Strona 1 z 1

[B4 ABK] Stuki w silniku - wymiana panewek

: 12 kwie 2012, 21:32
autor: HeavenQueen
Witam.

1. Podczas jazdy ze średnim obciążeniem silnika (stała prędkość, lekka górka), powyżej 2500 obr/min zasłyszeć się dało rytmiczne stukanie w silniku, nie klepanie, lecz takie cichutkie "pyrkolenie", którego częstotliwość zależna była proporcjonalnie do prędkości obrotowej silnika.
2. Ubzdurałem sobie że to będą panewki.
3. Mechanik potwierdził moje przypuszczenia.
4. Zmierzyliśmy ciśnienie oleju: 2 bar przy 2000 obr/min i temp oleju 80*C <- minimum!!
5. Wymiana panewek głównych i korbowodowych. Zakupione zostały panewki Kolbenschmidt.
6. Po wymianie ciśnienie oleju w w/w warunkach wynosi 4 bar - pompa ok! :)
7. ABK przywrócony do ruchu. Sukces operacji.

KOSZT: 680zł (robocizna + części: panewki korb. i gł., uszczelka pod misę, korek misy, olej i filtr).)


Opowieść:
Dobrze się stało że od razu gdy wychwyciłem te stuki zabraliśmy się za to, a to z tego względu że panewka na pierwszym korbowodzie została zerwana (urwało zamki). Była tak wyrobiona że sreberko zostało starte do miedzi. Na szczęście wał nie ucierpiał zbytnio (z fabrycznego luzu wynoszącego dwie setki, teraz są dwie i niecałe pół). Reszta panewek korbowych też zużyta. Główne były w lepszym stanie ale też wymienione. W tym ABK zastosowano droższe panewki główne z kołnierzem. Pompa olejowa wizualnie w bdb stanie, żadnych nadprogramowych luzów.

Na budziku 265500km.

Pozdrawiam.
Rafał

: 15 kwie 2012, 17:01
autor: BLUECONECT
....też robiłem remont i wymieniałem panewy -najbardziej słychać było na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku jak wysiadło się z auta np. otwierać bramę... ;-)

: 06 maja 2012, 14:51
autor: Key100l
Kolego HeavenQueen, Hmm Ja właśnie rozebrałem silnik bo stało się nagle coś i zniknęło ciśnienie i silnik zatarty. Podasz może koszta samych części?? Bo nie wiem ile muszę przygotować kasy a dodatkowo muszę wymienić pompę oleju bo to chyba wszystko przez nią:( Zgóry dzięki za odp i sory za off top <ok>

: 07 maja 2012, 05:16
autor: HeavenQueen
Panewki główne 150zł, korbowodowe 200zł, pompa 300zł, uszczelka misy 100zł.

: 07 maja 2012, 14:33
autor: Motostacja pl
Key100l pisze:Kolego HeavenQueen, Hmm Ja właśnie rozebrałem silnik bo stało się nagle coś i zniknęło ciśnienie i silnik zatarty. Podasz może koszta samych części?? Bo nie wiem ile muszę przygotować kasy a dodatkowo muszę wymienić pompę oleju bo to chyba wszystko przez nią:( Zgóry dzięki za odp i sory za off top <ok>
Najpierw rozbierz silnik i oceń jego stan, bo może się okazać że nie warto go remontować. Jak dostał wał to szkoda roboty, chyba że tanio dorwiesz gdzieś inny. Dodatkowo jak gładzie cylindrów będą w nieciekawym stanie to ja szukałbym innego słupka.

: 07 maja 2012, 15:20
autor: HeavenQueen
Labiel pisze:
Key100l pisze:Kolego HeavenQueen, Hmm Ja właśnie rozebrałem silnik bo stało się nagle coś i zniknęło ciśnienie i silnik zatarty. Podasz może koszta samych części?? Bo nie wiem ile muszę przygotować kasy a dodatkowo muszę wymienić pompę oleju bo to chyba wszystko przez nią:( Zgóry dzięki za odp i sory za off top <ok>
Najpierw rozbierz silnik i oceń jego stan, bo może się okazać że nie warto go remontować. Jak dostał wał to szkoda roboty, chyba że tanio dorwiesz gdzieś inny. Dodatkowo jak gładzie cylindrów będą w nieciekawym stanie to ja szukałbym innego słupka.
Najtaniej wyjdzie inne auto.

