Strona 1 z 2

[B4 2.0 ABT+LPG] Jeszcze raz o dolocie powietrza

: 28 lis 2011, 20:37
autor: prp
Witam, mam pytanie w zwiazku z dolotem powietrza, wiadomo generalna zasada dzialania dolotu jest taka - na zimnym silniku klapka blokuje zimne powietrze, przez co silnik bierze cieple znad kolektora, zas na goracym silniku klapka blokuje cieple powietrze dajac silnikowi doplyw zimnego. I tu pytanie - czy podawanie rodzaju powietrza do silnika moze byc zalezne od temperatury powietrza na zewnatrz ? Czyli czy np. w zimie klapka moze uchylic sie troche mieszajac cieple powietrze z zimnym ewentualnie przy -20 C bedzie podawac tylko cieple powietrze ? I czy klapka na zimnym wylaczonym silniku powinna chodzic swobodnie tj. czy mozna bez trudu zmienic jej polozenie czy zachowuje sie tak jakby byla na sprezynie i zawsze wraca do polozenia poczatkowego.
U mnie to wyglada tak:
- zimny wylaczony silnik, klapka w pozycji 'cieple powietrze zamkniete', sama klapka chodzi ciezko i zawsze wraca na swoja pozycje wlasnie jakby byla na jakiejs sprezynce.
- zimny silnik, od razu po zalaczeniu, klapka zmienia polozenie i cieple powietrze idzie do filtra powietrza, czyli wszytsko ok.
-silnik zagrzany do 90'C, klapka nadal blokuje zimne powietrze wiec silnik po rozgrzaniu nadal podaje cieple powietrze, tu chyba nie jest ok ? zagrzany na postoju a nie w trasie.

No i czym ewentualnie grozi ciagla jazda na cieplym powietrzu, wyzsze spalanie, mulowatosc, cos jeszcze ?

po paru godzinach czytania na forum postów na ten temat lekko oglupialem bo znalazlem pare rozniacych odpowiedzi wiec postanowilem zapytac jak to wyglada w praktyce. z gory sorry za ewentualne powielanie tematu.

: 29 lis 2011, 11:57
autor: LeeOne
Przy LPG jest wskazane zablokować tą klapę aby silnik zasysał zimne powietrze (LPG nie lubi ciepłego) Odłącz podciśnienie od klapy i zaślep wężyk.

: 29 lis 2011, 12:07
autor: Bastek
O jakiej klapce mowa? Macie jakieś foto tej części?

: 29 lis 2011, 12:37
autor: antoni
Chyba na wszystkie postawione przez Ciebie pytania należy odpowiedzieć krótko - tak .
Widać że rozumiesz łucu chodzi w podgrzewaniu zasysanego powietrza w silnikach tamtych czasów . W oplach np. jest to samo tylko rozwiązanie inne ..

Jedna rzecz niepokoi , że próbowałeś otwierać na siłę przesłonkę odcinającą ciepłe powietrze z nad kolektora w sytuacji kiedy była ona podparta przez wysuniętą przez termostat ( bimetal ?? ) podporę.
Mogłeś ją wykrzywić, chociaż nie sądzę bo jest z drutu sprężystego, ale mogło się roztrajbolić jej mocowanie, jeśli w znacznym zakresie i xxx razy to robiłeś .

Ja mam silnik RU i na pewno cały układ jest inny niż w Twoim ABT, ale zasada działania ta sama .

Obrazek

W sumie to nie ma się tym co przejmować .
Ja np. już 10-ty rok szukam brakującego łącznika między kolektorem wydechowym a widocznym na zdjęciu króćcem do tej przesłony .
Nic się się nie dzieje oprócz tego że w zimie przy jężdzie na częstych i krótkich odcinkach (~5km.) spalanie jest w granicach 15l. będzyny na 100km.
Chyba ugnił ze starości i odleciał i tak się zbieram czymś to połączyć , to znowu przychodzi wiosna i tak już 10 lat .
Ale teraz to zrobię jakiegoś kondona i może się uda połączyć .
Z zakupem w sklepie i na szrocie nie ma szans. Naściągałem ze szrotów różnych blaszanych łączników ale to wszystko nie to . Tylko zawadzają .

