Strona 1 z 3
[ 80 B3 1,8S PM ] Nierówne obroty biegu jałowego
: 15 lis 2010, 16:44
autor: burda
Witam wszystkich uczestnikow Klubu Audi 80 .Na wstepie chcialbym sie przedstawic:Na imie mam Dariusz i licze sobie 61 wiosen /niestety/.z gory przepraszam za ewentualne pomylki z uwagi na fakt,ze to moj pierwszy post.Licze takze na wyrozumialosc moderatorow.
od dwoch miesiecy jestem posiadaczem audi 80 1,8S z silnikiem PM na wtrysku jednopunktowym. W momencie kupna auto bylo czesciwo rozbita ale z tym juz sie uporalem.
Teraz do aktywnosci zmusza mnie silnik. Od kilku tygodni czytam wiadomosci przekazywane sobie przez uczestnikow Klubu.Z wielu tych rad juz skorzystalem.Moj problem to nierowne obroty na biegu jalowym. Wiem,ze bylo juz o tym sporo na forum .
Ksiazki z dzialu downlad mam sciagniete jednak ksiazka D.Korpa wydaje mi sie niekompletna.
Wymienilem:swiece zaplonowe,przewody WN,silniczek krokowy/nowy/,uszczelke pod glowica bo byla uszkodzona,pasek rozrzadu,gumowa podstawe wtrysku,cienkie przewody podcisnieniowe sa nowe,czujnik temp.plynu chlodzacego /co prawda nie nowy ale sprawny/
akumulator,.Prawie codzienne jezeli aura na to pozwala staram sie doprowadzic moj silnik do
wzglednego stanu.Niestety nie jestem mechanikiem samochodowym i dlatego chcialbym skorzystac z porad bardziej doswiadczonych posiadaczy audi.Mam zalozony zawor twin-tec moze on jest przyczyna niestabilnej pracy silnika na biegu jalowym.Przeczyscilem wtryskiwacz, potencjometr przepustnicy
regulator cisnienia ,filtry wszystkie sa nowe,po wymianie silniczka krokowego /dzisiaj/ ustawilem
odstep popychacza szczelinomierzem 0,5 mm i jest to co bylo.Patrzac od przodu sam. po lewej stronie do bloku silnika przykrecony jest /chyba/ czujnik stukania tylko,ze od niego nie odchodza zadne przewody.Czy tak ma byc?Czy w silniku PM jest wtrysk rozruchowy ?Czy zawor sterujacy i wylacznik biegu jalowego to to samo?Jezeli nie to gdzie sie znajduje zawor sterujacy?Jezeli ktos z kolegow zrzeszonych w Klubie moglby mi objasnic gdzie mam tego wszystkiego szukac i jak to sprawdzic
to bylbym bardzo wdzieczny. Jak sie ma sprawa ustawienia zaplonu w PM/puszki podcisnieniowej przy rozdzielaczu nie mam/ wiem,ze duzo tych pytan jak na pierwszy raz ale zima za pasem a garazu nie mam.I jeszcze jedno probnik diodowy do sczytywania bledow pokazuje 4444.
Pozdrawim wszystkich czekajac na odpowiedz .Darek
Poprawiłem temat by był zgodny z regulaminem bo już sporo postów więc szkoda wyrzucać
/aldi
: 15 lis 2010, 16:53
autor: jaco80
Tak na szybko to wydaje mi się że PM nie ma czujnika stukowego, ani wtrysku rozruchowego. Z kolei puszka przy rozdzielaczu zapłonu powinna być. Nie masz czasem innego silnika? Nie wiem czy sprawdzałeś na bloku, pod 2 albo 3 świecą jest wybite oznaczenie. Uwaga może być słabo widoczne. 4444 oznacza że ECU nie wykrył żadnych błedów.
: 15 lis 2010, 16:59
autor: bloku
Zawsze może być że to blok od PM a osprzęt z głowicą od innego silnika - już widziałem kilka takich hybryd. W jedno-punkcie nie ma wtrysku rozruchowego - występuje tylko w K-Jetroniku, Ke-jetronicu i bodajże w Digifancie.
Nie mniej jednak czy masz pewność że wyeliminowałeś wszelkie "lewizny" powietrza? Sprawdzałeś podstawę gaźnika (jedno-punktu)?
: 15 lis 2010, 17:09
autor: burda
Naprawde jestem zdumiony po 5 minutach przychodzi pierwsza odpowiedz, dziekuje
Jestem pewien ,ze to PM mam to w dokumentach Spisuje dane z ksiazki serwisowej
WAUZZZ8AMA152590 8A2 OP2 Audi 80 66KW G-kat 5G PM AXC
NOA/AP Jest jeszcze caly szereg symboli byc moze ktores okresla rozdzielacz
Moj rozdzielacz ma z boku wtyczke do gen Halla, poza tym moja cewka zaplonowa wyglada trocze inaczej nie jest w ksztalcie walca tylko bardziej kwadratowa i krotsza.
