Strona 1 z 2

[80 B3 1.8s] Wymiana rozrządu, kilka istotnych pytań.

: 22 sie 2011, 19:01
autor: spider15
Witam serdecznie. Zabieram sie za wymiane rozrządu w mojej B3. Silnik to 1.8 na gaźniku.
Mam kilka pytań, szukalem dokladnych info na forum lecz nie znalazłem, a więc:

1. Czy koła pasowe lekko zejdą? Trzeba je jakos ściągaczem czy czyms podobnym ?
2. Musze odkrecac kolo pasowe pompy wody ?
3. Jakie potrzebne będą mi klucze ?
4. Jak bardzo powinien być napięty pasek rozrządu ? Powinien odginać sie ileś cm ?

Jeśli macie jeszcze jakieś istotne informacje to prosze pisać ;)

Pozdrawiam ;)

: 22 sie 2011, 19:19
autor: Patrique
Jeśli nie robiłeś tego nigdy, to naprawdę jedź na wymianę do mechanika. Skasuje Cię góra 100zł w silniku 8V, a będziesz miał wszystko dobrze ustawione łącznie z regulacją aparatu zapłonowego. Rozrząd to nie jest takie hop siup, tutaj nie liczy się tylko wiedza teoretyczna - książkowa, ale przede wszystkim wieloletnia praktyka w tej dziedzinie.

: 22 sie 2011, 21:45
autor: jerry84
Patrique pisze:Jeśli nie robiłeś tego nigdy, to naprawdę jedź na wymianę do mechanika. Skasuje Cię góra 100zł w silniku 8V, a będziesz miał wszystko dobrze ustawione łącznie z regulacją aparatu zapłonowego. Rozrząd to nie jest takie hop siup, tutaj nie liczy się tylko wiedza teoretyczna - książkowa, ale przede wszystkim wieloletnia praktyka w tej dziedzinie.
Patrique, z całym szacunkiem, ale rozumując w ten sposób to niedługo każdy z byle pierdołą typu wymiana żarówki będzie gnał do mechanika. ;-) Uwierz mi, że bez wieloletniej praktyki również da się zmienić pasek rozrządu. Być może u Ciebie w okolicy mechanicy krzyczą sobie stówkę za wymianę, ale u mnie już na przykład 200zł, i to właśnie w silniku 1.8.

A co do odpowiedzi na pytania:

AD1: Kół pasowych nie zdejmujemy, wystarczy poluzować rolkę napinającą.
AD2: Pompa wody nie jest napędzana z paska rozrządu.
AD3: Co do tego pytania, to szczerze nie pamiętam, ale na 100% nie potrzebujesz do tego żadnych nietypowych wynalazków. ;-)
AD4: Co do napięcia paska... jakby to wytłumaczyć... po założeniu musisz go przekręcić wzdłuż jego własnej osi, nie powinien się wykręcić bardziej niż 90 stopni.

Jeśli chodzi o porady:

Najpierw zdejmujesz pasek alternatora i osłonę paska rozrządu. Następnie ustawiasz silnik według znaków na kołach, całą instrukcję jak to wykonać znajdziesz w książkach, które są w dziale download. Następnie luzujesz rolkę, zdejmujesz pasek i wymieniasz rolkę napinającą. zakładasz nowy pasek cały czas pilnując znaków na kołach i napinasz go odpowiednio przy pomocy rolki. Potem składasz wszystko do kupy w odwrotnej kolejności. Jeśli robisz to po raz pierwszy to dużo wygodniej Ci będzie kiedy wyjmiesz chłodnicę i grill. Oczywiście nie jest to konieczne, ale będziesz dużo lepiej widział znaki na kołach. Powodzenia, to naprawdę jest wykonalne. ;-)

: 22 sie 2011, 22:38
autor: antoni
Łoj , jerry 84 - chyba kółka pasowe to kolega musi ściągnąć bo przeszkadzała będzie dolna plastikowa osłona tego paska rozrządu
A wygląda to tak :

Obrazek

Na czerwono zamazałem osłonę , na niebiesko koło zębate wału korbowego i na różowo pierdolnik na pompie wody , do którego przykręcone jest 3-ma śrupkami napędzające kółko pasowe .
Ale to zaden problem i nie trzeba od razu gnać do mechaniora .
Pobabrasz się trochę , ale DUMA i satysfakcja zostanie - sam se zrobiłem .

