[B3 1.8S PM] Mono-motronic a regulacja wyprzedzenia zapłonu
: 02 lip 2012, 11:37
autor: morris4life
Witam forumowiczów.
Mam pewien mętlik w głowie i pytanie, które spędza mi sen z powiek.
Otóż posiadam silnik 1.8 66kW PM z 1991 roku. Wg książek i wszelakich lektur od sierpnia 1988 w moim modelu silnika montowany był zespół wtryskowy mono-motronic, nastepca mono-jetronica.
Jedna z jego modyfikacji jest podobno elektroniczna regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu. Wyczytałem na forum i w różnych książkach (np. "Sam naprawiam i reguluję ... "), że regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu w mono-jetronic regulowana jest podciśnieniowo przez taki podzespół przymocowany do rozdzielacza zapłonu. Ktoś mi kiedys na tym forum zadał pytanie jak to u mnie działa - ta regulacja - bo ja nie mam tego podzespołu przy rozdzielaczu zapłonu.
I to jest właśnie moje pytanie - czy jeżeli mój zespół wtryskowy (mono-motronic) ma elektroniczną regulację zapłonu to rozumiem, że ten podzespół podciśnieniowy nie jest u mnie wymagany?
Pytanie może głupie - może i retoryczne - ale niech mi ktoś to potwierdzi, proszę
Pozdrawiam
: 02 lip 2012, 11:56
autor: jaro7427
układ wtryskowy mono-monotronic według wszystkich lektór przypisywany jest do silnika ABT a mono-jetronic do silnika PM ja osobiście posiadałem audi B3 1.8 90 KM z 1991 r oznaczenie silnika PM i był on wyposażony w układ wtryskowy mono-motronic
: 02 lip 2012, 12:37
autor: morris4life
jaro7427 pisze:układ wtryskowy mono-monotronic według wszystkich lektór przypisywany jest do silnika ABT a mono-jetronic do silnika PM ja osobiście posiadałem audi B3 1.8 90 KM z 1991 r oznaczenie silnika PM i był on wyposażony w układ wtryskowy mono-monotronic
No właśnie i tu kolejna niejasność - bo wg. książki "Sam naprawiam i reguluję" to własnie w silnikach PM montowany był mono-motronic od 8/90 (do 9/89 był to mono-jetronic).
Skąd u Ciebie taka teza, że tylko w ABT? Kto ma rację :-> ?
No dowód urywek z książki:
No a jak z tą regulacją zapłonu?
Pozdrawiam
: 02 lip 2012, 14:36
autor: jaro7427
sam napisałes że masz zespół wtryskowy mono-motronic
: 02 lip 2012, 15:27
autor: morris4life
Zgadza się, napisałem tak. Ale to było słowem wstępu. Ale moje pytanie dotyczy mechanizmu sterowania kątem wyprzedzenia zapłonu .
Więc czekam na odpowiedź jak to jest u innych użytkowników PM z mono-motronic - czy u Was macie to urządzenie do podciśnieniowej regulacji zapłonu czy tez go nie macie?
Pozdrawiam
: 02 lip 2012, 20:09
autor: mariusz122
A jak to wygłąda i gdzie sie powinno znajdować.Jak rozróżnić mono-jetronic od mono-motronic.A w końcu mono-motronic czy mono -monotronic,bo rózne tu widze sformuowania.Teraz to nie wiem czy mam PM czy ABT.Ide sprawdzić,bo juz cały głupi jestem.PS.Sprawdziłem,nigdzie nie moge znależć oznaczenia silnika,powinien być na obudowie rozrzadu ale nie ma.U mnie przy aparacie jest takie małe ustrojstwo od którego idzie węzyk do monowtrysku to chyba to całe podcisnienie.
: 02 lip 2012, 21:08
autor: Pieterb
mariusz122 pisze:Teraz to nie wiem czy mam PM czy ABT
ABT były w b4 montowane a kolega widzę że b3 ma, przynajmniej tak jest w profilu
mariusz122 pisze:PS.Sprawdziłem,nigdzie nie moge znależć oznaczenia silnika,powinien być na obudowie rozrzadu ale nie ma.
sprawdź na bloku pod króćcem z czujnikami
: 02 lip 2012, 21:22
autor: mariusz122
Tak b3,czyli PM,sprawdze jeszcze pod króćcem.Dzięki;PieterB' PS.A mono-jetronic ,czy motronic?Pod króćcem nie ma oznaczenia PM,jest znaczek VW,AUDI,litera H a pod nią GERMANY i w kółku cyfry od zera do dziewięciu
: 02 lip 2012, 21:45
autor: GerB3
Oznaczenie silnika masz na naklejce za kołem zapasowym albo na klapie bagaznika. Jak masz gruszke przy aparacie do której idzie weżyk a wężyk z kolei do wtrysku to mono jetronic.
: 03 lip 2012, 09:55
autor: morris4life
GerB3 pisze:Oznaczenie silnika masz na naklejce za kołem zapasowym albo na klapie bagaznika. Jak masz gruszke przy aparacie do której idzie weżyk a wężyk z kolei do wtrysku to mono jetronic.
Ok - czyli wnioskuje z tego, że tylko mono-jetronic posiadał podciśnieniową regulację kąta wyprzedzenia zapłonu, a mono-motronic już elektroniczną regulację sterowaną z ECU?
@ mariusz122 - poprawnie jest mono-motronic.
: 03 lip 2012, 10:28
autor: czarekj
Wszystko się zgadza. Po mono-jetronicu montowali mono-motronic bez mechanicznego przyspieszacza zapłonu.