Strona 1 z 2
[80 B3 1.8S + LPG] Silnik się dusi
: 06 wrz 2007, 22:21
autor: Matek
Witam
Od jakiegoś czasu mam troche kłopotliwy problem z odpalaniem silnika. Po długim postoju tzn. kiedy silnik jest zimny, jak odpalam strasznie szarpie. Dzieje się tak zarówno na gazie, jak i na benzynie. Podczas jazdy gdy dodaję gazu autem szarpie i dopiero na wyższych orotach normalnie jedzie. Problem znika po nagrzaniu się silnika do ok 65-70 stopni. Ostanio miałe regulowany zapłon bo mechanik myślał, że to jest przyczyną. Niestety nic nie pomogło auto zachowuje się normalnie dopiero przy ciepłym silniku. Zbliża się zima więc chcę ten problem rozwiązać, jak najszybciej. Podejżewam czujnik temperatury lub podgrzewanie kolektora "jeż". Będę wdzięczny za wszystkie rady.
: 06 wrz 2007, 22:42
autor: Danek
Jaki to silnik? PM? I jaka instalacja LPG? Więcej danych podaj proszę.
: 07 wrz 2007, 00:28
autor: Matek
Silnik to benzyna 1.8S z monowtryskiem, natomiast instalacja gazowa firmy Lavato II gen.
: 07 wrz 2007, 08:32
autor: Danek
Po pierwsze polecam to:
http://www.centrum.audi80.pl/component/ ... nfo/id,71/ , po drugie jak masz fejs do gazu to sprawdź rodzaj emulacji lambdy i jeśli jest 'fala" to przestaw na "masa". Potem reset ECU i adaptacja na benzynie. Gdzieś opisywałem kilka razy jak to zrobić, poszukaj, poza tym w Audiradio co jakiś czas leci pogaduszka na temat resetowania ECU. Po adaptacji możesz sprawdzić czy sonda działa prawidłowo i jeśli tak to powinno być po sprawie, jeśli nie daj znać, będziemy dumać dalej. Jeśli sonda kaput to trzeba ją wymienić bo to podstawowy czujnik sterujący gazem i benzyną.
: 07 wrz 2007, 08:50
autor: seb100
Witam
Mam takie pytanie:
Które ustawienie komputerka na gazie jest lepsze
1- fala
2 - z sondy lambda
: 07 wrz 2007, 10:12
autor: Danek
Ani fala, ani z sondy. I w jednym i w drugim przypadku, wcześniej czy później dochodzi do "rozjechania" mapy wtrysku benzyny z powodu innego sygnału (częstotliwość, napięcie, czas reakcji) podczas pracy na LPG. Jednakże z tych dwóch, w niektórych samochodach (np. fiat), nienajgorzej sprawdza się ustawienie "z sondy", bo sygnał jest o wiele bardziej zbliżony do tego jaki generuje sonda w czasie pracy na benzynie (zmienna częstotliwość w funkcji obrotów). Niestety po jakimś czasie i tak dochodzi do modyfikacji mapy z powodu niższego napięcia.
: 07 wrz 2007, 11:58
autor: seb100
Dzięki za odpowiedź:
Czyli jak rozumiem przestawić na "z sondy" bo w komputerku STAG - 2L więcej możliwości brak.
: 07 wrz 2007, 12:14
autor: Danek
Myślę, że będzie lepiej. Ale na Twoim miejscu to zmieniłbym całą elektronikę LPG. Np. na Stag 100. Stag 2L to prymityw straszny i w razie sporych zmian warunków (zimno, zużycie reduktora, mocne zabrudzenie filterka LPG) nie poradzi sobie z korekcją mieszanki.
A dlaczego chcesz zmieniać emulację? Też problemy na benie?
: 07 wrz 2007, 12:17
autor: seb100
Nie na benzynie wszystko ok, ale testuje czy to ustawienia gazu czu właśnie ustawienia skąd ma brać sygnał. Bo jak jest zimny to mi albo przygasa albo całkiem gaśnie na gazie bo daniu na luz.
