Strona 1 z 1

[80 B3 3A] - zaplon

: 25 wrz 2007, 10:06
autor: k44761
Witam serdecznie.
Chcialbym sie dowiedziec o sposob ustawienia zaplonu w silniku 3A. Wyczytalem na forum ze w silnikach z czujnikiem spalania stukowego trzeba "zablokowac" komputer zeby nie regulowal wyprzedzenia zaplonu i regulowac zaplon krecac aparatem. (tak jak np w ABT).
Czy w silniku 3A trzeba uzywac tej metody czy wystarczy regulacja na wolnych obrotach i krecenia aparatem?
Dzieki wszystkim za odpowiedzi.

Sprawdzanie i regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu.....

: 25 wrz 2007, 16:14
autor: Omen
H.R.Etzold podaje iż należy zblokować komputra w czasie sprawdzania i regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu dla układu zapłonowego silnika 3A.....czyli dla starej wersji bezpiecznik w przekażnik pompy paliwa i po odczekaniu 4 sek. pomiar, w nowszej wersji zwarcie na złączu diagnostycznym i po 4 sek. pomiar.
Ostatnio dość długo szukałem szpeca posiadającego lampę by skontrolować kąt wyprzedzenia zapłonu, jak go już znalazłem i powiedziałem mu w jaki sposób ma dokonać pomiaru i regulacji to się obraził :lol: i powiedział, że wie co robi i wyregulował bez blokady komputra..

Pozdr. Adam

: 25 wrz 2007, 16:32
autor: k44761
Omen, dzieki serdeczne za odpowiedz. wlasnie tego szukalem i takiej odpowiedzi oczekiwalem :) punkcik polecial :)
teraz jesli mozesz, napisz mi jakie kabelki w zlaczu diagnostycznym zewrzec zeby zablokowac. mam zlacze 3 pinowe pod nogami, wiec ten nowszy.
Blokowac ponoc mozna tez w taki sposob, ze wyciagasz wtyczke z czujnika temperatury, przegazowujesz autko kilka razy, komputer przecholdzi wtedy w tryb awaryjny i nie reguluje wyprzedzenia zaplonu.
U mnie objawy sa takie, ze trudno mi zapalic zimny silnik, podczas zapalania i pomiaru wychodzi mi wyprzedzenie zaplonu w granicach -30stopni !!!!!, jak juz zapali to wszystko jest ok, na wolnych 6 stopni, bo komputer sam sobie reguluje.
No nic, bede regulowal, czekam tylko na Twoja odpowiedz jakie kable zewrzec :)
Pozdrawiam i dzieki za pomoc.

[ Dodano: 2007-09-25, 16:35 ]
Omen, a jeszcze pytanie, na aparacie zaplonowym jest znacznik (wyciecie), czy nie mozna ustawic tego jakos na znaki (korzystajac z znacznika na paskach i kolach od rozrzadu? bo wlasnie sie dowiedzialem ze mechanik mi juz dzisiaj tego nie zrobi. Ewnetualnie czy mozesz mi mniej wiecej zrobic zdjecie jak u Ciebie jest ustawiony aparat zaplonowy? to wstepnie sobie dzisiaj ustawie i bede wiedzial czy problemy z odpalaniem sa od zaplonu.
dzieki.

Sprawdzanie i regulacja kata wyprzedzenia zapłonu ćd...

: 25 wrz 2007, 17:07
autor: Omen
"...podłączyć próbnik do złącza diagnostycznego, połączyć złącza C z D i pozostawić je połączone podczas sprawdzania.Dopiero po ok. 4 sek dochodzi ze sterownika VEZ stały kąt wyprzedzenia zapłonu, który można sprawdzać. Po sprawdzeniu i regulacji rozłączyć złącza C i D, zwiększyć prędkość obrotową powyżej 2500 obr/min. i pozostawić silnik na biegu jałowym. Kąt wyprzedzenia zapłonu powinien wahać sie pomiędzy 7 a 20 stopni..." (Dla silnika 3A kąt wyprzedzenia zapłonu podają 6+/- 1 st. przed GMP.)

Pozdr. Adam Obrazek

: 25 wrz 2007, 17:23
autor: k44761
Omen, dzieki raz jeszcze. zaden ze znajomych mechanikow nie potrafil w takim razie dobrze ustawic zaplonu.
czy mozesz zrobic zdjecie swojego aparatu zaplonowego ze zdjeta kopulka zebym mogl soibie to ustawic tymczasowo?

Sprawdzanie i regulacja kata wyprzedzenia zapłonu ćd...