Z tych czterech czworek to ja sie tez ciesze.Pozdrawiam.Darek
[ Dodano: 2010-11-15, 17:28 ]
Bloku a to mnie pocieszyles sugerujac , ze mam jakiegos /skladaka/Nie mozna oczywiscie tego wykluczyc ale znajac Niemcow oni do tego nie sa zdolni.
Podstawe gaznika wymienilem na nowa ,kolega mnie wpuscil w maliny twierdzac ,ze ta czesc moge kupic tylko w serwisie VW No to kupilem za 80€ na drugi dzien przegladajac
e_bay znalazlem zatrzesienie tych uszczelnien w cenie o wiele nizszej.
Jezeli chozi oszczelnosc dolotu to najpierw sprawdualem takim specjalnym sprey-em
ale po chwili sie zorientowaleem,ze to przeciez podcisnienie.Pozniej zaczalem sprawdzac Bremsreiniger/latwopalny srodek czyszczacy do hamulcow/ i nic nie wykrylem.
Jezeli wiesz co to jest zawor EGR to napisz, a tak nawiasem mowiac to chcialbym to ustrojstwo /jak to pisz niektozy na forum/Twin tec oczyszczacz spalin odlaczyc Co o tym myslisz,Pozdrawiam Darek
: 15 lis 2010, 17:43
autor: jaco80
Mnie najbardziej zastanawia brak puszki odpowiedzialnej za podciśnieniowe sterowanie zapłonem. Z niej idzie wężyk do okolic wtrysku i po zadziałaniu wyłącznika biegu jałowego pojawia się podciśnienie które przyśpiesza zapłon. Skoro tego nie masz to zastanawiam się jak u Ciebie jest to rozwiązane... EGR? mi się wydaje że w PM nic takiego nie ma... EGR jest odpowiedzialny za dopalanie spalin. Jedynie co jest to instalacja podawania par paliwa do silnika (zapomniałem jak sie to fachowo nazywa)
(ja to odłączyłem) Sprawdź dla pewności te oznaczenie na bloku. Tylko wtedy w połączeniu z monowtryskiem będziemy mieć pewność że to PM.
Jeszcze jedno - napisałeś w pewnym miejscu "gaźnik" w PM jest mono wtrysk. No chyba że to przejęzyczenie
Jak masz gaźnik to nie jest PM lub ktoś porzeźbił.
A co do nierównych obrotów to opisz więcej objawów, co się dzieje, jak mocno falują. Czy na zimnym czy ciepłym itd.
: 15 lis 2010, 18:11
autor: bloku
Widzę że jesteś z mojego ulubionego miasta gdzie mam rodzinę. Ale ale...mam prośbę. Jak możesz zrób fotkę co tam masz pod maską oraz jak możesz zdjęcie pod pokrywą filtra (jak ją całą zdejmiesz) Troszkę mi to ułatwi odszyfrowanie co mogło się stać.
Jaki to rocznik - to jeszcze może nam rozwiać czy to Mono-Motronic czy Mono-Jetronic. W pierwszym wypadku nie będzie aż tyle podciśnień co w drugim. Dlatego też potrzebne mi są fotki.
Aby trochę rozjaśnić:
: 15 lis 2010, 18:20
autor: burda
Do Jaco 80 Nie mam w rozdzielaczu puszki podcisnieniowej Oczywiscie piszac ,ze mam gaznik to przejezyczenie Jednopunktowy wtrysk mechaniczny Ke - Motronic i dane z ksiazki regulacja zaplonu nie odbywa sie w rozdzielaczu lecz sterowana jest przez uklady elektroniczne w urzadzeniu sterujacym.Na zimnym silniku nie ma zadnych "falowan" obrotow gdy silnik sie troche rozgrzeje / temp ok. 50 st.C/ obroty faluja ok.1000 do 900
poza tym przy zwolnieniu pedalu gazu silnikiem troche szarpie .Pragne nadmienic,ze przebieg silnika wynosi ok 150 tys km i przy zmianie uszczelki pod glowica moj kolega stwierdzil na podstawie stanu gladzi cylindrow ,ze ten przebieg jest prawdopodobny.
czy jest to miarodajne nie potrafie powiedzec.Nie wiem czy o tym samym mowimy ale ta instalacja o ktorej piszesz /podawanie par paliwa/ to moze byc tan twin-tec o ktorym pisalem jak to odlaczyles? Pozdrawiam Darek
: 15 lis 2010, 18:26
autor: bloku
Mam tu kilka rozjeżdżających się informacji. Masz mechaniczny wtrysk czy gaźnikowy jednopunktowy. To spora różnica. PMki nie pamiętam aby miały mechaniczne sterowanie a jedynie elektroniczne Mono-Jet albo Mono-Motronic.... mam tu małą niespójność...albo już mi się to wszystko przekręca - nie widząc co masz pod maską sam nie wiem co już masz
: 15 lis 2010, 18:47
autor: burda
Do Bloku ogromnie sie ciesze,ze laczy Cie sentyment z Braunschweigiem Fotki na razie zrobic nie moge bo samochod wziela zona ale co moge to opisze :napewno jest to mono -
motronic pierwsza rejestracja grudzien 1990.Po zdjeciu pokrywy filtra czarny wtryskiwacz z boku wtryskiwacza czujnik temp.zasysanego powietrza /polpierscien plastikowy z "blaszka"
w srodku tzw wspornik zaworu wtryskowego /Halter für Einspritzventil/.Filter powietrza mam okragly na spodzie obudowy filtra czujnik temp powietrza sterowany przez dwa podcisnienia .Jeden przewod idzie do klapy powietrza zimne/cieple drugi do jednostki wtryskowej.Do istalacji wtrysk/czujnik temp zasysanego powietrza dochodzi wiazka kabli zakonczona brazowa wtyczka 4 pinowa Pod spodem czarny nastawnik przepustnicy /silniczek krokowy/ z wtyczka 4 pinowa Po lewej stronie /patrzac od przodu/ potencjometr przepustnicy z wtyczka 5 pinowa /1pin w srodku pusty/ Pozdrawiam Darek
: 15 lis 2010, 19:00
autor: GerB3
burda Jeżeli możesz zrób zdjęcie silnika.