A odnośnie stag100 to ile takie cudo kosztuje, i czy można kupić używkę czy tylko nowe.
: 07 wrz 2007, 13:32
autor: Danek
Seb100, to jest zupełnie inny problem i nie jest zależny od ustawienia emulacji. Sterownik gazu nie pobiera sygnału z emulatora tylko z sondy, a do ECU podstawia sygnał emulatora zamiast sygnału sondy. Poczytaj artykuł o LPG w dziale download/LPG. Moim zdaniem to właśnie przez ten badziewny sterownik Stag2L, lub źle dobrany mikser albo obie rzeczy jednocześnie. Jak wspomniałem nie radzi sobie ze skrajnymi sytuacjami. Można próbować podregulować instalację, ale do tego sterownika jest potrzebny tester (nie ma możliwości podpięcia do PC-ta).
Co do kupna to cena w granicach 180-220 zł. Lepiej kupić nowy. Tylko szukaj zestawu z silniczkiem krokowym i wiązką, bo inaczej będziesz musiał jeszcze kupić krokowca i wiązkę.
: 07 wrz 2007, 13:40
autor: seb100
Dzięki za odpowiedź
Ostatnie pytanie jeśli gaz był regulowany na ustawieniu "fala" to jak go dzisiaj przełącze na"z sondy" czy trzeba regulować jeszcze raz. Bo chce sprawdzić jak chodzi na przestawionym.
Mimo wszystko pewnie tak jest ja mówisz, ale ciekawostka, że na po odpaleniu rano na LPG jest ok nie gaśnie, potem jak łapie temp. gaśnie a po dojściu do około 70-80 stC znowu jest wszystko ok.
: 07 wrz 2007, 13:56
autor: Danek
Przestawienie emulacji nie pociąga za sobą konieczności regulacji instalacji LPG.
seb100 pisze:ale ciekawostka, że na po odpaleniu rano na LPG jest ok nie gaśnie, potem jak łapie temp. gaśnie a po dojściu do około 70-80 stC znowu jest wszystko ok.
No właśnie zmieniają się warunki (m.in. temperatura reduktora) i sterownik sobie z tym nie radzi. Reduktor wraz ze wzrostem temperatury zmienia swoją charakterystykę (inaczej odparowuje gaz). Jeśli nie masz problemów z benzyną to zostaw tą emulację w spokoju, być może udało się gaziarzowi tak ustawić parametry (służy do tego potencjometr), że ECU zostawił mapę w spokoju (czasem się zdarza

) .
: 07 wrz 2007, 13:59
autor: seb100
Tak z czystej ciekawości przestawię z "fala" na "z sondy" zobacze co się będzie działo. Mały eksperyment.
: 08 wrz 2007, 20:35
autor: killer0123
Witam mam takie pytanie do kolegi Danka, czy mając dobrze ustawioną emulacje sondy lambda czylli na "masa"(na gazie ECU wykruje sporadyczny błąd sondy lambda). Czy po przełączeniu w czasie jazdy (np. skończył się gaz) z LPG na benzyne (bez gaszenia silnika) ECU zacznie ponownie poprawnie wspułpracować z sobdą lambda (czy wykryje że znów jest "podłączona" bez ponownego uruchamiania silnika)????
: 08 wrz 2007, 21:55
autor: Danek
killer0123 pisze:czy mając dobrze ustawioną emulacje sondy lambda czylli na "masa"(na gazie ECU wykruje sporadyczny błąd sondy lambda). Czy po przełączeniu w czasie jazdy (np. skończył się gaz) z LPG na benzyne (bez gaszenia silnika) ECU zacznie ponownie poprawnie wspułpracować z sobdą lambda (czy wykryje że znów jest "podłączona" bez ponownego uruchamiania silnika)????
Z moich obserwacji wynika, że ECU podejmuje normalną pracę na podstawie sondy.