Chciałem się pochwalić i przedstawić działanie sterownika silnika nad którym aktualnie pracuję. Zamontowany jest w moim Audi 80 2.3 NG. Filmik przedstawia pracę silnika na wolnych obrotach.
Pozdrawiam!
: 26 mar 2019, 11:59
autor: kamil199x
Cześć, powiesz coś więcej? Z czego masz cewki, jak z ich montażem. Jak zbudowany komputer, jak sterujesz zapłonem. Gdzie masz zamontowany czujnik położenia wału pod sygnał z cewek do kompa. Wtrsyki sekwencja czy full grupa
: 26 mar 2019, 13:59
autor: szpilek
Hej, jasne że powiem cewki są od 4.0 tfsi 079905110H. Zamontowane są póki co na wcisk bezpośrednio na świecy która ma nakręconą na gwint płaską z góry nakrętkę w planie jest jeszcze jakaś konstrukcja aluminiowa, ale i bez tego trzymają się dobrze. Komputer zbudowany jest na STM32 M3 i posiada wszystkie potrzebne wejścia i wyjścia:
- temperatura silnika
- temperatura dolotu
- sonda lambda
- ciśnienie w kolektorze dolotowym
- czujnik spalania stukowego
- 5 wyjść do sterowania cewkami
- 5 wyjść do sterowania wtryskiwaczami
- sterowanie zaworem biegu jałowego
Czujnik położenia wału jest zamontowany na konstrukcji przed kołem pasowym - jest to czujnik hala. Na kole pasowym jest mały magnes.
Wtryskiwacze póki co full grupa ale sterownik jest przygotowany pod sekwencję więc pewnie jeszcze wleci tylko do tego potrzebna będzie zmiana sterownika gazu z 4 cyl na 6 cyl.
: 26 mar 2019, 14:53
autor: Leo
spoko, a będzie tańsze niż EMU ?
: 26 mar 2019, 15:18
autor: Kogutiru
Jak to sie sprawuje z wyprzedzeniem zapłonu powyżej 4tys. Obr. Jest to uwzględnione?
: 26 mar 2019, 15:39
autor: szpilek
nie wiem ile kosztuje EMU. Moje koszty to głównie praca własna w porównaniu z częściami elektronicznymi. Pracując nad tym nie kierowałem się stworzeniem urządzenia na sprzedaż, ale zdobyciem doświadczenia, ale kto wie. Oczywiście jak ktoś byłby chętny do wzięcia udziału w programie testowym to zapraszam do kontaktu.
Kogutiru pisze:Jak to sie sprawuje z wyprzedzeniem zapłonu powyżej 4tys. Obr. Jest to uwzględnione?
mógłbyś trochę jaśniej
: 26 mar 2019, 16:50
autor: Kogutiru
No jak jaśniej na jałowych moze być git a przy obciążeniu jakoś cza wyprzedzić/opoźnić zapłon zeby spalania stukowego nie było
: 26 mar 2019, 18:51
autor: maciek889
Masz do tego jakiś program kliencki na komputer? Czy na razie wszystkie parametry trzeba wgrywać razem z całym programem. Bo takie strojenie to byłaby trochę prehistoria.
szpilek pisze:nie wiem ile kosztuje EMU
Ponad 2 tysiące. To urządzenie byłoby dobrą konkurencją dla świnek i tańszych ECU jak megasquirt czy easyecu, które nie obsługują silników 5 cylindrowych.
: 26 mar 2019, 19:52
autor: szpilek
@Kogutiru nie wiedziałem o co ci chodzi z liczbą 4 tys. Oczywiście że jest regulacja kąta wyprzedzenia od obciążenia i obrotów. Póki co mam ustawiony limiter na 4tys. Autkiem przejechałem już ok 300km i spisuje się nieźle.
maciek889 pisze:
Masz do tego jakiś program kliencki na komputer
Na razie jak zgadłeś wszystkie mapy są generowane z Excela i wgrywane do procka wraz z programem i jest to dla mnie wystarczające. Natomiast nie ukrywam że wygodniej byłoby napisać jeszcze jakiś soft na pc może i na to przyjdzie czas.
