Strona 1 z 2

[80 B4 2.0 ABT] Po zmianie oleju z minealnego na półsyntetyk

: 18 sie 2007, 21:33
autor: paco
Witam.

1000km temu zmieniłem minerala Shell Helix Super 15W40 na półsyntetyk Shell Helix Plus 10W40. Ponadto wcześniej był filtr Boscha a obecnie Filtrona.

Po takim dystansie pokusiłem się o porównanie "brania" oleju przez samochód. Okazało się, że minerala ubywało 0,65-0,7l/1000km a półsyntetyka ... 0,4l :shock: Silnika raczej nie oszczędzałem, tzn. mam tzw. ciężką nogę i do tego krótką skrzynię ... przykładowo 140km/h = 4000rpm na V tym biegu.

W związku z tym pytanie do fachowców - jak to logicznie wytłumaczyć, że rzadszego oleju mniej ubywa ?


Dodatkowo spadło spalanie benzyny od 0,5l trasa do 1,5l w mieście. Ponieważ jednak zmieniana była wcześniej lambda i świece to olej pewnie ma tu trzeciorzędne znaczenie.

: 18 sie 2007, 22:42
autor: Danek
Pozornie mniejsze teraz zużycie oleju może wynikać stąd, że przez mniej szczelne pierścienie do oleju dostaje się więcej benzynki i "uzupełnia" ubytki. Wcześniej, gęstszy olej lepiej uszczelniał pierścionki i niepozwalał na przedostanie się benzyny do miski. To takie teoretyczne wyjaśnienie zjawiska. Dość dokładnie opisuje to zjawisko Dieter Korp w książce o naprawie Audi.

: 18 sie 2007, 22:45
autor: krychu
Hmm to ze olej ma oznaczenie 10W-40, a nie 15W-40 to nie oznacza ze ten olej ma inna lepkosc w letniej temperaturze tzn. tu jest 40 i tu 40 ( klasa lepkosciowa). Inaczej sie zachowuje zima bo jeden ma 10W a drugi 15W, tzn. ze olej z oznaczeniem 15W szybciej krzepnie. Ogolnie rzecz biorac olej o oznaczeniu 10W-40 jest rzadszy ale tylko podczas rozruchu i zima, przez co szybciej przemieszcza sie w ukladzie.

: 18 sie 2007, 23:00
autor: Danek
Krychu, wszystko prawda, ale tu może następować "uzupełnienie" benzyną w chwili rozruchu zimnego silnika. Wtedy 15W jest gęstszy niż 10W, a szczelność cylindra najmniejsza (kolokwialnie ujmując).
No ale nie jestem specem od silników, więc trochę teoretyzuję na podstawie różnorodnych lektur :-)

: 18 sie 2007, 23:03
autor: krychu
Danek mowisz prawde i dobrze kombinujesz, benzyny tak naprawde troszke wiecej przejdzie do miski olejowej, ale pamietaj o odmie. Nia odparuje pozniej benzyna do silnika i sie spali. Niemartwcie sie o spalanie oleju tak, silnik jak potrzebuje to sobie spali i juz, a we formule 1 silnik "bierze" ok. 1 litr na 100 km :-) a te silniki sa dopiero co dotarte.

: 18 sie 2007, 23:18
autor: paco
Danek pisze:Pozornie mniejsze teraz zużycie oleju może wynikać stąd, że przez mniej szczelne pierścienie do oleju dostaje się więcej benzynki i "uzupełnia" ubytki
Pomyślałem o tym i będąc u mechanika pytałem go o to - wyjął bagnet - powąchał, podpalił i stwierdził, że benzyny w oleju nie ma ;-) Ponadto gdy go przegoniłem na trasie wtedy benzyna powinna odparować i oleju po porannym sprawdzeniu przed uruchomieniem powinno być teoretycznie mniej a tak nie było.
krychu pisze:Niemartwcie sie o spalanie oleju tak, silnik jak potrzebuje to sobie spali i juz, a we formule 1 silnik "bierze" ok. 1 litr na 100 km :-) a te silniki sa dopiero co dotarte.
Wcale się tym spalanie nie martwię bo de facto to część mi ucieka spod uszczelki pod głowicą, trochę się rosi pod górnym czujnikiem ciśnienia i takie tam ...

