Strona 1 z 2
[80 B4 2.0 ABT] Po zmianie oleju z minealnego na półsyntetyk
: 18 sie 2007, 21:33
autor: paco
Witam.
1000km temu zmieniłem minerala Shell Helix Super 15W40 na półsyntetyk Shell Helix Plus 10W40. Ponadto wcześniej był filtr Boscha a obecnie Filtrona.
Po takim dystansie pokusiłem się o porównanie "brania" oleju przez samochód. Okazało się, że minerala ubywało 0,65-0,7l/1000km a półsyntetyka ... 0,4l :shock: Silnika raczej nie oszczędzałem, tzn. mam tzw. ciężką nogę i do tego krótką skrzynię ... przykładowo 140km/h = 4000rpm na V tym biegu.
W związku z tym pytanie do fachowców - jak to logicznie wytłumaczyć, że rzadszego oleju mniej ubywa ?
Dodatkowo spadło spalanie benzyny od 0,5l trasa do 1,5l w mieście. Ponieważ jednak zmieniana była wcześniej lambda i świece to olej pewnie ma tu trzeciorzędne znaczenie.
: 18 sie 2007, 22:42
autor: Danek
Pozornie mniejsze teraz zużycie oleju może wynikać stąd, że przez mniej szczelne pierścienie do oleju dostaje się więcej benzynki i "uzupełnia" ubytki. Wcześniej, gęstszy olej lepiej uszczelniał pierścionki i niepozwalał na przedostanie się benzyny do miski. To takie teoretyczne wyjaśnienie zjawiska. Dość dokładnie opisuje to zjawisko Dieter Korp w książce o naprawie Audi.
: 18 sie 2007, 22:45
autor: krychu
Hmm to ze olej ma oznaczenie 10W-40, a nie 15W-40 to nie oznacza ze ten olej ma inna lepkosc w letniej temperaturze tzn. tu jest 40 i tu 40 ( klasa lepkosciowa). Inaczej sie zachowuje zima bo jeden ma 10W a drugi 15W, tzn. ze olej z oznaczeniem 15W szybciej krzepnie. Ogolnie rzecz biorac olej o oznaczeniu 10W-40 jest rzadszy ale tylko podczas rozruchu i zima, przez co szybciej przemieszcza sie w ukladzie.
: 18 sie 2007, 23:00
autor: Danek
Krychu, wszystko prawda, ale tu może następować "uzupełnienie" benzyną w chwili rozruchu zimnego silnika. Wtedy 15W jest gęstszy niż 10W, a szczelność cylindra najmniejsza (kolokwialnie ujmując).
No ale nie jestem specem od silników, więc trochę teoretyzuję na podstawie różnorodnych lektur
: 18 sie 2007, 23:03
autor: krychu
Danek mowisz prawde i dobrze kombinujesz, benzyny tak naprawde troszke wiecej przejdzie do miski olejowej, ale pamietaj o odmie. Nia odparuje pozniej benzyna do silnika i sie spali. Niemartwcie sie o spalanie oleju tak, silnik jak potrzebuje to sobie spali i juz, a we formule 1 silnik "bierze" ok. 1 litr na 100 km
a te silniki sa dopiero co dotarte.
: 18 sie 2007, 23:18
autor: paco
Danek pisze:Pozornie mniejsze teraz zużycie oleju może wynikać stąd, że przez mniej szczelne pierścienie do oleju dostaje się więcej benzynki i "uzupełnia" ubytki
Pomyślałem o tym i będąc u mechanika pytałem go o to - wyjął bagnet - powąchał, podpalił i stwierdził, że benzyny w oleju nie ma
Ponadto gdy go przegoniłem na trasie wtedy benzyna powinna odparować i oleju po porannym sprawdzeniu przed uruchomieniem powinno być teoretycznie mniej a tak nie było.
krychu pisze:Niemartwcie sie o spalanie oleju tak, silnik jak potrzebuje to sobie spali i juz, a we formule 1 silnik "bierze" ok. 1 litr na 100 km
a te silniki sa dopiero co dotarte.
Wcale się tym spalanie nie martwię bo de facto to część mi ucieka spod uszczelki pod głowicą, trochę się rosi pod górnym czujnikiem ciśnienia i takie tam ...
