Strona 1 z 3

[80 B4 2.0 ABT] lambda - pierwsze efekty jej wymiany

: 28 maja 2007, 09:52
autor: paco
Witam.

Od zakupu auta jesienią 2006 borykałem się z problemem szarpania gdy samochód był zimny oraz gdy przestygł. Po wymianie kopułki, filta paliwa oraz nieszczelnej podsawy monowtrysku sytuacja uległa poprawie/zmianie. Samochód już mniej szarpał i w innym zakresie temperatur - tym razem tylko gdy trochę przestygł po jezdzie. Kilka dni temu postanowiłem wymienić sondę lambda na uniwersalną 3 żyłową Boscha ...

Od tamtego czasu szarpanie całkowicie ustało. Nie ma tez charakterystycznego przymulenia więc widać, że winna była lambda, niemniej jednak zauważyłem jeszcze kilka zmian po założeniu nowej sondy.

- Po uruchomieniu silnika po nocy obroty skoczyły do 1500. Wcześniej maxymalnie 1200 łapał na zimnym.

- Po przyjechaniu z trasy na jałowym miałem koło 750-800obr. Wczesniej nie spadało ponizej 900.

- Na 5tym biegu przy 120km/h na płaskiej nawierzchni, bezwietrznie miałem niemal 3500obr/min. Wcześniej około 3100.

- Uległa poprawie reakcja na pedał przyspieszenia, Obroty zwiekszają się bez opóźnienia.

- Czytałem gdzieś, że charakterystyczne ustepowanie pedału gazu a potem jedo samoistny powrót to wina sondy, jednak po jej wymianie sporadycznie nadal występuje ten efekt.

- Nie wiem jaki dokładnie wpływ wymiana sondy będzie miała na spalanie ponieważ przejechałem zbyt mały dystans, ale zaktualizuje dane gdy będą one już miarodaje.


Najbardziej w tym wszystkim zastanawiają mnie obroty biegu jałowgo i przełożenie V/obr. Czy ktoś się z czyms takim już spotkał lub wie chociażby z teori z czego to wynika ?!

Pozdrawiam

: 28 maja 2007, 19:20
autor: master72
resetowałeś sterownik ?

Re: [80 B4 2.0 ABT] lambda - pierwsze efekty jej wymiany

: 28 maja 2007, 19:38
autor: Skuciok
paco pisze:Witam.

- Po uruchomieniu silnika po nocy obroty skoczyły do 1500. Wcześniej maxymalnie 1200 łapał na zimnym.

- Po przyjechaniu z trasy na jałowym miałem koło 750-800obr. Wczesniej nie spadało ponizej 900.

- Na 5tym biegu przy 120km/h na płaskiej nawierzchni, bezwietrznie miałem niemal 3500obr/min. Wcześniej około 3100.
1. mi łapie 1200 obr na zimnym
2. jałowe obroty rzędu 750- 800 obr/min to norma na rozgrzanym silniku
3. bez sensu, jak to możliwe, przecież przełożenia w skrzyni biegów są te same, prawidłowa wartość obrotów to ok 3200 przy 130 km/h więc ok. 3100 przy 120 jest poprawne....
jedyne co mi się nasuwa na myśl to to że sprzęgło ci może ślizgać....?? nie wiem objaw kompletnie bez sensu

: 28 maja 2007, 22:23
autor: paco
Nie miałem czasu na razie bawić się w odłączanie akumulatora ale postaram się to zrobić przy najbliżej okazji. Pytanie czy ma znaczenie którą klemę odepnę pierwszą oraz którą pierwszą podepnę ?

Dziś zaraz po odpaleniu także ujrzałem 1500obr/min. Po osiągnięciu przez silnik okolic 90C spadły do 800.

Mam nadzieję, że wspomniany wzrost obr/V nie jest jednak objawem padającego sprzęgła no ale to wyjdzie w praniu. Ponadto muszę się bliżej temu przyjrzeć Wink

Na razie najbardziej mnie cieszy, że silnik chodzi równo i nie szarpie/przymula niezależnie od temperatury 8-)

: 29 maja 2007, 08:59
autor: PABLO
Paco, może pojedź na ustawienie zapłonu... U mnie jak wykryli że jest padnięta sonda to troche przyspieszyli zapłon. Niedługo sam będę robił sonde u siebie i też się wybiore żeby mi opóźnili zapłon. U mnie teraz na benzynie obroty są ok.1200o/min. Na gazie ok900o/min

: 29 maja 2007, 09:09
autor: foxbat
jak już masz sprawną sondę lambda, to teraz załatw jeszcze regulację mieszanki - takie wysokie obroty tuż po odpaleniu to może być efekt zbyt bogatej mieszanki... a przy okazji podepnij tą nową sondę pod porządny oscyloskop i przyjrzyj się w jaki sposób zmienia się na niej napięcie i jaki ma czas reakcji - szczególnie jak jest zimna (tzn. poniżej 300st.C)

Bo może być tak, że sonda działa dobrze ale nie ma prądu do ogrzewania i na początku, przy zimnym silniku czas reakcji sondy wynosi ok. 1s co oczywiście powoduje że sterownik nie nadąża z prawidłową reakcją na zmiany składu mieszanki. Po rozgrzaniu sonda reaguje prawidłowo (w kilka milisekund) i obroty są w normie....

Re: [80 B4 2.0 ABT] lambda - pierwsze efekty jej wymiany

: 29 maja 2007, 20:57
autor: rafi
Skuciok pisze:
paco pisze:Witam.

