Strona 1 z 3

[B4 ABK] problem z cewką zapłonową

: 09 sty 2013, 12:08
autor: Pacio97
Witam. Mam problem z ABK otóż bardzo często pali mi cewke zapłonową. W ciągu roku wimieniłem 4 cewki wczoraj padła piąta. Co moze byc tego przyczyną?

: 09 sty 2013, 15:13
autor: karolas123
Ma gaz?

: 09 sty 2013, 16:14
autor: Pacio97
Tak ma gaz

: 09 sty 2013, 16:35
autor: Pieterb
Przytoczę cytat z innego postu
czarekj pisze:Najczęstsze przyczyny uszkodzenia cewki zapłonowej ABK.

1. Niewłaściwie wyregulowany zapłon.
2. Nieodpowiednia rezystancja przewodów zapłonowych.
3. Niestabilne napięcie zasilania ukladu zapłonowego - cewki i sterownika silnika (zbyt małe napięcie).
4. Niewłaściwie działające odcięcie zapłonu nieoryginalnej instalacji alarmowej.

Kupowania cewek typu "no name" nie plecam. Tylko Telefunken, Beru lub w ostateczności Bosch.
z tego co wiem Czarekj dobrze kuma ABK'a <ok>

: 09 sty 2013, 20:37
autor: paw1131
Cewka zapłonowa sama z siebie się nie ma prawa spalić, chyba, że została zainstalowana już uszkodzona.

Żeby zniszczyć cewkę w kilka sekund w ABK wystarczy umyć silnik. Nawet niewielka ilość wody, która trafi na cewkę przez rozpylacz potrafi ją zniszczyć.

Nie polecam instalowanie chińskich cewek do niemieckich samochodów.
Polecam: hella, beru, bosch. To są pewniaki.

do autora: A jaki wpływ mają uszkodzone cewki na pracę silnika ? Silnik wcale nie odpala, ciężko odpala czy są tylko problemy z przerywaniem podczas jazdy ?

: 10 sty 2013, 09:55
autor: Pacio97
silnik nigdy nie był myty! uszkodzenie cewki w moim przypadku objawia sie tym ze silnik wogóle nie odpala poniewaz za kazdym razem nie ma iskry! wystarczy załozyc drugą cewke i pali od strzała! czy chińczyk czy beru a nawet ostatnio telefunken około 2 msc i po cewce.

: 10 sty 2013, 13:54
autor: paw1131
Witam,

Dobrze byłoby sprawdzić, czy cewki, które Ty uważasz za spalone będą działać w innej B4, przyda się inny ABK.

Ja na początku wyjąłbym aparat zapłonowy w celu dokładnego sprawdzenia czujnika halla, później sprawdziłbym ustawienie zapłonu, ostatecznie zostaje sprawdzić instalację, czy nie ma w pewnym miejscu zwarcia.

Sprawdź zapłon przy użyciu lampy stroboskopowej, w ABK ma być 6' przed GMP.

: 10 sty 2013, 14:14
autor: Pacio97
cewki były sprawdzane w drugim ABK no i nie odpalał! moze to i faktycznie wina zapłonu, kiedys wyciągałem aparat zapłonowy do ABT bo posiadam jeszcze taką i potem nie ustawiałem zapłonu! tylko nie bardzo wiem co zle ustawiony zapłon ma do cewki

: 10 sty 2013, 16:04
autor: paw1131
W takim wypadku obstawiam instalację, sprawdź połączenia bezpośrednio od ECU.

: 10 sty 2013, 21:36
autor: czarekj
Pacio97 pisze:tylko nie bardzo wiem co zle ustawiony zapłon ma do cewki
To posłuchaj :)
W przypadku ABK do 1993 roku cewka zapłonowa była zespolona razem z modułem zapłonowym.
U ciebie jest uszkodzony prawdopodobnie moduł zapłonowy, a dokładniej tranzystor mocy w tym module. Sama cewka jak i uzwojenie jest być może nawet sprawna.

Możesz wymienic sam moduł , ale co z tego jak moduł kosztuje tyle co komplet cewka plus moduł.

Moduł to taka mała kostka z radiatorem aluminiowym przykręconym do cewki.

W module zapłonowym zainstalowany jest układ scalny L497, który steruje tranzystor mocy w celu uzyskania iskry zapłonowej o energi iskry stałej i niezależnej od obrotów.
Obciążeniem tego tranzystora jest kabel zapłonowy, palec rozdzielacza i świeca zapłonowa.
W dużym uproszczeniu energia iskry jest iloczynem napięcia i prądu WN na świecy.

Po krótce.

Jeżeli użyjemy nieodpowiednich przewodów zapłonowych o impedancji innej mniejszej niz oryginalnie 5kohm to tranzystor w module "padnie" z przegrzania na skutek zbyt dużego prądu.
Przewody musza miec impedancję 5kohm, kable - podróbki bezrezystancyjne spalą cewkę.
Zbyt duży prąd jest zabójczy w dłuższej perspektywie czasowej równiez dla "cewki właściwej".

Jeżeli będziemy mieli uszkodzony palec rozdzielacza, świecy bedzie brakować "masy" lub też kontakt palca rozdzielacza będzie zbyt daleko odsunięty od czopu na kopułce to ten prąd będzie zbyt mały, wzrośnie natomiast napięcie które będąc zbyt wysokim spowoduje uszkodzenie tranzystorw w module na skutek jego przebicia.