: 13 lis 2007, 22:30
autor: greegwhite
Witam.Chcialbym sie dowiedziec od Was profesjonalisci bo ja niestety jeszcze jestem Zielony:D jaki mam wlac olej do Swojej Coupe:)??Silnik 2.0E Benzyna (115KM).Jaki na zime jaki na lato.Kazdy pisze rozne rzeczy.Ogolnie zima przyszla i boje sie ze palac Audi rano przy -15C moge zobaczyc wyskakujaca glowice przez maske:D Prosze o Rade:)???Prosze napisac jaki olej jaki rodzaj,pol,full,czy minerala wlac do maszyki:))Pozdrawiam greegwhite
: 14 lis 2007, 07:29
autor: Organista18
Witam. Wszystko zależy od przebiegu twojego autka. Ja też długo gdybałem mineralny czy półsyntetyk,przy przebiegu 190000; wybrałem półsyntetyk i nie żałuje. Auto jest żywsze, bardziej dynamiczne...a oleju nie ubywa. Jeśli chodzi o rodzaj to Castrol Magnatec 10W-40. Ale poleciłbym jeszcze Valvoline Maxlife 10W-40
Pozdrawiam 8-)
: 14 lis 2007, 22:46
autor: greegwhite
Mam przebieg juz 213tys wiec musze wlac 10w-40.Dziekuje
: 15 lis 2007, 16:33
autor: Doc
A mi się wydaje, że taki test jest za mało obiektywny i pewny aby móc polemizowac.
Warunki amtosferyczne i milion innych rzeczy może wchodzić w grę.
: 07 gru 2007, 10:12
autor: Kardas
Baza oleju mineralnego jest bardziej podatna na odparowanie niż półsyntetycznego. Właśnie dlatego m.in. oleju półsyntetycznego mniej ubywa niż mineralnego.
: 07 gru 2007, 10:41
autor: pajak100
Ja tam zawsze wychodzę z założenia, że " dla pewności tej jakości wlejmy minerała" po co to się głowić nad tym co tam było i ile faktycznie ma nasz 15-nastoletni silnik przejechane.
A jak ktoś dalej będzie miał niespokojny sen to zaaplikujmy dodatkowo ceramizera lub motor-lifa.
: 11 gru 2007, 23:49
autor: Motostacja pl
A ja też muszę się pochwalić pozytywnymi zmianami zaobserwowanymi po zmianie z oleju mineralnego na półsyntetyk. Silnik też zaczął brać mi mniej oleju ale to raczej efekt wymienionej uszczelki pod miską olejową.
To co dotyczy natomiast samego oleju to wyciszenia się auta. Naprawdę stało się super ciche. W dodatku kontrolka smarowania gaśnie mi zaraz po przekręceniu kluczyka. Momentalnie jak zapale silnik kontrolka gaśnie, nawet jak auto stało 2 dni. Wcześniej na oleju mineralnym zdarzało się że gasła po 3 sekundach.
Przez ostatnie dwa dni nie jeździłem, dziś wieczorem odpaliłem samochód i co :?: Przez pierwsze sekundy chodził głośniej, tak jak zwykle jak jest zimny a po chwili co :?: A po chwili zaczął do mnie mruczeć jak kotek :mrgreen: W prawdzie dzisiaj nie było aż tak zimno ale na oleju mineralnym tak cicho jak teraz na pewno nie chodził.
[ Dodano: 11 Grudzień 2007, 23:51 ]
Kardas pisze:Baza oleju mineralnego jest bardziej podatna na odparowanie niż półsyntetycznego. Właśnie dlatego m.in. oleju półsyntetycznego mniej ubywa niż mineralnego.
To też może być powodem mniejszego zużycia oleju u mnie. Wcześniej miałem nie sprawną chłodnicę oleju i sporo oleju mogło być faktycznie odparowywane tak jak piszesz. teraz mam olej półsyntetyczny a w dodatku sprawną chłodnice oleju.
: 13 gru 2007, 11:36
autor: knocke
Labiel pisze:To też może być powodem mniejszego zużycia oleju u mnie. Wcześniej miałem nie sprawną chłodnicę oleju i sporo oleju mogło być faktycznie odparowywane tak jak piszesz. teraz mam olej półsyntetyczny a w dodatku sprawną chłodnice oleju.
Czy w benzynówkach też jest chłodnica oleju czy to tylko w traktorkach? Jak poznać że może być nie sprawna?
: 13 gru 2007, 11:51
autor: Motostacja pl
W benzyniakach tego nie ma. W Dieslach jest ponieważ turbosprężarka jest smarowana olejem i strasznie ten olej podgrzewa. To tak jakbyś chciał smarować kolektor wydechowy.