[ Dodano: 2011-11-29, 13:07 ]
Takiego złomu naściągałem i nic nie pasuje.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Grosze toto na szrocie kosztowało , ale co z tego jak nie takie .

: 29 lis 2011, 22:24
autor: davidpolska
czyli na ciepłym ma być ciepłe powietrza zamknięte a zimne otworzone?? A co jak cały czas na cieply silniku ciepłe powietrze jest otworzone a zimne nie, co uległo uszkodzeniu?? i dlaczego LPG nie lubi ciepła???

: 30 lis 2011, 02:42
autor: antoni
Temperaturę zasysanego powietrza reguluje a raczej stara się regulować termostat umieszczony w obudowie filtra powietrza .
Charakter jego dobrano tak , że jak opływające go powietrze ma temperaturę niższą niż pięć stopni na plusie , to on reaguje i robi ruchy a sposób tej reakcji inżyniery sprytnie wykorzystały i przyczepiły do niego drut a do tego druta klapkę , która albo zamyka albo otwiera przelot powietrza . Wsadzona jest w kolektor i różne są melodie jej działania . Albo jest przez ten drut podpierana , albo ciągnięta .
Teraz tak .
Nie można powiedzieć:" na ciepłym ma być ciepłe powietrze zamknięte a zimne otworzone ".Ciepło i zimno to sprawy umowne - jak kto uważa .
Np. silnik będzie ciepły bo pracuje , ale na dworze będzie minus łosiemdziesiąt i do tego goły od spodu bo osłony nie ma .- To co ? . Dolot ciepłego ma być zamknięty bo silnik pracuje i rura wydechowa gorąca ?
Może ale nie musi i zależy to od tego jaka będzie temperatura przy tym termostacie .
Przesłona będzie raczej uchylona .

Takie nauki udzielił mi mój mechanior i nie sądzę żeby mnie robił w balona jako że byliśmy wtedy pod wpływem i w stanie wielkich serdeczności .
Zresztą diabli wiedzą ,jak tak patrzę to po większej części mechanicy kręcą i celowo wprowadzają w błąd żeby se kaszany narobić.

A jak tam u Ciebie dawidpolska wygląda sprawa z tym zaworkiem od wolnych obrotów co jest za gażnikiem ? Wiesz już co nim steruje i w jaki sposób ?

Kawał czasu temu miałeś go oblukać i dać znać , ja znowu miałem dorwać gościa z audi- 100 który na pewno ma Keihin-I i porobić jakieś fotki , ale nic z tego . Jakoś nie mogę go namierzyć. Widzę że łazi z babą po mieście , ale jakoś nie śmie go czepiać .

: 30 lis 2011, 05:54
autor: HeavenQueen
LeeOne pisze:Przy LPG jest wskazane zablokować tą klapę aby silnik zasysał zimne powietrze (LPG nie lubi ciepłego) Odłącz podciśnienie od klapy i zaślep wężyk.
Dlaczego "LPG nie lubi ciepłego"?

: 30 lis 2011, 13:11
autor: jaco80
Bo zimne powietrze jest gęściejsze, co za tym idzie jest w nim wtedy więcej tlenu w jednostce objętości. Co nam daje większą moc. Natomiast przy benzynie powietrze nie może być za zimne bo nam benzyna nie odparuje w czasie tworzenia mieszanki. Z gazem nie ma tego problemu, bo do silnika jest dostarczany już odparowany.

: 30 lis 2011, 15:52
autor: antoni
Super wytłumaczenie i to w dwóch słowach .

Można jeszcze dodać , że wszystkie działania inżyniersko konstruktorskie mają za cel, żeby przed wybuchem w komorze spalania, skład mieszanki był stechiometryczny .
To znaczy taki , przy którym siła pierdolnięcia jest najskuteczniejsza .
Odbędzie się to wtedy i tylko wtedy, kiedy skład powietrza i składnika palnego będzie w stosunku ( chyba 14.7 : 1 ) .
Wybuch ( zapłon ) odbędzie się również przy stosunku 14,7 ( powietrze ) i powiedzmy 3 ( materiał palny ) .
TYLKO że będzie on miał o wiele mniejszą siłę , a zużycie czynnika palnego ( 3 ) będzie niepotrzebnie przekroczone i mówiemy wtedy - dużo pali a siły nie ma .
Po prostu nadmiar któregoś ze składników , a tym samym niedobór drugiego pierdoli całą sprawę .

