Strona 1 z 3

[B4 ABK] Problem z zapłonem- cewka zapłonowa/ czujnik Halla?

: 07 lis 2009, 16:42
autor: judym
Witam. Mam problem z zapłonem, poważny - unieruchomił mnie w trasie. Wyglądało to tak, że nagle przy pręgkości ok 120km/h zaczęło strasznie szarpać, odruchowo wcisnąłem sprzęgło, obrotomierz zwariował - kilka razy wskazówka błyskawicznie skoczła z 2 na 4 tys na 3 i znowu na ok 4tys obrotów - wszystko już przy puszczonym pedale gazu, z wrażenia nie pamiętam, czy tym skokom obrotomierza towarzyszyły adekwatne wahania obrotów silnika - chyba nie aż takie.. po tym incydencie zgasł i nie dawał się odpalić. Sprawdziłem świece - nie było iskry przy kręceniu, nie było też iskry na kablu od cewki zapłonowej wiec rozdzielacz zapłonu, przewody WN i świece są raczej ok.

Po ok 20 min prób odpalił, chodził 10 min po czym znowu zgasł - ponownie nie było iskry. Po kilkunastu minutach ponownie odpalił i szczęśliwie dojechałem do domu z duszą na ramieniu - 200km, 2 dni temu.

Gdzie może tkwić problem - cewka zapłonowa? czy coś wcześniej - czujnik Halla, komputer ?

Czy da się wykryć przyczynę teraz kiedy wszystko chodzi jak należy? czy w czasie usterki można prostą metodą sprawdzić czy to nie wina cewki zapłonowej? do cewki dochodzi kabel 3 przewodowy - czy np multimetrem można sprawdzić w takiej sytuacji czy cewka dostaje odpowiedni sygnał przy kręceniu rozrusznikiem? wiedziałbym wtedy czy przyczyna jest w cewce czy gdzieś przd nią.

Dzięki za wszelką pomoc i rady.

: 10 lis 2009, 09:21
autor: Słonik
Wyjmij aparat zalonowy i zobacz jak sie ma czujnik Halla i przewody odace do niego od kostki polaczeniowej.

: 10 lis 2009, 15:59
autor: zwierzak213a2
Musial bys podstawic druga cewke i zobaczyc czy bedzie iskra . Cewka u Ciebie jest z tego co wiem z modulem zaplonowym dosc czesto ulega uszkodzeniu . W przypadku uszkodzenia czujnika Halla iskry tez raczej nie bedzie . Glowa do gory dzasz rade . Pozdrawiam Krzych

: 10 lis 2009, 17:59
autor: Audi 80 Polska
Sprawdzenie cewki, jeśli masz ją nie-całkowicie zintegrowaną i masz dostęp do dwóch zacisków (15 i 1) którymi jest połączony moduł z cewką:
Spróbuj podłączyć żarówkę pod oba wejścia cewki (za modułem) i sprawdzić czy przy odpalaniu będzie migać. Najlepiej jakbyś zdobył cewkę od elektronicznego zapłonu z jakiegokolwiek auta nawet Poloneza i podłączył tylko uzwojenie pierwotne a do wyjścia jakąś świecę żeby sprawdzić czy będzie iskra. Jeśli będzie to prawdopodobnie moduł masz dobry.
Pamiętaj żeby cewka nie pracowała bez świecy albo z wyjściem nie połączonym z masą bo w ten sposób można uszkodzić moduł.

Sprawdzenie czy czujnik Halla w aparacie zapłonowym daje sygnał:
Możesz też spróbować sprawdzić czy z Halla wychodzi sygnał masy na środkowym pinie (boczne to plus i minus które go zasilają). Ale używaj do tego tylko miernika bo jeśli podłączysz do niego żarówkę (nawet małą) z plusem to możesz go uszkodzić. Najlepiej wkłuć się igłą w środkowy pin, drugi koniec miernika podłączyć pod plus i ustawić na pomiar napięcia stałego. Teraz wystarczy powoli kręcić silnikiem najlepiej wrzucić wyższy bieg i popychać auto. Napięcie powinno pojawiać się znikać (tzn. 12V później 0V).

Co do modułu to w jego wtyczce jest plus minus i impuls masowy (taki jak wysyła Hallotron). Prawdopodobnie na środkowy idzie ten impuls ale sprawdź miernikiem czy tam nie ma plusa. Jeśli nie ma to możesz podać tam masę na chwilę i w tym momencie moduł w połączaniu z cewką powinien wyzwolić iskrę (oczywiście musi być włączony zapłon żeby moduł dostawał plus i minus albo lepiej odłączyć od niego wtyczkę i podłączyć plus i minus niezależnie). Tę cześć porady można połączyć z punktem 1.
Możesz także sprawdzić czy na środkowym pinie będzie pojawiał się impuls tak jak w przypadku sprawdzania czujnika Halla z zachowaniem podanych wcześniej wytycznych.