Co do falowania obrotów to na pewno możesz wykluczyć ten zbiornik z węglem aktywnym po prawej stronie patrząc od przodu - to nie jest żaden EGR bo tego nie ma ani w Mono-Jetronicu, Monotronicu- po prostu pochłania opary powietrza i tyle, i tak jak kolega pisał pewnie da się to odłaczyć. Jeżeli wymieniałes już tyle rzeczy to sprawdź działanie sondy Lambda. Najprostszy test to po prostu jej odłączenie - obroty powinny się ustabilizować.
A bieg jałowy ustalany jest przez wychylenie przepustnicy więc silniczkiem krokowym. Sygnały zbiera głównie ze sondy, czujnika temp. do ECU (komputera) i czujnika położenie przepustnicy.
I jeżeli Cię interesuje mam serwisówkę Boscha do Mono-Jetronica i Motronica po Polsku więc zawsze parę rzeczy bys się dowiedział, mogę zamieścić
: 15 lis 2010, 19:12
autor: jaco80
Z opisu na bank Mono Jetronic lub Mono Motronic. Mono Motronic był montowany od 08.90r. Ja mam Mono Jetronic, może faktycznie w Motronicu regulacja zapłonu była inaczej rozwiązana? Więc na pewno nie jest to KE-Jetronic. Instalacja par paliwa jest podłączona z boku do korpusu zespołu wtrysku. Poprostu ją odłączyłem a otwory zaślepiłem, to tylko chodzi o "ekologię", a miałem podejrzenia co szczelności tych przewodów. Z wtrysku idą te przewody do czarnej skrzyneczki obok zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Co do obrotów to mi faluje trochę z kolei na zimnym ale się tym nie przejmuje. Szczerze, czytając to co wymieniłeś i sprawdziłeś nie wiem co może być przyczyną. Sondę lambda sprawdzałeś?
Do GerB3, tez bym na tą serwisówkę reflektował
: 15 lis 2010, 19:25
autor: GerB3
: 15 lis 2010, 20:17
autor: burda
gerB3 Jezeli masz taka serwisowke Boscha o jakiej piszesz to chetnie bym skorzystal Jezeli moglbys ja zamiescic na forum to z gory dziekuje.
Do Jaco Wiesz ja to chce odlaczyc ale tak zeby nic nie bylo widac bo widzisz w Niemczech z racji posiadania tej instalacji placsz polowe podatku za samochod /Macie szczescie ,ze w Polsce podatek tzw. drogowy juz dawno nie istnieje/.Ze sprawdzeniem sondy lambda to jest pewien problem .Mam 3 multimetry i kazdy co innego pokazuje .Jak juz ktos pisal na forum tylko metoda sprawdzania oscyloskopem jest miarodajna a takiego nie posiadam.
Samo odlaczenie sondy w czasie pracy silnika nie zmienia charakterystyki pracy silnika.
Jutro sprobuje jeszcze raz rozebrac potencjometr przepustnicy ii skorygowac polozenie sciezek. Ktos na forum pisal ,ze sciezki delikatnie przesmarowal spray-em silikonowym z dodatkiem teflonu ja niestety takowego nie mam musi wystarczyc elektrospray.Zobaczymy
: 15 lis 2010, 20:23
autor: GerB3
Pod tym linkiem jest książka, musisz w niego kliknąć ściągnać na dysk i rozpakować.
http://www.sendspace.pl/file/bd8d926305eec320dd05625
: 15 lis 2010, 21:41
autor: jaco80
Sonda powinna oscylować, u mnie to widać nawet na tanim mierniku cyfrowym. Poza tym mam oscyloskop w sofcie od gazu. Co do owej instalacji, to skoro czepiają sie tego to może zostaw, chyba że testowo na chwile odepnij i zobacz czy ma jakiś wpływ na obroty. Chociaż wątpie. Tylko zaślep dziure po niej bo złapie lewe powietrze. A potencjometru nie musisz rozbierać, wystarczy że pomierzysz napięcia lub oporności na jego wyjściach. Prawidłowe wartości masz podane w ksiązce Korpa.
GerB3 thx za linki