: 13 lis 2007, 22:30
autor: greegwhite
Witam.Chcialbym sie dowiedziec od Was profesjonalisci bo ja niestety jeszcze jestem Zielony:D jaki mam wlac olej do Swojej Coupe:)??Silnik 2.0E Benzyna (115KM).Jaki na zime jaki na lato.Kazdy pisze rozne rzeczy.Ogolnie zima przyszla i boje sie ze palac Audi rano przy -15C moge zobaczyc wyskakujaca glowice przez maske:D Prosze o Rade:)???Prosze napisac jaki olej jaki rodzaj,pol,full,czy minerala wlac do maszyki:))Pozdrawiam greegwhite

: 14 lis 2007, 07:29
autor: Organista18
Witam. Wszystko zależy od przebiegu twojego autka. Ja też długo gdybałem mineralny czy półsyntetyk,przy przebiegu 190000; wybrałem półsyntetyk i nie żałuje. Auto jest żywsze, bardziej dynamiczne...a oleju nie ubywa. Jeśli chodzi o rodzaj to Castrol Magnatec 10W-40. Ale poleciłbym jeszcze Valvoline Maxlife 10W-40

Pozdrawiam 8-)

: 14 lis 2007, 22:46
autor: greegwhite
Mam przebieg juz 213tys wiec musze wlac 10w-40.Dziekuje

: 15 lis 2007, 16:33
autor: Doc
A mi się wydaje, że taki test jest za mało obiektywny i pewny aby móc polemizowac.
Warunki amtosferyczne i milion innych rzeczy może wchodzić w grę.

: 07 gru 2007, 10:12
autor: Kardas
Baza oleju mineralnego jest bardziej podatna na odparowanie niż półsyntetycznego. Właśnie dlatego m.in. oleju półsyntetycznego mniej ubywa niż mineralnego.

: 07 gru 2007, 10:41
autor: pajak100
Ja tam zawsze wychodzę z założenia, że " dla pewności tej jakości wlejmy minerała" po co to się głowić nad tym co tam było i ile faktycznie ma nasz 15-nastoletni silnik przejechane.
A jak ktoś dalej będzie miał niespokojny sen to zaaplikujmy dodatkowo ceramizera lub motor-lifa.

: 11 gru 2007, 23:49
autor: Motostacja pl
A ja też muszę się pochwalić pozytywnymi zmianami zaobserwowanymi po zmianie z oleju mineralnego na półsyntetyk. Silnik też zaczął brać mi mniej oleju ale to raczej efekt wymienionej uszczelki pod miską olejową. :-P To co dotyczy natomiast samego oleju to wyciszenia się auta. Naprawdę stało się super ciche. W dodatku kontrolka smarowania gaśnie mi zaraz po przekręceniu kluczyka. Momentalnie jak zapale silnik kontrolka gaśnie, nawet jak auto stało 2 dni. Wcześniej na oleju mineralnym zdarzało się że gasła po 3 sekundach.

Przez ostatnie dwa dni nie jeździłem, dziś wieczorem odpaliłem samochód i co :?: Przez pierwsze sekundy chodził głośniej, tak jak zwykle jak jest zimny a po chwili co :?: A po chwili zaczął do mnie mruczeć jak kotek :mrgreen: W prawdzie dzisiaj nie było aż tak zimno ale na oleju mineralnym tak cicho jak teraz na pewno nie chodził.

[ Dodano: 11 Grudzień 2007, 23:51 ]
Kardas pisze:Baza oleju mineralnego jest bardziej podatna na odparowanie niż półsyntetycznego. Właśnie dlatego m.in. oleju półsyntetycznego mniej ubywa niż mineralnego.
To też może być powodem mniejszego zużycia oleju u mnie. Wcześniej miałem nie sprawną chłodnicę oleju i sporo oleju mogło być faktycznie odparowywane tak jak piszesz. teraz mam olej półsyntetyczny a w dodatku sprawną chłodnice oleju.

: 13 gru 2007, 11:36
autor: knocke
Labiel pisze:To też może być powodem mniejszego zużycia oleju u mnie. Wcześniej miałem nie sprawną chłodnicę oleju i sporo oleju mogło być faktycznie odparowywane tak jak piszesz. teraz mam olej półsyntetyczny a w dodatku sprawną chłodnice oleju.
Czy w benzynówkach też jest chłodnica oleju czy to tylko w traktorkach? Jak poznać że może być nie sprawna?

: 13 gru 2007, 11:51
autor: Motostacja pl
W benzyniakach tego nie ma. W Dieslach jest ponieważ turbosprężarka jest smarowana olejem i strasznie ten olej podgrzewa. To tak jakbyś chciał smarować kolektor wydechowy.