Strona 1 z 3
[B4 ABK] Problem z zapłonem- cewka zapłonowa/ czujnik Halla?
: 07 lis 2009, 16:42
autor: judym
Witam. Mam problem z zapłonem, poważny - unieruchomił mnie w trasie. Wyglądało to tak, że nagle przy pręgkości ok 120km/h zaczęło strasznie szarpać, odruchowo wcisnąłem sprzęgło, obrotomierz zwariował - kilka razy wskazówka błyskawicznie skoczła z 2 na 4 tys na 3 i znowu na ok 4tys obrotów - wszystko już przy puszczonym pedale gazu, z wrażenia nie pamiętam, czy tym skokom obrotomierza towarzyszyły adekwatne wahania obrotów silnika - chyba nie aż takie.. po tym incydencie zgasł i nie dawał się odpalić. Sprawdziłem świece - nie było iskry przy kręceniu, nie było też iskry na kablu od cewki zapłonowej wiec rozdzielacz zapłonu, przewody WN i świece są raczej ok.
Po ok 20 min prób odpalił, chodził 10 min po czym znowu zgasł - ponownie nie było iskry. Po kilkunastu minutach ponownie odpalił i szczęśliwie dojechałem do domu z duszą na ramieniu - 200km, 2 dni temu.
Gdzie może tkwić problem - cewka zapłonowa? czy coś wcześniej - czujnik Halla, komputer ?
Czy da się wykryć przyczynę teraz kiedy wszystko chodzi jak należy? czy w czasie usterki można prostą metodą sprawdzić czy to nie wina cewki zapłonowej? do cewki dochodzi kabel 3 przewodowy - czy np multimetrem można sprawdzić w takiej sytuacji czy cewka dostaje odpowiedni sygnał przy kręceniu rozrusznikiem? wiedziałbym wtedy czy przyczyna jest w cewce czy gdzieś przd nią.
Dzięki za wszelką pomoc i rady.
: 10 lis 2009, 09:21
autor: Słonik
Wyjmij aparat zalonowy i zobacz jak sie ma czujnik Halla i przewody odace do niego od kostki polaczeniowej.
: 10 lis 2009, 15:59
autor: zwierzak213a2
Musial bys podstawic druga cewke i zobaczyc czy bedzie iskra . Cewka u Ciebie jest z tego co wiem z modulem zaplonowym dosc czesto ulega uszkodzeniu . W przypadku uszkodzenia czujnika Halla iskry tez raczej nie bedzie . Glowa do gory dzasz rade . Pozdrawiam Krzych
: 10 lis 2009, 17:59
autor: Audi 80 Polska
Sprawdzenie cewki, jeśli masz ją nie-całkowicie zintegrowaną i masz dostęp do dwóch zacisków (15 i 1) którymi jest połączony moduł z cewką:
Spróbuj podłączyć żarówkę pod oba wejścia cewki (za modułem) i sprawdzić czy przy odpalaniu będzie migać. Najlepiej jakbyś zdobył cewkę od elektronicznego zapłonu z jakiegokolwiek auta nawet Poloneza i podłączył tylko uzwojenie pierwotne a do wyjścia jakąś świecę żeby sprawdzić czy będzie iskra. Jeśli będzie to prawdopodobnie moduł masz dobry.
Pamiętaj żeby cewka nie pracowała bez świecy albo z wyjściem nie połączonym z masą bo w ten sposób można uszkodzić moduł.
Sprawdzenie czy czujnik Halla w aparacie zapłonowym daje sygnał:
Możesz też spróbować sprawdzić czy z Halla wychodzi sygnał masy na środkowym pinie (boczne to plus i minus które go zasilają). Ale używaj do tego tylko miernika bo jeśli podłączysz do niego żarówkę (nawet małą) z plusem to możesz go uszkodzić. Najlepiej wkłuć się igłą w środkowy pin, drugi koniec miernika podłączyć pod plus i ustawić na pomiar napięcia stałego. Teraz wystarczy powoli kręcić silnikiem najlepiej wrzucić wyższy bieg i popychać auto. Napięcie powinno pojawiać się znikać (tzn. 12V później 0V).
Co do
modułu to w jego wtyczce jest plus minus i impuls masowy (taki jak wysyła Hallotron). Prawdopodobnie na środkowy idzie ten impuls ale sprawdź miernikiem czy tam nie ma plusa. Jeśli nie ma to możesz podać tam masę na chwilę i w tym momencie moduł w połączaniu z cewką powinien wyzwolić iskrę (oczywiście musi być włączony zapłon żeby moduł dostawał plus i minus albo lepiej odłączyć od niego wtyczkę i podłączyć plus i minus niezależnie). Tę cześć porady można połączyć z punktem 1.
Możesz także sprawdzić czy na środkowym pinie będzie pojawiał się impuls tak jak w przypadku sprawdzania czujnika Halla z zachowaniem podanych wcześniej wytycznych.
[ Dodano: 2009-11-10, 18:03 ]
judym pisze:kilka razy wskazówka błyskawicznie skoczła z 2 na 4 tys na 3 i znowu na ok 4tys obrotów - wszystko już przy puszczonym pedale gazu, z wrażenia nie pamiętam, czy tym skokom obrotomierza towarzyszyły adekwatne wahania obrotów silnika - chyba nie aż takie..
