Strona 1 z 2
[80 b4 abk 115KM LPG] Wysoka temp oleju/wody/silnika....
: 08 paź 2009, 16:07
autor: Waldes
witam
Mam taki problem. Podczas jazdy autem wskaznik temp na desce rozdzielczej dochodzi do 100-110 stopni. Zauwazylem ze podczas jazdy raczej stoi w miejscu na te 90, jednak podczas postoju, czy tez wolniejszej jezdzie np po miescie gdzie stoi sie nieraz na swiatlach temp wzrasta. Temp ta mysle ze jest rzeczywista poniwaz po otwarciu maski zbiornik z plynem chlodniczym jest naprawde goracy, przewody rowniez.
Sprawa jest też taka że wentylatory sie nie włączaja gdy temp wzrasta, moge je włączyc przyciskiem z samochodu ale same sie nie wlaczaja. mam pyt-
Co jest tego przyczyna, gdzie szukac usterki?
Wskaznik wskazuje temp oleju, silnika, wody chlodniczej czy czego ?
Ile powinna wynosic ta temp?
Czy za wentylatory odpowiada moze jakis bezpiecznik?
: 08 paź 2009, 16:18
autor: Easyrider
Temat był wałkowany wiele razy, ale od początku:
1. Wskaźnik temp. obok obrotomierza (czy zegara) pokazuje temperaturę cieczy chłodzącej. Temperaturę oleju może pokazywać dodatkowy zegar okob skrzyni biegów (jeśli takie masz).
2. Temp. powinna wynosić ok. 90 st, w korkach może być wiecej.
3. Tak, jest za to odpowiedzialny bezpiecznik.
Teraz moje pytania:
- Co to znaczy "naprawdę gorący"? Czy po odkręceniu korka za zbiorniczku płyn wybucha?
- Czy masz dosyć płynu chłodzącego (na zimnym silniku powinno być powyżej minimum)
- Czy układ nie jest zapowietrzony?
- Czy nagrzewnica daje gorące powietrze do wnętrza?
- Czy wentylatory włączą się, jeśli pozostawisz włączony silnik na postoju? Powinny się w końcu włączyć.
- Czy górny i dolny gruby przewód (oba węże) do chłodnicy są gorące?
E.
: 08 paź 2009, 17:12
autor: Audi 80 Polska
Gdy w gorące dnie jedzie się przez miasto wentylatory zwykle się włączają co kilka minut. Wentylator nie włącza się prawdopodobnie przez niedziałający czujnik w chłodnicy. Znajdziesz go po lewej stronie chłodnicy na dole (stojąc przed samochodem), zdejmij wtyczkę zmostkuj środkowy pin z którymś po bokach i włącz zapłon w tym momencie wentylator powinien wystartować, może także włączyć się bez zapłonu, tylko będzie pracował na niższym biegu. Jeśli się nie włączy z zapłonem i bez to spróbuj złączyć środkowy pin z drugim bocznym, jeśli i wtedy się nie włączy szukaj przyczyny gdzieś indziej.
Waldes pisze:[...]moge je włączyc przyciskiem z samochodu ale same sie nie wlaczaja.
Dorobiłeś sobie sam przycisk czy chodzi o przycisk włączający klimę?
: 08 paź 2009, 23:19
autor: Waldes
wiec tak
Easyrider
-gdy temp dochodzila mi do 110 stopni odkrecalem zbiorniczek, dalo sie z niego zauwazyc pare-dymek, jednak plyn nie bulgotał ani nie wybuchał.
-tak, pod maska w zbiorniku jest powyzej minimum plynu chlodniczego
-czy uklad nie jest zaopwietrzony to nie mam pojecia, trudno mi stwierdzic
-nagrzewnica działa dobrze, teraz sa juz wmiare chlodne dni a i tak nie trzeba az tak dlugo czekac na cieple powietrze
-czy sie wlaczaja, musze to przetestowac neico dluzej, ale wlaczalem silnik na postoju i sie nie doczekalem zeby sie wlaczyly, a temp rosla powyzej 90, nie czekalem az bedzie miala ponad 110, ale mysle ze jak bylo powyzej 90 to juz sie powinny wlaczyc
-tego w tej chwili nie moge stweirdzic bo nie zwracalem uwagi, ale wydaje mi sie ze oba byly gorace, jutro to sprawdze dla pewnosci
aldi
tak, wentylator wlaczam przyciskiem od klimy AC
: 09 paź 2009, 11:07
autor: Easyrider
Waldes pisze:
-gdy temp dochodzila mi do 110 stopni odkrecalem zbiorniczek, dalo sie z niego zauwazyc pare-dymek, jednak plyn nie bulgotał ani nie wybuchał.
-tak, pod maska w zbiorniku jest powyzej minimum plynu chlodniczego
-czy uklad nie jest zaopwietrzony to nie mam pojecia, trudno mi stwierdzic
-nagrzewnica działa dobrze, teraz sa juz wmiare chlodne dni a i tak nie trzeba az tak dlugo czekac na cieple powietrze
-czy sie wlaczaja, musze to przetestowac neico dluzej, ale wlaczalem silnik na postoju i sie nie doczekalem zeby sie wlaczyly, a temp rosla powyzej 90, nie czekalem az bedzie miala ponad 110, ale mysle ze jak bylo powyzej 90 to juz sie powinny wlaczyc
-tego w tej chwili nie moge stweirdzic bo nie zwracalem uwagi, ale wydaje mi sie ze oba byly gorace, jutro to sprawdze dla pewnosci
aldi
tak, wentylator wlaczam przyciskiem od klimy AC
Cześć,
z tego co piszesz układ nie jest zapowietrzony, a płyn się nie gotuje. Para/dymek jest normalna, w końcu płyn jest gorący. Zagotowany płyn wybucha (no, nie jak dynamit, ale możesz się spodziewać gorącej fontanny).
