:59
autor: k44761
gibalohio,
Nie czepiajmy się o milimetry
w Twoim silniku, gdzie zapłon jest regulowany mechanicznie, te własnie milimetry są najważniejsze...
jest taka puszka do której powinnien być podłączony wężyk powietrzny
- nie ma takiej puszki w silnikach z KE-Motronic. Tu jest elektronicznie.