: 07 maja 2012, 15:40
autor: Motostacja pl
HeavenQueen pisze:Najtaniej wyjdzie inne auto.
Chodzi ci o całkiem inne auto, czy jakiegoś anglika na części. Bo jeśli inne auto to chyba nie zupełnie. Auto z zatartym silnikiem sprzeda za grosze, znacznie taniej niż gdyby włożył tam inny silnik i tak sprzedał.

Co do anglika to zależy czy ma czas na sprzedaż późniejszych części.

Po za tym myślę że kupno słupka to nie są jakieś wielkie koszty. Słupek do mojego można dostać za 500 zł.

: 15 lip 2012, 17:36
autor: HeavenQueen
Trzy miesiące i 3500 km dalej po wymianie panewek jest dobrze. Nic nie wskazuje na jakie kolwiek nieprawidłowości.

: 26 lip 2012, 23:49
autor: piekarelk
Witam,
Ja mam podobny problem na gazie ok, na benzynie troche glosniej(ale nie zawsze)takie dziwne stukanie jakby zawory czy cholera wie co :roll: Tydzien temu za pakowalem pelen bagaznik i podpielem przyczepe kempingowa i stuki pokazaly sie(na gazie) przy podjezdzie pod gorki.Stuki wystepuja przy wiekszym obciazeniu silnika.Przy jezdzie na"pusto"nie ma zadnych stukow.Boje sie ze panewki szlak trafia lub cos sie dzieje z glowica,zaworami :roll:
Pozdr

: 27 lip 2012, 01:11
autor: Audi Sport
To są raczej panewki, koszt wymiany niedrogi, jeśli lany był dobry olej to główne powinny być jak nówki ;-) Panewki korbowodowe to koszt ok. 60 zł za Kolbenschmidt ;-)

: 27 lip 2012, 09:05
autor: piekarelk
Mam ja prawie od 8lat uzywam oleju SHELL ,a co ktos zalewal wczesniej do silnika to niewiem.Zeby wymienic te panewki na korbowodach wystarczy tylko mise olejowa zdjac czy trzeba tez glowice zwalac??
Tylko czemu na gazie jest cisza a na benzie slychac takie jakby "rechotanie" moze glowica mi siada?Dzwiek slychac wtedy jak np.pod jakas gore wjezdzam.

: 27 lip 2012, 12:02
autor: Audi Sport
Do korbowodowych nie trzeba ściągać głowicy, nawet do głównych nie trzeba ;-) Musisz zdjac sanki bądź silnik podnieść, bo nie ściągniesz miski, odkręcasz smok pompy oleju i bierzesz się za wymianę ;-) Potem wszystko składasz w odwrotnej kolejności <ok>

: 26 sie 2012, 18:50
autor: turbofin
Czy poprzez samo podniesienie silnika jest mozliwa wymiana pompy olejowej ?

: 26 sie 2012, 22:59
autor: Francis1982
Niby jest ale mi lepiej się robiło jak sanie opuściłem. Podnosząc silnik z poduszek i odkręcając przednią mimo wszystko się nadrywa te ze skrzyni. Bo jakby ktoś chciał i je odkręcać to mniej roboty już jest chociażby całe sanie zwalić. Najwięcej w kość dostaje ta mniejsza poduszka skrzyni nad dwururką. Sanie to 4 śruby z bajecznym dostępem plus odkręcenie wspornika podtrzymującego lewą poduszkę skrzyni (tą z aluminiowym korpusem). No i wahacze ale to nie problem i dostęp super.

[ Dodano: 2012-08-27, 01:30 ]
piekarelk pisze:Witam,
Ja mam podobny problem na gazie ok, na benzynie troche glosniej(ale nie zawsze)takie dziwne stukanie jakby zawory czy cholera wie co :roll: Tydzien temu za pakowalem pelen bagaznik i podpielem przyczepe kempingowa i stuki pokazaly sie(na gazie) przy podjezdzie pod gorki.Stuki wystepuja przy wiekszym obciazeniu silnika.Przy jezdzie na"pusto"nie ma zadnych stukow.Boje sie ze panewki szlak trafia lub cos sie dzieje z glowica,zaworami :roll:
Pozdr
Sorki, że po czasie. Przy obciążeniu stuki to zapewne zapłon (zawsze za wczesny) oraz rozrząd do sprawdzenia. Panewki stukają jak mają luz i silnik nie jest obciążony. Najlepiej panewki słychać na V biegu przy 2000 rpm podczas utrzymywania stałej prędkości po równym.

: 27 sie 2012, 10:08
autor: HeavenQueen
U mnie panewki było słychać pod średnim obciążeniem. 3000 obr/min, 3 bieg i lekka górka.