Strona 1 z 2

[B3 1.8 PM] Zakres temperatury pracy wentylatora chłodnicy

: 22 cze 2012, 11:12
autor: morris4life
Witam,

mam pytanie czym reguluje się temp. w jakiej załącza się wentylator chłodnicy. Mniemam, że jest to jakiś czujnik zamontowany na chłodnicy??? Czy to może chodzić o taki wmontowany w lewym dolnym rogu (stojąc przodem do komory silnika)?

Czy takie czujniki posiadają różny zakres włączania wentylatora?

Chodzi o to, że wskaźnik temperatury na zegarach cały czas wskazuje mi o tą jedną kreskę poniżej 90st. I przy takiej temperaturze włącza mi się wentylator. Wiem, że problemem jest też termostat, który zbyt szybko się otwiera - i dlatego pytam o możliwość regulacji pracy wentylatora, ponieważ chcę zakupić "prawidłowy" termostat (taki co to otwiera się przy temp. 87 st), ale obawiam się, że wentylator chłodnicy będzie pracował non-stop - aż odpadnie <osohozi>

poradzicie?

: 22 cze 2012, 13:42
autor: Cris
Nie bardzo rozumię Twój problem .Termostat nie ma nic do wentylatora ! Termostat puszcza gorący płyn na chłodnicę tak trochę(70-87) przed 90 C. Płyn jest chłodzony i jesli nie jest gorąco wentylatory się nie włączają bo sam przepływ przez chłodnicę wystarcza. Jeśli natomiast temp. przekracza 90 C załącza się wiatrak którym steruje czujnik przy chłodnicy.Ten czujnik nie ma regulacji tylko swoją charakterystykę. Mniej więcej załącza sie po 90 C.U mnie są dwa wentylatory i jeden załącza się po 90 a drugi po 95 C.

: 22 cze 2012, 15:58
autor: m@x1313
to jest termowyłącznik wentylatora chłodnicy, jak ma 1 bieg to załącza się przy 95 C (wtyczka na 2 przewody) a jak dwa biegi to 1 przy 95 C a 2 przy 102 chociaż jest też inny czujnik i 1 przy 85 a 2 przy 93.

Polecam sklep tam wybierasz swoje auto i już http://sklep.intercars.com.pl/

[ Dodano: 2012-06-22, 15:59 ]
może być też tak że termowyłącznik jest OK a czujnik temp źle daje wskazanie na licznik

: 22 cze 2012, 16:00
autor: morris4life
Cris pisze:Nie bardzo rozumię Twój problem .Termostat nie ma nic do wentylatora ! Termostat puszcza gorący płyn na chłodnicę tak trochę(70-87) przed 90 C. Płyn jest chłodzony i jesli nie jest gorąco wentylatory się nie włączają bo sam przepływ przez chłodnicę wystarcza. Jeśli natomiast temp. przekracza 90 C załącza się wiatrak którym steruje czujnik przy chłodnicy.Ten czujnik nie ma regulacji tylko swoją charakterystykę. Mniej więcej załącza sie po 90 C.U mnie są dwa wentylatory i jeden załącza się po 90 a drugi po 95 C.
Poprzez regulację mam na myśli wymianę czujnika na inny <ok> .

Wiem, że termostat nie ma nic wspólnego (bezposrednio) z wentylatorem - wyjaśniłem tylko, że obawiam się, iż gdy kupię termostat, który będzie mi się otwierał przy 87stC to płyn, który przepływa przez chłodnicę i opływa czujnik wentylatora będzie za gorący, ponieważ w tej chwili wentylator włącz mi się przy temp. powiedzmy 80stC - więc chodziłby non-stop. I zastanawiam się czy te czujniki od wentylatora były różnego typu (różny przedział pracy/temp.) ;-)

[ Dodano: 2012-06-22, 16:13 ]
m@x1313 pisze:to jest termowyłącznik wentylatora chłodnicy, jak ma 1 bieg to załącza się przy 95 C (wtyczka na 2 przewody) a jak dwa biegi to 1 przy 95 C a 2 przy 102 chociaż jest też inny czujnik i 1 przy 85 a 2 przy 93.
No właśnie - czy te czujniki są jakoś oznaczone do jakich zakresów temperatur są przeznaczone? Logicznie by było aby miały gdzieś takie oznaczenie ?!

: 22 cze 2012, 16:18
autor: Cris
Ja już teraz nie pamiętam dokładnych przedziałów temperatur czujnika w chłodnicy .Natomiast jeśli pójdziesz do sklepu i podasz typ silnika ,to dostaniesz odpowiedni ,a do różnych silników stosuje się różne czujniki z różną temp. załączania.Termostat puszcza płyn na chłodnicę znacznie wcześniej i nie powinno być problemów z wentylatorem chodzacym na okrągło.Wentylator u mnie włacza się tylko na postoju gdy nie ma wymuszonego chłodzenia. Generalnie płyn nie może przekroczyć temp. wrzenia. a temperatura na wskażniku ma oscylować trochę poniżej 90 C.

: 22 cze 2012, 16:20
autor: m@x1313
na termowyłaczniku powinno być wybite zakres pracy tego czujnika

[ Dodano: 2012-06-22, 16:27 ]
morris4life, jaki jest rocznik twoje auta ?
wg ETKA dla 88r. 893 959 481 2 styki 95-90C lub 191 959 481 C 3 styki 95-84C/102-91C
chociaż do mojego ABK jest to samo

: 27 cze 2012, 16:29
autor: morris4life
no ja mam autko z 91 roku, jeden wiatrak

: 27 cze 2012, 16:44
autor: m@x1313
dla 91r. jest taki sam termowyłącznik, albo na 2 albo na 3 styki

: 16 lis 2012, 15:32
autor: romeo
a co moze byc nie tak jesli załaczają sie 2 wiatraki naraz jakby odrazu 2 bieg :-/

: 16 lis 2012, 20:20
autor: Cris
ja wymieniłem ten czujnik i rzeczywiście najpierw włączał się tylko jeden wentylator .Ostatni też zauważyłem ,że załączają się dwa na raz.Wygląda ,że tani czujnik szlak trafił albo zamulił się nieco szlamem i po prosu ma taką bezwładność. Ważne ,że załącza się i nie pozwala zagotować się płynowi.Ja to na jakiś czas zostawię.

: 16 lis 2012, 22:42
autor: m@x1313
romeo, u mnie w ABK są dwa wentylatory połączone ze sobą paskiem klinowym no i chodzą razem i jest tylko jeden bieg wentylatora czyli czujnik jest na 2 przewody.

: 16 lis 2012, 23:55
autor: m_an_ie_k
u mnie też są połączone paskiem ale mają 2 biegi tak jak pisałm@x1313, sam nie sprawdzałem załączania 2 biegu, ale patrząc po instalacji w samochodzie widać ze są 2 biegi

: 17 lis 2012, 09:01
autor: romeo
hmmm u mnie nie ma paska nawet nie wiem jak to wyglada bardziej interesuje mnie jak bylo ori. Obecnie jest czujnik 2 pinowy wtyka 3 pinowa ale jednego brak sporo kabli nie wykluczam rzezby auto z 94r i klima

: 17 lis 2012, 12:48
autor: m_an_ie_k
romeo, a możesz wrzucić foto jak to u Ciebie wygląda? może uda się podpowiedzieć co tam masz wyczarowane

: 17 lis 2012, 13:08
autor: LUPO
morris4life pisze:no ja mam autko z 91 roku, jeden wiatrak



to wtedy 95-90