[ Dodano: 2009-11-10, 18:03 ]
judym pisze:kilka razy wskazówka błyskawicznie skoczła z 2 na 4 tys na 3 i znowu na ok 4tys obrotów - wszystko już przy puszczonym pedale gazu, z wrażenia nie pamiętam, czy tym skokom obrotomierza towarzyszyły adekwatne wahania obrotów silnika - chyba nie aż takie..
Pewnie to będzie czujnik Halla w aparacie zapłonowym bo gdyby siadały cewka albo moduł to by obrotomierz nie szalał i by przerywał.
Sprawdź jeszcze przekaźnik nr 30 typowa usterka w ABK bo możliwe że on zaczął odcinał zasilanie od ECU i to było efektem tego szarpania i wariującego obrotomierza.

: 12 lis 2009, 00:28
autor: judym
Dziękuję za szczegółowe wskazówki i porady. W tej chwili wszystko działa poprawnie i mam nadzieję, że nie będę miał okazji z nich skorzystać, ale gdyby coś to już wiem jak zlokalizować przyczynę :)
Tak się jeszcze zastanawiam czy nie wymienić profilaktycznie czujnika Halla mimo, że teraz jest ok... co do przekaźnika 30 to sprawdzałem latem (poprawiłem punkty lutownicze) i raczej jest sprawny.

Jeszcze odnośnie sprawdzania cewki - koniecznie przy sprawdzaniu musi być zwarcie do masy (lub podłączone świece) na wyjściu?

Pytam, bo np. kiedy sprawdzałem kompresję na cylindrach to zdjąłem kabel idący od świecy do kopułki - można (mogłem) w ten sposób uszkodzi moduł lub cewkę??? w instrukcji obsługi miernika kompresji zalecają tak właśnie zrobić..

: 13 maja 2010, 18:33
autor: Lenio21
czy brak iskry bezpośredni z kabla WN idącego od cewki jest spowodowany uwalonym czujnikiem halla czy cewką?

Autko przestało palić z dnia na dzień, wczesniej nie było takich problemów, autko paliło od strzała.

Przed awarią silnik chodził kulawo, jak by na 3 świece... po zgaszeniu już nie zapalił...

przekaźnik 30 sprawdziłem bo akurat miałem na podmiankę...

z czujnikiem i cewką gorzej już...

: 13 maja 2010, 18:59
autor: Słonik
I jedno i drugie moze byc powodem, miernik w lape i posprawdzac te czesci.

: 13 maja 2010, 19:07
autor: Lenio21
ma ktoś dostęp do etki zeby sprawdzić numery tych cześci...czujnik halla i cewka?

silnik ABK 1992 rok


czy opisane metody wyżej sprawdzenia są poprawne? czy sa jakieś inne metody...

: 13 maja 2010, 19:21
autor: Słonik
Lenio21, powyzsze metody sa prawidlowe.
Ja cewke zmierzylem miernikierm kiedys, opornosci uzwojen sa podane na forum, gdzie ne pamietam, szukaj albo w ksiazce sam naprawiam tez jest opis.
Transformator ukladu zaplonu 6N0 905 104
Halla ci nie podam bo w mojej ETCE nie ma takiego numeru czesci :-P
PS-Jak cos to chyba mam cewke, tylko musze zobaczyc czy taka jak twoja jest ;)

: 13 maja 2010, 19:42
autor: Lenio21
Słonik pisze:PS-Jak cos to chyba mam cewke, tylko musze zobaczyc czy taka jak twoja jest ;)
widziałem ale chyba nie pasuje... ale jak by co to czekam na propozycje, autko stoi teraz bezwładnie...;/

: 13 maja 2010, 21:43
autor: Słonik
Lenio21, spisz ze swojej numery fabryczne to porownamy bo sie roznia wg etki tylko litera na koncu jesli dobrze patrze.

: 14 maja 2010, 08:09
autor: Lenio21
kurcze tylko że nie mam jak, bo autko stoi odcholowane w garażu, może jutro tam pojadę to spiszę i może uda mi się sprawdzić te dwa elementy...;/

a cewka z calibry silnik 2.0 115 KM też bedzie pasowała? Bo kumpel ma i jest możliwość przełożenia i sprawdzenia...?

[ Dodano: 2010-05-14, 14:01 ]
przez telefon dowiedziałem sie co tam jest napisane... i tak:

TEMIC
TFK 911954VW-TE1
"znaczek auci" 66NO90510

i z boku jest jeszcze numer:
77100001


wychodzi że to jakaś no name firma... :-(

zaraz ruszam na sklepy i szroty w poszukiwaniu cewki

[ Dodano: 2010-05-14, 16:43 ]
jednak cewka....

od calibry nie pasowała... ale udało sie znaleźć i pomienić na próbę....

: 15 maja 2010, 22:21
autor: Słonik
No od fopla to raczej nie bardzo :-P
Kurde nic nie moge znalesc po tych oznaczeniach, jak tak patrze po allegro po cewkach podpisanych jako do ABK to chyba mam inna :-/

: 15 maja 2010, 22:55
autor: _DJ_3
inną toznaczy z wyglądu czy jak bo mi kiedyś też padła i kupiłem drugą za 100zeta używke z wyglądu inna troche.

: 16 maja 2010, 01:39
autor: Lenio21
Słonik pisze:No od fopla to raczej nie bardzo :-P
Kurde nic nie moge znalesc po tych oznaczeniach, jak tak patrze po allegro po cewkach podpisanych jako do ABK to chyba mam inna :-/
bląd u mnie był....
powinno byc 6NO 905 104

http://www.allegro.pl/item1008611009_ce ... _oryg.html