Strona 1 z 1

[B3 1.8 PM 66kW] Prawidłowy pomiar czujnika temperatury

: 20 sty 2011, 20:57
autor: morris4life
Witam.
Mam Audi 80 B3 1.8 silnik PM 66kW na Mono-Motronic z 1991roku - skrzynia automat.

czy mógłby mi ktoś poradzić jak prawidłowo zmierzyć opór na czujniku temperatury - czujnik niebieski, 2-pinowy.

Mam go u siebie w domu i wsadziłem do w wodę z lodem - jak przykładam do niego multimetr ustawiony na 200kohm to pokazuje mi się opór - i tak:
jak przyłożę czerwony przewód do jednego styku a czarny do drugiego to mam opór na wyświetlaczu 0.50 i cały czas rośnie a jak podłączę te kabelki z miernika odwrotnie do pinów to mam na wyświetlaczu o połowę mniejszą wartość i też rośnie.

jak powinienem prawidłowo zmierzyć ten opór. Ile czasu powinienem go mierzyć i czy prawidłowy jest sposób mojego pomiaru.

jeżeli gdzieś było to już opisane to chętnie prosiłbym o linka - bo sam nie znalazłem info jak prawidłowo go zmierzyć - szukałem na forum od kilku dni.

cenne będą każde wskazówki - dzięki
Marcin

: 20 sty 2011, 21:16
autor: tomek1982
przełącz na 2000 ohm i wtedy mierz

przy 0°C 5000...6500
- przy 10°C 3300...4500
- przy 20°C 2200...3000
- przy 30°C 1500...2000
- przy 40°C 1000...1400
- przy 50°C 700...950
- przy 60°C 540...680
- przy 70°C 400...500
- przy 80°C 275...375
- przy 90°C 200...275
- przy 100°C 150...225

: 20 sty 2011, 21:52
autor: morris4life
tomek1982: dzięki za szybką odpowiedź.

a więc tak - zadzwoniłem do kolegi - elektryka samochodowego i powiedział mi żebym ustawił miernik na 20k i wtedy mierzył.
i tak - temeratura wody, w której mierzę czujnik ma niecałe 20st C a miernik wskazuje mi 8.60kohm(dodam że takie wskazanie jest od razu jak przytknę miernik i z czasem cały czas rośnie - czy jest jakaś granica ile czasu powinienem mierzyć?) - rozumiem że może to być winą tego że strasznie ciężko zapali mi samochód na zimnym silniku oraz że jak się rozgrzeje to pali mi znacznie więcej niż wcześniej?

kolega doradził mi kupno nowego czujnika EPS, czy coś takiego. Teraz mam VDO. Co myślicie o tym EPS - warte kupna czy nie bawić się wogóle w zamienniki?

- kurcze coś strasznie dziwnego - jak zmierzyłem znów ten czujnik po około 5 min to znów ma przy mierniku = 20k wskazanie 0.20 i rośnie - coś dziwnego

rozumiem że czujnik jest uwalony?

pozdrawiam

: 20 sty 2011, 22:28
autor: jaco80
Jeśli miernik i czujnik jest sprawny, a temperatura stała to nic nie powinno rosnąć. Opór powinien być stały. Czyli albo coś z miernikiem albo czujnikiem.

: 20 sty 2011, 23:15
autor: morris4life
hmmm...dziwna sprawa ... miernik w sumie dzisiaj kupiłem - i nie jest ten najtańszy, ale jutro sprawdzę z innym miernikiem - bo jak mierzyłem opór na żarówce to też w ciągu 10 sekund wartość mi rosła.

Jak stwierdzę że miernik jest ok to chyba podjadę do sklepu po nowy czujnik i napiszę jak i co.
pozdrawiam.

: 24 sty 2011, 20:21
autor: tomek1982
kup konkretny czujnik nie badziewie za 20 zł bo to czesto nowe nadaje sie do smieci

: 24 sty 2011, 20:28
autor: Przemo80b3
tomek1982 pisze:kup konkretny czujnik nie badziewie za 20 zł bo to czesto nowe nadaje sie do smieci
O tuż to sam przerabiałem, nowy tani zamiennik od początku źle wskazywał :-x
Lepiej kupić używany oryginał niż nowy tani zamiennik ;-)

: 27 sty 2011, 18:34
autor: davidpolska
u mnie też zamiennik źle wskazywał; ale się z goście umówiłem że moge oddać jak coś nie tak i pojechałem do salonu 120zł i jest już 5 rok; temp przed 90

: 27 sty 2011, 22:19
autor: morris4life
dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem...

otóż po 1-szym kupię nowy czujnik temp. do ECU. Powiedzcie tylko co sądzicie o czujnikach firmy EPS (czy coś w tym stylu)?