Strona 1 z 1

[B4 ABK 2.0] Problem z chłodzeniem

: 27 sty 2013, 17:40
autor: sivic
Witam.

Mam problem ze swoim autem ( Audi 80 B4 ABK 2.0 E ). Mianowicie ostatnio podczas jazdy zacząłem słyszeć jakieś dziwne odgłosy dobiegające z silnika mojego pojazdu. Wszystko zaczęło się od momentu wyjeżdżania z rowu gdzie była potrzeba dość znacznego "piłowania". Po otwarciu maski strasznie "buchnęło" gorącem, a na silniku wręcz można było sobie jajecznicę zrobić tak bardzo był gorący. Wentylatory chłodnicy jeżeli dobrze myślę te 2 na samym przodzie w ogóle się nie kręciły. Odkręciłem korek od zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Co ważne strasznie ciężko było go odkręcić, a przy odkręceniu zbiornik wydał taki sam dźwięk jakbym odkręcał dobrze zbuzowany napój gazowany. Włożyłem do środka palec, to równie zbliżone wrażenia do wkładania palca do już prawie gotującej się wody. Zbiornik z wierzchu mokry - powód zdiagnozowałem sam, mianowicie poprzedni właściciel okazał się "typowym polskim pomysłowym mechanikiem" i prowizorycznie najwidoczniej po jakimś pęknięciu owinął wężyk ( ten u góry ) izolacją tuż przy samym zbiorniku i założył na to zacisk. Co jeszcze ważne można było z tego miejsca usłyszeć dość głośne syczenie, tak jakby uciekało powietrze. Jeszcze jeden szczegół w mojej opinii ważny: Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego przez dłuższy okres "leży" poniżej 50. Dopiero po przejechaniu znaczniejszej odległości leciutko się podnosi. I teraz pytania - Gdzie szukać problemu? Czy wymiana termostatu i naprawa tego wężyka mogą załatwić problem czy jest to coś poważniejszego?

: 27 sty 2013, 18:20
autor: sylwester28ET
Dobrze by było gdybyś jeszcze napisał czy chłodnica była gorąca?
sivic pisze:Wentylatory chłodnicy jeżeli dobrze myślę te 2 na samym przodzie w ogóle się nie kręciły.
Tak. To są od chłodzenia a jeżeli się nie kręciły to do sprawdzenia czujnik chłodnicy (ten w rogu na dole). Możliwe że termostat padnięty i nie puszcza płynu na chłodnicę i tu potrzebna informacja odnośnie tej chłodnicy.
sivic pisze:Włożyłem do środka palec, to równie zbliżone wrażenia do wkładania palca do już prawie gotującej się wody.
Sprawdzałeś ostatnio temperaturę zamarzania płynu?
sivic pisze:Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego przez dłuższy okres "leży" poniżej 50. Dopiero po przejechaniu znaczniejszej odległości leciutko się podnosi. I teraz pytania - Gdzie szukać problemu?


Do sprawdzenia czujnik szary na króćcu wychodzącym z głowicy. A jak zachowuje się zegar od poziomu paliwa?

: 27 sty 2013, 19:15
autor: sivic
Tak. To są od chłodzenia a jeżeli się nie kręciły to do sprawdzenia czujnik chłodnicy (ten w rogu na dole). Możliwe że termostat padnięty i nie puszcza płynu na chłodnicę i tu potrzebna informacja odnośnie tej chłodnicy.
Czyli po prostu trochę nim pojeździć i dotknąć czy chłodnica gorąca tak?
Sprawdzałeś ostatnio temperaturę zamarzania płynu?
Nie, a jak tego dokonać? Moja wiedza w tych tematach jest mierna :)
Do sprawdzenia czujnik szary na króćcu wychodzącym z głowicy. A jak zachowuje się zegar od poziomu paliwa?
Czyli ten czujnik chłodnicy? Czy jakiś inny? Jak sprawdzić ten czujnik/czujniki? Zegar od paliwa? Szczerze mówiąc dziwnie. Raz pokazuje jakby paliwa w ogóle nie było, drugi raz jakby paliwo było. Co prawda nie ma go dużo, bo auto zagazowane, ale ten poziom i tak widać że skacze.

: 27 sty 2013, 23:47
autor: sylwester28ET
sivic pisze:Czyli po prostu trochę nim pojeździć i dotknąć czy chłodnica gorąca tak?
Tak było by najlepiej, ponieważ jak pisałeś wcześniej nie działa Ci prawidłowo wskaźnik temperatury.
sivic pisze:Cytat:
Sprawdzałeś ostatnio temperaturę zamarzania płynu?

Nie, a jak tego dokonać? Moja wiedza w tych tematach jest mierna :)
Najlepiej podjechać do jakiegoś sklepu z częściami do samochodów (przynajmniej ja widziałem ze mają taki miernik) lub do mechanika w celu pomiaru płynu chłodniczego, jaką ma temperaturę zamarzania.
Piszę o tym płynie z tego względu że spotkałem się jak w samochodzie zamarzł płyn i podczas odpalania poobrywało łopatki (plastikowe) na pompie wody i wtedy nie było już tego obiegu na chłodnicę.

