Strona 1 z 2

[B4 ABK] zawory

: 14 maja 2007, 22:23
autor: Doc
Jadę, dodaję ostro gazu i słyszę jak grają mi przez chwilę zawory. ( grają nie klepią )
Słychać to przy otwartym oknie, a najwyraźniej jadac przy jakiejś ścianie/tunelu. Charakterystyczne granie zaworów podczas nagłego obciążenia - przyśpieszenia.

Motor ABK 2.0 przelatane 215 000.
Doradźcie co robić - dzięki.

Praca silnika

: 15 maja 2007, 00:45
autor: czarekj
Cześć, witam.
Przeczytałem opis pracy Twojego silniczka i postaram sie pomóc na tyle ile potrafię. Moim zdaniem przyczyn tego zjawiska może być kilka. Gdybym spotkał sie z podobnym przypadkiem zacząłbym od sprawdzenia jak zachowuje się auto na zupełnie innym paliwie. Wyjeździj to paliwo z baku do końca i zatankuj paliwa o LO 98 z dobrej stacji, po czym powtórz próbę na gorącym silniku przy wyższej temperaturze zewnetrznej. Osobiście jeżdżę tylko na takim i silnik pracuje ok.
Wszystko wskazuje na to, że spalanie w Twoim motorku przebiega czasami w sposób stukowy. Jeżeli wymiana paliwa nie pomoże przejdź do drugiego etapu. Zakładam że zapłon masz fachowo wyregulowany, gdyż to jest podstawa. Podepnij VAG-a i zobacz, czy przypadkiem nie pojawił się błąd od czujnika spalania stukowego. Jeżeli błędu nie ma i czujnik jest sprawny to sterownik silnika powinien sobie poradzić z regulacją momentu zapłonu tak by takie spalanie nie wystepowało. Jeżeli wymiana paliwa i kontrola pracy czujnika spalania stukowego nie pozwoliły na stwierdzenie co jest tego przyczyną to najprawdopodobniej jest przestawiony zapłon. Skontroluj jeżeli możesz jak jest wyregulowany. Jeżeli okaże się że z ustawieniem zapłonu jest wszystko ok to zostają już tylko kuriozalne pomysły które u niektórych osób mogą wywołać śmiech. Ja jednak sie do nich stosuję i je przytoczę. Sprawdź jaką ciepłotę mają świece w Twoim aucie i czy na elektrodach nie ma metalicznych kuleczek od przegrzania. Osobiści nie polecam świec firmy NGK BUR6ET, gdyż ich ciepłota do dla tego silnika morderstwo. Te świece są dobre dla mniej obciązonych termicznie silników ABT i PM ale nie dla ABK - mimo że tak podaje producent. NGK to dobra firma, ale ja zakładam zawsze gorsze świece Bosch takie jakie podaje oryginalna ksiażka serwisowa W8 DTC. Ponadto sprawdź czy nie nazbierało się nagaru na elektrodach który nagrzany może powodować w pewnych okolicznościach samozapłon. Jest to mało prawdopodobne i raczej tyczy się wiekowych aut z lat 70, ale sprawdzić nie zawadzi. Na tym skończyłyby się moje pomysły na przyczyny tego typu pracy. Na koniec zostaje ta najmniej prawdopodobna, lecz niewykluczona - to sterownik silnika/komputer, który ustalając moment zapłonu nie bierze pod uwagę sygnału z czujnika spalania stukowego. Wiecej powodów takiej pracy nie jestem w stanie podać. Wymieniłem wszystko co sam bym posprawdzał.
Jakbyś chciał to możesz do mnie podjechać, jutro będę dłubał przy swoim audi na parkingu. Mam dwa sprawne komputery do ABK i możesz je sobie wypożyczyc do testów. Mieszkam na Tarchominie.
Aaaaaaaaaa i jeszcze jedno. Sprawdź jakie ciśnienie paliwa jest na wtryskiwaczach. Może padł regulatorek ciśnienia. Chociaz nawet jakby padł to i tak komputer powinien odpowiednio skrócic czas na wtryskach. No ale licho nie śpi. Im wiecej info tym bliżej znalaźenia usterki.
Jak mi coś jeszcze na myśl przyjdzie to napiszę.
Pozdrawiam. Czarek.
Aaaaaaaa, jak będziesz sprawdzał ustawienie zapłonu zobacz jak przesuwa sie znacznik na kole w takt zwiekszania obrotów motoru. Po prostu sprawdź czy komputer reguluje wyprzedzenie zapłonu i czy robi to płynnie.

: 15 maja 2007, 01:22
autor: Doc
czarekj pisze:Osobiści nie polecam świec firmy NGK BUR6ET, gdyż ich ciepłota do dla tego silnika morderstwo. Te świece są dobre dla mniej obciązonych termicznie silników ABT i PM ale nie dla ABK - mimo że tak podaje producent.
Właśnie takie kupiłem przed zimą i wymieniłem. Stare świecie były również BUR6ET.

Nie sprawdzałem zapłonu, może to faktycznie on. Auto pali normalnie, pracuje normalnie, przyśpiesza też ok, ale nie regulowałem go rok kiedy to kupiłem tą B czwórkę. Czarek, a czy Ty jesteś w stanie na parkingu ustawić - sprawdzić zapłon ? Ja codziennie śmigam przez Tarchomin, wiec mógłbym podskoczyć któregoś razu.

Co do paliwa, to ostatnio 2 razy wlewałem pb95, wcześniej jeździłem na PB 98, a jeszcze wcześniej przez jakieś 4 tankowania jeździłem testowo na pb 100. Tankuje najczęściej na stacji Shell wszystkie te paliwa, ale również czasami zahaczę o Orlen. Oczywiście w samej jeździe różnic nie czułem, ale granie zaworów od niedawna stało się dość zauważalne.
Zostało mi w baku jakieś 15 litrów, więc wyjeżdze to i wleje PB 98 Shella.

