Strona 1 z 2

[B4 2.0 ABK 115KM] Czujnik spalania stukowego

: 06 maja 2013, 12:14
autor: Edward Cz.
Witam Moderatorów i doradców .Temat czujnik stuku w silniku ABK 2.0 115KM w Audi 80 B4. W czasie kontroli silnika przyrządem VAG okazało się, że czujnik stuku wyświetlił błąd. Elektryk go skasował i powiedział, że nie wie czy silnik źle pracuje czy jest uszkodzony ten czujnik. W związku z tym proszę mi wyjaśnić jaki wpływ ma uszkodzony czujnik stuku na pracę silnika i co należy zrobić jeżeli czujnik jest sprawny a sygnalizuje niewłaściwą pracę silnika. Proszę podpowiedzcie mi Panowie gdzie ten czujnik w silniku jest zamontowany. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam Edward.

: 06 maja 2013, 16:08
autor: BlackAngel
Cześć.
Czujnik stukowy wykrywa spalanie stukowe i przekazuje sygnał do ECU. Na tej podstawie ECU zmienia kąt wyprzedzenia zapłonu, żeby zapobiec spalaniu detonacyjnemu. Jeśli słychać takie dzwonienie silnika, to znaczy, że takie spalanie występuje.
Czujnik znajduje się w okolicy 2 cylindra. Jest przykręcony mniej więcej na wysokości aparatu zapłonowego. Ma taki gruby ekranowany kabel i jest w plastikowej okrągłej obudowie.
Żeby go sprawdzić, to trzeba stuknąć czymś w silnik w jego pobliżu. Komputer powinien zareagować zmieniając kąt wyprzedzenia zapłonu. Oscyloskopem fajnie widać czy czujnik reaguje czy nie. Ważny jest moment dokręcenia tego czujnika. Powinien wynosić około 20 Nm.

Re: [ Audi 80 B4 ABK 2,0 ] Czujnik stuku

: 06 maja 2013, 23:26
autor: paw1131
Edward Cz. pisze:Witam Moderatorów i doradców .Temat czujnik stuku w silniku ABK 2.0 115KM w Audi 80 B4. W czasie kontroli silnika przyrządem VAG okazało się, że czujnik stuku wyświetlił błąd. Elektryk go skasował i powiedział, że nie wie czy silnik źle pracuje czy jest uszkodzony ten czujnik. W związku z tym proszę mi wyjaśnić jaki wpływ ma uszkodzony czujnik stuku na pracę silnika i co należy zrobić jeżeli czujnik jest sprawny a sygnalizuje niewłaściwą pracę silnika. Proszę podpowiedzcie mi Panowie gdzie ten czujnik w silniku jest zamontowany. Bardzo proszę o pomoc. Pozdrawiam Edward.
W przypadku uszkodzenia czujnika spalania stukowego w silniku wystąpi spalanie detonacyjne. Sterownik silnika ECU nie zmieni kąta wyprzedzenia zapłonu i spalanie detonacyjne może doprowadzić do znacznego obciążania korbowodu, tłoka oraz innych elementów. Będą występowały charakterystyczne stuki, gdyż spalanie następuje nieprawidłowo z o wiele większą prędkością niż w przypadku prawidłowego wybuchu.

Sprawdź, czy czujnik reaguje na uderzenie w jego okolicy.

[B4 2.0 ABK 115KM] Czujnik spalania stukowego?

: 22 wrz 2013, 11:11
autor: dex_1985
Witam,

Czas rozwiązać kolejny problem. 8-)
Swego czasu mechaniory przekopali mi całą instalację elektryczną - powodem była padnięta cewka. Od tego czasu z silnika dobiegają dziwne delikatne stuki, "szmery" - efekt podobny do iskrzenia. Zjawisko jest tym bardziej intensywne, im silnik jest mocniej nagrzany i bardziej obciążony, np. w czasie jazdy pod górkę na wyższym biegu. Co więcej, podczas tzw. "przegazówek" nie dochodzą żadne niepokojące dźwięki. Zauważyłem wczoraj, że obudowa czujnika spalania stukowego jest pęknięta w dwóch miejscach - tak jak by ktoś za mocno go dokręcił (mechaniory podczas przekopywania instalacji?). Za mocne lub za słabe dokręcenie tego czujnika sprzyja jego nieprawidłowej pracy. A może w ogóle padł... - chociaż na VAGu żadnego błędu nie mam.

: 23 wrz 2013, 12:17
autor: Audi 80 Polska
Ta obudowa czujnika zazwyczaj pęka ze starości bez niczyjej ingerencji.

: 24 wrz 2013, 07:01
autor: Francis1982
Wykonujemy test "młoteczkowy"

Silnik pracuje na wolnych obrotach, przykładamy długi majzel między 2 i 3 cylinder (w okolice czujnika) rytmicznie z czuciem pukamy. Jeżeli wywołamy "wypadanie" zapłonu stukowiec sprawny.

Inaczej zostaje oscyloskop do podpięcia.

: 24 wrz 2013, 18:56
autor: Satar
Z jaką częstotliwością uderzać?

: 24 wrz 2013, 22:10
autor: Francis1982
Na wolnych ma ok. 1000 obrotów na minutę.
Są 4 cylindry więc mamy 250 na jeden cylinder.
Mamy silniki czterosuwowe więc na dwa obroty przypada cykl jednego tłoka mamy więc 125 wybuchów na minutę.

125 wybuchów na minutę daje ok. 2 wybuchy na sekundę.

czyli ok. co pół sekundy

: 27 wrz 2013, 20:59
autor: Satar
A podczas pukania zapłon zaczyna reagować, więc zaczyna nieco "pływać" obrotami - tak? Zatem u mnie jest OK <ok>

: 28 wrz 2013, 08:27
autor: Francis1982
Zamiast pływania powinien w momencie uderzania przerywać. Ale jak jest reakcja to raczej jest ok.

: 28 wrz 2013, 15:05
autor: dex_1985
Nie wiem czy dobrze zrozumialem procedure... Wzialem majzel i popukalem nim rytmicznie raz lzej, raz mocniej w okolicach czujnika spalania stukowego. Czy w majzel mam czyms stukac?
W kazdym razie przerywania nie zaobserwowalem. Raz lekko zafalowal i to wszystko.

: 28 wrz 2013, 18:47
autor: Satar
Ja stukałem w srubę za pomocą której jest przymocowany do silnika

: 21 kwie 2016, 13:26
autor: kuban85
Odgrzewam. A co jesli mam nowy czujnik stukowy, stukam w niego obok niego, mocniej slabiej, szybciej wolniej i nic , zero reakcji silnika. Dobrze zle? Jakieś sugestie? Zaznaczam ze na starym bylo tak samo, żadnych zmian.

: 21 kwie 2016, 20:03
autor: maciek889
Ten test ze stukaniem jest dobry jak się ma podpięty oscyloskop. Nie wiem też czy na wolnych obrotach działa kontrola spalania stukowego.

: 22 kwie 2016, 17:47
autor: Pieterb
maciek889 pisze:Nie wiem też czy na wolnych obrotach działa kontrola spalania stukowego.
też mnie to ciekawi, może jutro sprawdzę ;-)