Pewnie to będzie czujnik Halla w aparacie zapłonowym bo gdyby siadały cewka albo moduł to by obrotomierz nie szalał i by przerywał.
Sprawdź jeszcze przekaźnik nr 30 typowa usterka w ABK bo możliwe że on zaczął odcinał zasilanie od ECU i to było efektem tego szarpania i wariującego obrotomierza.
: 12 lis 2009, 00:28
autor: judym
Dziękuję za szczegółowe wskazówki i porady. W tej chwili wszystko działa poprawnie i mam nadzieję, że nie będę miał okazji z nich skorzystać, ale gdyby coś to już wiem jak zlokalizować przyczynę
Tak się jeszcze zastanawiam czy nie wymienić profilaktycznie czujnika Halla mimo, że teraz jest ok... co do przekaźnika 30 to sprawdzałem latem (poprawiłem punkty lutownicze) i raczej jest sprawny.
Jeszcze odnośnie sprawdzania cewki - koniecznie przy sprawdzaniu musi być zwarcie do masy (lub podłączone świece) na wyjściu?
Pytam, bo np. kiedy sprawdzałem kompresję na cylindrach to zdjąłem kabel idący od świecy do kopułki - można (mogłem) w ten sposób uszkodzi moduł lub cewkę??? w instrukcji obsługi miernika kompresji zalecają tak właśnie zrobić..
: 13 maja 2010, 18:33
autor: Lenio21
czy brak iskry bezpośredni z kabla WN idącego od cewki jest spowodowany uwalonym czujnikiem halla czy cewką?
Autko przestało palić z dnia na dzień, wczesniej nie było takich problemów, autko paliło od strzała.
Przed awarią silnik chodził kulawo, jak by na 3 świece... po zgaszeniu już nie zapalił...
przekaźnik 30 sprawdziłem bo akurat miałem na podmiankę...
z czujnikiem i cewką gorzej już...
: 13 maja 2010, 18:59
autor: Słonik
I jedno i drugie moze byc powodem, miernik w lape i posprawdzac te czesci.
: 13 maja 2010, 19:07
autor: Lenio21
ma ktoś dostęp do etki zeby sprawdzić numery tych cześci...czujnik halla i cewka?
silnik ABK 1992 rok
czy opisane metody wyżej sprawdzenia są poprawne? czy sa jakieś inne metody...
: 13 maja 2010, 19:21
autor: Słonik
Lenio21, powyzsze metody sa prawidlowe.
Ja cewke zmierzylem miernikierm kiedys, opornosci uzwojen sa podane na forum, gdzie ne pamietam, szukaj albo w ksiazce sam naprawiam tez jest opis.
Transformator ukladu zaplonu 6N0 905 104
Halla ci nie podam bo w mojej ETCE nie ma takiego numeru czesci
PS-Jak cos to chyba mam cewke, tylko musze zobaczyc czy taka jak twoja jest
: 13 maja 2010, 19:42
autor: Lenio21
Słonik pisze:PS-Jak cos to chyba mam cewke, tylko musze zobaczyc czy taka jak twoja jest
widziałem ale chyba nie pasuje... ale jak by co to czekam na propozycje, autko stoi teraz bezwładnie...;/
: 13 maja 2010, 21:43
autor: Słonik
Lenio21, spisz ze swojej numery fabryczne to porownamy bo sie roznia wg etki tylko litera na koncu jesli dobrze patrze.
: 14 maja 2010, 08:09
autor: Lenio21
kurcze tylko że nie mam jak, bo autko stoi odcholowane w garażu, może jutro tam pojadę to spiszę i może uda mi się sprawdzić te dwa elementy...;/
a cewka z calibry silnik 2.0 115 KM też bedzie pasowała? Bo kumpel ma i jest możliwość przełożenia i sprawdzenia...?
[ Dodano: 2010-05-14, 14:01 ]
przez telefon dowiedziałem sie co tam jest napisane... i tak:
TEMIC
TFK 911954VW-TE1
"znaczek auci" 66NO90510
i z boku jest jeszcze numer:
77100001
wychodzi że to jakaś no name firma...
zaraz ruszam na sklepy i szroty w poszukiwaniu cewki
[ Dodano: 2010-05-14, 16:43 ]
jednak cewka....
od calibry nie pasowała... ale udało sie znaleźć i pomienić na próbę....
: 15 maja 2010, 22:21
autor: Słonik
No od fopla to raczej nie bardzo
Kurde nic nie moge znalesc po tych oznaczeniach, jak tak patrze po allegro po cewkach podpisanych jako do ABK to chyba mam inna
: 15 maja 2010, 22:55
autor: _DJ_3
inną toznaczy z wyglądu czy jak bo mi kiedyś też padła i kupiłem drugą za 100zeta używke z wyglądu inna troche.
: 16 maja 2010, 01:39
autor: Lenio21
Słonik pisze:No od fopla to raczej nie bardzo
Kurde nic nie moge znalesc po tych oznaczeniach, jak tak patrze po allegro po cewkach podpisanych jako do ABK to chyba mam inna
bląd u mnie był....
powinno byc 6NO 905 104
http://www.allegro.pl/item1008611009_ce ... _oryg.html