Poprzez szary czujnik jest dawana temperatura na zegary, obok głowicy na wężu idącym do chłodnicy. Czujnik w chłodnicy odpowiada za włączenie się wentylatorów, sprawdź łączenie kabli przy tym czujniku. Wystarczy zewrzeć kable. Jeżeli nie chcesz wymieniać pompy paliwa to nie jeździj gdy paliwa masz mało gdyż pompa nie będzie miała smarowania :idea:

Temat odnośnie niedziałających zegarów paliwa i temperatury:
:arrow: https://audi80.pl/b4-80-all-regulato ... vt3534.htm

: 28 sty 2013, 00:35
autor: sivic
Znaczy ogólnie to ostatnio dolewałem tego płynu, bo poziom był znacznie poniżej minimum, a ten dolewany miał temperaturę zamarzania -35 stopni bynajmniej tak pisało na opakowaniu. Ale no postaram się to jakoś sprawdzić. Jutro posprawdzam te czujniki. Ogólnie to ten wężyk nieszczelny idący od góry zbiornika do chłodnicy jest nie do końca szczelny i to mnie irytuję więc jutro to poprawię. W ogóle to takie podstawowe pytanie, za co on odpowiada? Jutro posprawdzam wyżej wymienione elementy i dam znać :)

Edit: Aha, co może być jeszcze ważne to poprzedni właściciel przy kupnie poinformował mnie ( nie wiem czy wiarygodnie ), że pompa wody i chłodnica były wymieniane. Starszy Pan, od razu mówił co jest nie tak, nic nie ukrywał to może i nie kłamał :)

[ Dodano: 2013-01-28, 18:23 ]
Ok już mówię jak wygląda sytuacja. Po 1 - Przejechałem około 10 km otworzyłem maskę i znowu gorąc niesamowity. Dotknąłem chłodnicy zgodnie z tym co Pan mówił i była równie dobrze nagrzana co silnik. Wentylatory nie chodziły. Po 2 - Udało mi się po podniesieniu maski dostać chyba do jednego z wymienionych czujników. Znajduje się on stojąc przodem do samochodu po prawej stronie, w dolnym rogu chłodnicy. Wypiąłem kostkę do której były podpięte 3 kabelki. Złączyłem dwa, pomijając jeden w kolorze bodajże niebiesko-brązowym, który chyba dobrze oceniłem robił za masę. Po złączeniu tych dwóch kabelków i odpaleniu silnika nic. Wiatraki ani drgną. Tego drugiego czujnika, o którym Pan mówił nie mogłem znaleźć od góry. Prosił bym o radę co robić, bo strach jeździć z obawą, że zaraz coś się przegotuje.

: 28 sty 2013, 20:47
autor: sylwester28ET
sivic pisze:Ogólnie to ten wężyk nieszczelny idący od góry zbiornika do chłodnicy jest nie do końca szczelny i to mnie irytuję więc jutro to poprawię. W ogóle to takie podstawowe pytanie, za co on odpowiada?
Odpowietrzenie chłodnicy, Popraw go aby nie było żadnych nieszczelności.

To właśnie niebiesko-brązowym może być jako masa a pozostałe wsuwki to odpowiadają za 1 i 2 bieg wentylatora, i ten trzeba połączyć. A bezpiecznik wentylatora w skrzynce nr. 20 sprawny i chyba przekaźnik w skrzynce powinny być w gniazdach nr. 2,3,11.

: 15 lut 2013, 04:59
autor: paw1131
sivic pisze:Prosił bym o radę co robić, bo strach jeździć z obawą, że zaraz coś się przegotuje.
Najważniejsze to zachować zimną krew. W Twoim przypadku jazda tym samochodem, może doprowadzić do jego przegrzania. Jak stoisz w korku to włącz nawiew na gorąco, spowoduje to spadek temperatury silnika i nie dopuści do wzrostowej tendencji temperatury.

Pisałeś, że chłodnica jest gorąca. Jak przeprowadzisz mój test, będziesz wiedział nie tylko o sprawności chłodnicy, ale również o działającym termostacie.

Kolejne kroki:
*włącz zimny silnik,
*jeśli wskaźnik temperatury nie działa to nie ważne, potem się nim zajmiesz,
*niech silnik chodzi na wolnych obrotach,
*dotykaj wąż łączący chłodnicę z pompą wody(dolny wąż chłodnicy, gruby),
*dolny wąż zrobi się gorący(będzie miał taką temperaturę jak górny wąż od chłodnicy do głowicy),
*jeśli dolny wąż będzie gorący, dotknij powoli chłodnicy, powinna być też gorąca(chłodnica OK),
*wyrusz w trasę, przejedź około 5 km,
*po przejażdżce zatrzymaj się i dotknij dolnego węża chłodnicy, powinien być zimny, jeśli nie jest termostat jest do wymiany,
*jeśli jest zimny oznacza to, że jest dobry obieg w układzie oraz termostat jest sprawny.

Czujnik w chłodnicy powoduje zwarcie się styków i dzięki temu przekaźnik uruchamia elektryczny silnik wentylatora chodnicy.

Jeśli zwierałeś przewody we wtyczce czujnika chłodnicy, a wentylator się nie załączał, to sprawdź:
*czy przekaźnik jest sprawny,
*czy silnik wentylatora chłodnicy pracuje po podłączeniu bezpośrednio do baterii,
*czy przewody prowadzące od kostki czujnika chłodnicy oraz od silnika elektrycznego wentylatora chłodnicy są zdolne przewodzić ładunki elektryczne,
*czy czujnik w chłodnicy działa prawidłowo.

Jak to sprawdzisz, to podam wskazówki o czujniku temperatury, który jest odpowiedzialny za wyświetlanie temperatury na zespole wskaźników.