Ogólnie to też całkiem normalne zjawisko, że w korkach temp. silnika wzrasta. Byle nie za wysoko
Mi się wentylator włącza tylko w dużych (długich) korkach.
Przede wszystkim sprawdź, czy wentylator włącza się na postoju - temp. ma właśnie wzrosnąć do jakichś 110 st (na wskaźniku) i wtedy ma się włączyć wentylator. W ten sposób sprawdzisz czujnik. Oczywiście nie czekaj w nieskończoność, jak wejdzie na czerwone pole wyłącz silnik
Jeśli sie nie włączy, zrób tak jak pisał Aldi. Trzeba obadać czujnik przy chłodnicy - bywa, że nie styka, bywa że się psuje.
: 09 paź 2009, 12:07
autor: lukasek40
U mnie w mieście jest podobnie. Z tym, że wentylatory włączają się przy 105 stopniach a wyłączają przy 100. Nie wiem, co jest tego przyczyną. Sytuację poprawia włączenie ogrzewania. Wówczas temperatura nie przekracza 100 stopni. Na trasie temperatura waha się pomiędzy 70 a 90.
: 09 paź 2009, 13:19
autor: Tomi1989
@lukasek40
Jak są takie wachania temp, to mi się zdaje że termostat jest do wymiany. Temp nie może spaść poniżej, bodajże 87%.
: 11 paź 2009, 22:11
autor: macspeed
Waldes pisze:Sprawa jest też taka że wentylatory sie nie włączaja gdy temp wzrasta, moge je włączyc przyciskiem z samochodu ale same sie nie wlaczaja
Prawdopodobnie jest coś nie tak z włącznikiem termicznym wentylatora.
Easyrider pisze:Przede wszystkim sprawdź, czy wentylator włącza się na postoju - temp. ma właśnie wzrosnąć do jakichś 110 st (na wskaźniku) i wtedy ma się włączyć wentylator.
Panowie, wentylator powinien włączać się przy ok 95-100 stopniach, na pewno nie później.
Tomi1989 pisze:Jak są takie wachania temp, to mi się zdaje że termostat jest do wymiany. Temp nie może spaść poniżej, bodajże 87%.
Kolega ma rację termostat do wymiany.
: 12 paź 2009, 18:32
autor: Easyrider
macspeed pisze:
Panowie, wentylator powinien włączać się przy ok 95-100 stopniach, na pewno nie później.
Kolega ma rację termostat do wymiany.
Kolego, co innego realna temperatura silnika, a co innego wskazania na desce rozdzielczej. Ten wskaźnik jest wysoce niedokładny i trzeba brać spora poprawkę na to, co pokazuje.
: 12 paź 2009, 21:22
autor: macspeed
Nie do końca się z Tobą zgodzę. Najlepszy przykład - termostat otwiera się przy ok 87 stopniach celsjusza i mniej więcej tyle mam na wskaźniku. Tak samo miałem w 2 poprzednich Audi. Sugerujesz, że na liczniku temp jest zawyżana czy zaniżana?
: 12 paź 2009, 21:47
autor: Audi 80 Polska
Tutaj jest cały długi temat pt. "[B3/B4 all] Termostat a wskazania temperatury" >
https://audi80.pl/b3-b4-all-termosta ... vt6032.htm
: 12 paź 2009, 21:57
autor: matt1988
Wentylatory włączają się przy ok 98 nie więcej czyli przed tą kreską co jest po 90 na zegarach. Zostaje tylko czujnik do sprawdzenia na chłodnicy. Termostat to nie będzie ponieważ jakby się nie otwierał to i podczas jazdy bysie grzał.
: 20 paź 2009, 08:16
autor: damian19772
moi koledzy otóz mam problem taki ze jak odpale samochód i przejade sie kilka kilometrów słyszałem okropne strzelanie w zbiorniku zgasiłem silnik poniewaz nie słyszałem pracy wiatraka tym bardziej ze było powyzej 90 stopni i poczytałem i kazdy mi doradził wymienic termostat i sprawdzic czy babelki nie leca byc moze uszczelka wporzadku odpowietrzyłem jak tutaj koledzy pisali wiec to zrobiłem włączam silnik weze ida wporzadku nagle podnosi sie 90 stopni za chwile wywala mi płyn jak wywaliło okolo 1 litra właczył sie wentylator czy mozecie mi cos jeszcze doradzic co dalej mam zrobic
: 20 paź 2009, 11:38
autor: Audi 80 Polska
damian19772 pisze:nagle podnosi sie 90 stopni za chwile wywala mi płyn jak wywaliło okolo 1 litra właczył sie wentylator czy mozecie mi cos jeszcze doradzic co dalej mam zrobic
A korek masz szczelnie dokręcony? Korek powinien przepuszczać płyn dopiero pod wysokim ciśnieniem jeśli będzie słabo dokręcony albo będzie przepuszczał to praktycznie zawsze będzie wyrzucać płyn. Szczelny korek pozwala także jeździć jeśli uszczelka pod głowicą lekko puszcza ciśnienie do układu chłodzenia. Ja raz jak zapomniałem dokręcić korek przy słabej uszczelce pod głowicą to cały płyn mi wygoniło. Miesiąc później płyn lał do cylindra że aż rozrusznik blokowało.
: 20 paź 2009, 11:52
autor: WOJTEK26
Na poczatek wymień korek od zbiorniczka jezeli nie bedzie trzymał odpowiedniego nadcisnienia to płyn, szczególnie woda beda sie bardzo wczesnie gotowały w silniku.