: 26 mar 2019, 20:36
autor: kamil199x
a jak masz rozwiązaną kwestie zapłonu i sterowanie cewkami, nasz trigera? czy zaplon masz sterowany sygnalem z aparatu zapłonowego w seri 5ciu okienek rozdzielany na cewki? Noi chyba silnik pracuje na full frupie, bo wtryskiwacze dosc głośno pracują
: 26 mar 2019, 20:47
autor: szpilek
sygnał położenia brany jest z ori czujnika halla w aparacie zapłonowym, impuls z wału brany jest do określenia w której połowie cyklu 720st jest silnik, wtryskiwacze pisałem fullgrupa no i gazowe to słychać wyraźnie stukanie
: 26 mar 2019, 23:37
autor: maciek889
szpilek pisze:impuls z wału brany jest do określenia w której połowie cyklu 720st jest silnik
Chyba musi to u ciebie jakoś inaczej działać, bo układy sekwencyjnego wtrysku lub/i zapłonu zawsze potrzebują czujnika wałka rozrządu, bo on definiuje czy w danym momencie tłok jest na górze w momencie wydechu/ssania czy sprężania pracy. A z samego czujnika wału nie odczyta się czy w danym momencie tłok jest w górze na zapłonie czy wydechu.
EDIT
Chyba tobie udało się wykorzystać taką właściwość silników 5 cylindrowych, że zapłon w danym punkcie wału następuje co drugi jego obrót.
W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło, bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.
Aż musiałem sobie to rozrysować aby zrozumieć jak ci się to udało (zielona kropka to sygnał z czujnika na wale).
Tutaj dla porównania jak wygląda w przypadku 4 cylindrów.
[ Dodano: 2019-03-26, 23:37 ]
Jeszcze 6 cylindrów. Z tego też można wywnioskować dlaczego prosty zapłon wasted spark z megasquirta czy easy ecu nie zadziała w 5 cylindrach, chyba nawet ecumaster emu wymaga typowego czujnika położenia wałka rozrządu z jednym wycięciem aby uruchomić zapłon w 5 cylindrowcu.
: 31 paź 2019, 12:31
autor: szpilek
Brawo! Dokładnie tak to u mnie działa impuls z wału raz przypada na szczelinę a raz na zasłonę czujnika hala dlatego mogę określić dokładne położenie silnika, ale jest to podyktowane tym, że chciałem wykorzystać ori czujnik halla na wałku. Dlatego tylko takie rozwiązanie wchodziło w grę. Oczywiście mógłbym zastosować koło triggera na wale plus jakiś trigger na wałku, ale wiąże się to z większym nakładem pracy mechanicznej.
maciek889 pisze:W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.
trzeba by podmienić koło aparatu na takie z nieparzystą ilością szczelin
[ Dodano: 2019-10-31, 12:31 ]
Cześć, czy ktoś zakładał trigger 36-1 lub 60-2 do Audi 80 NG albo podobnego i chce się podzielić doświadczeniami? Póki co mam sterownik na czujniku halla i jednym impulsie z wału jak wyżej opisane a chciałbym mieć dokładniejszy trigger na wale. Pozdrawiam
Brawo! Dokładnie tak to u mnie działa impuls z wału raz przypada na szczelinę a raz na zasłonę czujnika hala dlatego mogę określić dokładne położenie silnika, ale jest to podyktowane tym, że chciałem wykorzystać ori czujnik halla na wałku. Dlatego tylko takie rozwiązanie wchodziło w grę. Oczywiście mógłbym zastosować koło triggera na wale plus jakiś trigger na wałku, ale wiąże się to z większym nakładem pracy mechanicznej.
maciek889 pisze:W typowym 4 cylindrowym i pewnie 2, 6, 8 by już to nie wyszło bo sygnał z aparatu pokrywałby się z sygnałem z aparatu co każdy obrót.
trzeba by podmienić koło aparatu na takie z nieparzystą ilością szczelin
[ Dodano: 2019-10-31, 12:31 ]
Cześć, czy ktoś zakładał trigger 36-1 lub 60-2 do Audi 80 NG albo podobnego i chce się podzielić doświadczeniami? Póki co mam sterownik na czujniku halla i jednym impulsie z wału jak wyżej opisane a chciałbym mieć dokładniejszy trigger na wale. Pozdrawiam