: 25 wrz 2007, 18:11
autor: Omen
Jak znajdę chwilkę by pokonać 4p. :-P to wrzucę fotkę aparatu zapłonowego jeszcze dzisiaj... Ale trudność z odpaleniem zimnego silnika wcale nie musi być związana z kątem wyprz. zapłonu.... Posiadam trzy czujniki czasowo-cieplne ( sterujące wtryskiwaczem rozruchowym), przy pierwszym silnik po odpaleniu wskakuje na 1800-2000 obr/min, po nagrzaniu obroty falują.., na drugim silnik pali za drugim razem, potem pracuje stabilnie, przy trzecim pali na dotyk, silnik wskakuje na 1200 obr/min po chwili stabilizuje sie na 900 i tak już trzyma, ale po odczekaniu 8 sek. od przełączenia na zapłon... Zrób taki experyment, na zimnym silniku, po włączeniu zapłonu odczekaj ok. 8-10 sek. a potem przekręć rozrusznikiem......"..Wyłącznik czasowo cieplny i wtryskiwacz rozruchowy mogą zadziałać po okresie 1-8 sek..." < na podst. obsł. i naprawa Audi80>....

Pozdr. Adam.

: 27 wrz 2007, 14:23
autor: k44761
Omen, w 3A nie ma wylkacznika czasowo-temperaturowego. Takie wylaczniki ma z tego co pamietam K-Jetronic i KE-Jetronic, a w KE-Motronicu masz wtryskiwacz rozruchowy sterowany z ECU ktore dostaje info z czujnika temperatury na kroccu wodnym.
Moje objawy sa zwiazane z zaplonem, poniewaz po przekreceniu zaplonu silnik startuje ale nie na wszystkie gary, strasznie nim telepie. Po rownych 4 sekundach wszystko sie uspokaja i dziala doskonale, poniewaz dopiero po 4 sekundach sterownik KE-Motronic przelicza sobie moment bezstukowego wyprzedzenia zaplonu.
Wczoraj przekrecilem na oko aparat zaplonowy przeciwnie do ruchu wskazowek zegara o jakies 5-6mm i prbolem z odpalaniem sam sie rozwiazal :) Pali idealnie, rowniez zimny rano.
Komputer ma dosc szeroka skale regulacji wyp;rzedzenie zaplonu (od -45 do +15 stopni) wiec nawet jesli mam niedokladnie ustawiony aparat - komputer sam sobie skoryguje moment zaplonu. Problemem byla chwila rozruchu (wlasnie te 4 sekundy) kiedy skorygowac tego nie zdazyl i telepal.

: 02 paź 2007, 21:27
autor: Omen
Witam.. Niestety 26-go wyrwało mnie w delegacje i nie mogłem śledzić tematu... Z tego co doświadczyłem z autopsji to 3A posiada czujnik czasowo cieplny sterujący pracą wtryskiwacza rozruchowego..Chyba że nowsze wersje tego silnika nie posiadają tego ustrojstwa...
U mnie dolny czujnik jest właśnie tym od wtryskiwacza rozruchowego..

Pozdr. Adam.

: 03 paź 2007, 13:14
autor: k44761
Omen, ten dolny czujnik to termistor od ECU na 100%. Gorny jest od wskazan na desce.
Ktos Cie wprowadzil w blad. Takie czujniki o jakich piszesz byly tylko w K-Jetronicu.

Wiem z autopsji bo wymienialem wiazke bo w polowie przewody od tego czujnika do ECU byly przetarte.

: 03 paź 2007, 13:52
autor: Omen
Rozumiem, że myślimy o tym czujniku.....

Pozdr. Adam. Obrazek

: 04 paź 2007, 12:16
autor: k44761
Omen, tak. to czujnik temperatury od ECU. Jest to czujnik (termistor) NTC o ujemnum zakresie zmian rezaystancji w stostunku do temperatury. Informuje ECU o temperaturze plynu chlodzacego. ECU wlacza wtryskiwacz rozruchowy kiedy temparatura plynu jest mniejsza niz 5 stopni celsjusza. Ze schematu i serwisowki KE-Motronic i KE-Jetronic wynika jasno, ze tym wtryskiwaczem steruje ECU.
W K-Jetronicu steruje tym wylacznik czasowo-migowy i wylacznik temperaturowy.


Poza tym w 3A sa jeszcze 2 czujniki temperatury: od wskazan na desce, o ktorym pisalem wyzej, oraz ostatni to wlasciwie wlacznik termiczny nad wtryskami ktory ma za zadanie wlaczyc wentylator podczas postoju gdy temparatura nad wtryskami jest wieksza niz 80 stopni, zeby benzyna sie nie zagotowala i wtryski nie pozapiekaly.