Namalowałem skład stechiometryczny ( to tyle ile potrzeba - ani grama mniej ani więcej jednego i drugiego składnika ) ,ale w tym stwierdzeniu jest jest mowa o stosunku powietrza do materiału palnego - benzyny .
Aprzecie wiadomo że z powietrza tylko tlen ( ~20.9 % ) bierze udział w spalaniu .

I teraz co zrobić i jak to zrobić żeby żeby było najtaniej i zarówno najmocniej , to już jest sprawa gazowników i rodzaju szmeliwa jakie na żądanie bidnego klyjenta montują i mówią - panie bedzie super .
Rozpisałem się jak zwykle , co przedmówca ( powinno być przepiśćca - hehe ) ujął przede mną w dwóch słowach .
Ale zdaje mi się , że choć troszeczkę bedzie wyjaśnione łucu chodzi w temacie wybuchowości i produkcji materiałów pieronotechnicznych .

: 30 lis 2011, 16:04
autor: LeeOne
Jak już to wiele osób potwierdziło działająca klapa powoduje wzrost spalanie LPG, osobiście tego doświadczyłem. Po zablokowaniu klapy z 22l na 13-15 spadło zwłaszcza zimą. Teraz mam jeszcze wolną odmę i auto nie muli jak kiedyś po rozgrzaniu.

: 30 lis 2011, 20:01
autor: davidpolska
t
LeeOne pisze:Teraz mam jeszcze wolną odmę i auto nie muli jak kiedyś po rozgrzaniu.
co to znaczy że masz wolną odme tzn nie masz węża na niej założonego??

: 01 gru 2011, 00:06
autor: ślepak
LeeOne, mozesz mi pokazac na foto o jaką klapę w ABT chodzi??

: 01 gru 2011, 09:57
autor: LeeOne
Obrazek

Klapa steruje przepływem ciepłe-zimne powietrze, ciepłe idzie tą papierowo-metalową, zimne zaś plastikową.

Odmę mam w obudowie filtra zaślepioną tj. nie dochodzi do niego żaden wąż, do tej gumy co łączy odmę pokrywy zaworów i bloku silnika podłączyłem wąż i puściłem pod auto.
Dzięki temu po rozgrzaniu ciepłe opary z odm nie dostają się do silnika.

: 01 gru 2011, 10:41
autor: Bastek
LeeOne pisze:Jak już to wiele osób potwierdziło działająca klapa powoduje wzrost spalanie LPG, osobiście tego doświadczyłem. Po zablokowaniu klapy z 22l na 13-15 spadło zwłaszcza zimą. Teraz mam jeszcze wolną odmę i auto nie muli jak kiedyś po rozgrzaniu.
Stary z całym szacunkiem, ale ja nie wiem co ty robiłeś, że ABT palił Ci 22 l LPG :shock: Mi w mieście pali ok 10-11 l LPG. Na trasie spalanie spada poniżej 8 l ;-)

Pytanie jeszcze odnośnie wolnej odmy... Czy po jej założenie wpłynęło jakoś na spalanie?
Zastanawiam się nad takim zabiegiem, chcę jednak założyć filtr zamiast puszczać syf pod auto :-P

: 01 gru 2011, 11:25
autor: LeeOne
Bastek pisze:ja nie wiem co ty robiłeś, że ABT palił Ci 22 l LPG :shock:
Uwierz mi, że jest to możliwe i nie trzeba wiele zrobić.
Bastek pisze:10-11 l LPG
1.6 PP teściowej tyle pali w mieszanym.

Nie jestem zwolennikiem przykręcania "kurka" tak aby silnik tylko pracował, kosztem dynamiki i żywotności silnika.
Bastek pisze:Pytanie jeszcze odnośnie wolnej odmy... Czy po jej założenie wpłynęło jakoś na spalanie?
Zastanawiam się nad takim zabiegiem, chcę jednak założyć filtr zamiast puszczać syf pod auto :-P
Tego jeszcze nie wiem, za mało "danych" mam ;-)

Nie polecam zakładania filtra na odmę, na postoju będziesz czuć te opary w kabinie. Lepiej puścić dyskretnie pod auto, aby diagnosta nie widział :-P