- Po uruchomieniu silnika po nocy obroty skoczyły do 1500. Wcześniej maxymalnie 1200 łapał na zimnym.

- Po przyjechaniu z trasy na jałowym miałem koło 750-800obr. Wczesniej nie spadało ponizej 900.

- Na 5tym biegu przy 120km/h na płaskiej nawierzchni, bezwietrznie miałem niemal 3500obr/min. Wcześniej około 3100.
1. mi łapie 1200 obr na zimnym
2. jałowe obroty rzędu 750- 800 obr/min to norma na rozgrzanym silniku
3. bez sensu, jak to możliwe, przecież przełożenia w skrzyni biegów są te same, prawidłowa wartość obrotów to ok 3200 przy 130 km/h więc ok. 3100 przy 120 jest poprawne....
jedyne co mi się nasuwa na myśl to to że sprzęgło ci może ślizgać....?? nie wiem objaw kompletnie bez sensu

u mnie na zimnym po nocy lapie ok.800 obr.
jalowe rzedu 600
czy to nie za malo????

Re: [80 B4 2.0 ABT] lambda - pierwsze efekty jej wymiany

: 29 maja 2007, 21:04
autor: Skuciok
rafi pisze: u mnie na zimnym po nocy lapie ok.800 obr.
jalowe rzedu 600
czy to nie za malo????
mnie się wydaję że za mało, jak jest w miarę ciepło to i tak łapie mi na początku 1000 obr, potem 800,

a nie świecą sie ci kontrolki od ładowania przy 600 obrotach?? 600 obrotów na jałowym to dobre dla diesla w autosanie a nie w osobówce ;-)

Re: [80 B4 2.0 ABT] lambda - pierwsze efekty jej wymiany

: 29 maja 2007, 21:21
autor: Omen
"...u mnie na zimnym po nocy lapie ok.800 obr.
jalowe rzedu 600
czy to nie za malo????..."

Dla ABT podają obroty biegu jałowego 750-1000 obr/min ( nie podlega regulacji)..

Pozdr. Adam.

: 29 maja 2007, 22:31
autor: paco
PABLO pisze:Paco, może pojedź na ustawienie zapłonu...
Przy okazji robienia rozrządu mechanik ustawi mi zapłon i wymienię świece, ale to pewnie za jakiś miesiąc jak już zdobędę części bo teraz mam parę innych spraw na głowie.
foxbat pisze:[...] może być tak, że sonda działa dobrze ale nie ma prądu do ogrzewania i na początku, przy zimnym silniku czas reakcji sondy wynosi ok. 1s co oczywiście powoduje że sterownik nie nadąża z prawidłową reakcją na zmiany składu mieszanki.
Co ewentualnie może być przyczyną, że sonda nie dostawałaby prądu do ogrzewania ?
Omen pisze:Dla ABT podają obroty biegu jałowego 750-1000 obr/min ( nie podlega regulacji)..


Znalazłem dokładnie takie samo info więc zarówno 1500obr na zimnym u mnie jak i 600obr na rozgrzanym u rafiego nie mieści się w normie ;-)

: 29 maja 2007, 23:47
autor: xavier
paco -> gdzie kupiles taka sonde, ile za nia dales? czy ktos jeszcze z forumowiczow bawil sie w takie cos? Mam podejrzenia ze ja tez powinienem swoja wymienic ... bardzo podobne objawy, szarbie na niskich obratach, na zimnym silniku na benzynie, etc.

co do obrotow.. mamy inne silniki, ale u mnie to jalowy jest 900-1000 i nic wiecej/mniej i dla mojego to jest norma, jakies drastyczne wahania w stylu do 1500 by mnie mocno zastanawialy

: 30 maja 2007, 10:33
autor: paco
xavier pisze:paco -> gdzie kupiles taka sonde, ile za nia dales?
Koszt całkowity za lambdę (Allegro) - 100pln (sonda + przesyłka).

Coś takiego LINK ;-)

: 30 maja 2007, 12:04
autor: xavier
A czy moze ktos z klubowiczow sie orinetuje jaki jest symbol oryginalego czujnika lambda do audi 80 ADA z 95r?

: 30 maja 2007, 15:43
autor: paco
xavier pisze:A czy moze ktos z klubowiczow sie orinetuje jaki jest symbol oryginalego czujnika lambda do audi 80 ADA z 95r?
"AUDI
80 Avant (8C, B4)
1.6 E
Kod silnika ADA

0 258 003 957 Sonda lambda

zamieniony: 0 258 003 014, 0 258 003 175, 0 258 003 206, 0 258 003 298, 0 258 003 994

Sonda lambda Sonda regulacyjna
- Wymiana zalecana co 100 000 km; (podgrzewana sonda lambda)"

Informacje pobrane z katalogu Boscha - LINK - klikamy po prawej "Otwórz katalog części online" :-)

: 30 maja 2007, 22:39
autor: foxbat
co do braku grzania sondy - przyczyn może być kilka, trzeba sprawdzić na zimnym silniku kable idące do grzałki w sondzie, czy jest tam prąd - mogą być gdzieś przetarte, styki mogą być zaśniedziałe i tak dalej - jak to z prądem w starych autach... :)

co do cen - ja mam u siebie zamontowany włoski zamiennik za 165zł, po przebiegu 11000km sonda została ostatnio skontrolowana oscyloskopem i działa bez zarzutu dając odpowiednie wartości napięcia, extra czas reakcji i ładną sinusoidę ...