Strona 1 z 1

[B3 NE 1,8 S + LPG] wymiana pompy wodnej i oleju

: 18 wrz 2007, 08:40
autor: davidpolska
witam, czy ktos z was wymieniał juz pompe wodna. co i jak sie to robi. i powidzcie co sadzicie o oleju Orlen Lubro LPG bo taki kupiłem i mam zamiar wymienic, :?:

: 18 wrz 2007, 09:04
autor: marko
Jeżeli wymieniasz sam wkład pompy to uważaj przy wykręcaniu śrubek - bardzo łatwo je urwać , mnie sie udało wykręcić tylko 3 . Najlepiej wyjąć całą pompe i na spokojnie na warsztacie ją rozkręcić. mniejszy stres . Na takim oleju jeżdże od 5 lat , zrobiłem ponad 90tys i nic złego się nie dzieje . Oleje dedykowane typowo do gazu mają wyższą temperaturę pracy , dlatego jest on czysty nawet po 15tys. Poprzednio w skodziance stocowałem Elfa mineralnego i po 2 tys już był przepalony , ciemny .

: 18 wrz 2007, 10:06
autor: Danek
Hej Marko, czysty olej to nie jest wskaźnik jego wyższej temperatury pracy. Świadczy to tylko o tym, że olej już nic nie wymywa - silnik jest czysty. Jego ciemny kolor to wynik wymycia z silnika różnych nagarów i brudów jakie odkładają się w silniku w trakcie eksploatacji. Dedykowany do LPG olej to chwyt marketingowy. Spójrz na specyfikację, jeśli jest taka sama jak w oleju niededykowanym to ich najważniejsze parametry są identyczne. Co ciekawe te dedykowane do LPG czy też te specjalne do poruszania się w ruchu miejskim często mają klasę jakościową niższą od tych niededykowanych :-P .

: 21 wrz 2007, 12:57
autor: marko
Parametry ze strony producenta

ORLEN OIL CLASSIC SJ/CF 15W/40:

Parametry fizyko-chemiczne:
Parametry Jednostki Wartości typowe
klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 1000C mm2/s 14,0
lepkość w temp. -150C mPaˇs 3100
lepkość HTHS w 1500C mPaˇs 3,9
wskaźnik lepkości - 141
temperatura płynięcia 0C -33
temperatura zapłonu 0C 223
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 12,2
popiół siarczanowy % 1,15
odparowalność wg Noack'a % (m/m) 10,6



ORLEN OIL GAS LUBRO SG 15W/40

Parametry fizyko-chemiczne:
Parametry Jednostki Wartości typowe
klasa lepkości SAE - 15W/40
lepkość kinematyczna w temp. 1000C mm2/s 15,5
lepkość strukturalna w temp. -150C mPaˇs 2850
wskaźnik lepkości - 140
temperatura płynięcia 0C -28
temperatura zapłonu 0C 236
liczba zasadowa TBN mg KOH/g 8,0
popiół siarczanowy % 0,95
zawartość wody % (v/v) nie zawiera
odparowalność wg Noack'a % (m/m) 9,0

Są jednak pewne różnice .

: 21 wrz 2007, 13:59
autor: Danek
No widzisz i wychodzi na to, że ten do gazu, jest gęstszy i ma niższy wskaźnik lepkości co oznacza, że łatwiej jest zrywany film olejowy w ekstremalnych warunkach. Ale tak niewielkie różnice można pominąć. Wniosek - chwyt marketingowy, teoretycznie gorszy olej niby jest lepszy do LPG i do tego zdaje się jest kilka złotych droższy :-) .
Sam wskaźnik jakościowy SG (dla "gazowego") i SJ/CF (dla "zwykłego") mówi o niższej klasie tego gazowego, a tego oznaczenia Orlen nie może ot tak sobie zmienić. Im literka dalsza w alfabecie tym lepszy olej.

: 22 wrz 2007, 02:42
autor: Plastman
Zgadzam się w 100% z Twoimi wypowiedziami. Najpierw lepkość, a potem klasa jakościowa, czyli np. SJ. Co do cen też się zgadzam. W Escorta 1,6D lałem Lotos Diesel 15W40 CG. Droższy Lotos City Diesel 20W50 miał niższą klasę jakościową, bo CD. A najlepszy i tak był produkt Lotosa przeznaczony do ciężarówek, czyli Turdus. Lepkość 15W40, klasa jakości CH-4, ale niestety nie sprzedają go w opakowaniach 1l, a potrzebowałem dokupować na dolewki. Dodam może jeszcze, że Lotos Diesel miał podaną również specyfikację do silników benzynowych, chyba SJ, zaś City Diesel już nie, co samo w sobie świadczy o jego gorszej jakości, bo tylko przyzwoity olej do Diesla nadaje się także do benzyniaka. A tak w ogóle, grunt to terminowe wymiany ;-) No i oleje z pewnego źródła.