Wydaje mi się jednak - choć teraz już głowy nie dam - że miałem to samo jeżdząc ostatnio na PB 98, ale jakby troszkę w mniejszym stopniu.



Dzięki za porady.

: 15 maja 2007, 21:21
autor: czarekj
Lampę mam w terenie, ale po niedzieli do mnie wróci, więc bedziesz mógł podjechać. Z tymi świecami to sie za bardzo nie przejmuj, gdyż one nie są aż tak istotne. Widziałem juz wiele ABK z tymi świecami, które chodziły normalnie. Starałem się wymienić przyczyny, które mogą po cześci wpływać na wystepowanie tego zjawiska. Jeżeli masz dostęp to podmień na próbe czujnik spalania stukowego. Czy komp. pokazał jakieś błedy?

: 15 maja 2007, 22:51
autor: ponczo
Witam :-( właśnie dokładnie takie same objawy zauważyłem u siebie jak masz Doc :-( Jeszcze 400 kilometrów temu po wymianie pompy wodnej silnik chodził cichutko. W cieplejszy dzień otworzyłem okno i gwałtowniej przyśpieszyłem (szczególnie słychać to na niższych obrotach np. 1500-2500 obr na 2 biegu i wciskamy mocniej gaz) i zauważyłem że dziwnie słychać zawory :-/ Co gorsza dziś w garażu przy otwartej masce okazało sie że któryś zawór "specyficznie" klepie :-( Wymieniałem jakiś czas temu łańcuch rozrządu, sprawdzany był zapłon i wszystko było ok. Ciśnienie oleju na wolnych obrotach ok, tak samo na wysokich... Musze jeszcze raz sprawdzić zapłon... Mam nadzieje ze to nic poważnego :-( A już sie cieszyłem że silniczek chodzi jak pszczółka...

: 20 maja 2007, 20:41
autor: Doc
Nalałem PB 100 na shellu i dupa. Bez zmian.
Obciążenie, dodanie gazu i zawory grają przez chwilę.

Czy może to być zapłon, mimo, że auto pali normalnie, pracuje prawidłowo, nie strzela, nie gasnie itp ? osobiście nie mam jak go sprawdzić, muszę podjechac do warsztatu.
Zastanawiam się tylko czy w ABK ręcznie ustawia się zapłon ? Automagicznie nie reguluje się on ?

: 20 maja 2007, 22:09
autor: czarekj
Punktem zapłonu reguluje sterownik silnika/komputer. Trzeba go "zablokować" i dopiero wtedy ustawić zapłon na 6 stopni przy odpowiednich obrotach silnika.

: 20 maja 2007, 22:24
autor: Doc
Ciekawe tylko czy w pierwszym lepszym warsztacie będę umieli to zrobić. Spróbuję.

: 20 maja 2007, 22:47
autor: foxbat
czy w pierwszym lepszym warsztacie będę umieli to zrobić
wawa to spore miasteczko, poszukaj lepiej ajkiegoś konkretnego mechanika - np. jest coś takiego jak Bodex.... lepiej żeby się na twoim aucie nikt nie uczył regulacji wtrysku mechanicznego...

: 20 maja 2007, 22:53
autor: ponczo
Wybrałem sie do mechanika na sprawdzenie i ewentualne ustawienie zapłonu oraz pomiar ciśnienia sprężania. Jak się okazało przyczyną mojego problemu z grającymi zaworami był przestawiony zapłon :-> U Ciebie prawdopodobnie będzie to samo. Cała operacja ustawiania trwała około 5 min ;-)

: 20 maja 2007, 23:15
autor: OGr
W Krakowie jest jedna fima która bardzo dobrze ustawia silnik za 90 zł :-) Wszyscy ją polecają, ale nie bardzo Ci się opłaca aż tutaj jechać :-)

: 02 cze 2007, 21:32
autor: Doc
Spotkałem się z Czarkiem. Ustawił mi zapłon i juz teraz z całą pewnościa moge powiedzieć, że to właśnie zapłon był przyczyną grania zaworów/panewek przy duzym obciażeniu.

Jeżdziłem, nagrzałem motor, dawałem ognia z każdego biegu i nasluchawałem w otwartym oknie. Nic nie gra, tylko mruczy ;-)
Poza tym auto stało się znacznie bardziej elastyczne. Lepiej reaguje na pedał gazu.

Dzięki Czarek.

: 02 cze 2007, 22:31
autor: czarekj
Doc nie ma sprawy. Jak coś będzie "bolało" Twoje autko to wpadnij. Po długim weekendzie zwiozę do W-wy laptopa z Vagiem i będziemy mogli ustawić zapłon tak na 100%. Pozdrawiam.

: 02 cze 2007, 22:32
autor: Doc
czarekj pisze:Doc nie ma sprawy. Jak coś będzie "bolało" Twoje autko to wpadnij. Po długim weekendzie zwiozę do W-wy laptopa z Vagiem i będziemy mogli ustawić zapłon tak na 100%. Pozdrawiam.
Wow, znakomicie. Jakby co laptopem służę, ale tylko tyle co mam ;-) Chętnie z ciekawości czasami podłączyłbym aby zerknąć czy nic nie dolega ;-)

Pozdrawiam.

: 02 cze 2007, 22:43
autor: czarekj
Nie ma sprawy, tylko dryndnij wcześniej to się ugadamy. Jak chcesz to możesz sobie fundnąć jakiegoś interface-a najlepiej z optoizolacją. Zainstalujesz sobie na laptopie VAG-a i będziesz wiedział wiecej o swoim autku.