Całkiem inaczej się jeżdzi .Poważnie gadam .

: 22 sie 2011, 22:45
autor: jerry84
hmm... no może i faktycznie, zwracam honor. ;-) Ale tak jak stwierdził przedmówca, nie jest to żaden problem. <ok>

: 23 sie 2011, 00:28
autor: jaco80
Da się bez problemu też zielony byłem, nie było tak źle. I potwierdzam koło pompy wody trza zwalać bo osłona a co za tym pasek nie zejdzie. Koła pasowe schodzą luźno po odkręceniu śrub. I dla pewności przekręć ręcznie ze 2 x wałem po złożeniu. Chłodnicę można podnieść trochę do góry bez rozpinania węzy wodnych, zawsze to trochę więcej miejsca, przynajmniej ja tak robiłem.

: 23 sie 2011, 02:31
autor: antoni
Nie wiem jak jest w Waszych autach bo u mnie jest miejsca tyle ,

Obrazek

że nie były potrzebne manewry z chłodnicą .
Może doczepiona jest jakaś chłodniczka olejowa - albo inne ustrojstwo , to tak .

: 23 sie 2011, 10:00
autor: spider15
Panowie wielkie dzięki za wszystkie rady ;) Bardzo mi pomogliście. U mnie mechnik chce za wymianę 150 zł, stwierdzilem ze kiedys musi byc ten pierwszy raz. A miec w kieszeni 150 zł a nie mieć.. ;))

: 23 sie 2011, 13:27
autor: jaco80
Antoni, pewnie że się da, ale ja chciałem mieć wiecej miejsca jak na 1 raz więc sobie podniosłem chłodnicę. Lepszy wtedy tez jest dostęp do kół pasowych, a te od wspomy dość sporo wystaje w przód.

: 23 sie 2011, 15:28
autor: spider15
Jaki rozmiar śruby jest w dolnym kole pasowym paska klinowego ?:)

: 23 sie 2011, 15:33
autor: antoni
Nie , no ja nie przeczę . Jak mus to mus , chociażby i dla wygody .
U mnie jak widać nic tam nie ma , bo to najprostszy golas . Jak podniosę maskę to istna czeluść - czołgowy silnik by tam się zmieścił .

Spider 15 , - dobrze zrobisz jak przed demontażem kółka pasowego z wału korbowego , oznaczysz go albo zapamiętasz jak siedziało .
Niby tam nie można się pomylić , bo na kole zębatym wału korbowego wystaje bolec który wchodzi w otwór kółka pasowego i inaczej sie po prostu nie da tego skręcić .
Jednak bolczyk ma średnicę ??5mm. , a dziurka ?? 8 mm.
Tak więc można tym kółkiem manewrować i w każdym przypadku 4 śrupki mocujące to kółko pasowe dają się swobodnie wkręcić .
Tylko że z jednego skrajnego położenia do drugiego , znak ( nacięcie ) na obwodzie , w moim przypadku dawało przesunięcie 2 ząbków . A to dużo .

[ Dodano: 2011-08-23, 15:44 ]
Są to śrubki 8-emki , tylko że na klucz ampułowy .


Obrazek

Tak to wygląda .

: 23 sie 2011, 15:53
autor: jerry84
antoni pisze:tylko że na klucz ampułowy .
ampulowy (lub imbusowy) ;-)

: 23 sie 2011, 15:54
autor: spider15
Czyli jak bede odkrecał dole kolo pasowe tam są 4 sróby ampulowe, a ta srodkowa ? Po jej odkreceniu kolo pasowe paska rozrządu tez jest luźne czy jak ?

: 23 sie 2011, 15:58
autor: jaco80
Ta duża środkowa śruba trzyma koło zębate paska rozrządu, jeśli nie wymieniasz tego koła to nie musisz jej odkręcać. 4 małe śruby imbusowe trzymają koło/koła pasowe.

: 23 sie 2011, 16:01
autor: antoni
Tej wielkiej środkowej nie ruszaj - ona jest od czego innego .