Jak widzisz moduł zapłonowy potrzebuje stabilnych warunków pracy.
Stabilnego zasilania i stabilnego obciążenia.
Nie można sprawdzać iskry metodą "na długość" i trzeba miec poprawnie ustawiony zapłon by przerwa pomiędzy palcem rozdzielacza a kopułką nie była zbyt duża.

Jeżeli kręcimy aparatem zapłonowym przy uruchomionym silniku to pod kopułką potrafią "skakać" iskry wielkości 2 cm. :) Wygląda to może i efektownie ale jest zabójcze dla modułu zapłonowego.

Więc jak widzisz ryzyko uszkodzenia układu zapłonowego czaii się właściciela ABK na każdym kroku.

Niestety wiekszość mechaników samochodowych to tylko mechanicy z wykształcenia i nic więcej. Niestety to za mało, tu trzeba spojrzenia okiem elektronika.
Niewiedza mechanika może czasami okazać się kosztowna dla właściciela, więc zanim oddacie auto do naprawny "wybadajcie" delikwenta i jak zacznie wam kręcić aparatem i ustawiać zapłon metodą "na słuch" to mu po prostu podziekujcie.
Przy okazji spójrzcie do ETKA i sprawdźcie że ta śruba M8 która trzyma aparat ma PLOMBĘ.
Aparat zapłonowy w Audi 80 B4 z silnikem ABK nie powinien być nigdy przestawiany.
Raz ustawiony w fabryce powinien pracować niezmiennie w tej pozycji.

: 11 sty 2013, 09:17
autor: Pacio97
OK dzieki za wyczerpującą odpowiedz. Podjade do kumpla zeby sprawdzic zapłon i ewentualnie ustawię. tylko jaką cewkę radzisz kupić Czarekj??? myslę ze Beru lub Telefunken.

: 11 sty 2013, 15:21
autor: paw1131
Po ustawieniu zapłonu i wymianie cewki na beru, hella, bosch powinno być dobrze, jeśli pozostałe elementy układu są sprawne. A jaką Pacio97 masz cewkę, zintegrowaną z modułem czy nie ? Bo ja mam już cewkę zintegrowaną z modułem, hella i spisuje się świetnie.

: 11 sty 2013, 16:46
autor: Pieterb
Pacio97 pisze:Podjade do kumpla zeby sprawdzic zapłon i ewentualnie ustawię.
mam nadzieję ze ten kumpel umie poprawnie ustawić zapłon w ABK :!:

: 11 sty 2013, 17:49
autor: ozibmw21
Offtopic. Jak chcecie zmierzyć "impedancje" przewodów !!??
Do tego pomiaru służą specjalne mierniki zwane "zworami" cena używki około 1500zł.

Jeśli już to rezystancje i tu sie zgodzę zmierzysz nawet bez miernika jak znasz prawo oma.
Impedancja nie jest pojęciem zamiennym z rezystancją. Jeśli by tak było to na prostym przykładzie głośnik 4ohm impedancji po podpięciu multimetra nie pokazał by 3.7ohm oporu :D :roll: Widzę że jest podobny problem z tymi cewkami jak w toyocie camry. W toyce 3.0 v6 1 na 3 auta nie przyjmuje nie oryginalnych kabli i świec. Cewka jest tez zintegrowana z modułem i kosztuje majątek... Pozdrawiam.

: 11 sty 2013, 19:25
autor: czarekj
Oryginalne przewody zapłonowe BERU posiadają na oprawkach ekranujacych - oznaczenie 5kOHM.
Innych przewodów nie polecam.
Zmiana przewodów na nieoryginalne lub takie co nie spełniają parametrów producenta to pogorszenie pracy silnika i zwiększone spalanie.
Ustawianie zapłonu zaczyna się od poprawnego zamontowania aparatu w kadłubie silnika.
Szukanie punktu zapłonu poprzez kręcenie zapłonem "bez opamiętania" to zabójstwo modułu zapłonowego. Nawet jednokrotne rozregulowanie aparatu może spowodować pierwsze przebicie złącza tranzystora mocy w module.
Kolejne przebicia lub praca na granicy wytrzymałości złącza CE to nieuchronne uszkodzenie modułu które może was niemile zaskoczyć w drodze.
Niejednokrotnie klubowicze opisywali przypadki,że auto normalnie dojechało do celu, został zgaszony silnik a ponowne uruchomienie było już niemożliwe. Dzieje sie tak na skutek uszkozenia tranzysora w module, któremu nagle w momencie "iskry" zanika zasilanie. Napięcie samoindukcji cewki powodowało przebicie lub zwarcie złącza w tranzystorze i zatrzymanie auta. Jest to tym bardziej prawdopodobna sytuacja gdy mamy źle ustawiony zapłon.
Ja znając procedurę ustawiania i mając poprawnie ustawiony zapłon w aucie i tak woziłem w bagażniku zapasowa cewkę.
Od modelu na 1994 rok zrezygnowano z tego awaryjnego rozwiązania i powrócono do starszej wersji cewki i innego modułu zapłonowego wystepującego w modelach z lat 80-ych.
Dobra cewka to tylko BERU, TELEFUNKEN. Tej popularniej firmir na literę "B" też nie ma co ufać.
Niestety dobra cewka kosztuje ponad 100 PLN.
Znam przypadki że ludzie jeździli autem na 3 już cewce zapłonowej. Niestety jest to konsekwencja najprawdopodobniej źle ustawionego zapłonu.
W mojej staruszce cewka Telefunkena przetrwała 250 tys. km i dalej auto śmiga.
U was też tak może być ale podjedźcie do speca od zapłonu bo inaczej bedziecie lżejsi na kieszeni o nerwach w drodze nie wspomnę.